predplatne
 

Škandinávska strava je zdravým hitom. Vezmite si z nej to NAJ, skúste ich MENU!

04.06.2018

Spoznajte potravinovú pyramídu severu. Riaďte sa pravidlami Baltiku a vaše zdravie sa vám odvďačí.

Základom sú lokálne a sezónne potraviny. Mäsa no tanieri nekraľuje.

Základom sú lokálne a sezónne potraviny. Mäsa no tanieri nekraľuje. Autor: Shutterstock.com

O stredomorskej strave sa vie, že je zdravá. Nový trend však neprichádza z juhu, ale zo severu. Mäsové guličky alebo mandľový koláč známej nábytkárskej firmy ste si už možno obľúbili, no jedálniček severanov prináša omnoho viac zaujímavých, chutných ale najmä zdravých jedál. V čom sa odlišuje a prečo je severská strava taká zdravá? Ako jedia severania?

Inšpirujte sa ► 10 tajomstiev šťastia Severanov obohatí aj vás

Bonusy pre zdravie  

Podobne ako stredomorská strava, ktorá je založená na čerstvom ovocí, zelenine, morských plodoch a olejoch, ponúka mnohé bonusy pre zdravie aj severská strava. Jedlo severanov pozostáva z potravín tradične pochádzajúcich z Dánska, Fínska, Islandu, Nórska a Švédska.

A tak ako v prípade južanov aj strava ďalekého severu dokáže znížiť riziko srdcových ochorení a cukrovky 2. typu. Iný výskum naznačuje, že škandinávske stravovanie vám pomôže aj pri chudnutí. Ďalšou podobnosťou týchto dvoch kuchýň je, že sú obe založené na sezónnych a lokálnych potravinách s dôrazom na rastlinnú stravu.

Čítajte: Zaplňte brucho vlákninou a schudnite. HRNČEK zmeria, koľko stačí

Ako jedia severania

Základ severskej diéty je podobný už existujúcim pravidlám zdravého stravovania po celom svete, ale zároveň sa zameriava na využívanie ekologických potravín a typických pre tamojší región. Jedálny lístok severu vyzerá takto:  

  1. Raňajky: Ráno si doprajú sýtu ovsenú kašu, ktorú si doplnia sušeným ovocím, orechmi alebo čerstvým bobuľovým ovocím. Obľubujú cereálie a pochutia si na mliečnych fermentovaných výrobkoch, napríklad kefíre alebo skyre - tradičný islandský mliečny výrobok podobný jogurtu.
  2. Obed: je obyčajne ľahký a zahŕňa ražný chlieb, šaláty, fermentované výrobky, ryby a vajcia. Veľká pozornosť sa venuje zelenine, najmä koreňovej a ďalším zemitým zeleninám, plus obľubujú dary z lesa vrátane húb. Na jar si obed obohatia špargľou, zeleným hráškom, rebarborou a rôznymi miestnymi bylinami. Typický je kôpor, ktorým napríklad takí Fíni ochucujú jedlá veľmi často.  
  3. Večera: Môžu sa podávať ryby, no rovnako ako pri obede aj počas večere je vyhradený priestor pre zeleninu, ktorej má byť viac, ako mäsa.

Najlepšie spôsoby, ako znížiť hladinu cholesterolu bez liekov 

Pyramída Baltiku

Zdroj foto: Researchgate.net

Základ severskej diéty je založený na baltickej potravinovej pyramíde, ktorú vypracovali fínske inštitúcie zaoberajúce sa zdravým stravovaním. Spodná časť tejto pyramídy tvorí najmä bobuľovité ovocie, strukoviny, kapusta, koreňová zelenina, ale tiež iné druhy zelenej zeleniny, ako napríklad brokolica, karfiol či cuketa. To je základ, ktorý má prevažovať v strave. Nie menej dôležitý je stred tejto baltickej potravinovej pyramídy.

Severskí experti odporúčajú celozrnné obilniny, vrátane jačmeňa, ovsa a raže. Až neskôr zaradili mliečne výrobky, syry, vajcia a ryby. Keďže Škandinávci majú more, je pre nich samozrejmosťou dopriať si čerstvé lososy, makrely alebo tresky.

8 prekvapivých tipov, ako zaručene oklamete hlad a znížite apetít

Juh verzus sever

Severskú diétu vytvorila skupina odborníkov na výživu, vedcov a šéfkuchárov s cieľom znížiť obezitu a zamerať sa na ekologickejšie stravovanie. V porovnaní s bežnou západnou diétou obsahuje menej cukru a tuku, neporovnateľne viac vlákniny a dvojnásobné množstvo rýb a morských plodov. Hoci stredomorské a severské diéty obsahujú niektoré podobné potraviny, výrazný rozdiel je v tukoch, ktoré používajú.

Kým stredomorský región je známy svojou produkciou olivového oleja, a preto ho aj vo veľkom takmer všade používa, severania využívajú najmä repkový olej.

Oba typy olejov sú bohaté na mononenasýtené tuky, ktoré podporujú zdravie srdca, pretože zvyšujú dobrý cholesterol a znižujú zlý. Repkový je však v porovnaní s panenským olivovým olejom ochudobnený o antioxidanty a  o niektoré vitamíny. Oproti nemu však má jeden veľmi významný benefit pre zdravie. Čítajte TU

Môže vás zaujímať:

Autor: nh
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Váš príbeh: Bolesť na hrudi nepodceňujte! Marianovo srdce zachránili lekári už trikrát

Váš príbeh: Bolesť na hrudi nepodceňujte! Marianovo srdce zachránili lekári už trikrát

dnes
Do nemocnice Mariána Grajzu prvý raz priviezli s bolesťou na hrudi doslova v hodine dvanástej. Druhý a tretí raz už vedel, o čo ide. Zachránili... Čítať viac
 
Bolesti hlavy, nervozita či smäd? Zdravie vám ničí suchý vzduch, zvlhčujte!

Bolesti hlavy, nervozita či smäd? Zdravie vám ničí suchý vzduch, zvlhčujte!

dnes
Suchá sliznica je zraniteľnejšia, náchylnejšia na infekcie a môže vás zbaviť chuti. A nielen tej do jedla. Čítať viac
 
Chcete motiváciu, prečo sa učiť cudzí jazyk? S vaším mozgom sa deje niečo úžasné!

Chcete motiváciu, prečo sa učiť cudzí jazyk? S vaším mozgom sa deje niečo úžasné!

včera
Vedieť rozprávať cudzou rečou prináša skvelé bonusy. Presvedčia vás zaujímavé zistenia vedcov alebo sa presvedčte sami! Čítať viac
 
7 + 1 najčastejších problémov ľudí, ktorí nosia okuliare

7 + 1 najčastejších problémov ľudí, ktorí nosia okuliare

14.02.2020
Aj vy patríte k tým, ktorí si každé ráno musia nasadiť dioptrické okuliare? Tieto problémy vám budú určite veľmi známe. Čítať viac
 
Keď LÁSKA vyhasína: Vieme, čo pomôže rozdúchať plameň vášne!

Keď LÁSKA vyhasína: Vieme, čo pomôže rozdúchať plameň vášne!

14.02.2020
Z času na čas sa to stane každému páru. Dokonca aj tým najzamilovanejším. Keď opadne prvotná láska, vášeň a túžba pomôžu tie správne... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Škandinávska strava je zdravým hitom. Vezmite si z nej to NAJ, skúste ich MENU!
nh