predplatne
 

Ako sa hýbať pri ochladení s astmou a ako s vysokým tlakom? Radí odborníčka

29.11.2019

Koncom víkendu sľubujú meteorológovia príchod zimného počasia. Ako dýchať a športovať na čerstvom vzduchu v chladnejšom počasí?

Športovanie v chlade má svoje pravidlá. Oplatí sa ich dodržať pri chronických ťažkostiach.

Športovanie v chlade má svoje pravidlá. Oplatí sa ich dodržať pri chronických ťažkostiach.Autor: Shutterstock

Pri teplotách okolo nuly by ste mali spozornieť, ak vás trápia chronické ťažkosti, napríklad astma. Výhodou je, že väčšina astmatikov má nastavenú liečbu. V prípade ťažkostí, svalový kŕč priedušiek uvoľní inhalátor. Preto ho majte vždy po ruke. Či už pri behaní, rýchlej chôdzi alebo bežkovaní, majte cez nos ľahko previazanú ľahkú šatku alebo šál. Čím mrazivejšie je počasie, tým suchší je vzduch. Sliznice vysychajú rýchlejšie a pri fyzickej aktivite sa rýchlo objaví dráždivý kašeľ. Určite dýchajte nosom. Rovnako počítajte s tým, že rýchlosť vetra desať metrov za minútu, znižuje teplotu vzduchu o jeden stupeň. 

Vysoký tlak chce prípravu

Kombinácia vysokého krvného tlaku a mrazivého počasia nie je najlepšia. Keď vyjdete z teplého bytu, cievy na chlad zareagujú zúžením, čo spôsobí zvýšenie krvného tlaku. Na pohyb sa preto musíte pripraviť. „Ranné prechádzky alebo športovanie radšej odložte na neskôr, keď sa vzduch už trochu prehreje,“ radí telovýchovná lekárka MUDr. Alena Urvayová. „Výhodu máte, ak ste na pohyb zvyknutí. Ani chladnejšie prostredie by vám nemalo spôsobovať väčší problém.“ 

Ako správne chudnúť? Oplatí sa škrtnúť cukry? Odpovie odborník na výživu

Hýbať sa treba

Hypertonici by mali zvoliť opäť vytrvalostnú aktivitu. Pokojne môžete zvoliť energické prechádzky či bežkovanie. Dlhodobá pravidelná vytrvalostná záťaž, môže znížiť tlak o 5 až 10 milimetrov ortuťového stĺpca. V niektorých prípadoch sa tak môže stabilizovať na normálnej úrovni. Samozrejme popri športovaní musíte pravidelne užívať predpísané lieky. Nielen pri behu, ale i pri bežkovaní si dávajte pozor na dlhšie a terénne komplikovanejšie trasy. Musíte počítať s väčšími stratami energie i s tým, že vždy musíte mať sily na návrat.

Nevybehajte si zápal: Na športovanie s nádchou môže doplatiť srdce

Do mínus desať

V zime by mali byť pevnou súčasťou oblečenia aj rukavice a čiapka. Zbytočne tak nebude unikať z organizmu teplo. Čiapka však musí byť priedušná. Problém môže nastať najmä pri teplotách nižších ako mínus 10 stupňov Celzia. Ale aj to až v prípade, keď športujete 2 hodiny a viac. V pľúcach je potom príliš veľa studeného vzduchu. Netrénovaní športovci môžu pociťovať aj fyzickú bolesť. Športovanie do hodiny by však nemal byť pre zdravý organizmus problém. Pri teplote nižšej ako mínus 15 stupňov Celzia radšej zostaňte doma. 

Čítajte aj:

V tomto článku sa zaoberáme Astma ...viac Vysoký krvný tlak ...viac
Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

GoodNight VIDEOtréning pre sexi bruško a zadok! 15 minút a cupitáte spokojne spať

GoodNight VIDEOtréning pre sexi bruško a zadok! 15 minút a cupitáte spokojne spať

12.02.2020
Či už ráno vstávate na XY-tý budík alebo máte iné povinnosti, tieto cviky sa budú hodiť práve vám, večným nestíhačom. Zbohom, faldíky!... Čítať viac
 
VIDEO: Naučte sa klik, ktorý vylepší aj krčnú chrbticu, cvičí fyzioterapeutka

VIDEO: Naučte sa klik, ktorý vylepší aj krčnú chrbticu, cvičí fyzioterapeutka

11.02.2020
Ako správne zafixovať pozíciu pri kliku? Tradičnejší cvik si môžete spestriť fitloptou. Dávajte si pozor na techniku. Čítať viac
 
Osobný tréner: Ako si vybrať toho pravého? TIETO 4 kritéria nepodceňujte

Osobný tréner: Ako si vybrať toho pravého? TIETO 4 kritéria nepodceňujte

04.02.2020
Chcete robiť niečo so svojou postavou? Túžite to robiť efektívne, no neviete, ako na to? Jednou z najlepších možností je obrátiť... Čítať viac
 
Bežkovanie vylepší tlak a posilní srdce. Kĺzavý pohyb dá však telu ešte oveľa viac

Bežkovanie vylepší tlak a posilní srdce. Kĺzavý pohyb dá však telu ešte oveľa viac

02.02.2020
Sú však prípady, kedy sa aj bežky oplatí nechať doma. Ako zbytočne neriskovať a užiť si pohyb, radí telovýchovná lekárka Čítať viac
 
FOTO: Zadok snov za 30 dní. Robte týchto 7 cvikov a vaša postava bude na nespoznanie

FOTO: Zadok snov za 30 dní. Robte týchto 7 cvikov a vaša postava bude na nespoznanie

30.01.2020
Pekný a pevný zadok môžete mať už za 30 dní. Aké cviky by ste mali robiť? Čítať viac
 
 

wanda.sk

Ako sa hýbať pri ochladení s astmou a ako s vysokým tlakom? Radí odborníčka
Katarína Posluchová