predplatne
 

Chcete byť na bežeckej trati úspešní? Inšpirujte sa radami trénera

11.11.2017

Ku každému športu treba pristupovať s rešpektom. Zbytočne tak nebudete prepínať sily a lepšie budete počúvať aj svoje telo.

Sparing partner vám uľahčí bežecký tréning.

Sparing partner vám uľahčí bežecký tréning.Autor: Shutterstock

Lepšia nálada, úprava životosprávy či pár zhodených kilogramov, to všetko to všetko so sebou prináša pravidelné behanie. Ak ste sa rozhodli otestovať svoje sily na polmaratónskej trati, nezabúdajte na základné pravidlo. Vždy vybiehajte na trať s rešpektom. 

Veľký nadhľad škodí

„Je to podobné ako pred skúškou. Práve obavy vás privedú k tomu, aby ste sa viac zamerali na prípravu. Platí to aj pri polmaratóne a maratóne,“ hovorí tréner Michal Varga. „Ak máte pred pretekmi prirodzený rešpekt, snažíte sa poctivo pripraviť. Vo chvíli, keď ho stratíte, môžete vo finálnej fáze veľa vecí podceniť. Zdravé napätie je podľa mňa lepšie, ako keď sa bežec cíti úplne zrelaxovaný.“  Ak momentálne patríte k bežcom začiatočníkom a chcete na jar zabehnúť polmaratón či  maratón, určite aspoň na začiatok vyhľadajte pomoc odborníka.

Ďalšie trénerske rady: Zbohom, tehotenské kilá! Trénerka poradí ako a kedy začať

Nájdite si oporu

Výhodou tréningu pod dohľadom odborníka je aj to, že počas neho sa naučíte pracovať s prekážkami. Zranenia, ale i klasické sezónne ochorenia vám narušia plány a patria ku každému tréningu. „Tréner vám ukáže, ako ďalej. Problémy nemôžu automaticky znamenať doživotné stop. Zranenia prídu a vy musíte vedieť, ako sa s nimi vyrovnať. Ako a kedy pokračovať ďalej,“ upozorňuje Michal Varga. „Základné pravidlo je, že do tréningu sa musíte vždy vrátiť postupne.“ Veľkou oporou môže byť pre bežca nielen tréner, ale aj sparing partner, prípadne manžel, manželka, priateľ, súrodenec. Musíte mať niekoho, s kým sa podelíte o pocity, ale aj o ťažkosti, ktoré vás pri tréningu postretnú.

Bolesť je signál

Nikdy nechoďte napriek bolesti. Tá nech je pre vás varovným signálom. „Ideálne je navštíviť lekára alebo fyzioterapeuta, keď pociťujete prvé ťažkosti. Nie až vtedy, keď pre bolesť nemôžete behať. V žiadnom prípadne problémy nezatajujte,“ varuje dlhoročný tréner. Hoci je beh pre organizmus jednou z najprirodzenejších aktivít, stále je to záťaž. Nečakajte, kým problémy naplno vypuknú priamo na súťaži. Zbytočne riskujete. Preto sú zdravotné prehliadky nevyhnutnou súčasťou každej prípravy. Platí to aj v prípade rekreačných bežcov.

Čítajte aj: 

Ovládate zásady kardia? Napravte bežné chyby a kilá pôjdu naozaj preč
Stratili ste chuť cvičiť? Toto vás znova naštartuje
Zásady zdravého športovania v zime: Ako dýchať a čo si obliecť?
Nevybehajte si zápal: Na športovanie s nádchou môže doplatiť srdce

Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEO: Chcete mať zadok ako Jennifer Lopez, Shakira alebo Jessica Biel?

VIDEO: Chcete mať zadok ako Jennifer Lopez, Shakira alebo Jessica Biel?

20.09.2018
Lenivosť mu nesedí, pevný zadok si vyžaduje pravidelný tréning. Výhodou je, že spolu s ním precvičíte i ďalšie problematické partie.... Čítať viac
 
FOTOtréning s Martinom Šmahelom: Pevné bruško proti bolesti chrbta

FOTOtréning s Martinom Šmahelom: Pevné bruško proti bolesti chrbta

16.09.2018
Pevné brucho vám dodá šmrnc a zbaví vás aj bolestí chrbta. Každý cvik si vyžaduje minimálne desať opakovaní. Čítať viac
 
Zničené kolená v 30-ke? Chyby, ktorými k nim spejete veľmi rýchlo

Zničené kolená v 30-ke? Chyby, ktorými k nim spejete veľmi rýchlo

15.09.2018
Kolená majú rady šport. Ale vyberajte dôkladne. Nesprávny pohyb ich pošle do predčasného dôchodku. Čítať viac
 
VIDEO: Farmár Martin Bagar v akcii. Schudol 21 kíl, a tu je jeho rada

VIDEO: Farmár Martin Bagar v akcii. Schudol 21 kíl, a tu je jeho rada

14.09.2018
Pustil sa do chudnutia a za štyri mesiace bol o vyše dvadsať kíl ľahší. No také jednoduché to nebolo. Čítať viac
 
Farba rozhoduje! Vyberte si na cvičenie ideálny theraband

Farba rozhoduje! Vyberte si na cvičenie ideálny theraband

13.09.2018
Schováte ho do vrecka a pomôže vám pri strečingu, posilňovaní i rehabilitácii. Dôležité je však nájsť správny odtieň pružného pásu.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Chcete byť na bežeckej trati úspešní? Inšpirujte sa radami trénera
Katarína Posluchová