Súboj dvoch AMGéčiek: Testovali sme C63 S vs. A45 4MATIC

Súboj dvoch modelov Mercedesu-AMG. C63 S vs. A45 4MATIC.

Autor: Tomáš Kelement

 
 
Cars

Súboj dvoch AMGéčiek: Testovali sme C63 S vs. A45 4MATIC70

Amen. Mária. Glória. Žartujem, viem, že odznak AMG na kapote Mercedesu-AMG znamená Aufrecht, Melcher a Grossasprach. Prvé dve sú mená zakladateľov firmy, tretie je rodné mesto prvého z nich. Aj napriek tomu, hneď po naštartovaní Mercedesu-AMG A45 či C63 S mi napadlo ako prvé slovo amen...

Neklamným znakom vzrušenia je zatajený dych. No ak si spomeniem na jazdenie po okruhu Slovakia Ringu, mám okamžite kyslíkový dlh. A budem úprimný, všetky autá by mali mať osemvalec. Najlepšie ten z Mercedesu-AMG C63 S. Aj napriek dvom turbodúchadlám je jeho zvuk jednoducho nebeský. Alebo pekelne dobrý. Vyberte si alebo vypočujte si ho! Alebo ešte lepšie, zajazdite si na ňom. A ja vám garantujem, že budete salutovať pri každom prejazde AMG C63 S.

Nudný sedan

Možno vám to napadne pri pohľade na karosériu štvordverového sedanu, ktorý dáva svoj výkon najavo veľmi decentne. Nebyť nálepiek na boku či odznakov na veku kufra, zrejme by ste si najsilnejšie „céčko“ všetkých čias pomýlili s naftovou verziou, ktorú jej majiteľ ovešal AMG paketom. Na druhej strane je nápis V8 Biturbo či vydutejšia kapota a štvorica koncoviek výfuku, integrovaných do nárazníka. Táto decentnosť maskuje širší rozchod kolies s výrazne prekopaným podvozkom, ktorý je pripravený preniesť na cestu prostredníctvom zadných kolies a elektronicky riadeného zadného diferenciálu. Ten posiela väčšiu porciu krútiaceho momentu na vonkajšiu stranu, čo má zabezpečiť vyššiu stabilitu v zákrutách. Aspoň v katalógu. Realita je iná. Extrémny potenciál sa prejavuje ustavičným sklonom k jazde bokom.

Toľko som sa už dávno nesmial a ani tak často nevytáčal kontru. Tak som si nezajazdil už poriadne dlho. Pri každom šliapnutí na plyn C63 S naznačuje, že sa chce zabávať. Mercedes kašle na sústredenosť BMW ani nenaháňa čas na Nürburgringu. Načo by to robil? Ktorý zo zákazníkov bude dusiť tento rodinný sedan na legendárnej severnej slučke? Ani jeden. Práve preto je dôležité prečerpať adrenalín cez žily, kedykoľvek sa to dá. Aj pri parkovaní. Zvuk osemvalca je taký, že po zaparkovaní ešte zopárkrát zošliapnete plynový pedál. Ja som to robil. Najmä v podzemnou parkovisku. A zaujal som. Všetkých. Mamičky sa báli, synkovia sa tešili, otcovia mi dopriali. Predpokladám, že niečo z katalógu nepríjemných chorôb.

Kuchyňa snov

Je ňou motor. Štvorlitrový osemvalec je identický s tým, ktorý sa predstavil v modeli Mercedes-AMG GT. Iba s tým rozdielom, že nemá mazanie suchou kľukovou skriňou ani dvojspojkový automat. Namiesto neho má klasický automat s viaclamelovou spojkou. Je to predsa sedan pre starších pánov, ktorí potrebujú komfort. I keď po usadnutí do vynikajúcich škrupinových sedadiel je jasné, že motor má potenciál. A nie malý. Nie menej ako päťstodesať koní. To stačí na to, aby ste na stovku zrýchlili za štyri sekundy.

Menší brat

V priamom porovnaní rozmerov, objemov a výkonov vyzerá malý Mercedes-AMG A45 jednoznačne ako porazený. Napokon, pod kapotou má presnú polovicu osemvalca z C63 S, čiže má iba štvorvalcový dvojliter. A to je v dnešnom svete málo. Teda, kým sa nepozriete na technické údaje. Maximálny výkon tohto motora je rovných tristoosemdesiat koní. Jeho turbo má totiž dvojnásobný tlak v porovnaní s osemvalcom, takže valce predýcha dokonale. Navyše má aj pohon všetkých štyroch kolies, preto vás údaj o zrýchlení prekvapí. Na veľkého brata stráca iba dve desatiny sekundy! A to je dosť pôsobivé, či nie?

Dospelácky zvuk

Naštartujte ho a zistíte, že vývojári Mercedesu venovali ladeniu výfukov viac času ako čomukoľvek ostatnému. Nebudete veriť, ako môže taký malý motor tak dobre znieť. Pri naštartovaní, pri preraďovaní aj pri podraďovaní. Prakticky nemá režim, v ktorom by vás neoslovil svojím zvukovým prejavom. Jediný nedostatok sú sedadlá. Sú úzke a neposkytujú dostatočnú bočnú oporu. A to je škoda.
Lebo jazda je ešte lepšia než zvuk motora. Mimoriadne isté jazdné vlastnosti dopĺňa istota pohonu 4 x 4. V základnom nastavení je skôr neutrálne nedotáčavé, no ak to s plynom, volantom a brzdami viete, môžete ho pokojne rozhodiť a užiť si aj drift. Až kým sa vozidlo nezrovná. A zrovná sa veľmi rýchlo, i v prípade, že ste to veľmi prehnali. Musím uznať, že to malé áčko ma veľmi milo prekvapilo, hoci jeho cenovka tiež. Nie je lacné, vlastne je sakramentsky drahé, na druhej strane, nesie gény AMG. A vyzerá veľmi dobre. No aj tak by som si priplatil za céčko!

Mercedes-AMG C63 S


Valce/objem: V8/3 982 cm3
Max. výkon: 375 kW/ 510 k/5 500 ot./min.
Max. krútiaci moment: 700 Nm/1 750 ot./min.
Max rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,0 s
Cena: 85 380 eur

Sex faktor: 9/10

Fun faktor: 10/10

Family faktor: 6/10

Show faktor: 9/10

Hodnotenie: 10/10

Mercedes-AMG A45 4MATIC


Valce/objem: R4/1 991 cm3
Max. výkon: 280 kW/ 381 k/6 000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 475 Nm/1 750 ot./min.
Max rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,2 s
Cena: 51 660 eur

Sex faktor: 8/10

Fun faktor: 7/10

Family faktor: 5/10

Show faktor: 9/10

Hodnotenie: 8/10

Autor: BREAK, Majo Bóna
Fotogaléria 


  • Aktuálne číslo

Brejk

 
 
 
 
Šport