Naleteli ste módnym FIT trendom? Netýrajte telo, prospeje mu pár pestrých zmien

18.03.2017

Ak pri chudnutí hľadáte sever, nezablúďte do krajiny, kde vám zdravé jedlo ukradne živiny.

Ak chcete chudnete. nerátajte centimetre, ale farby na tanieri.

Ak chcete chudnete. nerátajte centimetre, ale farby na tanieri. Autor: Profimedia.sk

Keď začnete jesť čisto rastlinnú stravu, s veľkou pravdepodobnosťou schudnete. Aspoň na začiatku. Vzdáte sa však aj prirodzených zdrojov vitamínu B12, ktorý sa významne podieľa na krvotvorbe. Najviac ho obsahuje hovädzia pečeň, sto gramov dodá dospelému človeku niekoľkonásobok odporúčanej dennej dávky. Niektorí vyznávači rastlinnej stravy riešia deficit B12 svojsky. Vitamín si injekčne pichajú sami. Na Slovensku ho však bez predpisu nedostanete.

Čítajte aj: Hit RAW FOOD. Surová strava je zdravá, len ak pamätáte na riziká

B12 svojpomocne? 

Podávať si vitamín B12 na vlastnú päsť, bez predchádzajúceho vyšetrenia krvi, je nevhodné. A už vôbec nie zháňať ho načierno cez známych alebo cez internet, kde ľahko narazíte na nepravé lieky, často neúčinné a zdraviu škodlivé,“ odsudzuje domáce pokusy všeobecná lekárka MUDr. Jana Bendová, podľa ktorej vám injekcie predpíše len hematológ.

Chorým neprospeje

Okrem B12 vám začnú chýbať aj omega-3 nenasýtené mastné kyseliny, obsiahnuté najmä v rybom tuku. Znižujú hladinu „zlého“ cholesterolu v krvi, vplývajú na vašu náladu aj myslenie. Vedci z Eastonského centra pre výskum Alzheimerovej choroby v Kalifornii predpokladajú, že nedostatok omega-3 mastných kyselín môže poškodiť mozog. Doktor Zaldy Tan s kolegami skúmali výkonnosť mozgu u 1 575 dobrovoľníkov v priemernom veku 67 rokov. Porovnali vzorky krvi, výsledky magnetickej rezonancie aj špeciálnych testov. Ľudia s nižšou hladinou omega-3 mastných kyselín v krvi mali menší mozog a v kognitívnych testoch dopadli horšie.

Štíhlosť pod kontrolou: Rátate kalórie? Výživová poradkyňa prezradí, či robíte dobre

Orechy nie sú druhé mäso

Orechy sú síce bohatým zdrojom omega-3 mastných kyselín, ale obsahujú aj omega-6 mastné kyseliny. Ak to s nimi preháňate, privodíte si zápaly v tele. Výlučne rastlinná a surová strava teda neprospeje každému. „Surovú stravu by nemali skúšať ľudia s mentálnou anorexiou či bulímiou. Zhoršuje aj akútne a chronické ochorenia tráviaceho traktu. Radikálna diéta sa neodporúča ani onkologickým pacientom,“ zdôrazňuje nutričná terapeutka Bc. Monika Mareková, ktorá by extrémy v stravovaní zakázala deťom, tehotným a dojčiacim ženám aj seniorom.

Hýbu sa bez mäsa

Keď podľahnete stravovaciemu boomu a športujete, chvíľu to bez výživových doplnkov vydržíte, ale po čase to môže byť problém. „Ak vám vyhovuje tepelne neupravená strava, mali by ste dopĺňať sójový proteín, horčík, vitamíny skupiny B, železo a ďalšie. Inak budete bez energie, zoslabnú vám kosti. Riziko úrazov z nepozornosti stúpne, slabé výkony aj zlá regenerácia vás nepotešia,“ upozorňuje osobný tréner a výživový poradca Mgr. Miroslav Lackovič. 

Surová tretina stačí

Ale áno, ak budete jesť len varenú a chemicky upravenú stravu, opäť si uškodíte. Surové potraviny obsahujú životne dôležité enzýmy, ktoré sa teplom znehodnocujú. Riadia v organizme látkovú premenu, odstraňujú opotrebované bunky a nahrádzajú ich novými. Pomáhajú aj chemickému štiepeniu živín. Ak neprijímate dosť enzýmov zo stravy, začnete byť vyčerpaní a vaša imunita zoslabne. Stačí však, aby váš jedálny lístok tvorila z jednej tretiny surová strava a budete ich mať dostatok.

