predplatne
 
Zdravie

Nepočítajte kalórie. Na veľkosť porcií platí jednoduché pravidlo

03.09.2018

Máte zvyk zjesť všetko, čo si dáte na tanier? Možno práve to vám bráni schudnúť. Na správny odhad porcie vám postačia jednoduché pravidlá.

Pozor na veľkosť porcie, väčšinou je toho na tanieri priveľa.

Pozor na veľkosť porcie, väčšinou je toho na tanieri priveľa.Autor: Shutterstock

Chcete schudnúť, ale nemáte čas na presné počítanie kalórií či váženie jednotlivých porcií? Pomôže vám jednoduchá pomôcka. Ideálnou mierkou sú pre vás vaše vlastné ruky. Dlaň je veľmi spoľahlivá merná jednotka. 

Plný tanier

Z niektorých potravín môžete zjesť množstvo, ktoré sa zmestí do jednej dlane, z iných si môžete dopriať toľko, čo sa zmestí do dvoch rúk. Prečo treba mať vo veľkosti porcií hranice? Americká štúdia z Cornellovej univerzity zistila, že najčastejšie jete toľko, koľko máte položené na tanieri. Pocit sýtosti nie je rozhodujúci a porcie sú priveľké. Máte to zakorenené z detstva, väčšine kládli na srdci zjesť všetko, čo máte na tanieri. Ak je porcia príliš veľká, kilogramy pribúdajú. 

Jedna dlaň

Máte chuť na mäso? Nemali by ste si servírovať kus väčší ako je vaša dlaň. Toto množstvo by ste si behom dňa mali dopriať aj z väčšieho ovocia, ako je napríklad hruška, jablko alebo pomaranč. Do jednej dlane by sa mal zmestiť aj denný príjem pečiva či ovsených vločiek. Do dlane sa vám musí sadnúť aj krajec chleba.  

Pravda alebo nezmysel? Pomôže vám modrý tanier schudnúť?

Dve dlane

Takéto množstvo sú môžete dopriať z väčšiny príloh ako sú zemiaky, ryža, ale aj cestoviny. Za dve dlane si môžete dať na tanier nakrájanú zeleninu. Obmedzovať sa nemusíte ani v drobnom či bobuľovom ovocí. Z ríbezlí, černíc, malín, ale napríklad aj z čerešní si doprajte aj dve hrste. 

Za palec tuku

Na základe týchto zásad si pripravte 3 hlavné jedlá plus desiatu a olovrant. Podľa mnohých štúdií je práve 5 jedál ideálnych nielen pre správne fungovanie metabolizmu, ale i na udržanie štandardnej hladiny cukru. Nájdete však aj iné pravidlo, ktoré sa spája s veľkosťou rúk. Denný príjem bielkovín by sa mal zmestiť do vašej dlane, cukrov by nemalo byť viac ako je vaša päsť a tukov, hoci aj zdravých, si doprajte za palec. 

Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Vieme, ako pri chudnutí nehladovať. A zalejte si TOP čaje pre štíhlu líniu

Vieme, ako pri chudnutí nehladovať. A zalejte si TOP čaje pre štíhlu líniu

18.01.2019
Pri chudnutí oceníte tlmiče hladu a potraviny pre podporu trávenia. A bylinky sú v tomto super! Čítať viac
 
Chudnete? Tak toto vás prekvapí. AHA, čo sa deje s kalóriami po tepelnej úprave!

Chudnete? Tak toto vás prekvapí. AHA, čo sa deje s kalóriami po tepelnej úprave!

18.01.2019
Chcete schudnúť a čítate si dôkladne etikety o kalorických hodnotách potravín, aby ste vedeli, koľko energie zjete? Pozor, po uvarení... Čítať viac
 
Káva, bublinky a smog. Prekvapivé veci, ktoré vám nedovolia chudnúť

Káva, bublinky a smog. Prekvapivé veci, ktoré vám nedovolia chudnúť

16.01.2019
Niekedy je menej viac. Skúste sa prestať potiť vo fitku a behať večer po meste plnom výfukových plynov. Čítať viac
 
Pozor, za priberaním sa môže skrývať aj neporiadok v kuchyni

Pozor, za priberaním sa môže skrývať aj neporiadok v kuchyni

14.01.2019
Nový výskum si posvietil priamo na gazdinky. Máte kuchyňu pekne vyupratovanú alebo sa vám na kuchynskej linke všeličo povaľuje? Čítať viac
 
Diéta podľa Beyoncé: Schudnite v rekordnom čase desiatky kíl

Diéta podľa Beyoncé: Schudnite v rekordnom čase desiatky kíl

11.01.2019
Obľúbená speváčka sa potrebovala dostať po pôrode do formy. Pomohol jej prísny diétny plán a detox z javorového sirupu. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Nepočítajte kalórie. Na veľkosť porcií platí jednoduché pravidlo
Katarína Posluchová