predplatne
 

Z bolesti kolena pri behu môže byť chronický zápal. Stopnite ho a buďte fit!

07.12.2018

Buďte trpezliví, bežecké koleno si musí odpočinúť. Dôležité je vedieť, kedy sa môžete k svojej obľúbenej aktivite opäť vrátiť a ako správne behať.

Nadmerná záťaž a dráždenie spôsobujú zápal.

Nadmerná záťaž a dráždenie spôsobujú zápal.Autor: Shutterstock

Dana trénovala na maratón. Pár polmaratónov už mala za sebou, tento raz chcela zvládnuť 42 kilometrov. Postupne zvyšovala denné tréningové dávky. Kondičku mala dobrú, s dychom stačila, ale zrazu ju začalo zrádzať pravé koleno. Na jeho vonkajšej strane cítila tlak a pichanie. Spočiatku problém ignorovala, ale pri poslednom behu jej bolesť vyžarovala až do bedra a musela skončiť. Koleno ju v kritickom mieste bolelo aj na dotyk. Dva dni si dala pauzu a skúsila to znova. S rovnakým výsledkom.

Čítajte: Pichanie v kolene už rozchodiť nemusíte. Môže to byť artróza?

Zapálená šľacha

Diagnóza ortopéda znela: bežecké koleno. S týmto problémom sa bežci stretávajú pomerne často. Tlak, pichanie a bolesť na vonkajšej strane kolena spôsobuje zvýšené trenie úponovej šľachy o stehennú kosť. Táto šľacha sa nachádza medzi bedrovým kĺbom a kolenom. Nadmerná záťaž a dráždenie spôsobujú zápal, ktorý sa odborne volá zápal takzvanej iliotybiálnej šlachy či ITB syndróm.

Úraz kolena nezľahčujte! Môžete skončiť s umelým kĺbom 

Rád ako bežecké koleno vyliečiť, je na internete dosť, Dana sa však spoľahla na športového lekára, podľa ktorého pomáha jedine pokoj. Koleno si skrátka musí minimálne 7 až 10 dní oddýchnuť. Niekedy sa však problém stratí až po mesiaci či dvoch. Preto ju odborník upozornil, že musí byť trpezlivá.

Foto: Shutterstock

Neignorujte ho!

Dana si koleno potierala si protizápalovou masťou. Lekár jej ako kompenzačný šport navrhol plávanie. Odporučil jej aj stabilizačné cvičenia, napríklad dosky, a špeciálny strečing na ITB šľachu. Upozornil ju, že ak bude napriek bolestiam ďalej trénovať, riskuje chronický zápal, prípadne horšie poškodenie, ktoré sa bude dať riešiť len operačne.

Keď bolesť odznela,nastavila si tréningový program na základe konzultácie s lekárom. Spočiatku jej odporučil pomalé behy na trate dlhé 60 až 70 % tých, na ktoré bola predtým zvyknutá. Postupne si mohla tréningovú záťaž zvyšovať. Svaly poctivo naťahovala pred behom aj po ňom.

FOTO: 5 rehabilitačných cvikov, ktoré dostanú koleno do formy

Poraďte sa s odborníkom

Bežecké koleno vzniká zvyčajne u rekreačných športovcov, ktorí majú nesprávnu techniku behu a zlý bežecký postoj, zaťažujúci vo vyššej miere práve kolenné kĺby. Na príčine môže byť aj beh z kopca či po naklonenej trati, nevhodná alebo opotrebovaná bežecká obuv, nedostatočný strečing pred behom alebo po ňom, funkčné poruchy pohybového aparátu či anatomické defekty ako nohy do X, ploché chodidlá alebo asymetrie postavy.

Aby ste sa bežeckému kolenu v budúcnosti vyhli, musíte vedieť, ako správne behať, posilňovať a strečovať ešte prv, než začnete. Veľa informácií nájdete v špecializovaných časopisoch či na internetových stránkach, najlepšie je však poradiť sa hneď na začiatku so športovým či rehabilitačným lekárom, s kvalifikovaným fyzioterapeutom alebo s certifikovaným trénerom.

Čítajte: Najlepšie bežecké rady profesionálov

Autor: Adriana Fábryová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEOcvičenie: Zbohom silné stehná. TOP 5 cvičení, ktoré ťa dostanú do formy

VIDEOcvičenie: Zbohom silné stehná. TOP 5 cvičení, ktoré ťa dostanú do formy

17.10.2019
Aj vás trápia trasúce sa stehná? Chcete si vypracovať štíhle nohy? Spoznajte 5 cvikov, ktoré vám v boji proti silným stehnám zaručene... Čítať viac
 
Máte problém so zaspávaním? Pomôže vám ľahké cvičenie

Máte problém so zaspávaním? Pomôže vám ľahké cvičenie

16.10.2019
Ľahnete si do postele a spánok neprichádza. Uvoľnite celé telo pozíciami z jogy. Zvládnu ich aj začiatočníci. Čítať viac
 
7 SUPER cvikov, ktoré spevnia spodné brucho. Tréning začína

7 SUPER cvikov, ktoré spevnia spodné brucho. Tréning začína

13.10.2019
Pevné svalstvo v oblasti podbrušia vám vykúzli dokonalý stred tela. Na pevné brucho vám určite nepostačí jeden cvik. Pri pestrom tréningu... Čítať viac
 
VIDEO: Trénerka radí, uvoľnite sa po práci s jednoduchým cvikom

VIDEO: Trénerka radí, uvoľnite sa po práci s jednoduchým cvikom

11.10.2019
Osobná trénerka Lucia Medeková vám ukáže cvik vhodný pre uvoľnenie napätia po celom dni v práci, ale aj na začiatku dňa či akéhokoľvek... Čítať viac
 
Beháte a váha vám neklesá? Niekde robíte chybu! Možno je to práve táto maličkosť

Beháte a váha vám neklesá? Niekde robíte chybu! Možno je to práve táto maličkosť

09.10.2019
Začali ste behať, ale efekt v podobe chudnutia sa nedostavuje? Asi niečo robíte nesprávne. Pozrite sa na to, čo by to mohlo byť. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Z bolesti kolena pri behu môže byť chronický zápal. Stopnite ho a buďte fit!
Adriana Fábryová