Sexi postavu môžete mať rýchlejšie: JEDINÝ cvik útočí na tuk a svaly celého tela

Parazity nechcete

Zatiaľ čo niekto prestane jesť mäso, iný ho začne jesť surové alebo sušené, prípadne si dá surové vajcia. Trúfate si na salmonelózu či parazity? „Niektorí ľudia si myslia, že zo surového mäsa a vajec prijmú viac bielkovín, ale mýlia sa, pretože varené mäso zvyčajne strávite ľahšie. Navyše, ak sa nakazíte salmonelou, liečba býva zdĺhavá, návrat do normálu náročný," vysvetľuje Miroslav Lackovič.

Drahé trendy

Bio, eko, organic, raw či bezlepková strava vám ukrojia z rozpočtu. Zíde sa vám kvalitný mixér, sušička aj odšťavovač. Ďalšie eurá odídu na drahé oriešky či populárne zahraničné potraviny ako chia semiačka. Drahšie sú aj prírodné sladidlá a panenské oleje. Ušetriť môžete aj tak, sledujte komunity záhradkárov, kupujte si zeleninu a ovocie od nich alebo od známych.

Zlatý vzorec výrobcov: Pre toto neviete odolať lákavým dobrotám

Nenaleťte na raw finty

Dávajte si pozor na potraviny, ktoré sa neprávom označujú ako raw, teda tepelne neupravené. Obal kešu orechov obsahuje dráždivé látky, ktoré deaktivujú restovanie. Stopercentne „živé“ nemusí byť ani kakao, ktoré si sypete do rastlinného mlieka, podvodom bude aj raw suši s orestovanou morskou riasou, hoci tá býva aj sušená. „Výber i príprava surovej stravy si vyžadujú zvýšenú pozornosť a opatrnosť, ktorá vás bude zamestnávať,” upozorňuje odborníčka, že dodržiavať trendy v stravovaní býva náročné. A ak si budete energiu dobíjať z mastných orechov či presladeného sušeného ovocia alebo vyprážaného biokarfiolu, nielenže nebudete žiť zdravšie, ale ani neschudnete a ešte vám aj stúpne hladina tukov v krvi!

Pár jednoduchých zmien

Začnite sa pravidelne hýbať, skoncujte s fajčením a alkoholom. Denne si doprajte aspoň osem hodín spánku a nezabúdajte relaxovať. Obľúbené jedlá si pripravujte zdravšie: namiesto údenia, pečenia a grilovania pri vysokej teplote robte mäso či zeleninu v tlakovom hrnci a na pare. Vyvážte svoj denný príjem s výdajom, namiesto živočíšnych tukov používajte kvalitné rastlinné oleje. 

Sledujte VIDEO a šetrite kalórie: Karfiol je TOP náhradou sacharidov v jedálničku

Autor: ZDRAVIE/ Júlia POLÁKOVÁ, Dáša BALOGOVÁ
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Konečne som ženská! TAKTO sa Ellie Goulding vymakala k sexi postave

Konečne som ženská! TAKTO sa Ellie Goulding vymakala k sexi postave

dnes
Nemala som zadok ani prsia, priznáva sexi anglická speváčka Ellie Goulding. A potom sa rozhodla v živote spraviť radikálnu zmenu a... Čítať viac
 
Nedržte diétu, jedzte. 9 stravovacích trikov, ako aj v menopauze ostať štíhla

Nedržte diétu, jedzte. 9 stravovacích trikov, ako aj v menopauze ostať štíhla

22.04.2017
Pomôžte telu preprogramovať sa. Ak prijmete za svoje pravidlá stravovania v menopauze, nemusíte sa priberania báť. Čítať viac
 
Bez nezdravého hladovania a počítania kalórií. GOLO diéta prekvapí

Bez nezdravého hladovania a počítania kalórií. GOLO diéta prekvapí

21.04.2017
Tri kroky naštartujú metabolizmus a kilogramy pôjdu dolu ako po masle. Autor diéty sľubuje výrazné schudnutie do dvoch týždňov. Kto... Čítať viac
 
Morbídne obézna a na liekoch. PREMENA tejto odvážnej mamičky vás ohúri

Morbídne obézna a na liekoch. PREMENA tejto odvážnej mamičky vás ohúri

20.04.2017
Bez zadýchania nedokázala prejsť už ani na koniec ulice. Časom sa prejedla k morbídnej obezite, ale potom schudla na nepoznanie. Čítať viac
 
Načasovaná štíhlosť: Sacharidy jedzte aj pri diéte, ale nie hocikedy!

Načasovaná štíhlosť: Sacharidy jedzte aj pri diéte, ale nie hocikedy!

19.04.2017
Možno vás to prekvapí, ale schudnúť môžete aj so sacharidmi. Možno len postačí, ak si ich prestanete prehnane odopierať. Čítať viac
 
 

wanda.sk