predplatne
 

Peter Sklár: Upratal som si metabolizmus

03.08.2013

Peter Sklár (45) sa rozhodol upratať si metabolizmus. Ani nie preto, aby schudol, ale preto, aby sa lepšie cítil.

Peter Sklár.

Peter Sklár.Autor: Robo HUBAČ

Povolanie herca je nepravidelné a to bol aj jeho problém. „Niekedy pracujeme dlho a nie je čas na prestávky na jedlo. Kedysi sme síce nemali fast foody, ale zato fičala treska, vlašský šalát a podobné dobroty, ktorými sme dopĺňali energiu. No a keďže už nemám dvadsať rokov a metabolizmus sa spomaľuje, rozhodol som sa s ním niečo urobiť. Ani nie preto, že by som bol obézny, ale aby som sa cítil lepšie. Jednou z mojich najväčších chýb bolo, že som sa poriadne najedol až v noci. Divadelné predstavenia sa často končia po desiatej večer, a kým som prišiel domov, bolo pred polnocou. Hlad sa ohlásil a bola návšteva chladničky,“ priznáva populárny herec.

Diéty nie!

Impulzom na zmenu bola preňho tohtoročná dlhá zima. „Mal som veľmi málo pohybu, večer som si sadol k televízoru a pomaly sa to začalo nabaľovať. Našťastie, už je krajšie počasie, takže oveľa viac chodím a celkovo sa viac hýbem. Zopár kíl som sa hneď aj zbavil, ale aj tak som si povedal, že je načase upratať si v hlave aj v tele, a hľadal som spôsob, ako to urobiť čo najlepšie a najbezbolestnejšie.“ Peter Sklár nie je zástanca diét. „Bojím sa jojo-efektu, býva krutý a pravidelný.“ Metóda úpravy metabolizmu sa mu zapáčila, pretože je prirodzená a okrem toho rešpektuje individualitu človeka.

„Výborné je, že z rozboru krvi zistíte, ako na tom ste. Nehovorím, že program dodržiavam úplne presne, občas sa po premiére na večierku nedá odolať dobrotám a som len človek. Nemám brutálne pevnú vôľu, ale snažím sa. Chcem si užívať život normálne, tak ako prichádza, aj s príjemnosťami a vecami, ktoré ponúka, ale už musím do toho zapojiť aj ratio. Mám výhodu, že nie som veľmi na sladké, mám rád zeleninu, veľmi rád jem polievky a mäso. Teším sa na grilovacie obdobie, vedel by som prežiť na šaláte a grilovanom mäsku,“ prezrádza Peter Sklár. Nečaká, že radikálne schudne, jeho cieľom je natrvalo si zmeniť stravovanie a hlavne to, aby sa dobre cítil. Tri jedlá denne mu vyhovujú.

„Tak som bol naučený jesť. Keď pocítim veľký hlad, snažím sa zjesť skôr ovocie a zeleninu. Je príjemné vedieť, že máte akýsi kanál, ktorý vám hovorí, aha, na toto si mám dať pozor. Páči sa mi aj to, že môžem jesť bežné potraviny, určite je pre nás väčším zdrojom vitamínu C kyslá kapusta ako nejaké citrusy.“

3x a dosť!

Každý organizmus si vie vyrobiť všetky hormóny aj enzýmy, ktoré potrebuje na to, aby fungoval dobre. Samozrejme, ak mu dáte základné živiny a nevyhnutné látky. „Dnes však mnohí nevedia, čo konkrétne majú telu dať, čo naozaj potrebuje. Čoraz viac ľudí má nadváhu, lietajú z diéty do diéty a skôr si škodia, ako pomáhajú,“ hovorí výživová poradkyňa Katarína Grich.

„Hlavne obéznym ľuďom nefungujú základné regulačné mechanizmy ako chuť a odpor či hlad a sýtosť. Telo si nevie povedať, čo potrebuje. Preto je základným predpokladom úspešnej redukcie hmotnosti a pocitu, že sa dobre cítite, mať v poriadku metabolizmus.“ Nemecký lekár Wolf Funfack vytvoril komplexný program, ako ho správne upraviť.

„Na základe osobnej anamnézy a rozsiahleho rozboru krvi sa zostavuje individuálny jedálny lístok. Krv prezradí o vašom zdravotnom stave najviac, zistíme nielen to, ktoré potraviny sú pre vás vhodné, ale aj to, či si váš zdravotný stav nevyžaduje aj pomoc lekára,“ zdôrazňuje Katarína Grich.

POZOR NA CUKOR

Základom komplexnej metódy úpravy metabolizmu je strava s nízkou glykemickou záťažou a dostatkom kvalitných bielkovín a tukov. „Ak zostavíme stravovanie podľa týchto kritérií, nebude vám robiť problémy jesť iba tri razy denne a dodržať medzi jedlami päťhodinové prestávky. Navyše, udržíte si správnu hladinu cukru, čím minimalizujete riziko cukrovky,“ zdôrazňuje Katarína Grich. Väčšina jej chudnúcich klientov jedávala príliš veľa pokrmov so sacharidmi, ktoré sa rýchlo vstrebali do krvi, a chýbali im kvalitné bielkoviny, minerály, vitamíny či stopové prvky. „Tak si nepriaznivo ovplyvňovali produkciu inzulínu, ktorý je mimoriadne dôležitý pri látkovej premene. Jeho zvýšená tvorba okrem iných negatívne podporuje ukladanie tukov a brzdí ich odbúravanie.“

