predplatne
 

Moderátor Ján Mečiar: Na príjemnú únavu z pohybu nedám dopustiť

18.08.2019

Radšej sa pri behu stratí, než by sa mal nudiť. A hoci ho stále niečo bolí, moderátor Ján Mečiar (48) sa hýbať neprestane. Má na to dobrý dôvod.

Kvôli tréningom
si aj privstane.

Kvôli tréningom si aj privstane.Autor: Michal Smrčok

Kto dnes nebehá, akoby ani nežil. Ako ste sa k behu dostali?
Môže to byť sedem rokov. Mám sedavú prácu a už som cítil, že by bolo dobré sa nejako hýbať. Skúšal som aj bicykel, ale aby to malo efekt, žiada si to veľa času. Aj tri hodiny a denne. Pri behu sa viete dokaličiť aj za pol hodiny.

Zranenia sa vám vyhýbajú?
Vážnejší problém som nemal ani žiadnu zlomeninu. No ako každého bežca aj mňa stále niečo bolí. Či už ruky, kríže, nohy... Ale to bude asi aj vekom.

Kde beháte najradšej?
Tam, kde to nepoznám. Za tie roky to mám okolo domu prebehané krížom-krážom, už je to nuda. Najlepšie sú trate a miesta, kde bežím prvýkrát. Je síce riziko, že sa stratím, lebo zvyknem zablúdiť, ale aspoň je na čo sa pozerať. Keď máte stále nové podnety, nemyslíte na to, že máte pred sebou ešte 5, 10, 15 kilometrov.


Foto: Michal Smrčok

Zabehnete dnes povedzme 20 kilometrov?
Teraz fungujem na čas. Mám bežať 40 – 50 – 60 – 70 minút pri určitej tepovej frekvencii. Ako mi trénerka prikáže, tak behám. Minulý rok to bolo so mnou biedne. Mal som pocit, že to ide dolu vodou, ale tento rok sa to otočilo. Treba v tom mať systém a človeka, nie nevyhnutne osobného trénera, ale niekoho, kto vás vedie a vyzná sa v tom. Len tak sa posuniete ďalej. Keď beháte hurá systémom, je to fajn, veď aj ja som tak začínal. Ale dostanete sa na hranicu, kde sa to zastaví.

Ak spravíte denne 10 000 krokov, budete zdravší. Skutočne to funguje?

Dávate si pozor aj na stravu?
Som rád, keď mám čas na behanie. Snažím sa jesť rozumne, nenapchávať sa a po večeroch nevyjedať lupienky pred televízorom, ale žeby som si nejako vyberal, to nie. Samozrejme, pred tréningom na dráhe, kde sa behajú krátke, intenzívnejšie úseky, si dám ovsené vločky s jablkom a banánom. A keď idem na preteky, teda na behy, lebo ja pretekám maximálne sám so sebou, osvedčil sa mi maslový chlieb so šunkou dve hodiny pred štartom.

Máte už za sebou nejeden polmaratón, dokonca maratón.
To sa už dnes nepovažuje za nič výnimočné. Maratón som jeden zabehol celý a druhý som vzdal. Nešlo to. Už keď na ôsmom kilometri cítite, že to nie je dobré, tak ďalších 34 nedáte. V polovici som odbočil z trate.


„S kolegami sme sa navzájom rozbehali,“ pochvaľuje si moderátor. Foto: archív TV JOJ 

Máte časovo náročnú prácu, no pohybu sa nevzdáte. Kde na sebe najviac cítite jeho blahodarné účinky?
Ťažká otázka. Zmenšila sa mi konfekčná veľkosť z XL na L. No ako som začal aj so silovým tréningom, nezmestím sa do košieľ a sák, takže mi musia kostymérky hľadať nové. Nie sú to však také zmeny, že sa na seba pozriem do zrkadla a nespoznám sa. Sú nepatrné, no mám z nich dobrý pocit.

Prospieva vám pohyb najmä psychicky?
Nepochybne. Človek sa musí naučiť vypnúť, hlavne pri dlhých disciplínach. Ale to, ako všetci hovoria, že po behu cítia príval endorfínov... Ja naň čakám už sedem rokov a nič! 

Keď chodíme trénovať na dráhu, je to niekedy na smrť, idem odpadnúť, ale žeby som cítil bájne endorfíny... Prečo potom beháte?
Človek sa musí hýbať. Keby som sa nehýbal, mám 120 kíl a ledva chodím. Neraz som mal pochybnosti, na čo to robím. Majster sveta už zo mňa nebude, ani okresu, poháre nad hlavu dvíhať nebudem, ale nechcem zomrieť v šesťdesiatke na infarkt. Robím to pre seba.

Čítajte tiež: 

Autor: Veronika Daničová, lua
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Boľavé zápästie? TOP 10 cvikov, s ktorými vyhráte nad bolesťou

Boľavé zápästie? TOP 10 cvikov, s ktorými vyhráte nad bolesťou

dnes
Máte exponované povolanie, robíte namáhavú jednostrannú činnosť, venujete sa športu, pri ktorom sa používa zápästie, alebo sa u... Čítať viac
 
Natiahnite sa! Strečing nie je len pre športovcov, zachráni vám svaly i chrbát

Natiahnite sa! Strečing nie je len pre športovcov, zachráni vám svaly i chrbát

11.09.2019
Kým začiatok tréningu si vyžaduje zahriatie, na konci sa oplatí poriadne natiahnuť. Hoci sa vám to môže zdať nuda, telo sa poteší. Čítať viac
 
Tajomstvo dlhovekosti a krásy: Tieto cviky robia s vašim telom zázraky

Tajomstvo dlhovekosti a krásy: Tieto cviky robia s vašim telom zázraky

10.09.2019
Závidíte Číňankám a Japonkám pevné zdravie, pružné telo a mladistvo pôsobiacu pleť bez ohľadu na ich vek? Robte to ako ony, vrhnite... Čítať viac
 
Postavte sa na hlavu! Viete, prečo sú prospešné obrátene pozície v joge?

Postavte sa na hlavu! Viete, prečo sú prospešné obrátene pozície v joge?

09.09.2019
Venujete sa joge a chceli by ste vyskúšať náročnejšie pozície? Vyskúšajte cviky hore nohami. Obrátené ásany prospejú vášmu fyzickému... Čítať viac
 
VIDEOtréning: Chcete mať dokonalý zadok? Cvičte s nemeckou modelkou

VIDEOtréning: Chcete mať dokonalý zadok? Cvičte s nemeckou modelkou

03.09.2019
Za super postavou mladučkej influencerky sa skrýva aj tvrdá disciplína. Na tréning si nájde čas päťkrát do týždňa. Zdravý životný... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Moderátor Ján Mečiar: Na príjemnú únavu z pohybu nedám dopustiť
Veronika Daničová
lua