Chcete byť na bežeckej trati úspešní? Inšpirujte sa radami trénera

11.11.2017

Ku každému športu treba pristupovať s rešpektom. Zbytočne tak nebudete prepínať sily a lepšie budete počúvať aj svoje telo.

Sparing partner vám uľahčí bežecký tréning.

Sparing partner vám uľahčí bežecký tréning.Autor: Shutterstock

Lepšia nálada, úprava životosprávy či pár zhodených kilogramov, to všetko to všetko so sebou prináša pravidelné behanie. Ak ste sa rozhodli otestovať svoje sily na polmaratónskej trati, nezabúdajte na základné pravidlo. Vždy vybiehajte na trať s rešpektom. 

Veľký nadhľad škodí

„Je to podobné ako pred skúškou. Práve obavy vás privedú k tomu, aby ste sa viac zamerali na prípravu. Platí to aj pri polmaratóne a maratóne,“ hovorí tréner Michal Varga. „Ak máte pred pretekmi prirodzený rešpekt, snažíte sa poctivo pripraviť. Vo chvíli, keď ho stratíte, môžete vo finálnej fáze veľa vecí podceniť. Zdravé napätie je podľa mňa lepšie, ako keď sa bežec cíti úplne zrelaxovaný.“  Ak momentálne patríte k bežcom začiatočníkom a chcete na jar zabehnúť polmaratón či  maratón, určite aspoň na začiatok vyhľadajte pomoc odborníka.

Ďalšie trénerske rady: Zbohom, tehotenské kilá! Trénerka poradí ako a kedy začať

Nájdite si oporu

Výhodou tréningu pod dohľadom odborníka je aj to, že počas neho sa naučíte pracovať s prekážkami. Zranenia, ale i klasické sezónne ochorenia vám narušia plány a patria ku každému tréningu. „Tréner vám ukáže, ako ďalej. Problémy nemôžu automaticky znamenať doživotné stop. Zranenia prídu a vy musíte vedieť, ako sa s nimi vyrovnať. Ako a kedy pokračovať ďalej,“ upozorňuje Michal Varga. „Základné pravidlo je, že do tréningu sa musíte vždy vrátiť postupne.“ Veľkou oporou môže byť pre bežca nielen tréner, ale aj sparing partner, prípadne manžel, manželka, priateľ, súrodenec. Musíte mať niekoho, s kým sa podelíte o pocity, ale aj o ťažkosti, ktoré vás pri tréningu postretnú.

Bolesť je signál

Nikdy nechoďte napriek bolesti. Tá nech je pre vás varovným signálom. „Ideálne je navštíviť lekára alebo fyzioterapeuta, keď pociťujete prvé ťažkosti. Nie až vtedy, keď pre bolesť nemôžete behať. V žiadnom prípadne problémy nezatajujte,“ varuje dlhoročný tréner. Hoci je beh pre organizmus jednou z najprirodzenejších aktivít, stále je to záťaž. Nečakajte, kým problémy naplno vypuknú priamo na súťaži. Zbytočne riskujete. Preto sú zdravotné prehliadky nevyhnutnou súčasťou každej prípravy. Platí to aj v prípade rekreačných bežcov.

Čítajte aj: 

Ovládate zásady kardia? Napravte bežné chyby a kilá pôjdu naozaj preč
Stratili ste chuť cvičiť? Toto vás znova naštartuje
Zásady zdravého športovania v zime: Ako dýchať a čo si obliecť?
Nevybehajte si zápal: Na športovanie s nádchou môže doplatiť srdce

Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

FOTO: Trénerka Zora Czoborová vám ukáže, ako si uvoľniť chrbát

FOTO: Trénerka Zora Czoborová vám ukáže, ako si uvoľniť chrbát

16.02.2018
Môžete tak urobiť kdekoľvek, doma i v práci. Nezabudnite však na správny postoj, v ktorom plecia ťahajte nadol. Čítať viac
 
VIDEO: Náročnejší cvik na hlboký stabilizačný systém. Odporúča fyzioterapeutka

VIDEO: Náročnejší cvik na hlboký stabilizačný systém. Odporúča fyzioterapeutka

15.02.2018
Či už sa deti alebo aj vy chystáte na jarnú lyžovačku, na skejt, alebo sa tešíte na letné surfovanie, svaly si výborne precvičíte špeciálnym... Čítať viac
 
VIDEOtréning: Spevnite celú plochu bruška jediným cvikom!

VIDEOtréning: Spevnite celú plochu bruška jediným cvikom!

13.02.2018
Rýchlo preč s tou pneumatikou a ochabnutým koláčikovým trupom. Zvládnete aj niečo náročnejšie, keď to bude stáť za to? Čítať viac
 
VIDEOtip fyzioterapeutky: Takto si oddýchne váš ubolený chrbát

VIDEOtip fyzioterapeutky: Takto si oddýchne váš ubolený chrbát

09.02.2018
Kým chrbát opäť zaťažíte, doprajte mu poriadnu prestávku. Niekedy sa stačí len správne vystrieť, ešte viac však chrbtici ulahodíte,... Čítať viac
 
Hrdinstvo bokom! Športovať chorí sa nevypláca. Dokedy?

Hrdinstvo bokom! Športovať chorí sa nevypláca. Dokedy?

02.02.2018
Kašlete, smrkáte, začína vás bolieť hrdlo. Nehrňte sa do fitka a nesnažte sa splniť za každú cenu svoj tréningový plán. Ostaňte radšej... Čítať viac
 
 

wanda.sk