Dajte diéte pohov! Časované prestávky prinesú lepšie výsledky

09.10.2017

Schudnete a kilá sa už nevrátia naspäť. Stačí vedieť, akú techniku zvoliť.

Správne načasovanie diéty dokáže zázraky.

Správne načasovanie diéty dokáže zázraky.Autor: Shutterstock.com

Každý rok sa do diétovania pustia stovky miliónov ľudí po celom svete. Výsledky často ale nie sú potešujúce. Pre mnohých ľudí je príliš náročné odtŕhať si od úst sedem dní v týždni a veľakrát sa im to nepodarí. Jeden prehrešok potom vnímajú ako úplné zlyhanie a na všetko sa radšej vykašlú. Najnovšie však vedci prichádzajú s tým, že práve pauzy v diéte môžu byť veľmi prínosné.

Chudnutie bez prestávky a na etapy

Na Austrálskej univerzite University of Tasmania skúmali 51 obéznych mužov vo veku od 25 do 54 rokov. Výsledky výskumu uverejnili v časopise International Journal of Obesity. Skúmaných mužov rozdelili do dvoch skupín a podľa skupín im pridelili aj odlišné diéty. Muži z prvej skupiny mali dodržiavať nízkokalorickú diétu nepretržite počas šestnástich týždňov.

Aj muži v druhej skupine držali diétu s obmedzeným množstvom kalórií. V diéte si však robili vždy po dvoch týždňoch dvojtýždňové prestávky. Počas nich mohli prijímať viac kalórií, maximálne však toľko, aby ich váha ostala stabilná. Celý cyklus mužov z druhej skupiny tak trval 30 týždňov, pričom na samotné diétovanie pripadlo tiež 16 týždňov.

Po pol roku od diéty o 8 kíl menej

Na konci výskumného obdobia sa ukázalo, že tí muži, ktorí chudli s prestávkami, schudli viac ako tí, čo chudli nepretržite. Zaujímavé bolo aj ich porovnanie pol roka po tom, ako ich diéta skončila. V priemere si udržali muži z druhej skupiny o 8 kíl vyšší váhový úbytok. Vedci tak predbežne odporúčajú, že práve chudnutie na etapy by mohlo byť tým správnym kľúčom k tomu, ako nielen schudnúť, ale si novú váhu aj udržať.

HIT v chudnutí: Prepnite telo hladovkou, skúste 3 typy hodinovej diéty 

Telo proti hladu bojuje

Profesor Byrne spolu so svojimi kolegami z výskumného tímu sa domnievajú, že za menším váhovým úbytkom u mužov z prvej skupiny môžu byť zmeny v biologických mechanizmoch. Mnohé z nich naštartuje práve obmedzovanie kalórií. Tento fenomén sa nazýva adaptačná termogenéza. Telo sa pri ňom snaží dosiahnuť hmotnosť pred chudnutím. Metabolizmus sa zmení do takej miery, aby prílišnému úbytku zabránil.

Tento mechanizmus sme zrejme zdedili po našich predkoch, ktorí neraz museli čeliť nedostatkom jedla, až hladomorom. V obdobiach núdze si telo svoje kilá strážilo a to ľuďom významne pomáhalo ťažké obdobia bez jedla prežiť. V našich pomeroch kedy je jedla po celý rok dostatok môže byť tento mechanizmus na obtiaž a brániť v efektívnom chudnutí.

Ako biologické mechanizmy oklamať

Vnútorné nastavenie organizmu sa dá nakoniec celkom ľahko okabátiť. Treba však poznať to správne časovanie diét. Podobný výskum ukázal, že obézni, ktorí si robili počas diéty jednodňové prestávky vždy po siedmych dňoch, neschudli o nič menej, ako ľudia, čo chudli bez prestávky.

Bude vás zaujímať: 

Práve dvojtýždňový úsek tak môže predstavovať to správne obdobie, na aké treba chudnutie prerušiť. Organizmus za dva týždne dostane dostatok času na to, aby sa preprogramoval na udržiavanie novej a nie starej váhy. Počas páuz sa však treba stravovať s rozumom. Kalorický príjem počas nich netreba obmedzovať, ale ani navyšovať nad potrebnú mieru.

Autor: Adriana Fábryová
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Chcete schudnúť, no neodoláte jedlu? S 5 fintami to zaručene pôjde

Chcete schudnúť, no neodoláte jedlu? S 5 fintami to zaručene pôjde

16.11.2017
Začínate chudnúť znova a znova a vždy vám to prekazí váš dobrý apetít? Jedlu sa ťažko odoláva, ale my vieme, ako na to, aby ste to zvládli.... Čítať viac
 
FOTO: Extrémna obezita ho takmer dohnala k cukrovke. Zaťal sa a schudol 125 kíl!

FOTO: Extrémna obezita ho takmer dohnala k cukrovke. Zaťal sa a schudol 125 kíl!

15.11.2017
Angličan Jack Towers sa už v detstve napchával samými nezdravými jedlami. Keď mal 21 rokov, vážil neuveriteľných 216 kíl! Čítať viac
 
Pôjde to aj bez diéty. 14 FIT tipov ako chudnúť bez obmedzení

Pôjde to aj bez diéty. 14 FIT tipov ako chudnúť bez obmedzení

14.11.2017
Chudnúť je možné aj bez výraznejších stravovacích obmedzení. Aktívnejšiemu pohybu sa však nevyhnete. Čo všetko vám môže spríjemniť... Čítať viac
 
Váš metabolizmus sa nesmie nudiť, inak neschudnete! Ako ho naštartovať?

Váš metabolizmus sa nesmie nudiť, inak neschudnete! Ako ho naštartovať?

13.11.2017
Vyskúšali ste už shred diétu? Jednoduchý princíp vám pomôže opäť rozbehnúť zhadzovanie kilogramov Čítať viac
 
Silný zadok, bruško či stehná? 5 diét podľa toho, kde najviac priberáte

Silný zadok, bruško či stehná? 5 diét podľa toho, kde najviac priberáte

10.11.2017
Typ postavy napovie, čo večeriate a koľko hodín obetujete pohybu. Úspech na prvý pokus vám zaručí, ak svoje chudnutie zacielite presne... Čítať viac
 
 

wanda.sk