predplatne
 

Sedavú prácu si odskáču aj kĺby. Prekonajte pohodlie a kompenzujte!

03.08.2018

Najväčšie problémy pre chrbticu a kĺby spôsobí dlhé sedenie, najmä v práci. V ohrozenej skupine sú hlavne kolená, ramená, členky a bedrové kĺby.

Autor: Shutterstock

„Ak je telo pri sedení zavesené, takpovediac na chrbtici, utláčajú sa platničky a stavce a tiež vnútrobrušné orgány,” varuje ortopéd Tomáš Jakubík.

►►► Tipy proti bolesti: Leňošenie, pohyb i šoférovanie treba kompenzovať

Svaly v napätí 

Na správne držanie tela je nutné posilňovať svalstvo, ktoré by malo byť pri sedení primerane napäté, aby došlo k uvoľneniu brušného tlaku. Zníži sa tak tlak na orgány a platničky. Pri správnom sedení by mala byť stolička zasunutá čo najbližšie k stolu, kolená by mali byť v pravom uhle a chodidlá opreté na zemi. Prečítajte si zdravé odporúčania, ako sedieť za počítačom: Zmiernia následky sedenia a jednostrannej záťaže 

Na prechádzku!

Kĺbom prospievajú pravidelné dlhšie prechádzky. Vďaka tomu majú zdravšie kĺby najmä psičkári. Naopak, oslabujú ich:

  • nárazové cvičenia a záťaž, 
  • prudké zmeny teplôt,
  • horúčavy, ale aj prehnaná zima, 
  • beh po asfalte.

Každý kĺb má dané nastavenie i pohybový rozsah a v tom ho treba udržať. Mobilizovať i stabilizovať ho dokážu cviky , ktoré zostavil kondičný tréner Miroslav Zahradný ► S trénerom proti pohybovým stereotypom

Pre beh sa odporúča prírodný povrch, no oveľa lepšia je pre vitalitu kĺbov cyklistika a plávanie.  „Ide o záťaž na váhonosné kĺby, pričom pracuje svalový aparát. Bicyklovanie sa odporúča aj ako doplnková aktivita k iným športom, ako kondičná príprava či vhodná porehabilitačná terapia,“ vysvetlil ortopéd. 

Všetci na bajk! 5 FITtipov, ako efektívne spáliť a nezaťažiť kĺby 


Foto: Shutterstock

No dajte si pozor na nastavenie sklonu sedadla, jeho výšku, sedadlo, kormidlo a pedále. Ideálne je, ak vám s tým pomôže profesionál v predajni, ktorý využije goniometer. Zmeria vám aj uhol medzi píšťalou a bedrovými kĺbmi, ktorý by pri bicyklovaní mal byť 25 až 35 stupňov.

Na vysokej nohe

Ženám môže uškodiť nosenie vysokých opätkov, obuv je treba počas dňa striedať. Pokiaľ možno, noste ich len v práci, na cestu domov sa prezujte. „Určite neodporúčam vysoké opätky nosiť dennodenne, ale len príležitostne - do divadla či na iné akcie,” povedal doktor Jakubík a vysvetli, že podpätky človeka nútia stavať sa na špičky a podsadiť panvu, čím sa mení zakrivenie chrbtice, čo zvyšuje záťaž na platničky.

Neodoláte zvodným podpätkom? 6 tipov, ako ich nosiť bez bolesti 

Máte chrbát v pohode? 

Následkom dlhého sedenia vznikajú problémy najmä v krížovej oblasti chrbtice. Vy ešte nemáte náš nový špeciál?

Nájdite si svoju záchranu na 100 stranách venovaným chrbtici v špeciálnom vydaní mesačníka Zdravie.  Práve v predaji! 

Bolia vás kolená? Takto im neúmyselne ubližujete 

V tomto článku sa zaoberáme Bolesť chrbta ...viac Chrbtica ...viac
Autor: TASR, Beata Ditte
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEO: Stačia 4 minúty! Tabata vám vyformuje dokonalé krivky

VIDEO: Stačia 4 minúty! Tabata vám vyformuje dokonalé krivky

včera
Nie je len pre pokročilých, do formy dostane i začiatočníkov. Pri tabate si môžete dovoliť aj drobné úpravy. Čítať viac
 
Športy pri bolestiach chrbtice. Na čo si dať pri konkrétnych pozor a čo jej prospeje?

Športy pri bolestiach chrbtice. Na čo si dať pri konkrétnych pozor a čo jej prospeje?

11.11.2018
Bolesťou vám organizmus naznačuje, že niečo nerobíte správne. Platí to aj o chrbte. Prečo potrebuje pevné svaly a správne tenisky?... Čítať viac
 
5 x budíček bez rannej kávy. Nahraďte ju a pocítite malý zázrak

5 x budíček bez rannej kávy. Nahraďte ju a pocítite malý zázrak

06.11.2018
Každé ráno je ťažký boj? A lepšiu náladu nevyhráte ani so šálkou silnej kávy? Skúste čosi iné. Čítať viac
 
Vybehajte si TOP formu! 7 zdravých účinkov vás bude motivovať

Vybehajte si TOP formu! 7 zdravých účinkov vás bude motivovať

05.11.2018
Jesenný beh poteší telo i dušu. Pravidelný tréning sa pozitívne odrazí na vašom zdraví a zlepší vám spánok. Čítať viac
 
FOTOtréning: Cítite chrbát? Posilňujte therabandom. Zabrať dostane zadok i stehná

FOTOtréning: Cítite chrbát? Posilňujte therabandom. Zabrať dostane zadok i stehná

04.11.2018
Máte už theraband? Vďaka odporu, ktorý pružný pás vyvíja, si výborne posilníte celé telo. Zacvičte si s trénerkou Luciou Medekovou.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Sedavú prácu si odskáču aj kĺby. Prekonajte pohodlie a kompenzujte!
TASR
Beata Ditte