predplatne
 
Zdravie

Nenapili ste sa pred tréningom? Neriskujete iba svalové kŕče

04.10.2018

Hoci sa s príchodom chladnejších dní potíte menej, nezabúdajte na pitný režim počas športovania. Fľašku sa oplatí mať po ruke.

Na hodinový tréning si určite zoberte tekutiny.

Na hodinový tréning si určite zoberte tekutiny.Autor: Shutterstock

Smäd je naozaj poslednou výstrahou, že telo potrebuje vodu. Na dostatočný príjem tekutín by ste mali dbať najmä pri zvýšenej telesnej aktivite. Pri dvojpercentnej strate tekutín, čo tvorí u dospelého 75 kilového človeka asi jeden a pol litra, klesá fyzická i telesná výkonnosť o 20%. Vždy je lepšie varovné signály predbehnúť pohárom vody. Ak sa deficit vyšplhá až na 5%, môžu sa objaviť poruchy koncentrácie, svalové kŕče, bolesti hlavy či závrat, čo môže byť pri športovaní nebezpečné. Kedy sa napiť?

Klesá váš výkon?

Nepite tesne pred fyzickou aktivitou. Ideálne je prijať tekutiny štvrť až polhodinu pred tréningom. Pokojne si môžete dopriať 300 až 500 mililitrov. Toto pravidlo však platí, ak sa fyzickej aktivite venujete klasických 45 minút. Pri dlhšom tréningu sa viac potíte a preto musíte tekutiny dopĺňať priebežne. V opačnom prípade klesne vaša výkonnosť a koncentrácia. Pri hodine športovania strednej intenzity vypotíte asi liter potu. Pri väčšom výkone sa hodnota môže zdvojnásobiť.

Prestali ste cvičiť? Ochabnuté svalstvo vyzerá ako maličkosť. Lenivosť útočí na hlavu

Pomôžu aj šťavy

Pri vytrvalostných športoch dodajte organizmu formou tekutín aj uhľohydráty. Nemusíte kupovať špeciálne nápoje, stačí, keď zmiešate vodu s ovocnými šťavami, ideálne jablkovou. Nápoj si pripravte v pomere dva ku jednej, pri viac ako dvojhodinovom tréningu to môže byť polovica vody a polovica šťavy. Tak stabilizujete hladinu cukru v krvi. V každom prípade sa nezabudnite napiť po ukončení tréningu. Keďže ste sa spotili, vhodné sú aj minerálne vody s obsahom sodíka, vápnika či horčíka. 

Odchádza z celého tela

Telo dospelého človeka stratí za deň v priemere dva a pol litra tekutín a presne toľko ich musíte prijať, aby ste sa vyhli ťažkostiam. Najviac ich organizmus vylúči močom. Ide asi o jeden a pol litra, cez pokožku vypotíte asi pol litra. O 100 mililitrov menej unikne dychom. Zvyšok z tela vylúčite stolicou. Tekutiny môžete dopĺňať nielen nápojmi, ale i stravou. Vo všeobecnosti z nej načerpáte približne pol litra vody. 

Čítajte aj:

V tomto článku sa zaoberáme Bolesť hlavy ...viac
Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

FOTO: Neodneste si na krku stres. Uvoľnite sa, aby vás počas voľných dní neseklo

FOTO: Neodneste si na krku stres. Uvoľnite sa, aby vás počas voľných dní neseklo

18.04.2019
Konečne voľno! Ľahko vám ich však môžu pokaziť bolesti hlavy. Často sa za nimi skrýva preťažená krčná chrbtice. Uvoľnite si ju. Čítať viac
 
VIDEOtip: Efektívny tréning na super postavu? Stačí 10 minút so švihadlom

VIDEOtip: Efektívny tréning na super postavu? Stačí 10 minút so švihadlom

16.04.2019
Je ľahké, priestorovo nenáročné a skákať môžete na ňom takmer kdekoľvek. Začnite si vylepšovať postavu švihadlom. Čítať viac
 
Brankár s tikom a olympijská víťazka s hyperaktivitou. Vyhrali nad svojimi problémami

Brankár s tikom a olympijská víťazka s hyperaktivitou. Vyhrali nad svojimi problémami

13.04.2019
Svoje diagnózy vnímali ako prekážky, ktoré treba prekonať. Desaťročný Tim miloval futbal, keď sa však začal doma počítať predmety... Čítať viac
 
Chcete ísť do tepla? Vráťte sa z dovolenky so sexi telom zo surfu! Tu sú TOP destinácie

Chcete ísť do tepla? Vráťte sa z dovolenky so sexi telom zo surfu! Tu sú TOP destinácie

11.04.2019
Na budúci rok sa prvýkrát dostane surfing medzi olympijské disciplíny. Tomuto športu holduje aj mnoho Slovákov. Chcete to skúsiť... Čítať viac
 
Oplatí sa cvičiť nalačno? Treba po tréningu hladovať? 5 zásad, ktoré musíte poznať

Oplatí sa cvičiť nalačno? Treba po tréningu hladovať? 5 zásad, ktoré musíte poznať

10.04.2019
Inšpirovala vás kamoška, ktorá chodí ráno behať nalačno? Niekedy sa naopak najesť chcete, ale nestíhate. Naučte sa správne zahnať... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Nenapili ste sa pred tréningom? Neriskujete iba svalové kŕče
Katarína Posluchová