Grilovacia abeceda: Zakladanie ohňa, čo, koľko a ako grilovať

17.07.2013
Záhrada

Nielen zakladanie ohňa, ale aj vedomosť, čo , koľko a ako grilovať. Poradí vám redakcia mesačníka Dobré jedlo.

1fotka
Máme pre vás grilovaciu abecedu. Autor: archív

Ako grilovať mäso?

Kuracie je na grilovanie najlepšie bez kostí. Prsia prepečte najprv z jednej strany obrátené kožou dolu, potom ich otočte a dopečte z druhej strany. Krídelká sú vhodné skôr pre trpezlivých, poriadne prepečené budú o 20 až 30 minút.

Marinované tenšie plátky mäsa ugrilujete o niekoľko minút. Z bravčového je na gril najlepšia krkovička, kotleta, stehno alebo pliecko nakrájané na plátky. Tie sa ugrilujú o 8 až 15 minút. Mäso s kosťou radšej negrilujte, kým sa dobre prepečie, môže sa vysušiť. Hovädzie na gril vyberte z vhodných častí tak, aby bolo vhodné na úpravu na spôsob minútky.

Na rozdiel od kuracieho nemusí byť úplne prepečené a vďaka kratšej časovej príprave zostane šťavnaté. Skvelé sú aj vopred marinované plátky hovädzieho mäsa. Z ríše rýb sú vhodné tučnejšie druhy. Napríklad losos, pstruh, makrela, hejk alebo kapor. Môžete ich grilovať naporciované na steaky alebo v celosti. Opekajte ich vždy s kožou, inak by sa mohli vysušiť. Ak máte radi experimenty, skúste aj iné morské živočíchy.

Zelená konkurencia pre mäso

Paprika, cuketa, baklažán či paradajky sú mimoriadne vhodné na grilovanie. Radšej to neskúšajte s mrkvou, so zelerom ani s uhorkami. Zeleninu nakrájajte na stredne hrubé plátky a grilujte nasucho a bez dochucovania. Okorenená zelenina by mohla pustiť šťavu a zmäknúť. Pripravte si zmes korenín s olejom alebo majonézou a potrite ňou ugrilovanú zeleninu.

Z grilovanej zeleniny sa dajú pripraviť aj skvelé šaláty. Syr, ideálne s bielou plesňou na povrchu, sa pečie zabalený v alobale. pred grilovaním ho posypte vhodným korením, ktoré zvýrazní jeho chuť. Originálnym dezertom, ale aj prílohou k mäsu môže byť grilované ovocie. Vyberajte pevnejšie druhy ovocia, ako napríklad banány, ananás, broskyne, marhule, jablká či hrušky.

Ovocie nakrájajte na plátky alebo prekrojte na polovice. Grilovať sa dá buď marinované, alebo iba dochutené zmesou vhodných korenín. Na klasickom grile pripravujte ovocie v hliníkových miskách na grilovanie. Skúsení majstri grilovania môžu svojich hostí prekvapiť špízmi z mäsa, zo zeleniny, z údenín alebo hamburgermi vlastnej výroby z mletého mäsa.

Zlaté pravidlá grilovania

Ugrilované mäso by malo byť chrumkavé, skôr tmavohnedé až bledohnedé, v žiadnom prípade nie čierne. Aj tu rozhoduje kvalita! Mäso by malo byť čerstvé, mladé, jemne prerastené, nie príliš chudé, ale ani príliš tučné. Optimálna hrúbka plátkov je 2 až 3 cm. Po okrajoch narežte. Mäso pred grilovaním nenaklepávajte. Poškodili by sa tým póry, a stratilo by šťavnatosť.

Mäso potierajte olejom až počas grilovania. Olej si pripravte do menšej nádobky. Plátok grilujte najprv z jednej strany, kým sa neobjaví typická farba, potom ho obráťte a ugrilovanú stranu hneď potrite olejom. Ak potriete mäso olejom vopred, riskujete, že olej bude kvapkať do spaľovacieho priestoru, plamene sa príliš rozhoria a spália grilované suroviny.

To isté platí aj pre dochucovanie. Mäso dochucujte až počas grilovania. Najlepšie vopred pripravenou zmesou korenín podľa vlastnej chuti. S koreninami to nepreháňajte, aby ste neprehlušili prirodzenú chuť mäsa. Pozor na mletú papriku, rýchlo sa spáli a zhorkne. Mäso počas grilovania obracajte podľa možnosti len raz, lebo sa z neho odparí šťava.

Pred krájaním nechajte mäso trocha odpočinúť, aby sa šťava rovnomerne rozdelila a pri krájaní nevytekala. Klobásky & spol. pred grilovaním narežte, aby nepopraskali. Gril nesmie byť príliš horúci, inak všetky suroviny zhoria skôr, než budú ugrilované. Grilovaný chlieb bude chrumkavý, ak ho potriete bylinkovým alebo cesnakovým maslom. Do ohniska môžete hodiť voňavú bylinku alebo kúsok cesnaku, vylepšíte tak chuť pripravovaných jedál.

Koľko čoho?

Ak budete podávať aj prílohu, na jednu osobu počítajte so 150 až 200 g mäsa. Ak sa rozhodnete pre mäsovo-šalátovú „diétu“, počítajte až s 300 g dávkou mäsa na osobu. V prípade celých rýb budete potrebovať asi 250 g až 300 g na osobu. Pri nákupe surovín majte na pamäti, že v pánskej spoločnosti bude pravdepodobne väčšia spotreba mäsa než v dámskej.

Na celovečerné posedenie radšej nakúpte väčšie zásoby surovín. Na čerstvom vzduchu a v dobrej spoločnosti sa zaručene dostaví väčší apetít. Ak niečo predsa len zostane, odložte suroviny do mrazničky na ďalšie grilovanie. Pestré menu znamená, že si pri grilovaní každý príde na svoje. Radšej však súčasne pripravujte iba jedlá jedného druhu. Rôzne suroviny vyžadujú totiž rôzne časy prípravy.

 
Autor: Slávka DZUREKOVÁ


Najčítanejšie
 

Pekné Bývanie

 

Vaše hniezdočko

Pridať vlastné foto
9fotiek

PRED a PO: Rekonštrukciou sa 2-izbák zmenil na nepoznanie

24.02.2016
10fotiek

Môj nový byt: Ako sa vám páči Jolanino zrekonštruované hniezdočko?

10.02.2016
9fotiek

1-izbový byt v hlavnom meste si manželia upravili podľa svojich predstáv

28.01.2016