Slnečnicový olej vs olivový olej: Ktorý rastlinný olej má lepší nutričný profil?

07.09.2018
01
 

1. kolo: Mastné kyseliny
Pri tukoch je najdôležitejší pomer mastných kyselín – čo najmenej nasýtených (SAFA) a čo najviac mononenasýtených (MUFA) a polynenasýtených (PUFA). Štandardný slnečnicový olej má v 100 g 10,3 g SAFA, 19,5 g MUFA a 63,7 g PUFA. Olivový olej má v 100 g 14 g SAFA, 73 g MUFA a 11 g PUFA. Bod pre olivový olej.
Stav – 0 : 1

2. kolo: Vitamíny E a K
Semená olejnatých rastlín a oleje z nich lisované sú bohaté na vitamín E, ktorý patrí medzi najdôležitejšie vitamíny s vysokou antioxidačnou schopnosťou ničiť škodlivé voľné kyslíkové radikály. Vitamín K je nevyhnutný pre zrážavosť krvi a vstrebávanie vápnika do kostí. V 100 g slnečnicového oleja je 41,1 mg vitamínu E a 5,4 mikrogramu vitamínu K, v rovnakom  množstve olivového oleja je 14 mg vitamínu E a 60 mikrogramov vitamínu K. Bod patrí obom.
Stav – 1 : 2



3. kolo: Tepelná odolnosť
Pre správne používanie rastlinných olejov v kuchyni treba vedieť, ako znášajú vysoké teploty. Dymový bod (teplota, pri ktorej sa prepaľuje) nerafinovaného slnečnicového oleja je 107 °C, rafinovaného 232 °C. Dymový bod extra panenského olivového oleja je 191 °C, rafinovaného 242 °C. Bod pre olivový olej.   
Stav – 1 : 3

Víťaz: Olivový olej
Jeden z najrozšírenejších mýtov o olivovom oleji je ten, že sa smie používať iba v studenej kuchyni. Pravda je taká, že za studena lisovaný olivový olej sa začína prepaľovať až pri teplote 191 stupňov Celzia a môžete na ňom pokojne variť aj dusiť. Keďže je výrazne aromatický a nie každému ladí so všetkými surovinami, striedajte ho s neutrálnym repkovým olejom. A neverili by ste, aká výborná je bábovka s olivovým olejom.

Foto: Shutterstock.com

Autor: Báječná žena
Videorecepty
 

Dobré jedlo

 
 
 
 
Slnečnicový olej vs olivový olej: Ktorý rastlinný olej má lepší nutričný profil?
Báječná žena