Ako sa hovorí, všetko zlé je na niečo dobré. Na prvý pohľad patová situácia po prepuknutí krízy priniesla do realitnej reality predsa len niekoľko pozitív.
Jednoducho povedané, trh sa sprehľadnil. Odpadli neseriózni developeri aj predajcovia. Klient a jeho potreby sa konečne dostali do centra pozornosti. Dnes ho treba presvedčiť ponukou a prístupom. A čo je azda najväčšie plus, zastavil sa rast cien. Aj keď sa nenaplnili očakávania 50 % poklesu, väčšina projektov sa predáva za prijateľnejšie ceny ako napríklad pred troma, štyrmi rokmi. Dôležitý je aj fakt, že novovznikajúce projekty sa začali orientovať na zákazníkov so strednou úrovňou príjmov.
Drvivá väčšina veľkometrážnych bytov je už minulosť. Už neplatí pravidlo – čím väčší byt, tým lepšie. Všetci si uvedomili, že hluché metre sú naozaj zbytočné a je iba pochopiteľné, že klient nie je ochotný za plochu, ktorú nevyužije, platiť. Developeri teda zväčšili tlak na dobré riešenia svojich bytov a domov. A opäť z toho profituje zákazník.
Jedna zo zásadných zmien nastala aj v predaji. Developeri a najmä predajcovia musia vyvinúť oveľa viac úsilia na získanie zákazníka. To si, samozrejme, vyžaduje aj iný prístup, ktorý múdre knihy nazývajú prozákaznícky. Ak sa za marketing považujú okrem reklamy aj rôzne benefity v cene, progres nastal aj v tomto segmente. Treba si však uvedomiť, že zákazník nakoniec zaplatí reklamu, štandard aj všetko ostatné. Minulosť neprinášala veľa alternatív na výber štandardu, často bol doslova nadiktovaný alebo nebol dostatočný. Dnes dostáva zákazník možnosť voľby v oveľa väčšej miere. Ak však nemá záujem o štandard, môže sa rozhodnúť aj pre holobyt. Táto alternatíva je vhodná hlavne pre klientov so špecifickým vkusom alebo pre tých, ktorí majú prístup k výrazne lacnejším materiálom. Štandard od developera by totiž mal byť lacnejší, ako keby ste realizovali kúpu a práce vo vlastnej réžii a na vlastné náklady.
Boris ŠKODA, Galéria novostavieb, www.galeria-novostavieb.sk