Garáže: Maximálny komfort pre vaše auto

Mnohí vnímajú auto ako ďalšieho člena rodiny. Je preto samozrejmé, že mu chceme priamo v dome alebo veľmi blízko pri ňom dopriať maximálny komfort a bezpečie.

8fotiek
Elegantné sekciové brány sa otvárajú kolmo nahor. Tým získate viac miesta v garáži aj pred ňou. Autor: Oplymps Door

- Garáž je väčšinou už súčasť architektúry rodinného domu. Buď je čiastočne zapustená do suterénu, alebo na úrovni terénu, prípadne umiestnená v tesnej blízkosti domu. Ideálne je, ak sú tieto objekty priamo prepojené alebo je medzi nimi chránený priechod.

- Okrem umiestnenia garáže zvážte pri jej návrhu aj rozmery. V dnešných časoch už nie sú výnimka dve autá v jednej domácnosti. Ak si chcete ustajniť obe, rozmer garáže sa zdvojnásobí. V rodinách sa objavujú aj autá väčších rozmerov, terénne či úžitkové, ktoré sú nielen dlhšie a širšie, ale aj vyššie.

- Ďalší aspekt, ktorý treba zohľadniť, je, či bude garáž slúžiť len na parkovanie, alebo ju budete využívať ako príručný sklad, prípadne domácu dielňu. Pri stavbe garáže by ste sa teda nemali uspokojiť štandardnými rozmermi 6 x 3 m, ale prispôsobiť ju svojim potrebám. Ku všeobecným podmienkam, ktoré platia pre všetky garáže, patrí dostatočné osvetlenie a odvetranie.


Foto: Hörmann

- Dôležitá je aj kvalitná podlaha. Najpraktickejšia je betónová, na ktorú sa nanášajú špeciálne nátery na báze epoxidových a polyuretánových živíc v hrúbke 2 – 3 mm. Tieto podlahy sú antistatické, protišmykové a odolné proti olejom aj benzínu. Namiesto vrchného náteru môžete použiť aj keramickú dlažbu. Tá však v tomto prípade musí spĺňať mnoho parametrov. Medzi ne patrí dostatočná odolnosť proti oderu a mrazu. Vhodná je protišmyková dlažba bez glazúry, ktorá je odolnejšia a vhodnejšia na vysoké zaťaženie. Na betónový základ môžete použiť aj samonivelizačnú anhydridovú alebo epoxidovú liatu podlahu. Podlaha nemusí mať spád, nič však nepokazíte s nepatrným sklonom dovnútra garáže, keby náhodou zlyhala ručná brzda.

- Ak nemáte čas ani chuť zaoberať sa stavbou garáže, možno vám príde vhod riešenie v podobe montovaných garáží. Sú to buď prefabrikáty z monolitického železobetónu, ktoré sa uložia na vopred vybudované základy, alebo sú to ľahké montované garáže konštruované prevažne z plechu. V každom prípade však ide o samostatne stojace objekty s vopred daným vzhľadom, ktorý nemusí práve dokonale ladiť s architektúrou vášho domu.

- Nemali by ste zabudnúť na terénne úpravy, ktoré zabránia prenikaniu dažďovej vody do garáže. Môžete vybudovať mierny prah, maximálne 5 cm vysoký, aby nebránil vjazdu auta.

- Ku komfortu, ktorý je pri moderných garážach neodmysliteľný, patrí automatické otváranie ovládané na diaľku. Samozrejme, každá brána sa musí dať otvoriť aj mechanicky. Všetky typy elektricky ovládaných vrát musia mať poistku proti výpadku elektrického prúdu. Tá by mala zaistiť riadne uzamknutie brány a tiež možnosť mechanického otvorenia garáže.


Foto: Decor

- Brána môže byť vybavená aj rôznymi senzormi, ktoré ohlásia prípadné nebezpečenstvo – pokus o násilné vniknutie alebo požiar. Iné senzory sa zasa postarajú o bezpečnosť tak, že zastavia zatváranie brány, keď zaregistrujú prekážku. Takýmto spôsobom zabránia poškodeniu auta alebo ohrozeniu zdravia človeka, či zvieraťa.

- Ak máte v pláne vybaviť svoju garáž bránou s týmto dômyselným systémom automatického ovládania a kontroly, nezabudnite si v nej nainštalovať elektrickú prípojku na 220 V.

- Najčastejšie používaný materiál na bránu je hliník alebo oceľ s odolnými nátermi na báze polyesterov alebo epoxidov. Oceľová brána môže byť pokrytá aj polyetylénovou fóliou, ktorá sa na povrch nanáša už v procese výroby obojstranného oceľového plášťa.

- Prívrženci prírodného dreva si môžu vybrať bránu z dreveného masívu z buka, duba, smreka či meranti. Lacnejší variant je z lisovaného dreva. Drevo potrebuje rovnako kvalitnú ochranu ako oceľ.

- Klasické dvojkrídlové garážové vráta nie sú praktické riešenie, lebo pri otváraní potrebujú pomerne veľa miesta. Nahrádzajú ich iné spôsoby otvárania, najmä výklopné, sekciové či rolovacie brány.

- Pri rekonštrukciách starších rodinných domov a pri garážach s obmedzeným priestorom sa uplatnia výklopné brány. Pri tomto spôsobe sa celá brána vyklápa pod strop garáže, na čo je potrebný približne 10 cm vysoký priestor nad prekladom brány.

- Sekciové garážové brány zakryjú rôzne tvary otvorov. Pri bežnej výške bránového otvoru sa skladajú zo štyroch až piatich častí, ktoré sa pri vyťahovaní postupne skladajú a presúvajú tesne pod strop. Tento typ garážových brán potrebuje na boku vedľa otvoru priestor 10 – 15 cm na vodiace lišty s kolieskami a nad otvorom 20 – 30 cm. Sú dostatočne pevné aj tepelne izolované.

- Najmenej náročné na priestor sú rolovacie brány vyskladané z tenkých hliníkových lamiel. Tie sa pri otváraní rolujú do boxu umiestneného z vnútornej strany garážovej brány. Veľkosť boxu závisí od výšky brány. Obvykle postačuje box s rozmermi 30 x 30 cm. Nevýhodou týchto brán je menšia stabilita a ochrana proti vlámaniu. Odporúčajú sa len do nevykurovaných priestorov, lebo nemajú ani veľkú tepelnoizolačnú schopnosť. Ich dôležitý doplnok je protipádová brzda, ktorá bráni náhodnému vyrolovaniu brány z boxu.

 
Autor: Adela MOTYKOVÁ
Fotogaléria
Garáže: Maximálny komfort pre vaše autoGaráže: Maximálny komfort pre vaše autoGaráže: Maximálny komfort pre vaše autoGaráže: Maximálny komfort pre vaše auto
 
8fotiek
VIDEO Pekné Bývanie


 

Vaše hniezdočko

Pridať vlastné foto
16fotiek

Februárové Vaše Hniezdočko: Kúpeľne našich čitateľov vás inšpirujú! (2. časť)

27.02.2017
16fotiek

Februárové Vaše Hniezdočko: Kúpeľne našich čitateľov vás inšpirujú! (1. časť)

21.02.2017
9fotiek

Novembrové Vaše Hniezdočko: Navštívte kuchyne našich čitateľov!

01.12.2016
 
Garáže: Maximálny komfort pre vaše auto
Adela MOTYKOVÁ