09. novembra 2019

Pre zdravie srdca aj ciev! Toto sú potraviny, ktoré by ste mali zaradiť do vášho jedálneho lístka

Vážne ochorenia ako infarkt či vysoký krvný tlak postihujú čoraz viac ľudí. Stres, no hlavne nezdravá strava spôsobujú problémy nielen tým skôr narodeným. Zaraďte do jedálnička prospešné potraviny a znížte riziko srdcovo-cievnych ochorení!

Doprajte si ovocie a zeleninu, ktorá prospeje srdcu aj cievam. Autor: Shutterstock

Rajčiaky 

Plody obsahujú lykopén, jeden z najsilnejších antioxidantov zo skupiny karotenoidov.  Ten chráni pred chorobami srdca a preventívne pôsobí proti oxidácii LDL cholesterolu. Lykopén sa z paradajok uvoľňuje varením, preto získate viac užitočných látok z uvarených paradajok ako z čerstvých.

TIP: Rýchla rajčiaková polievka 

Nadrobno nakrájanú cibuľu osmažte na oleji, pridajte pretlačený cesnak a nakrájané paradajky. Zmes rozvarte a rozmixujte. Ak sa šupy nepodarí rozmixovať, môžete polievku prepasírovať cez sitko. Pridajte bazalku, korenie a soľ a krátko povarte. Podávajte s nastrúhaným parmezánom.

Šošovica, fazuľa a hrach

Tieto potraviny obsahujú rozpustnú vlákninu, ktorá zabraňuje vstrebávaniu cholesterolu a odvádza ho z tela. Je dokázané, že strava s vysokým obsahom rozpustnej vlákniny a nízkym obsahom tukov môže znížiť hladinu cholesterolu až o 10-15 percent.

TIP: Hŕstková polievka 

Strukoviny namočíme na noc do vody. Na druhý deň prepláchneme, dáme variť. Neskôr pridáme koreňovú zeleninu, pretlačený cesnak, korenie a soľ. Môžete pridať aj jačmenné krúpy alebo zemiaky.

Červené víno 

Je dokázané, že víno, ale aj ostatné druhy alkoholu chránia pred srdcovými chorobami, ak sa konzumujú pravidelne v malom množstve a s jedlom. V malom množstve totiž alkohol zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu a znižuje hladinu zlého. Červené víno obsahuje prospešné látky prítomné v hroznovej šupke, napríklad flavonoid, ktoré bránia vzniku krvných zrazenín. Obsahujú tiež resveratrol, ktorý pomáha znižovať hladinu cholesterolu.

Jablká 

Naše pôvodné ovocie plné antioxidantov a vitamínov stimuluje pečeň a tým pomáha odstraňovať zlý cholesterol LDL z krvi. Čím viac sa ho podarí odstrániť, tým menej povlaku sa usadí na stenách ciev.

Vyberajte podľa odrody 

Najlepšie je konzumovať čerstvé, chemicky neošetrené ovocie z bioprodukcie. Jablká pred konzumáciou nešúpte, v šupke sa nachádza päťkrát viac antioxidantov ako v dužine. Odroda ‘Red Delicious’ v porovnaní s ostatnými obsahuje viac antioxidantov.

Čítajte tiež: 

 

Autor: Furiková Ida
FocusMedia
VIDEO Záhradkár
  • Aktuálne číslo

Záhradkár

Užitočné veci do vašej záhrady

 

 

 
 

 Vaša záhrada

Záhradné inšpirácie od našich čitateľov
 najkrajšie cibuľoviny

zuzana danázsová

11 hlasov
 dedkov bicykel

Zuzana Fačková

14 hlasov

Ildikó Nagyová

9 hlasov

Ildikó Nagyová

5 hlasov
 
 

žena.sk

Prečo si nezvoliť pôrod

Prečo si nezvoliť pôrod "na suchu"? Aké sú skúsenosti mamičiek?

Zistite, či ste alergická na vajíčka: Sledujte tieto príznaky!

Zistite, či ste alergická na vajíčka: Sledujte tieto príznaky!

Na internet či k lekárovi: Oplatí sa liečiť online spôsobom?

Na internet či k lekárovi: Oplatí sa liečiť online spôsobom?

Prečo možeme zjesť z tuniaka iba 147 gramov za týždeň? A čo ostatné ryby?

Prečo možeme zjesť z tuniaka iba 147 gramov za týždeň? A čo ostatné ryby?

Pre zdravie srdca aj ciev! Toto sú potraviny, ktoré by ste mali zaradiť do vášho jedálneho lístka
Furiková Ida