predplatne
 
Zdravie

Dobrý sluha, ale zlý pán. Dôvody, pre ktoré môže byť hormón hladu pre telo katastrofa

01.12.2019

Vypne chemický trik maškrtnú príčinu priberania alebo sa pri prísnej diéte obráti proti vám?

Odopieranie vás môže paradoxne doviesť k presne opačnému výsledku, aký čakáte.

Odopieranie vás môže paradoxne doviesť k presne opačnému výsledku, aký čakáte. Autor: Shutterstock

Dokážete sa prinútiť dvíhať činky, obehnúť desaťkrát dom, no odolať chrumkavému pečivu, čokoláde a cukru do kávy je nad vaše sily? Túžba maškrtiť pritom nemusí byť vaša vina. Núti vás do jedla skrytý potmehúd?

7 neznámych orgánov hladu vás núti priberať. A žalúdok to nie je!

Hormón hladu

Grelín je hormón podporujúci chuť do jedla. „Hormón hladu, ako sa zvykne nazývať, zvyšuje príjem potravy a podporuje ukladanie tukov,“ začína vysvetľovať výživová poradkyňa a odborníčka na chudnutie Petra Pavuková. „Najviac sa ho produkuje v prázdnom žalúdku, po jedle ubúda. Jeho najznámejšou úlohou je signalizácia pocitu hladu, ale ovplyvňuje mnoho orgánov. Stimuluje napríklad pohyby v črevách, reguluje hospodárenie s energiou a iné deje, ktoré priamo nesúvisia s prijímaním potravy. Napríklad spánkový cyklus alebo stres,“ dopĺňa chemik Peter Polčic.

10 dôvodov, ktoré spomaľujú váš metabolizmus. A jedla sa zväčša netýkajú!

Priberá za vás?

Ukázalo sa, že ak grelín podávali ľuďom, jedli viac až o 30 percent. Cirkuluje v krvnom obehu a pôsobí na hypotalamus, oblasť mozgu rozhodujúcu pri kontrole chuti do jedla,“ ozrejmuje Petra Pavuková jeden z dôvodov, prečo grelínu prischol nelichotivý prívlastok. No naozaj ho možno viniť z vašich kíl navyše? „Dala by sa očakávať vyššia úroveň grelínu u ľudí s obezitou. V porovnaní s chudými ľuďmi je však zvyčajne nižšia. To naznačuje, že grelín nie je príčinou obezity. Hoci existuje predpoklad, že obézni ľudia sú na hormón citlivejší,“ mieni výživová poradkyňa, že na potvrdenie treba ešte ďalší výskum.

Ako správne chudnúť? Oplatí sa škrtnúť cukry? Odpovie odborník na výživu

Aj chemik odpoveď, či grelín priamo ovplyvňuje nadváhu, zvažuje. „V mozgu sa viaže na bunkové receptory, čím príslušné bunky stimuluje a vytvára pocit hladu. Na to potom odpovedáme tým, že sa najeme. Takto to prebieha, keď je všetko v poriadku. Môžeme špekulovať, že ak by k takej stimulácii dochádzalo nadmerne, nútilo by nás to viac jesť a priberať. Pochopiteľne, takto jednoducho to nefunguje.“

Veľké odhalenie: Nechuť k zelenine máte v génoch. Ako schudnúť aj bez nej?

Opačný účinok

Dúfali ste, že zablokovanie hormónu sa môže stať zlatým grálom chudnutia? „Prenos signálu hormónmi závisí od množstva hormónu, od zmien jeho hladiny v čase, ale aj od počtu a citlivosti receptorov a ďalších súčastí signálnych dráh. Spolu s grelínom reguluje príjem potravy a hospodárenie s ňou aj leptín. Hlási nasýtenie po tom, ako sa najeme, a ovplyvňuje metabolizmus. Väčšinu metabolických dejov ovplyvňujú opačne. Vysoká koncentrácia grelínu a nízka koncentrácia leptínu obvykle podnecujú ukladanie tuku a tvorbu zásob. Opačný pomer favorizuje odbúravanie,“ objasňuje chemik, že ako každý hormón aj grelín je len súčasť väčšieho systému. Najhoršie, čo môžete spraviť, je vrhnúť sa na diétu, v ktorej radikálne znížite kalorický príjem.

