Letia sýte farby

Slovenský nábytok prestal v deväťdesiatych rokoch minulého storočia takmer existovať. Veľké fabriky postupne zanikli, začínalo sa takmer na kolene. Podobne to bolo aj s jeho predajom. Špecializované predajne prestali až na malé výnimky existovať. Jedna z firiem na našom trhu, ktorá neustále expanduje a predáva predovšetkým slovenské výrobky, je spoločnosť Galan. S jej šéfom Petrom Galanom (31) sa zhovárame aj o tom, či dokážeme byť v tejto činnosti opätovne úspešní.

Hovorí sa o tom, že šaty robia človeka. Kam kráča slovenský nábytkársky dizajn. Je porovnateľný so svetovým? 
– Určite, že áno. Máme u nás firmy, ktoré sa mu venujú a sú úspešné aj vo svete. 

Keď už o ňom hovoríme, kto svetový dizajn najviac ovplyvňuje? 
– Podľa mňa sú to najmä Taliani a Nemci. Taliani sú minimalistickí, extravagantní a neboja sa nových materiálov. Nemci viac dbajú na tradície.

 Pohodu zariadi aj nábytok z prírodných materiálov.

A náš dizajn? 
– Slovenský dizajn nasleduje tieto dva smery a je ovplyvnený predovšetkým konkrétnou zákazkou zo zahraničia.

Takže skôr ideme na istotu? 
– Tak by som to nepovedal, ale umenie nie je len niečo vytvoriť, ale predovšetkým to dobre predať.

Aké farby v súčasnom svetovom nábytkárstve teraz letia? 
– Biela, čierna, kombinácia drevo-sklo, ale aj sýtočervená či oranžová. Ide sa na vysoký, doslova priemyselný lesk ako v automobilovom priemysle.

Takže návraty do 60. a 70. rokov minulého storočia? 
– V niečom áno. Vraciame sa napríklad aj k hranám. Nie sú však až také razantné. Dbá sa aj na kvalitu oddychu, dokonalú funkčnosť nábytku s množstvom odkladacích a ľahko dostupných prvkov. Do popredia sa derie dobrý nápad, ktorý má zákazníka nielen zaujať, ale ho aj osloviť, aby po takomto výrobku siahol.

 

 Dnes si pre deti môžete vybrať celé izby.

A materiály? 
– Tam je široký výber. Oceňujem, že z trhu sú vytláčané rôzne umeliny. V poslednom období zaznamenávame veľký záujem zákazníkov o ekologické výrobky. Divili by ste sa, koľko ľudí ich uprednostňuje. Výrobcovia sa inak tomuto záujmu už prispôsobili.

Predávate slovenský nábytok, ale aj tovar z cudziny. Dokážu naši výrobcovia konkurovať firmám zo zahraničia, ktoré zaplavili aj náš trh svojimi výrobkami? 
– Rozhodne áno. Máme 140 dodávateľov a z nich je väčšina slovenských. Momentálne dostavujeme novú časť bratislavskej predajne, ktorá bude mať názov Design House, kde od septembra rozšírime našu ponuku o luxusné zahraničné značky nábytku a doplnkov. Ku koncu roka 2008 bol náš pomer medzi slovenskými a zahraničnými dodávateľmi 80 ku 20. Po otvorení predajne Design House bude tento pomer 50 na 50. Zákazníci takúto konfrontáciu a novú ponuku určite ocenia.

 

 Až tretinu života prespíme. Výber postele je preto dôležitý.

Máme dobrý dizajn, kvalitné výrobky. Čo chýba slovenskému nábytkárstvu?

– Kvalitné doplnky. Tam, aby sme uspokojili zákazníka, siahame predovšetkým po zahraničných výrobkoch.

Dotkla sa hospodárska kríza predajcov nábytku? 
– Pocítili sme ju najmä v apríli. Prvý štvrťrok bol neočakávane dobrý. Momentálne sa obchod znova dostáva do normálu.

A potom? Znížili ste ceny? 
– Znížili sme aj ceny, ale predovšetkým sme pracovali na pestrosti sortimentu, na skvalitnení služieb a zvýšili sme aj výdavky na marketing. Pomohlo to.

NEBOJTE SA KOMBINÁCIE STARÉHO A NOVÉHO NÁBYTKU

Máte doma starý nábytok, starú sedačku a starý jedálenský kút? Nezbavujte sa ich bezhlavo a nebojte sa kombinácie napríklad s novou sedačkou či novými stoličkami. Ak si neviete sami poradiť, rozhodne sa pozrite do obchodných domov. Dajte si tam od odborníkov poradiť. Ak navštívite viacero takýchto nábytkárskych centier, môžete od nich dostať celkom objektívnu informáciu, ako by ste mohli svoje jestvujúce zariadenia vhodne doplniť. 
V jednom byte nemusí byť totiž všetko v rovnakom štýle. Navyše aj v nábytkárstve sa zvykne móda opakovať. Kto by napríklad povedal, že oranžové kuchyne z osemdesiatych rokov minulého storočia v súčasnosti opätovne letia? 
A taktiež málokto predpokladal, že do módy sa vrátia aj ostré hrany. No a v súčasnosti sú doslova hitom. Aj z tohto dôvodu neustálych návratov aj v oblasti dizajnu sa treba pozerať na kvalitu výrobkov. Čisté drevo zaujme aj opäťdesiat rokov a dá sa navyše vhodne obnoviť. (do)


ČO ČAS NEODVIAL

Škandinávska moderna z tridsiatych rokov minulého storočia podnes ovplyvňuje svetové dizajnérske dianie a aj náš štýl bývania. Dbá na líniu, tvar, formu. Tento štýl obľubuje svetlé drevo. Severský štýl je stále moderný a natoľko neodolateľný, že ho kopírujú v rôznych oblastiach sveta. Pre svoju jednoduchosť a dbanie na tradíciu si získal svojich verných vo všetkých sociálnych vrstvách. Nábytok a doplnky z dielní severu si bez rozpakov a pochybností odnášajú ľudia už celé desaťročia do svojich domovov. Fínsky, švédsky, nórsky, dánsky, ale aj holandský dizajn je ekologický, verný prostrediu, z ktorého vzišiel, a orientovaný na sociálnu zodpovednosť skôr, ako tieto pojmy a vyhlásenia prišli do módy. Oni tam na severe vedia, že dizajn je život a zo života aj vychádza. Aj preto takto vyrobeným predmetom nechýba každodennosť, jednoduchosť a dômyselnosť. Mnohí sa pýtajú, prečo tieto výrobky tak dobre vyzerajú? Sú nám blízke prírodnými materiálmi, zmyslom pre prítomnosť, priamosťou a nenáročnosťou. Ak sa vyznačujú minimalizmom, tak s fantáziou, ak štylizáciou, tak jednoduchou.

 
Autor: ŠTEFAN MESÁROŠ, Foto: MICHAL SMRČOK
VIDEO Pekné Bývanie


 

Vaše hniezdočko

Pridať vlastné foto
16fotiek

Februárové Vaše Hniezdočko: Kúpeľne našich čitateľov vás inšpirujú! (2. časť)

27.02.2017
16fotiek

Februárové Vaše Hniezdočko: Kúpeľne našich čitateľov vás inšpirujú! (1. časť)

21.02.2017
9fotiek

Novembrové Vaše Hniezdočko: Navštívte kuchyne našich čitateľov!

01.12.2016
 
Letia sýte farby
ŠTEFAN MESÁROŠ
Foto: MICHAL SMRČOK