predplatne
 

Pohyb nezlepší len imunitu. Ako si užiť beh či bicykel a čo si obliecť?

31.10.2019

Zahnala vás zmena času na gauč? Je to veľká chyba! Športovanie v chladnejších mesiacoch má pre organizmus význam, naučte sa hýbať tak, aby vám zima neublížila.

Aj počas jesene si môžete užiť športovanie na vzduchu.

Aj počas jesene si môžete užiť športovanie na vzduchu.Autor: Shutterstock

Prepadol vás so zmenou času jesenný splín? Znechutilo vás skoré stmievanie natoľko, že po príchode z práce si len sadnete na gauč a pozeráte televízor? Je to chyba. Prekonajte odpor a začnite sa hýbať. Podľa štúdie športovej univerzity v Kolíne nad Rýnom stačí len polhodinový silový tréning dvakrát do týždňa na to, aby sa vám výrazne zlepšila psychická pohoda. Pozitívne na ňu pôsobia aj vytrvalostné športy. Potvrdili to odborníci z univerzít v Bonne a v Mníchove, ktorí sledovali najmä endorfíny, ktoré sa uvoľňovali do tela počas behu. 

Pomalší štart

Ak sa rozhodnete pre športovanie na čerstvom vzduchu, prirodzene si posilníte imunitný systém. Zlepšuje sa kapacita pľúc a trénujete si aj srdce. Počas chladnejších dní patria k vhodným vytrvalostným aktivitám beh, rýchla chôdza, nordic walking alebo bicyklovanie. Stačí stredná záťaž. Pri športovaní však musíte dodržať niekoľko pravidiel. Tréning odštartuje zahriatím. V chladnejšom počasí je to nevyhnutnosť. Na zahriatie si vyhraďte aspoň pätnásť minút. Aj po rozcvičneí zvyšujte tempo postupne.

7 SUPER cvikov, ktoré spevnia spodné brucho. Tréning začína

Ako cibuľa

Pri obliekaní dodržte cibuľový princíp. Priamo na tele by ste mali mať funčknú bielizeň. Lepšie odvádza pot a zabraňuje ochladzovaniu tela. Potom si olbečte flisovú alebe softshellovú bundu, majú výborný tepelne izolačný účinok. Vrchná vrstva vás zase musí ochrániť pred vetrom a dažďom. Pri teplotách mierne nad nulou siahnite aj po čiapke alebo čelenke. A nezabúdajte na reflexné prvky. Pri športovaní musíte byť viditeľní, najmä ak beháte či bicyklujete v blízkosti ciest. 

Vylepšite si čísla. Stačí za lepším krvným tlakom naozaj len vykročiť?

Vzduch zohrejte

Či už pri nordic walkingu, behu alebo bicyklovaní dýchajte nosom. Tak sa vzduch na ceste do pľúc zohreje približne o desať stupňov Celzia. Po ukončení tréningu si dávajte opäť pozor na nižšie teploty. Rýchlejšie sa ochladia svaly, šľachy i väzy, preto si záverečný strečing radšej nechajte na doma. Nevystavujte zbytočne spotené telo chladu. Po tréningu pomôže organizmu pri aklimatizácii aj vlažný čaj. 

Čítajte aj:

Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Ideálny šport pre vás? TOP 10 alternatív, ktoré sú účinnejšie ako beh!

Ideálny šport pre vás? TOP 10 alternatív, ktoré sú účinnejšie ako beh!

18.11.2019
Všetci okolo vás behajú, ale vám z toho iba behá mráz po po chrbte? Spaľujte kalórie efektívnejšie! Čítať viac
 
Fitness trend: Severská chôdza zlepší vaše zdravie a kondíciu

Fitness trend: Severská chôdza zlepší vaše zdravie a kondíciu

15.11.2019
Už ste ho niekedy vyskúšali? Ide o ideálnu formu fyzického tréningu, s účinnosťou o 40 – 50 % vyššou než u normálnej chôdze. Čítať viac
 
Sama bojovala s nadváhou, dnes je trénerkou hviezd. Kto je jej najlepšou žiačkou?

Sama bojovala s nadváhou, dnes je trénerkou hviezd. Kto je jej najlepšou žiačkou?

14.11.2019
Pod jej vedením si vylepšovali postavu hollywoodske hviezdy Gwyneth Paltrow, Victoria Beckham, Jennifer Lopez, ale i Robert Downey... Čítať viac
 
10 skvelých vecí zmení obyčajná chôdza. Netreba ani 10 tisíc krokov denne

10 skvelých vecí zmení obyčajná chôdza. Netreba ani 10 tisíc krokov denne

12.11.2019
Stačí zdvihnúť zadok zo stoličky či sedadla v aute a pocítite vo svojom živote revolúciu. Nepreháňame. Bonusy nemajú konca kraja!... Čítať viac
 
Britney Spears opäť šokuje! Toto jej pomáha ostať vo forme

Britney Spears opäť šokuje! Toto jej pomáha ostať vo forme

11.11.2019
Britney Spears (37) valcuje sociálne siete videami z tréningov. Nedávno zverejnila aj gymnastickú zostavu a všetkým ukázala, že... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Pohyb nezlepší len imunitu. Ako si užiť beh či bicykel a čo si obliecť?
Katarína Posluchová