13. decembra 2019

TOP 6 +1 zdravých pokladov priamo z komory

Komora či špajza ponúkajú počas zimy bohatý zdroj vitamínov, minerálov, ale aj iných dôležitých súčastí stravy. Stačí sa len poriadne rozhliadnuť.

Pokiaľ je zelenina skladovaná správnym spôsobom, je vhodná na konzum ešte veľmi dlho po zbere.Autor: Instagram@leparfaitfr

Napríklad jedna priemerne veľká zemiaková hľuza poskytne telu približne jednu pätinu dennej dávky draslíka. Repa červená okrem iného pozitívne ovplyvní mozgovú činnosť, zlepší pamäť a chráni nás pred demenciou. Konzumáciou čerstvej cibule prijímame nielen vitamíny, ale aj množstvo minerálov dôležitých pre fungovanie integrity organizmu. Veľkou zásobárňou rastlinných bielkovín, minerálov a vitamínov skupiny B sú semená fazule. Nesmieme zabúdať ani na mrkvu, ktorá podporí náš zrak či jablká, ktoré spolu s ostatnými komoditami posilnia našu imunitu čo do obsahu vitamínu C.

Zaostrené na zemiaky

Keď ich začiatkom 16. storočia Španieli priviezli do Európy, asi málokto premýšľal nad tým, o akú kvalitnú plodinu ide. Dodnes zemiaky patria k najžiadanejšej prílohe. A niet sa čo čudovať, benefity, ktoré nášmu organizmu prinášajú, sú viac ako pozoruhodné. Tak napríklad, ako sme spomínali, sú naozaj bohatým zdrojom draslíka. V hľuze s hmotnosťou približne 150 g sa nachádza vcelku vysoký obsah vlákniny, pomerne nízke množstvo cukrov. Dokonca, ak by ste ho konzumovali surový, tak svojmu telu prispejete až takmer polovicou dennej dávky vitamínu C. Samozrejme, nejaký v zemiaku ostane aj po tepelnom spracovaní, ale už nie v takom bohatom zastúpení. To však nemení nič na fakte, že naša pokožka bude vypnutejšia, bez vrások. A imunita naberie na sile, ktorú počas zimy bude obzvlášť potrebovať. Nedá sa nespomenúť vitamín B6 (pyridoxín), ktorý zohráva dôležitú úlohu v metabolizme. A nielen tam. Pravidelnou konzumáciou vaše telo dostane značnú dávku antioxidantov, ktoré bránia voľným radikálom negatívne vplývať na bunky a takto vás chránia pred vznikom civilizačných ochorení a rakoviny. Vyhnúť by ste sa nemali ani fialovým odrodám zemiakov, ktoré podľa vedeckých záverov obsahujú až trojnásobne vyššie množstvo antioxidantov ako biele. Obsahujú istý druh škrobu, ktorý má veľký význam pre diabetikov. Vedci pokusmi zistili, že sa pozitívne podieľa na hladine cukru v krvi. Pre tento istý škrob platí, že naše telo ho nerozkladá a dostáva sa až do čriev, kde je zdrojom obživy pre prospešné baktérie. Tie tento škrob ďalej štiepia na krátkoreťazcovú mastnú kyselinu, takzvaný butyrát, ktorý pomáha znížiť riziko vzniku rakoviny hrubého čreva. Neobsahujú glutén, takže sú vhodnou potravinou aj pre celiatikov.

Predchádzajúca strana 1 / 7 Nasledujúca strana
FocusMedia
VIDEO Záhradkár
  • Aktuálne číslo

Záhradkár

Užitočné veci do vašej záhrady

 

 

 
 

 Vaša záhrada

Záhradné inšpirácie od našich čitateľov
 najkrajšie cibuľoviny

zuzana danázsová

13 hlasov
 dedkov bicykel

Zuzana Fačková

14 hlasov

Ildikó Nagyová

9 hlasov

Ildikó Nagyová

5 hlasov
 
 

žena.sk

TOP 6 +1 zdravých pokladov priamo z komory
Szabóová Jarmila