Fejk či originál? Skutočná pravda o parfumoch, ktoré si vyberáme v e-shopoch

12. augusta 201814:00
Ako zistiť, že je váš parfum originál? Autor: shutterstock.com

EMMA pátrala, prečo sú vône kupované online lacnejšie. To, čo sme sa dozvedeli, nás poriadne šokovalo. Čítajte a možno zistíte, že ste sa dali dobehnúť aj vy...

Fičia na tom moje kamošky aj známe. Najskôr si v kamennom obchode vyskúšajú všetky možné vône. Otestujú, ovoňajú, zistia, čo im sedí a čo nie, a potom šup na online. Nový úlovok si objednajú cez internet, kde sa dá kúpiť výrazne lacnejšie než v klasickej parfumérii. „Jasné, že to tak robím, bola by som hlúpa, keby som za parfum platila viac, keď nemusím, no nie?“ priznala sa mi v mojom súkromnom prieskume Zuzana.

A bez mučenia sa priznám, že aj ja som to už urobila. Prvýkrát pred rokmi, keď som zistila, že Moschino Funny!, môj obľúbený letný energiser, v e-shopoch predávajú až o polovicu lacnejšie. No kto by odolal? Uhádli ste, nikto. Vôňa mi dorazila asi o tri dni, voňala presne tak, ako som čakala, vyzerala presne tak, ako som čakala, a ušetrila som vyše dvadsať eur. Jednoducho, kšeft roka. Lenže druhý nákup už taký vydarený nebol. Domov mi síce prišiel parfum takmer navlas podobný tým predchádzajúcim, len tá tyrkysová farba na flakóne nápadne vybledla. Vôňa na mne nevydržala ani cestu do práce, a tak som rýchlo pochopila, že niečo nie je s kostolným poriadkom. Že som si asi kúpila fejk. Toľko k smutnému príbehu s názvom Ako sa šetrná Danka nechala dobehnúť v internetovej parfumérii. Ale tak jej treba, keď sa ulakomila na super cenu, však?

via GIPHY

Lacné? Nie, ďakujem!

To, čo mnohí zákazníci len tušia, distribútori aj výrobcovia značkovej kozmetiky vedia s istotou. Že v online svete sa do predaja príliš často zatúlajú aj falošné výrobky. A vôbec nejde len o flakóny s nápisom Channel či Kalvin Klein, pri ktorých je hneď jasné, koľká bije. Dnes sa totiž na trh dostávajú naozaj dokonalé napodobeniny. Mnohé sú natoľko sofistikované, že sa nedajú odhaliť ani na prvý, ani na piaty odhad a určenie pravosti často dokáže len odborná analýza. „Tieto výrobky najčastejšie prichádzajú z Číny, obvykle v kontajnerových objemoch a väčšinou sú oddelené od obalov. Výrobky ani obaly nemajú logo, inak by ich zachytili colné kontroly. Funguje to však tak, že predajca pošle kupujúcemu niekde v Európe kompletné grafické podklady aj postupy a ten zabezpečí, aby sa obaly vytlačili. Aj preto sa často stáva, že balenie falošného parfumu má iný farebný odtieň ako originál,“ objasňuje zákulisie tejto brandže marketingová manažérka spoločnosti, ktorá na Slovensku predáva luxusnú kozmetiku. Lenže dokázať internetovým portálom, že majú vo svojej ponuke aj dokonale vyzerajúce fejky, je beh na dlhé trate, preto chce radšej zostať v anonymite.

