Zhotoviteľ: Takto je to s kvalitou opravenej vozovky na Moste SNP!

13. septembra 2017, 16:50
Tip redakcii

Spoločnosť Swietelsky-Slovakia reaguje na kritiku, ktorá sa v médiach objavila v súvislosti s rekonštrukciou Mostu SNP v Bratislave.

Odborníci a ani vodiči nie sú príliš nadšení z kvality opravy vozovky na Moste SNP...

Odborníci a ani vodiči nie sú príliš nadšení z kvality opravy vozovky na Moste SNP...

Autor: Matej Kalina

Spoločnosť Swietelsky-Slovakia sa rozhodla reagovať ma medializované spochybnenia kvality opravu bratislavského Mosu SNP. Výhrady od odborníkov smerovali najmä k tomu, že použitá technológia a asfaltová zmes neúmerne zvýšia celkovú hmotnosť mostu, verejnosť sa zas sťažuje, že vozovka je po oprave nerovná a drsná. 

Ako to teda podľa spoločnosti Swietelsky-Slovakia v skutočnosti je? Pokiaľ ide o hrúbku vozovky a tým pádom aj celkovú hmotnosť mostu, tak na moste je vraj rovnaké množstvo asfaltu, aké bolo aj pred opravou: „…Vozovka je uložená na mostovke, ktorá je v pozdĺžnom smere vytvorená do oblúka a v priečnom smere má jednostranný sklon smerom ku stredu mosta.

V obrubníkoch pri strede mosta sú vyrezané odvodňovacie oválne otvory. Spodná hrana otvoru je 6,0 až 7,5 cm nad oceľovou mostovkou. Táto geometria určuje presne hrúbku vozovky na moste. Preto je dôležité povedať, že nové hrúbky boli definované jestvujúcou geometriou a to sa odrazilo v projekte. Množstvo a hmotnosť asfaltu pred opravou a po oprave sú teda rovnaké.“

A ako je to s jej kvalitou?: „Vozovka je z dvoch vrstiev liateho asfaltu. …Liaty asfalt je zmes, ktorá obsahuje okolo 60% veľmi jemných častíc – múčky a kameniva. Zvyšok tvorí asfalt a prísady na spracovanie. Zmes sa pokladá pri teplote cca 220°C a rozotiera sa pomocou jednoduchej rozotieracej lišty alebo ručne pomocou drevených hladítok. Povrch zmesi sa posype kamenivom do 8 mm obaleným asfaltom a malým ručným valčekom o hmotnosti 30-50 kg sa zatlačí do ešte horúcej vrstvy asfaltu. Celá vrstva sa už nevalcuje.“

Pri jazde po takto upravenom povrchu má preto vodič pocit vyššej hlučnosti, povrch je zároveň drsnejší. Liaty asfalt je však takmer dokonale vode nepriepustný a tak nemôže v zimnom období vznikať vo vozovke ľad od presiaknutej vody a tým vozovku narúšať. Vzhľadom na túto skladbu a technológiu je povrch vozovky iný ako bežné cesty z asfaltobetónu a plne vyhovuje požiadavkám na úroveň miestnych komunikácií.

 
Autor: MARTIN DOMČEK, SITA



 
 
Aplikácie 7 plus