JABLKO KAŽDÝ DEŇ

Program úpravy metabolizmu neponúka iba vhodné jedlá, ale aj ich správnu úpravu. „Napríklad zemiaky je dobré variť v šupke, zemiaková kaša je už niečo iné. Telo potrebuje aj tuky, aj bielkoviny. Dôležité je, aby boli kvalitné a v správnom pomere. Výhodou programu je, že uprednostňujeme regionálne produkty a tie druhy ovocia a zeleniny, ktoré sa pestujú u nás a na ktoré sme zvyknutí. Hoci napríklad papája alebo mango sú veľké tukožrúty, prednosť majú u nás jablká. Jedno jablko denne je povinné, najlepšie k živočíšnej bielkovine,“ radí Katarína Grich. Odporúča ho aj alergikom, ale ošúpané a jemne podusené.

„Pokiaľ ide o bielkoviny živočíšneho pôvodu, som za biokvalitu, teda mäso zo zvierat chovaných prirodzeným spôsobom. Či už hydinu, alebo ryby ako dôležitý zdroj omega-3 mastných kyselín.“

NEZABÚDAJTE NA VODU

Pri zostavovaní jedálneho lístka sa zohľadňuje aj to, že vám nechutí napríklad ovčí syr, nejedávate sóju alebo cesnak. „Z toho, čo vám nechutí, alebo čo nechcete jesť, určíme priority a vyberiem štyri naj. Obyčajne sa chute po čase zmenia. Stáva sa, že niekto má na výber päťdesiat druhov zeleniny, iný ,iba‘ dvadsať. Postupne sa zloženie jedálneho lístka mení a obmieňa sa aj príprava potravín. Varenie sa dá prispôsobiť.“

Dobre fungujúci metabolizmus nepomáha iba pri chudnutí, ale aj športovcom pri zvyšovaní výkonnosti. „Jedným z najväčších problémov býva dodržanie pitného režimu. Na vodu mnohí zabúdajú, ale aj tá je pre metabolizmus veľmi dôležitá,“ prízvukuje Katarína Grich.

8 pravidiel pre metabolizmus

Radí výživová poradkyňa Katarína Grich

  • Jedávajte trikrát denne.
  • Medzi jedlami dodržiavajte minimálne päťhodinovú pauzu.
  • Jednotlivé jedlá nemajú trvať dlhšie ako šesťdesiat minút.
  • Každé jedlo začínajte jedným až dvoma kúskami bielkoviny, napríklad mäsom, rybou, syrom alebo jogurtom.
  • K jednému jedlu si vezmite iba jeden druh bielkoviny, pre každé z troch jedál si vyberte iný druh proteínu.
  • Po 21.00 hodine podľa možnosti už nejedzte.
  • Vypite denne minimálne určené množstvo vody podľa zásady – 35 ml vody na kilogram telesnej hmotnosti.
  • Zvolený druh ovocia a denne jedno jablko zjedzte na záver jedla. Pre koho metóda nie je Komplexná metóda úpravy metabolizmu nie je vhodná pre akútne chorých, tehotné a dojčiace ženy, deti mladšie ako osem rokov, pacientov so zlyhávaním obličiek alebo pečene.

Autor: Jozefína KAŠŠOVÁ
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Sex namiesto cvičenia. 5 polôh, pri ktorých spálite viac kalórií. Tretia vás prekvapí

Sex namiesto cvičenia. 5 polôh, pri ktorých spálite viac kalórií. Tretia vás prekvapí

včera
Je úplne bežné, že v čase sexuálnej abstinencie  priberiete. Je to dôkaz, že milovanie pomáha spaľovať. Ako chudnutie v posteli... Čítať viac
 
Chudnúci jedálniček stvorený na jeseň. So 4 receptami to pôjde ľahšie ako v LETE

Chudnúci jedálniček stvorený na jeseň. So 4 receptami to pôjde ľahšie ako v LETE

18.10.2019
Po lete je potrebné telo posilniť, doplniť vitamíny a pripraviť ho na jeseň. Začíname sa menej hýbať a kilá môžu začať naskakovať rýchlejšie.... Čítať viac
 
Chudnite podľa znamení. Ako sa vám budú najľahšie zhadzovať kilá?

Chudnite podľa znamení. Ako sa vám budú najľahšie zhadzovať kilá?

15.10.2019
Niekto potrebuje presný plán, iný trochu voľnosti či jasné dôkazy o tom, že jeho stravovanie je zle nastavené. Čo platí na Kozorožcov... Čítať viac
 
Farebné jesenné nápoje na chudnutie. Chutia výborne, zasýtia a tlačia váhu dole

Farebné jesenné nápoje na chudnutie. Chutia výborne, zasýtia a tlačia váhu dole

14.10.2019
Vedeli ste, že tekutinami dokážete rovnako podstatne ovplyvniť zhadzovanie kíl ako zmenou jedálnička? Tak neváhajte a začnite už... Čítať viac
 
Alkohol verzus chudnutie: Môžem piť, keď chudnem? Čo sa môže a čo nie?

Alkohol verzus chudnutie: Môžem piť, keď chudnem? Čo sa môže a čo nie?

11.10.2019
Diéta a alkohol?! Veľmi častá dilema, tých ktorí sa už niekedy snažili zhodiť prebytočné kilá. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Peter Sklár: Upratal som si metabolizmus
Jozefína KAŠŠOVÁ