Dom na dome

03.02.2012
Architektúra

Pozemok so začatou výstavbou kúpili majitelia domu kvôli okolitej scenérii. Keďže stavba nezodpovedala ich nárokom ani predstavám, oslovili architekta – rodinného priateľa. Ten stavbu zdvihol ešte o jedno podlažie, aby okolitá panoráma bola viditeľná aj z interiéru.

27fotiek
Pohľad na dom zo severovýchodu. Za okenným výklenkom je kuchyňa, na terasu nad garážou sa vychádza z obývačky. Autor: Laura WITTEKOVÁ

Nový projekt navrhol architekt Marián Minarovič na pôvodnej stavbe tak, aby odporúčané zmeny neprekračovali rámec pôvodnej zastavanej plochy. Stavba má tvar písmena Z a hlavný vstup je orientovaný severovýchodne. Na opačnej strane, juhozápadne, medzi lomenými ramenami stavby sa rozprestiera väčšia časť záhrady. Už na pohľad je zrejmé, ktorá časť stavby je pôvodná. Architekt ju zámerne odlíšil obkladom z kameňa alebo lícovej tehly, čo navonok môže symbolizovať aj pevnosť. Na kameň nadväzuje nadstavba zvýraznená kombináciou hladkej omietky a tehlového obkladu. Z pôvodného návrhu ponechal architekt ešte jednu dominantu. V mieste, kde bol kedysi navrhnutý vypuklý výklenok, navrhol prestrešenie s kužeľovou medenou strechou, odľahčenou oblúkovým sekčným presklením. Ďalším dynamickým prvkom vonkajšej architektúry je murovaný stĺp, ktorý sa diagonálne opakuje vonku na severnej strane fasády a zvnútra v interiéri na južnej strane.

STAČÍ JEDNO PODLAŽIE

Nadstavbou jedného podlažia zákonite vznikla stavba vertikálne segregovaná na dve podlažia. Architekt sa rozhodol situovať celú obývanú zónu na druhé, nadzemné podlažie. V spodnom podlaží pôvodnej stavby umiestnil bazén, kotolňu, šatňu, letnú kuchyňu. Týmto riešením získali majitelia na bývanie bezbariérový priestor odohrávajúci sa na jednom podlaží. Možno ho rozdeliť na dve základné zóny – spoločenskú dennú a oddychovú nočnú. Naľavo od vstupu je v otvorenej zóne umiestnená hala so sedením, potom kuchynská a jedálenská časť. Za ňou sa dvojitými posuvnými dverami vstupuje do obývačky. Napravo od vstupu prejdete úzkym komunikačným priestorom do detských izieb, spálne a rodinnej kúpeľne.

RUSTIKÁLNE A PREDSA MODERNÉ

Vráťme sa však k spoločenskej časti, ktorá je dominantnou v celej dispozícii druhého, nadzemného podlažia. Tri funkčne odlišné časti, kuchyňu, jedáleň a obývaciu miestnosť, opticky zjednocuje citlivo volená kombinácia materiálov a farieb. Architekt zvolil pre celú zónu elegantnú hru kontrastov. Na jednej strane pracoval s rustikálnejšími prvkami, ako je lícová tehla a trámy, ktorým výborne sekundujú antikoro a gres. Podobná hra kontrastov vznikla aj pri výbere farieb – k tmavšej sivej, bordovej či tmavohnedej pekne ladia svetlosivá, slonovinová a biela. A do tretice, podobný kontrastný efekt zaujme aj pri výbere dezénov – vysoký lesk gresu či antikora dýcha novosťou, a naopak, trámy a lícová tehla majú svoju patinu. Výsledkom tejto hry je priestor, ktorý pôsobí nadčasovo, mäkko a príjemne.

VŽDY V INOM SVETLE, VŽDY S PEKNÝM VÝHĽADOM

Architekt sa snažil pri návrhu vnútornej dispozície prihliadať aj na svetové strany. Tento fakt je najviac citeľný v kuchynskej a jedálenskej časti. Kým doobeda tu nebadane dopadá svetlo zo severu a východu, poobede tu svoju svetelnú hru rozohrajú južné a západné lúče. Už sme spomínali, že novú podobu stavby ovplyvnil okolitý výhľad. Aby sa majitelia mohli kochať okolitou scenériou, architekt zakomponoval do kuchynskej fasády vystupujúce okno. Z tohto istého dôvodu je jedna stena obývacej izby presklená. Slúži zároveň aj ako balkónové dvere na terasu, ktorá je umiestnená nad garážou.