Nielen vône

Kto by si myslel, že v hre sú iba klasické vône, je na omyle. Falšovaniu sa darí aj medzi pleťovými krémami, telovou kozmetikou či opaľovacími prípravkami. Svoje o tom vie aj moja kolegyňa, ktorú trápi atopický exzém a ktorá celé roky používa len výrobky z lekárne. Lenže jedného pekného dňa neodolala, opaľovací prípravok overenej francúzskej značky pre atopikov si kúpila v e-shope, a to nemala robiť. Silnú alergiu dostala takmer okamžite, takže veľmi rýchlo oľutovala svoju šetrnosť. „Najčastejšie sa imitujú populárne vône Boss, Bvlgari, Versace, Dior, Chloé či Lancôme, pretože ich všetci poznajú, sú podporené reklamou v časopisoch, a tak veľmi dobre idú na odbyt. Výrobcovia a dodávatelia napodobenín majú totiž skvele zmapovaný trh a neoplatí sa im miešať málo známe značky alebo špeciálne niche vône, ktoré sa nepredávajú vo veľkých množstvách,“ priznáva Ivana, ktorá sa vo svete luxusnej kozmetiky pohybuje už roky. Pracuje totiž pre distribučnú sieť, ktorá na slovenskom trhu zastupuje viaceré exkluzívne značky. A hoci ich výrobky dôverne pozná, sama vraj niekedy má problém zistiť, či sú naozaj pravé. „Nedávno som sa bola pozrieť v jednom z e-shopov, ktorý si už otvoril výdajňu v nákupnom centre. A práve tam som objavila napodobeninu vône, ktorú inak dováža na trh naša spoločnosť. Zistila som to tak, že škatuľka mala odstránený a prelepený EAN kód. Ten je čosi ako poznávacie znamenie, podľa ktorého každá značka aj distribútor presne vedia vystopovať, do akej krajiny sa ich produkt vyviezol. A tento parfum rozhodne nebol určený na náš trh. Neprišiel na Slovensko z oficiálneho skladu ani ho nepriviezli oficiálnou cestou. Odstraňovanie kódu, ktorý sa vyreže alebo vypáli laserom, je totiž bežná prax,“ šokuje Ivana a upozorňuje na ďalšie detaily, podľa ktorých sa dá nekvalitný tovar odlíšiť od pravého. „Vždy je to vo flakóne, vo farbe, v škatuľke, ktoré môžu mať iný odtieň.

Čítajte viac:

Vôňa ako liek? Váš parfum zvládne aj toto!

Často sa stáva, že mi volajú známe a pýtajú sa, či sme zmenili obal parfumu, pretože si ho znovu kúpili a zrazu je nejaký iný. Nie, nezmenili, to sa len spoľahli na internet a doručili im výrobok nižšej kvality.“ Takže to tu už naozaj nikto nič negarantuje? Akú mám vlastne záruku, že budem používať skutočný parfum a nie nejakú zafarbenú vodičku? „Nedá sa stopercentne potvrdiť, že všetky produkty v e-shopoch sú napodobeniny. Určite sa v ich ponuke nájdu aj originály, lenže ja a aj moji kolegovia z brandže máme pocit, že ten tovar je namiešaný, často pochádza z vykradnutých kamiónov, prípadne ho presunuli z iných trhov a tu nemá čo robiť. “ Pravidelne sa stáva aj to, že výrobky sú síce pravé, ale na hranici expirácie, prípadne ide o kusy, ktoré neboli správne skladované, a tak stratili farbu aj intenzitu. Bez servítky – ide o staré ležiaky.

via GIPHY

Nízka cena, nízka kvalita?

Áno, kozmetika kupovaná online je výrazne lacnejšia než tá z bežných obchodov, no aj podľa odborníkov zo Slovenskej technickej univerzity platí rovnica, že nízka cena rovná sa nízka kvalita. Keď sa pred pár rokmi Asociácia spotrebiteľov rozhodla v spolupráci s Fakultou chemickej a potravinárskej technológie STU otestovať sedem vôní, výsledky ich poriadne prekvapili. Ani jedna vôňa z e-shopu nebola rovnaká ako tie z klasickej parfumérie, ktoré predávajú tovar vyrobený v Paríži.

„Základ síce môže byť rovnaký, lenže koncentrácie zložiek sa často líšia. Aj preto môže mať vôňa rôznu kvalitu a výdrž,“ odhalil Miloš Lauko z Asociácie spotrebiteľov výsledky testovania. „Ak ide o intenzitu, žiadny z parfumov kúpených na internete po piatich hodinách nebolo cítiť. Naopak, vône z kvalitných parfumérií boli intenzívne a citeľné.“ Komu teda veriť? Overené siete FAnn parfumérie, Marionnaud či Douglas ponúkajú výhradne originály a žiadne falošné, vyprchané či kradnuté parfumy tam nenájdete. Áno, kvalita čosi stojí, ale vážne sa vám chce riskovať, že v e-shope síce zaplatíte menej, no kupujete vlastne mačku vo vreci?

