predplatne
 

Chcete byť na bežeckej trati úspešní? Inšpirujte sa radami trénera

11.11.2017

Ku každému športu treba pristupovať s rešpektom. Zbytočne tak nebudete prepínať sily a lepšie budete počúvať aj svoje telo.

Sparing partner vám uľahčí bežecký tréning.

Sparing partner vám uľahčí bežecký tréning.Autor: Shutterstock

Lepšia nálada, úprava životosprávy či pár zhodených kilogramov, to všetko to všetko so sebou prináša pravidelné behanie. Ak ste sa rozhodli otestovať svoje sily na polmaratónskej trati, nezabúdajte na základné pravidlo. Vždy vybiehajte na trať s rešpektom. 

Veľký nadhľad škodí

„Je to podobné ako pred skúškou. Práve obavy vás privedú k tomu, aby ste sa viac zamerali na prípravu. Platí to aj pri polmaratóne a maratóne,“ hovorí tréner Michal Varga. „Ak máte pred pretekmi prirodzený rešpekt, snažíte sa poctivo pripraviť. Vo chvíli, keď ho stratíte, môžete vo finálnej fáze veľa vecí podceniť. Zdravé napätie je podľa mňa lepšie, ako keď sa bežec cíti úplne zrelaxovaný.“  Ak momentálne patríte k bežcom začiatočníkom a chcete na jar zabehnúť polmaratón či  maratón, určite aspoň na začiatok vyhľadajte pomoc odborníka.

Ďalšie trénerske rady: Zbohom, tehotenské kilá! Trénerka poradí ako a kedy začať

Nájdite si oporu

Výhodou tréningu pod dohľadom odborníka je aj to, že počas neho sa naučíte pracovať s prekážkami. Zranenia, ale i klasické sezónne ochorenia vám narušia plány a patria ku každému tréningu. „Tréner vám ukáže, ako ďalej. Problémy nemôžu automaticky znamenať doživotné stop. Zranenia prídu a vy musíte vedieť, ako sa s nimi vyrovnať. Ako a kedy pokračovať ďalej,“ upozorňuje Michal Varga. „Základné pravidlo je, že do tréningu sa musíte vždy vrátiť postupne.“ Veľkou oporou môže byť pre bežca nielen tréner, ale aj sparing partner, prípadne manžel, manželka, priateľ, súrodenec. Musíte mať niekoho, s kým sa podelíte o pocity, ale aj o ťažkosti, ktoré vás pri tréningu postretnú.

Bolesť je signál

Nikdy nechoďte napriek bolesti. Tá nech je pre vás varovným signálom. „Ideálne je navštíviť lekára alebo fyzioterapeuta, keď pociťujete prvé ťažkosti. Nie až vtedy, keď pre bolesť nemôžete behať. V žiadnom prípadne problémy nezatajujte,“ varuje dlhoročný tréner. Hoci je beh pre organizmus jednou z najprirodzenejších aktivít, stále je to záťaž. Nečakajte, kým problémy naplno vypuknú priamo na súťaži. Zbytočne riskujete. Preto sú zdravotné prehliadky nevyhnutnou súčasťou každej prípravy. Platí to aj v prípade rekreačných bežcov.

Čítajte aj: 

Ovládate zásady kardia? Napravte bežné chyby a kilá pôjdu naozaj preč
Stratili ste chuť cvičiť? Toto vás znova naštartuje
Zásady zdravého športovania v zime: Ako dýchať a čo si obliecť?
Nevybehajte si zápal: Na športovanie s nádchou môže doplatiť srdce

Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Výhercovia FITNESS diárov tu vás máme! Tiež potrebujete zdravú motiváciu na rok 2019?

Výhercovia FITNESS diárov tu vás máme! Tiež potrebujete zdravú motiváciu na rok 2019?

včera
Už ste zvedaví, či ste vyhrali jeden z fitness diárov? Skvelá motivácia! A ak ste si ešte neprečítali najlepšie bežecké rady. Tu sú a... Čítať viac
 
Nemarte si snahu pred sviatkami. Záleží aj na tom, kedy po tréningu jete

Nemarte si snahu pred sviatkami. Záleží aj na tom, kedy po tréningu jete

10.12.2018
Spevnili ste si svaly, vytvarovali krivky a potom to príde... Niekedy stačia drobnosti, ktoré vám pokazia radosť z výsledkov. Čítať viac
 
Z bolesti kolena pri behu môže byť chronický zápal. Stopnite ho a buďte fit!

Z bolesti kolena pri behu môže byť chronický zápal. Stopnite ho a buďte fit!

07.12.2018
Buďte trpezliví, bežecké koleno si musí odpočinúť. Dôležité je vedieť, kedy sa môžete k svojej obľúbenej aktivite opäť vrátiť a ako... Čítať viac
 
FOTO: Pevný zadok, štíhle stehná. Super cviky na doma

FOTO: Pevný zadok, štíhle stehná. Super cviky na doma

05.12.2018
Osem cvikov výborne naštartuje posilnenie problematických partií. Zapojte do tréningu aj kamošky a pripravte si svoju vlastnú výzvu.... Čítať viac
 
Plávaním chudnete celoročne. Ako spáliť vo vode čo najviac?

Plávaním chudnete celoročne. Ako spáliť vo vode čo najviac?

04.12.2018
Pri pravidelnom plávaní dochádza k posilneniu ochabnutých svalov pozdĺž chrbtice aj k zlepšeniu psychiky. Posilníte si tiež srdce,... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Chcete byť na bežeckej trati úspešní? Inšpirujte sa radami trénera
Katarína Posluchová