predplatne
 

DASH diéta: Najzdravšia, aká tu bola!? Jasajú nad ňou aj odborníci

02.08.2018

Nový trend v chudnutí vymysleli špecialisti ako diétny plán. Zožal úspech a pomáha aj pri zhadzovaní kíl.

Úspech sa začína správnym výberom jedál. Potom nasledujú dve fázy chudnutia.

Úspech sa začína správnym výberom jedál. Potom nasledujú dve fázy chudnutia. Autor: Shutterstock.com

Na začiatku to nebola diéta pre zníženie hmotnosti v pravom slova zmysle. Keď tím amerických špecialistov v srdcovo-pľúcnom-krvnom Národnom ústave pre zdravie navrhol diétu DASH, vymyslel ju s iným zámerom. Zdravý diétny plán bol pôvodne navrhnutý pre zníženie krvného tlaku, takzvanej hypertenzii. DASH diéta však ukázala, že dokáže nielen účinne znížiť krvný tlak, ale aj hmotnosť a podľa odborného webu US News & World Report sa stala najlepšou diétou za posledných osem rokov.

Chudnite rýchlejšie! ► 6 spaľujúcich nápojov LEPŠÍCH ako voda

Príjemný bonus

Diétny plán ukázal, že funguje nielen pre zníženie krvného tlaku, pretože obmedzuje potraviny, ktoré ho spôsobujú. Je tiež účinný pre diabetikov a ako prevencia srdcových a ďalších vážnych chorôb. Ale čo je dôležité, má príjemný bonus - efektívnym spôsobom pomáha schudnúť a zároveň byť zdravší. 

Ako funguje

Diéta funguje v dvoch fázach:

  1. Prvá fáza je o vypustení zlých tukov a cukrov. Počas 14 dní, by ste sa mali vzdať nasýtených tukov a jednoduchých cukrov, ale aj bielej múky, červeného mäsa a tučných mliečnych výrobkov. Diéta je pestrá a flexibilná, no zamerajte sa na zdravé jedlá. DASH odporúča začať zeleninou, energiu môžete doplniť z nízkotučných mliečnych výrobkov, rýb, hydiny, strukovín, orechov a rastlinných olejov, napríklad odporúčaného olivového oleja.   
  2. Po dvoch týždňoch môžete do jedálnička zaradiť aj ovocie, ktoré vám zaženie chuť na sladké. Do jedálnička sa pridávajú aj celozrnné výrobky a dokonca je povolené aj malé zhrešenie v podobe sladkosti 5 x za týždeň. Čo je však dôležité, obmedzte množstvo prijatej soli a nezabúdajte na pohyb. Tým, že je diéta flexibilná, môžete kombinovať rôzne druhy jedál z odporúčaných potravín. Podmienka je jesť 6 x denne v menších dávkach. Vďaka tomuto pravidlu vás diéta naučí pravidelne jesť a vy nebudete hladovať. Mali by ste sa však zmestiť s jedálnym lístkom do 2000 kalórií.  

Zabudnite na beh a diéty! Toto robte 2 x týždenne a nepriberiete

Nepriateľ soľ

DASH diéta si posvietila najmä na soľ. Predpokladá sa, že ľuďom s vysokým krvným tlakom pomáha najmä preto, že im znižuje množstvo soli, ktorú v jedlách prijímajú. Pravidelný diétny program DASH odporúča, aby ľudia jedli nie viac ako 2300 miligramov sodíka denne, čo je asi jedna čajová lyžička. Keďže toto množstvo pri bežnom stravovaní pravdepodobne prekračujete, znížiť množstvo soli v jedálničku vám len prospeje. A ešte k tomu aj zhodíte pár kíl.

Ďalšie obľúbené diéty. Vyberiete si? 

Bude vás zaujímať: 

Autor: Nina Haceková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Chudnite s časom. 8-hodinové pravidlo namiesto rátania porcií

Chudnite s časom. 8-hodinové pravidlo namiesto rátania porcií

včera
Úprava stravovania zrýchli metabolizmus, ktorý vďaka časového intervalu začne pracovať efektívnejšie. Zabudnite na rátanie kalórií,... Čítať viac
 
Zbavte sa nadbytočnej vody a schudnete! 12 zaručených tipov, ako na to

Zbavte sa nadbytočnej vody a schudnete! 12 zaručených tipov, ako na to

08.11.2018
Množstvo tekutín zadržaných v organizme ovplyvňujú rôzne návyky, ale aj jedlo, nápoje a ich močopudné účinky. Čítať viac
 
Spolu sa chudne ľahšie. 100-tisíc kíl chcú za dva roky zhodiť v španielskom meste

Spolu sa chudne ľahšie. 100-tisíc kíl chcú za dva roky zhodiť v španielskom meste

06.11.2018
4000 obyvateľov galícijského mesta Narón sa rozhodlo spoločne chudnúť s poriadnym cieľom. Zatiaľ sa im darí. Čítať viac
 
6 nevýhod chudnutia v dvojici. Tipy odborníčky, ako ich otočiť v svoj prospech

6 nevýhod chudnutia v dvojici. Tipy odborníčky, ako ich otočiť v svoj prospech

31.10.2018
Vy ste odhodlaná počítať každú kalóriu, no váš partner si na večeru objednal vyprážaný syr? Máte to ťažšie! Ale nie beznádejné! Čítať viac
 
Spánok, sledovanie TV alebo upratovanie? Neuveríte, pri čom spálite najviac kalórií

Spánok, sledovanie TV alebo upratovanie? Neuveríte, pri čom spálite najviac kalórií

31.10.2018
Nestíhate fitko, tak si vravíte, že pár kalórií spálite aspoň žehlením alebo utieraním prachu? Nie je to zlý nápad, ale možno sa vám... Čítať viac
 
 

wanda.sk

DASH diéta: Najzdravšia, aká tu bola!? Jasajú nad ňou aj odborníci
Nina Haceková