Ako rozoznať originál parfumu od napodobeniny?

  • Najskôr si všímajte balenie, ktoré je pri odhaľovaní fejkov kľúčové. Výrobcovia napodobenín sú obvykle ľudia, ktorí pracujú rýchlo, pod tlakom, a tak robia chyby. Detailne čítajte všetky popisy na obale. Luxusné značky na ňom uvádzajú vždy presný rozpis všetkých ingrediencií a pomocou smartfónu, ktorý prečíta čiarový kód, dokážete rozlúštiť krajinu pôvodu.
  • Celofán na obale musí byť pevný a starostlivo poskladaný tak, že sa úplne prispôsobí veľkosti škatuľky. Často aj podľa krivých a nerovných záhybov zistíte, že falošní výrobcovi si s balením veľkú námahu nedali.
  • Ak na spodnej časti škatuľky chýba logo o recyklácii, s veľkou pravdepodobnosťou pôjde o napodobeninu.
  • Pozor na vrchnáčik vône, ktorý je pri luxusných značkách vždy symetrický, dokonale priľne k flakónu a otvára sa bez problémov. Ak je to inak, môže ísť o fejk.
  • Všímajte si plastovú hadičku, cez ktorú putuje tekutina do rozprašovača. Pri imitáciách sa obvykle používajú oveľa hrubší plast než pri origináloch.
  • Flakón parfumu je obvykle vyrobený z jediného kusa skla, aby sa zabránilo kontaminácii vône. Prejdite rukou po flakóne, ktorý musí byť hladký, nemali by ste na ňom cítiť žiadne vypukliny ani nerovnosti.
  • Výrazným indikátorom je aj cena. Značky luxusnej kozmetiky totiž dodávateľom a predajcom presne určujú cenovú hladinu, ktorú nemôžu podliezť. Preto si stačí porovnať sumu, za akú sa parfum predáva v kamenných obchodoch. Ak je v ponuke trebárs za päťdesiat eur a vy ho nájdete s polovičnou zľavou, veľmi pravdepodobne pôjde o imitáciu, o vôňu pochybného pôvodu alebo o starý vyprchaný ležiak.

via GIPHY

Čítajte viac: 

Vyberte si ten správny parfum podľa znamenia

Aký parfum zvoliť na prvé rande? Tu je niekoľko tipov

Majsterka vôní: EMMA vyspovedala parfumérku, ktorá vytvorila najnovší parfum pre Sisley

Príbeh o zelenej kráse: EMMA bola na exkurzii NAJ kozmetiky francúzskych žien

Nádhera z polí aj úspešný biznis: Táto rodina spojila zázračnú levanduľu s podnikaním!

V meste parfumov: Malé provensalské mestečko vás úplne očarí

autor: Danka Vilhanová

Video



Olajkuj emmu

 

Horoskopy

Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé
Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé
Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé
Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé
Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé
Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé
Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé
Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé
Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé
Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé
Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé
Láska a vzťahy
Zdravie ...čítaj celé

 

Prelistuj si novú EMMU

 
 

Top3

Zo sexi herečky sa stala vychudnutá anorektička: Pozrite, je z nej iba kosť a koža!

Svetoznáma herečka sa stráca pred očami. Najprv ju zničili spackané plastiky a teraz je z nej vychudnutá anorektička....

Móda na náladu? Áno, oblečenie, ktoré nosíme, ovplyvní, či sa cítime super alebo máme deň blbec

V západných krajinách sa mu hovorí dopamine dressing, lebo správne naladený šatník naozaj dokáže ovplyvniť, či je nám...

Babyboom v slovenskom šoubiznise? Mary Bartalos otvorene: ,,Mala by som počkať, ale..."

Mary Havranovej sa za tri mesiace totálne otočil život. Vyzerá síce ako krehká ryšavka, no túži konečne si zahrať mrchu,...

Turecký skvost: Ak raz navštívite Egejskú riviéru, navždy sa stane vašou vášňou!

Zabudnite na všetko, čo ste doteraz o Turecku počuli! Ja som tam bola prvýkrát a verte mi, rátam dni do ďalšej návštevy! Krásne...

Ďalšie články
 
 
 
Fejk či originál? Skutočná pravda o parfumoch, ktoré si vyberáme v e-shopoch
Danka Vilhanová