predplatne
 

Sedavú prácu si odskáču aj kĺby. Prekonajte pohodlie a kompenzujte!

03.08.2018

Najväčšie problémy pre chrbticu a kĺby spôsobí dlhé sedenie, najmä v práci. V ohrozenej skupine sú hlavne kolená, ramená, členky a bedrové kĺby.

Autor: Shutterstock

„Ak je telo pri sedení zavesené, takpovediac na chrbtici, utláčajú sa platničky a stavce a tiež vnútrobrušné orgány,” varuje ortopéd Tomáš Jakubík.

►►► Tipy proti bolesti: Leňošenie, pohyb i šoférovanie treba kompenzovať

Svaly v napätí 

Na správne držanie tela je nutné posilňovať svalstvo, ktoré by malo byť pri sedení primerane napäté, aby došlo k uvoľneniu brušného tlaku. Zníži sa tak tlak na orgány a platničky. Pri správnom sedení by mala byť stolička zasunutá čo najbližšie k stolu, kolená by mali byť v pravom uhle a chodidlá opreté na zemi. Prečítajte si zdravé odporúčania, ako sedieť za počítačom: Zmiernia následky sedenia a jednostrannej záťaže 

Na prechádzku!

Kĺbom prospievajú pravidelné dlhšie prechádzky. Vďaka tomu majú zdravšie kĺby najmä psičkári. Naopak, oslabujú ich:

  • nárazové cvičenia a záťaž, 
  • prudké zmeny teplôt,
  • horúčavy, ale aj prehnaná zima, 
  • beh po asfalte.

Každý kĺb má dané nastavenie i pohybový rozsah a v tom ho treba udržať. Mobilizovať i stabilizovať ho dokážu cviky , ktoré zostavil kondičný tréner Miroslav Zahradný ► S trénerom proti pohybovým stereotypom

Pre beh sa odporúča prírodný povrch, no oveľa lepšia je pre vitalitu kĺbov cyklistika a plávanie.  „Ide o záťaž na váhonosné kĺby, pričom pracuje svalový aparát. Bicyklovanie sa odporúča aj ako doplnková aktivita k iným športom, ako kondičná príprava či vhodná porehabilitačná terapia,“ vysvetlil ortopéd. 

Všetci na bajk! 5 FITtipov, ako efektívne spáliť a nezaťažiť kĺby 


Foto: Shutterstock

No dajte si pozor na nastavenie sklonu sedadla, jeho výšku, sedadlo, kormidlo a pedále. Ideálne je, ak vám s tým pomôže profesionál v predajni, ktorý využije goniometer. Zmeria vám aj uhol medzi píšťalou a bedrovými kĺbmi, ktorý by pri bicyklovaní mal byť 25 až 35 stupňov.

Na vysokej nohe

Ženám môže uškodiť nosenie vysokých opätkov, obuv je treba počas dňa striedať. Pokiaľ možno, noste ich len v práci, na cestu domov sa prezujte. „Určite neodporúčam vysoké opätky nosiť dennodenne, ale len príležitostne - do divadla či na iné akcie,” povedal doktor Jakubík a vysvetli, že podpätky človeka nútia stavať sa na špičky a podsadiť panvu, čím sa mení zakrivenie chrbtice, čo zvyšuje záťaž na platničky.

Neodoláte zvodným podpätkom? 6 tipov, ako ich nosiť bez bolesti 

Máte chrbát v pohode? 

Následkom dlhého sedenia vznikajú problémy najmä v krížovej oblasti chrbtice. Vy ešte nemáte náš nový špeciál?

Nájdite si svoju záchranu na 100 stranách venovaným chrbtici v špeciálnom vydaní mesačníka Zdravie.  Práve v predaji! 

Bolia vás kolená? Takto im neúmyselne ubližujete 

V tomto článku sa zaoberáme Bolesť chrbta ...viac Chrbtica ...viac
Autor: TASR, Beata Ditte
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Tento týždeň si môžete zacvičiť s celou Európou. Pridáte sa?

Tento týždeň si môžete zacvičiť s celou Európou. Pridáte sa?

včera
Buďte aktívni! Týždeň športu je určený naozaj pre každého, bez ohľadu na vek či kondíciu. Čítať viac
 
Beh po schodoch vám vylepší kondíciu a zníži cholesterol. A to nie je všetko!

Beh po schodoch vám vylepší kondíciu a zníži cholesterol. A to nie je všetko!

24.09.2018
Máte ich po ruke takmer všade, môžete po nich chodiť i behať. Využite šancu na jednoduchý tréning Čítať viac
 
Metabolická búrka v pečeni! Pozor na HIT v tabletkách, tvária sa zdravo

Metabolická búrka v pečeni! Pozor na HIT v tabletkách, tvária sa zdravo

23.09.2018
Kto by nechcel dobre vyzerať? Hoci zákon o trestnosti predávania prípravkov na rast svalov platí už tretí rok, internetový biznis... Čítať viac
 
Prestali ste cvičiť? Ochabnuté svalstvo vyzerá ako maličkosť. Lenivosť útočí na hlavu

Prestali ste cvičiť? Ochabnuté svalstvo vyzerá ako maličkosť. Lenivosť útočí na hlavu

21.09.2018
Odborníci si posvietili na to, ako sa šport podpisuje pod činnosť mozgu. Výsledky sú jednoznačné, pohyb sa oplatí, a nielen kvôli lepšej... Čítať viac
 
VIDEO: Chcete mať zadok ako Jennifer Lopez, Shakira alebo Jessica Biel?

VIDEO: Chcete mať zadok ako Jennifer Lopez, Shakira alebo Jessica Biel?

20.09.2018
Lenivosť mu nesedí, pevný zadok si vyžaduje pravidelný tréning. Výhodou je, že spolu s ním precvičíte i ďalšie problematické partie.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Sedavú prácu si odskáču aj kĺby. Prekonajte pohodlie a kompenzujte!
TASR
Beata Ditte