predplatne
 

Gény obezity máme takmer všetci. Zapne ich prekvapivá chyba s večerou

25.01.2020

Stále počúvate, že je to vaša vina? Nadváhu máme v génoch. Rozhoduje to, či im dáte šancu.

Menej je viac? Nie vždy. Názor odborníčky na chudnutie vás prekvapí.

Menej je viac? Nie vždy. Názor odborníčky na chudnutie vás prekvapí. Autor: Shutterstock

Genetika je veľmi dôležitá, ale nie je to jediný faktor, ktorý ovplyvňuje ručičku na váhe. „Keďže takmer všetci priberáme – keď sa nehýbeme a keď priveľa jeme," hovorí MUDr. Barbara Ukropcová, vedkyňa  a lekárka z Ústavu experimentálnej endokrinológie Biomedicínskeho  centra Slovenskej akadémie vied. Väčšina ľudí má práve tie gény, ktoré predurčujú na uskladňovanie nadbytočných kalórií. „Preto je vo väčšine prípadov rozhodujúci náš životný štýl, naša životná voľba či voľba našich rodičov, po ktorých životný štýl tak často dedíme. Ale aj spoločenské nastavenie, ktoré podporuje skôr sedavosť a ponúka nadbytok kalórií," konštatuje.

8 trikov naštartuje zimné chudnutie. Potrebujete k tomu jedinú vec, nájdete ju doma

3 veci

Výsledky mnohých klinických štúdií naznačujú, že genetická predispozícia prispieva k vzniku obezity približne 40 až 70  percentami. Ide napríklad o chuťové preferencie, pocit spokojnosti či odmeny po jedle. „Naši predkovia mali po státisíce rokov k dispozícii  oveľa menej kalórií, ako máme my dnes. A stálo ich to nemálo úsilia, dokonca o ne často museli bojovať. Preto sa počas evolúcie najvýraznejšie uplatnili práve tie gény a mechanizmy, ktoré vedú  k ukladaniu energie, a nie tie, ktoré by nám ňou umožnili plytvať," hovorí Ukropcová. 
Existuje síce aj tzv. monogénová obezita, podmienená mutáciou, teda chybou jediného génu. Je však veľmi zriedkavá a prestavuje len zlomok zo všetkých prípadov obezity.  „K celkovej epidémii obezity prispievajú len málo. Väčšinou sa množstvo tuku zvyšuje výsledkom kombinácie genetickej predispozície,  prostredia a životného štýlu," ozrejmuje lekárka. Chudnutie musí byť spojené s trvalou zmenou životného štýlu. „Dôležité je vyhnúť sa nárazovým drastickým opatreniam a extrémnym režimom so zmenou v rámci vymedzeného  intervalu od-do," zdôrazňuje. Takéto extrémy k dlhodobej zmene podľa odborníčky nepovedú. 

Do Vianoc - 3 kilogramy! Túto diétu tukové bunky nenávidia a srdce miluje

Robíte túto chybu? 

Podľa výživovej odborníčky Martiny Dvořákovej je telo zložitý mechanizmus a nie vždy platí  jednoduchá rovnica, že keď znížim príjem, človek schudne. „Často sa stretávam s klientmi, ktorí sa domnievajú, že keď znížia svoj denný kalorický príjem alebo vynechajú niektoré jedlá, ako napríklad večeru, budú automaticky chudnúť. V praxi to ale tak byť vôbec nemusí." Radí v priebehu dňa nezostať zrazu bez jedla, aby ste narýchlo nesiahli po nezdravej alternatíve. „Keď telu dodávame jedlo pravidelne počas dňa v správnom  množstvo a zložení, budeme po celý deň rovnomerne sýti. Nehrozí, že nás prepadne vlčí hlad. Zrýchli si nám metabolizmus  a telo si nebude vytvárať tukové zásoby na horšie časy,“ vysvetľuje.

► Kľúč k chudnutiu odhalený. Kalórie navyše vždy neškodia, zaváži jedna zmena

Čítajte aj: 

V tomto článku sa zaoberáme Nadváha ...viac Obezita ...viac
Autor: TASR, dab
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Chudnúť začnite z opačného konca. 5 psychologických trikov zaručeného výsledku

Chudnúť začnite z opačného konca. 5 psychologických trikov zaručeného výsledku

24.02.2020
Láska ide cez žalúdok, chudnutie cez hlavu. Je to prvý orgán, kde zdokonaľovanie životného štýlu začína. Čítať viac
 
Roztlieskavačka Kylie milovala fastfood, vyjedla si obezitu. Ako zhodila 50 kg?

Roztlieskavačka Kylie milovala fastfood, vyjedla si obezitu. Ako zhodila 50 kg?

21.02.2020
Jedlom riešila smútok i šťastie, bola od neho doslova závislá. Keď sa rozhodla pre zmenu, jej priateľ nebol nadšený. Čítať viac
 
Každodenná kávička pomáha pri chudnutí! Viete, koľko šálok urýchli spaľovanie kalórií?

Každodenná kávička pomáha pri chudnutí! Viete, koľko šálok urýchli spaľovanie kalórií?

18.02.2020
Káva nemusí byť len ranný životabudič alebo dôvod na pauzičku pri práci. Môže fungovať aj ako váš „osobný tréner“ a pomáhať so zhadzovaním... Čítať viac
 
7 tajomstiev žien, ktoré nikdy nechudnú a sú štíhle. Také jednoduché!

7 tajomstiev žien, ktoré nikdy nechudnú a sú štíhle. Také jednoduché!

17.02.2020
Môžete aj zakázané, no riaďte sa pravidlami. Neexistujú zlé potraviny, no light by ste sa mali radšej vyhýbať. Čítať viac
 
5 omylov pri obede, pre ktoré chudnete márne. Čo robíte opačne?

5 omylov pri obede, pre ktoré chudnete márne. Čo robíte opačne?

13.02.2020
Nie raňajky, ale obed je najdôležitejšie jedlo dňa. A väčšinou i to, pri ktorom robíte najviac chýb. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Gény obezity máme takmer všetci. Zapne ich prekvapivá chyba s večerou
TASR
dab