Akoby pekných scenérií nebolo dostatok, architekt po dohode s majiteľmi použil na osvetlenie spoločenskej zóny špeciálny osvetľovací systém. Funguje digitálne a majitelia si môžu navoliť ľubovoľnú svetelnú scenériu. Architekt sa snažil pri návrhu vnútornej dispozície prihliadať aj na svetové strany. Tento fakt je najviac citeľný v kuchynskej a jedálenskej časti.   Bez dostatku lokálneho osvetlenia by bol tento systém zbytočný, svetelné scenérie by jednoducho nevynikli. Znamená to, že okrem základného centrálneho osvetlenia nájdeme v kuchynskej i obývačkovej zóne doplnkové náladové stropné osvetlenie, ale aj osvetlenie barového sedenia, obvodových rímsa iných menších zón. Alternatívy vytvárania svetelnej atmosféry sa rozširujú aj vďaka možnosti nastavenia rôznej intenzity svetla. „Špeciálny osvetľovací systém nepatrí k základnému vybaveniu stavby. Ja ho však využívam s obľubou. Umožňuje totiž vychutnať si príjemné prostredie interiéru aj po zotmení,“ hovorí Marián Minarovič. „Záleží len na majiteľoch, pre akú svetelnú scenériu sa rozhodnú, či uprednostnia intimitu alebo veľkolepejšie divadlo svetelných lúčov.“

KÚPEĽŇA OHÚRI

Úzkym komunikačným vstupom sa dostaneme do oddychovej časti zóny. V týchto priestoroch zaujme predovšetkým odvážne riešená kúpeľňa. Nachádza sa v oblom výstupe zo stavby, ktoré končí špicatou oblou vežou. V kúpeľni tak vznikol atypický strop, ktorý architekt presvetlil bodovými svietidlami. „Najskôr som uvažoval, že do veže zakomponujem sklené tabule, aby mal človek vo vani pekný výhľad na nebo. Neskôr som sa vzdal tejto myšlienky a hviezdy som nahradil už spomínanými svietidlami,“ prezrádza autor projektu. Atypický pôdorys kúpeľne dovolil architektovi aj veľkorysejšie umiestnenie zariadenia v kúpeľni. Vaňa, do ktorej sa vstupuje dvoma schodíkmi, je osadená do oblého výklenku, čím sa atypický tvar miestnosti ešte väčšmi zvýrazňuje.

Oproti vani sú v pulte osadené dve umývadlá. Zaujímavo umiestnil architekt aj ďalšie zariadenie – bidet a toaletu postavil proti sebe. I napriek atypickému pôdorysu vznikla v miestnosti určitá symetria. Kompaktné pôsobenie celej kúpeľne docielil architekt výberom farby a materiálov. „Najskôr som uvažoval, že do veže zakomponujem sklené tabule, aby mal človek vo vani pekný výhľad na nebo. Neskôr som sa vzdal tejto myšlienky a hviezdy som nahradil už spomínanými svietidlami,“  Každé zariadenie totiž zdôraznil výraznou oranžovou mozaikou alebo tmavým orechom. Do jedného celku všetko opticky spája diagonálne položená gresová dlažba, medzi ktorou je uložený pás oranžovej mozaiky. Dom je príjemným príkladom toho, ako podľa predstáv nových majiteľov možno pozmeniť už existujúci projekt stavby. Často sa stáva, že majitelia nekupujú samotný pozemok, ale pozemok s existujúcou stavbou. A v tomto prípade je citlivý prístup šikovného architekta priam nevyhnutnosťou. Teda v prípade, že svoje bývanie chcete povýšiť na kultúrne bývanie.

Autor projektu Ing. arch. Marián Minarovič narodený 30. mája 1969 v Partizánskom. V 1993 ukončené štúdium na SVŠT, Fakulta architektúry – Katedra interiéru. Hneď po skončení školy si založil ateliér FreeDom, s. r. o., v Partizánskom. V súčasnosti pôsobí v novom ateliéri v starom židovskom dome v Žabokrekoch nad Nitrou.

 
Autor: Pekné BÝVANIE
Fotogaléria


Najčítanejšie
 

Pekné Bývanie

 

Vaše hniezdočko

Pridať vlastné foto
9fotiek

PRED a PO: Rekonštrukciou sa 2-izbák zmenil na nepoznanie

24.02.2016
10fotiek

Môj nový byt: Ako sa vám páči Jolanino zrekonštruované hniezdočko?

10.02.2016
9fotiek

1-izbový byt v hlavnom meste si manželia upravili podľa svojich predstáv

28.01.2016