predplatne
 

Ako sa hýbať pri ochladení s astmou a ako s vysokým tlakom? Radí odborníčka

29.11.2019

Koncom víkendu sľubujú meteorológovia príchod zimného počasia. Ako dýchať a športovať na čerstvom vzduchu v chladnejšom počasí?

Športovanie v chlade má svoje pravidlá. Oplatí sa ich dodržať pri chronických ťažkostiach.

Športovanie v chlade má svoje pravidlá. Oplatí sa ich dodržať pri chronických ťažkostiach.Autor: Shutterstock

Pri teplotách okolo nuly by ste mali spozornieť, ak vás trápia chronické ťažkosti, napríklad astma. Výhodou je, že väčšina astmatikov má nastavenú liečbu. V prípade ťažkostí, svalový kŕč priedušiek uvoľní inhalátor. Preto ho majte vždy po ruke. Či už pri behaní, rýchlej chôdzi alebo bežkovaní, majte cez nos ľahko previazanú ľahkú šatku alebo šál. Čím mrazivejšie je počasie, tým suchší je vzduch. Sliznice vysychajú rýchlejšie a pri fyzickej aktivite sa rýchlo objaví dráždivý kašeľ. Určite dýchajte nosom. Rovnako počítajte s tým, že rýchlosť vetra desať metrov za minútu, znižuje teplotu vzduchu o jeden stupeň. 

Vysoký tlak chce prípravu

Kombinácia vysokého krvného tlaku a mrazivého počasia nie je najlepšia. Keď vyjdete z teplého bytu, cievy na chlad zareagujú zúžením, čo spôsobí zvýšenie krvného tlaku. Na pohyb sa preto musíte pripraviť. „Ranné prechádzky alebo športovanie radšej odložte na neskôr, keď sa vzduch už trochu prehreje,“ radí telovýchovná lekárka MUDr. Alena Urvayová. „Výhodu máte, ak ste na pohyb zvyknutí. Ani chladnejšie prostredie by vám nemalo spôsobovať väčší problém.“ 

Ako správne chudnúť? Oplatí sa škrtnúť cukry? Odpovie odborník na výživu

Hýbať sa treba

Hypertonici by mali zvoliť opäť vytrvalostnú aktivitu. Pokojne môžete zvoliť energické prechádzky či bežkovanie. Dlhodobá pravidelná vytrvalostná záťaž, môže znížiť tlak o 5 až 10 milimetrov ortuťového stĺpca. V niektorých prípadoch sa tak môže stabilizovať na normálnej úrovni. Samozrejme popri športovaní musíte pravidelne užívať predpísané lieky. Nielen pri behu, ale i pri bežkovaní si dávajte pozor na dlhšie a terénne komplikovanejšie trasy. Musíte počítať s väčšími stratami energie i s tým, že vždy musíte mať sily na návrat.

Nevybehajte si zápal: Na športovanie s nádchou môže doplatiť srdce

Do mínus desať

V zime by mali byť pevnou súčasťou oblečenia aj rukavice a čiapka. Zbytočne tak nebude unikať z organizmu teplo. Čiapka však musí byť priedušná. Problém môže nastať najmä pri teplotách nižších ako mínus 10 stupňov Celzia. Ale aj to až v prípade, keď športujete 2 hodiny a viac. V pľúcach je potom príliš veľa studeného vzduchu. Netrénovaní športovci môžu pociťovať aj fyzickú bolesť. Športovanie do hodiny by však nemal byť pre zdravý organizmus problém. Pri teplote nižšej ako mínus 15 stupňov Celzia radšej zostaňte doma. 

Čítajte aj:

V tomto článku sa zaoberáme Astma ...viac Vysoký krvný tlak ...viac
Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Aeróbne či anaeróbne? Pri ktorom cvičení chudnete a ktoré prospieva kostiam?

Aeróbne či anaeróbne? Pri ktorom cvičení chudnete a ktoré prospieva kostiam?

dnes
Zadýchali ste sa, keď ste pobehli na autobus? Slabú fyzickú kondíciu vám pomôže vylepšiť správna záťaž. Viete, ktorú si treba vybrať?... Čítať viac
 
VIDEO: Zatočí s ovisnutou kožou na stehnách a vytvaruje zadok. Toto cvičenie si obľúbite

VIDEO: Zatočí s ovisnutou kožou na stehnách a vytvaruje zadok. Toto cvičenie si obľúbite

včera
Krásne vytvarovaný zadok a nohy sú snom nejednej ženy. Poznáte najúčinnejší cvik na tieto partie? Vyskúšajte rôzne variácie výpadov.... Čítať viac
 
Zdravší vzduch pre celú rodinu raz-dva-tri

Zdravší vzduch pre celú rodinu raz-dva-tri

včera
A je tu opäť. Mnohými nenávidená zima a s ňou štart vykurovacej sezóny. S tou sa, žiaľ, nespája len príjemné teplo, ale aj niekoľko známych... Čítať viac
 
Chrbát, brucho i zadok posilníte palicou. Trénujte s Marošom Molnárom!

Chrbát, brucho i zadok posilníte palicou. Trénujte s Marošom Molnárom!

08.12.2019
Prečo práve palica? Je to najjednoduchšia pomôcka. Cvičíte s ňou zložené cviky, ktoré sú veľmi účinné. Čítať viac
 
VIDEO: Naučte sa lepší drep. Posilní zadok, stabilizuje kĺby a poteší chrbticu

VIDEO: Naučte sa lepší drep. Posilní zadok, stabilizuje kĺby a poteší chrbticu

06.12.2019
Drobný pohyb navyše a správna technika poteší telo viac ako len klasický drep. Pozrite si tip fyzioterapeutky. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Ako sa hýbať pri ochladení s astmou a ako s vysokým tlakom? Radí odborníčka
Katarína Posluchová