Ktoré jedlá môžu spôsobiť nočnú moru a prečo pred spaním nemáte jesť brokolicu? Prezradíme vám!

10.04.2017
05
 

Na dobrý a kvalitný spánok vplýva množstvo okolností, vrátane vašej večere. Nepodceňujte ju!

1. Spite sladko, ale bez cukru!

Určite si nechajte zájsť chuť na maškrty s vysokým glykemickým indexom. Jednoduché sacharidy sa hneď strávia a “rýchle“  kalórie síce poskytnú organizmu na krátky čas dosť energie, ale tú nestíha naše telo využiť. A tak sa ukladá v podobe podkožného tuku.

Preto zabudnite na:

  •  Sladkosti, ich nadmerná konzumácia zvýši riziko nespavosti či budenia sa zo sna až o 80 percent!
  •  Sýtené sladené nealkoholické nápoje, ktoré okrem obsahu „rýchleho“ cukru, často i kofeínu majú priemernú hodnotu pH 2,5. Zloženie umelých sladidiel, ktoré často obsahujú, môže tiež spôsobovať poruchy spánku.
  •  Cestoviny, ktoré obsahujú veľa sacharidov a tie spomaľujú spaľovanie tukov.

2. O tomto nech sa vám len sníva!

Šálku espressa si dá pred spaním len málokto... Dobre známy a osvedčený stimulant kofeín „rozohní“ duševnú činnosť, blokuje účinky spánkových hormónov serotonínu a melatonínu, zaženie únavu a urýchli metabolizmus. A to nášmu spiacemu telu veľmi nepomáha.  

Preto zabudnite na:

  •  Kávu v akejkoľvek podobe niekoľko hodín pred spaním. Neskúšajte to ani s kapučínom!
  •  Zelený i čierny čaj organizmus pred spaním tiež viac nabudia ako upokoja.
  •  Tmavú čokoládu, ktorá je síce zdravá, ale spánku vďaka kofeínu neprospieva. Ako „bonus“ obsahuje aj theobromín, ktorý spôsobuje rýchly tlkot srdca.

3. Dovoľte si len pikantné sny!

Aby telo strávilo pikantné a korenisté jedlá, veľa sa narobí. Vás takáto nerozvážnosť môže stáť nepokojný prerušovaný spánok. Ten môže s konzumáciou ostrých jedál kratšie ako tri hodiny pred spaním spôsobiť aj zvýšenie telesnej teploty. Podľa istej štúdie v nemocnici vo francúzskom Sacré-Coeur si ľudia citliví na zloženie pikantných jedál môžu dokonca vyvolať zlé sny i nočné mory.

Preto zabudnite na:

  • Čili papričky a všetky ostré korenené jedlá, ich trávenie nielen dlho trvá, ale môže spôsobiť pálenie záhy a nadúvanie.

4. Ak štamprlík, tak určite nie na dobrú noc!

K dobrému spánku vám nepomôže ani pohár alkoholu. Aj keď podľa výskumov alkohol znižuje rýchlosť pohybov očí v REM spánkovej fáze, údajne spôsobuje poruchy v druhej polovici spánkového cyklu. Nehovoriac o tom, že môže spôsobovať pozastavenie dýchania počas spánku. A nabeháte sa aj na toaletu...

Preto zabudnite na:

  •  Pohár sektu, vína i tuhý alkohol.

5. Zeleninu vyberajte!

Zeleninu vám zakazovať nikto nebude. Večer si ale vyberajte, nejedzte hociktorú. Je pravda, že vás zásobí tryptofanom, ktorý ovplyvňuje dobrý spánok, ale súčasne niektoré druhy zeleniny obsahujú aj ťažko stráviteľnú vlákninu. A tak pri jej siahodlhom trávení vaše telo nebude mať čas v noci oddychovať.

Preto zabudnite na:

  •  Brokolicu, karfiol, kapustu, zeler, huby či fazuľu.
  •  Paradajky, pretlak či kečup dajú organizmu pred spaním tiež poriadne zabrať. Najmä kvôli tomu, že sú kyslé, môžu spôsobiť pálenie záhy i zlé trávenie.

 

Autor: dobrejedlo.sk/MA
 

Dobré jedlo

 
 
 
 
 

Pluska.sk

Plus7dní.sk

Emma.sk