Jojo hlad

V štúdii Fitchburg State University sa ukázalo, že ľuďom po šesťmesačnej diéte s extrémne zníženým objemom tuku v tele pomocou radikálnych obmedzení v strave stúpla hladina grelínu až o štyridsať percent. Viete si predstaviť tak dlho trpieť hladom? „Hladiny grelínu sa zvyšujú po diéte, čo môže vysvetľovať, prečo je ťažké udržať chudnutie vyvolané pôstom,“ približuje nutričná odborníčka podstatu jojo efektu, hoci nie je jednoznačná. „Výsledky rôznych štúdií nie sú zatiaľ natoľko konzistentné, aby sme z nich spravili jasný záver, ako to s grelínom pri hladovaní naozaj je. Niektoré práce, naopak, ukázali, že u dlhodobo diétujúcich sa hladina grelínu znížila. Aj keď farmakologické ovplyvňovanie signalizácie grelínom sa javí ako jedna z možností liečby obezity, zatiaľ toho vieme pomerne málo. Žiadny jednoduchý chemický trik, ktorý by nám diétovanie uľahčil, nepoznáme,“ hodnotí expert.

Chudnete rýchlodiétou? JOJO - efekt nie je až taká tragédia ako sme si mysleli

Nechudnite hladom

Najlepšie riešenie je redukovať hmotnosť primeranou úpravou zloženia a objemu stravy a zvýšením výdaja energie. Nie hladovaním,“ odporúča špecialistka na chudnutie nezabudnúť si predovšetkým poriadne oddýchnuť. „Preukázalo sa, že ľudia ktorí menej spia, častejšie trpia obezitou. U žien s piatimi hodinami spánku denne sa vyskytovala obezita dvakrát častejšie ako u tých, ktoré si oddýchli sedem až osem hodín. Ľudia s nedostatkom odpočinku majú väčší hlad a chuť do jedla hlavne na tuky a cukry. Tento jav korešponduje so zvýšenou hladinou grelínu a leptínu,“ dokladá odborníčka.

O iných vedecky podložených spôsoboch, ako si dopriať dostatok spánku, neviem,“ pridáva chemik ďalší zaujímavý dôvod pre kvalitný odpočinok. „Grelín ovplyvňuje naše vnímanie uspokojenia po jedle, ale nielen po ňom. Štúdie ukázali, že takto grelín ovplyvňuje aj pitie alkoholu. Zvýšená koncentrácia súvisela s nadmerným požívaním alkoholu. Fakt, že zablokovanie signalizácie grelínom u pokusných zvierat znižuje ich chuť na alkohol, dáva nádej, že ovplyvňovanie tejto dráhy liekmi u ľudí by mohlo byť užitočné pri liečbe závislosti,“ uzatvára Peter Polčic.

Čítajte aj: 8 receptov pre CHUTNÉ chudnutie. Odporúča výživový poradca, budete sa zalizovať

Autor: Dáša Balogová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Chcete štíhly pás? Týmto chybám vo fitku sa vyhnite, inak vám pás zhrubne!

Chcete štíhly pás? Týmto chybám vo fitku sa vyhnite, inak vám pás zhrubne!

včera
Cvičenie môže byť zradné a v snahe dosiahnuť útly pás môžete nabrať svalovú hmotu presne tam, kde o to nestojíte. Na čo si dať vo fitku... Čítať viac
 
Chudnutie v 10-hodinovom okne funguje! Trik s hodinami pomôže každému

Chudnutie v 10-hodinovom okne funguje! Trik s hodinami pomôže každému

10.12.2019
Vedecky overený spôsob zhadzovania kíl funguje mimoriadne jednoducho a presvedčivo, stačí sa riadiť časom. A navyše, zlepší vám... Čítať viac
 
Porazte svoje chúťky: Ak sa neviete vzdať maškrtenia, skúste to zdravo

Porazte svoje chúťky: Ak sa neviete vzdať maškrtenia, skúste to zdravo

09.12.2019
Aj vy patríte k tým, ktorí sa počas chudnutia nevedia vzdať maškrtenia? Poradíme vám pár praktických tipov na zmenu jedálnička, ktoré... Čítať viac
 
Nedarí sa vám schudnúť? Môže byť za tým týchto 5 „ZDRAVÝCH

Nedarí sa vám schudnúť? Môže byť za tým týchto 5 „ZDRAVÝCH" návykov

04.12.2019
Dodržiavate diétny plán, pravidelne športujete, ale kilá sa vás držia aj tak? Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo to so zdravým životným... Čítať viac
 
Čo robiť, keď máme hlad z nudy, smútku alebo stresu?! TAKTO ho zaženiete

Čo robiť, keď máme hlad z nudy, smútku alebo stresu?! TAKTO ho zaženiete

03.12.2019
Aj vám sa to stáva? Prechádzate okolo kuchyne a aj keď nemáte prázdny žalúdok, predsa len by ste si dali niečo malé pod zub. No a väčšinou... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Dobrý sluha, ale zlý pán. Dôvody, pre ktoré môže byť hormón hladu pre telo katastrofa
Dáša Balogová