Zrnko zdravia: Ak ešte nepoznáte bulgur, mali by ste to zmeniť

Nahraďte ryžu bulgurom a jedzte zdravo.

Autor: Profimedia.sk

 
 
sex

Zrnko zdravia: Ak ešte nepoznáte bulgur, mali by ste to zmeniť10

Poznáte bulgur? Mali by ste! Výživoví poradcovia naň nedajú dopustiť a výnimočne s nimi súhlasia aj gurmáni.

S bulgurom sa bežne stretnete v Stredomorí a na Blízkom východe, našťastie, v ostatných rokoch dorazil aj k nám a nie je problém kúpiť ho – nielen v predajniach so zdravou výživou, ale objavuje sa aj v ponuke veľkých supermarketov. Je to totiž potravina, ktorá je naozaj nielen zdravá, ale aj chutná a v kuchyni sa dá použiť na mnoho spôsobov.

Prvé jedlo

Bulgur môže niekomu pripomínať kuskus, no na rozdiel odeň to nie je cestovina, ale obilnina. Ide o pšeničné zrná, ktoré sa po namočení, uvarení a usušení rozdrvia na menšie kúsky. Podľa archeológov mohlo byť niečo ako bulgur prvým spracovaným jedlom človeka. Odkazy naň nájdete aj v Biblii, takýmto spôsobom ľudia spracúvali obilie už štyritisíc rokov pred naším letopočtom v Babylone. Vďaka takejto príprave sa škrob premení na jednoduché cukry, je ľahko stráviteľný a vôbec nenadúva. Bulgur neobsahuje takmer nijaký tuk, takže je skvelý pri chudnutí, je bohatý na enzýmy, vlákninu, železo, horčík, fosfor, selén a vitamíny, predovšetkým skupiny A. Podporuje trávenie a pôsobí blahodarne na nervovú sústavu.

Naslano i nasladko

Jeho príprava je skutočne jednoduchá – stačí ho zaliať horúcou vodou a nechať napučať. Takýto bulgur má príjemnú a jemnú orieškovú chuť a môžete ho spracovať mnohými spôsobmi. Či len ako prílohu namiesto ryže, alebo ako hlavné jedlo na spôsob rizota, či vo forme šalátov. Bulgur môžete pridať aj do polievok a výborný je aj nasladko. Najznámejším šalátom z bulguru je tabbouleh, pochádza z Libanonu, no dnes je bežným pokrmom v Turecku, na Cypre a v ďalších arabských krajinách. Samozrejme, všade je troška iný. Experimentovať môžete aj doma, bulgur zvládne hocičo.

Pripravte si tabbouleh

Recept na najznámejší šalát z bulguru je skutočne jednoduchý. Nakrájajte poriadne množstvo petržlenovej vňate, k tomu paradajky, uhorku, jarnú aj červenú cibuľu a poriadne premiešajte s pripraveným bulgurom. Ochuťte troškou škorice, čierneho korenia, mäty a soli, pokvapkajte olivovým olejom a citrónovou šťavou. Vychladený chutí fantasticky k všetkým druhom mäsa či k rybám, ale aj samostatne.

Autor: BREAK/ Mário Gešvantner
Fotogaléria 


  • Aktuálne číslo

Brejk

 
 
 
 
Šport