predplatne
 

Aj boľavé kĺby sa musia hýbať. Aký pohyb im prospeje, radí lekárka

08.11.2019

Atritída vás môže poriadne potrápiť, pohyb sa ťažko hľadá najmä pri jej akútnej forme. Ponáhľať na svah sa neoplatí ani s operovaným kolenom.

Vďaka správnej aktivite si udržíte pohyblivé kĺby.

Vďaka správnej aktivite si udržíte pohyblivé kĺby.Autor: Shutterstock

V prípade akútnej reumatoidnej artritídy musíte pohyb obmedzovať. Vhodné je cvičenie s odľahčením panvy, teda v sede. Kĺbom prospeje aj protiodporový pohyb vo vode. V bazéne stačí pochodovať alebo cvičiť s plutvami. Pozor na teplotu vody, nemôže byť príliš vysoká. Aktívnejší môžete byť v prípade chronickej artritídy. 

Masírujte kĺby

„Pohyb veľmi pomáha pri chronickej artritíde. Zvoľte nordic walking, v zime bežkovanie, prípadne korčuľovanie,“ približuje MUDr. Alena Urvayová. „Ide o vláčny pohyb kĺbov, ktorý ich masíruje a tým bráni stuhnutiu. Nízke teploty počas jesene či zimy navyše schladzujú zápalové procesy.“ Rýchlosť prispôsobte svojim možnostiam, cielený pohyb môže byť aj pomalší. Po tréningu nezabúdajte na regeneráciu. Určite neskočte rovno z bežkárskej trate do horúcej vane. V pokoji sa dopoťte, následne sa osprchujte vlažnou vodou a kĺby ošetrite krémom, gélom či vazelínou, tak ako ste zvyknutí.

FOTO: Silné koleno sa nezraní. 8x ako ho účinne spevniť

20 minút každý deň

V prípadoch artritídy je obzvlášť dôležitý strečing. Dvojnásobne to platí po štyridsiatke. Snažte sa rozcvičiť svaly, kĺbovú ohybnosť i úpony šliach. Chcete byť dlho výkonní a nezávislí od pomoci druhého? Musíte si nájsť na cielený pohyb čas každý deň. „Je to otázka 20-tich až 30-tich minút a tie si nájde každý. Povedať, že na to nemáte v 24 hodinovom kolotoči čas je smiešne,“ dodáva telovýchovná lekárka.

Nepodceňujte ju! Správna rozcvička chráni pred úrazmi

Na lyžovačku pomaly

Absolvovali ste začiatkom jesene operáciu kolena, ale chceli by ste ísť za pár týždňov na lyžovačku? Musíte si ho dokonale pripraviť. Práve zjazdové lyžovanie, ale i squash či tenis sú športy, ktoré dajú kolenám poriadne zabrať. „Po zranení, pri ktorom si poškodíte, prípade roztrháte niektorý z väzov a následnej operácii sval príliš nezaťažujete. Behom dvoch dní klesne o 6 až 9 centimetrov, čím sa zhoršuje stabilita celého kolena. Návrat do pôvodnej formy trvá štyri až päť mesiacov,“ varuje rýchlych lyžiarov doktorka  Alena Urvayová. 

Bez ortézy

Posilňovanie po operácii si vyžaduje trpezlivosť. Cvičiť musíte denne približne dve hodiny. Nie naraz, ale s odstupom, lebo v svale ešte nie je toľko energie. Posilňujte bez obväzu či ortézy. Koleno si spevňujte len vtedy, keď neviete predpokladať zmenu pohybu. Pevnosť pri chôdzi by malo zabezpečiť prirodzene spevnené svalstvo.

  

V tomto článku sa zaoberáme Artritída ...viac
Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

10 skvelých vecí zmení obyčajná chôdza. Netreba ani 10 tisíc krokov denne

10 skvelých vecí zmení obyčajná chôdza. Netreba ani 10 tisíc krokov denne

dnes
Stačí zdvihnúť zadok zo stoličky či sedadla v aute a pocítite vo svojom živote revolúciu. Nepreháňame. Bonusy nemajú konca kraja!... Čítať viac
 
Britney Spears opäť šokuje! Toto jej pomáha ostať vo forme

Britney Spears opäť šokuje! Toto jej pomáha ostať vo forme

včera
Britney Spears (37) valcuje sociálne siete videami z tréningov. Nedávno zverejnila aj gymnastickú zostavu a všetkým ukázala, že... Čítať viac
 
VIDEOcvičenie: Závesný tréning na sexi ramená a chrbát

VIDEOcvičenie: Závesný tréning na sexi ramená a chrbát

06.11.2019
Pekné bruško, pevný zadok a štíhle stehná. To všetko je fajn, k dokonalej postave už stačí len popracovať na svaloch chrbta. Čítať viac
 
Zadok už nikdy nebude problémová partia! Vyberte si z 10 top cvičení pre začiatočníkov

Zadok už nikdy nebude problémová partia! Vyberte si z 10 top cvičení pre začiatočníkov

04.11.2019
Jednoduchšie to už nemôže byť. Stačí len pár minút správneho pohybu a výsledky vás presvedčia. Čítať viac
 
Máte unavené oči z počítača? Vyskúšajte tieto cviky a zlepšite svoj zrak

Máte unavené oči z počítača? Vyskúšajte tieto cviky a zlepšite svoj zrak

03.11.2019
Oči si najlepšie oddýchnu, keď ich zatvoríte. Určite ich poteší aj menší telocvik. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Aj boľavé kĺby sa musia hýbať. Aký pohyb im prospeje, radí lekárka
Katarína Posluchová