Pomôžu vám schudnúť tabletky chrómu? Toto si myslia odborníčky

06.06.2017

Počuli ste o tabletkách s chrómom a ich zázračných účinkoch na chudnutie? Aby ste neboli prekvapení.

Tabletkový experiment v chudnutí vám môže priniesť nečakaný výsledok.

Tabletkový experiment v chudnutí vám môže priniesť nečakaný výsledok.Autor: Profimedia.sk

Leto sa nezadržateľne blíži a vaše diétne snahy skôr či neskôr zmarí chuť na sladké? Možno ste počuli o minerále, s ktorým by sa vám to už nemalo stať. Vravíte si, že nemáte čo stratiť? Pri chrómovom experimente môžete naozaj aj získať. Zopár ďalších kíl.

Expert na výživu: Diéty nefungujú, telo občas skúste šokovať!

Príprava zaváži

Chróm prirodzene sa nachádzajúci v strave je bezpečný, lebo sa ním nepredávkujete. Telo ho neprijme viac, ako potrebuje. Nedostatok chrómu v tele považujú odborníci skôr za fámu podporujúcu kúpu „zázrakov“ na chudnutie. V tele je bežne okolo 5 miligramov chrómu, najviac v pečeňovom, vo svalovom či v obličkovom tkanive. Presné hladiny sa však nedozviete.  

Na Slovensku sa bežne nevyšetruje jeho hladina v krvi. Ak ste sa v práci neotrávili toxickým chrómom,“ dostáva sa odborníčka Jana Jurkovičová k podstatnému rozdielu medzi prírodným chrómom v strave a tým v priemysle. Je to esenciálny stopový prvok. Telo si ho nevie vyrobiť, ale ani fungovať bez neho.

Chudnúť nemusí byť veda. 7 nenápadných superspaľovačov priamo z vašej špajze 

Najlepšími zdrojmi sú celozrnné výrobky, mäso, orechy, cesnak, korenie, mlieko, sója, kakao, čokoláda, pivo, víno aj voda,“ radí Eva Hybenová z oddelenia výživy a hodnotenia kvality potravín Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave nepreháňať to s plechovkami. Chróm znehodnocuje zmrazovanie či varenie.

Chrómové mikrogramy v 100 gramoch

  • slávky 128
  • para orechy 100
  • ustrice 57
  • sušené datle 27
  • hrušky 27
  • celozrnná múka 17
  • paradajky 17
  • huby 17
  • brokolica 16
  • lieskovce 12
  • vaječný žĺtok 6

Nádej pre diabetikov: Posilnené T-bunky majú obnoviť tvorbu inzulínu

Priateľ inzulín

Pýtate sa, odkiaľ sa vzali myšlienky, že telu pomôže schudnúť chróm? Pravda je, že v rámci metabolizmu cukrov pomáha telu lepšie využiť inzulín – hormón, ktorý reguluje hladinu cukru v krvi. Bez chrómu sa inzulín dostáva do buniek oveľa pomalšie a najmä svalové ho majú nedostatok. To sa prejaví napríklad únavou. Nespracovaný cukor z krvi sa potom ukladá v tukových aj pečeňových bunkách a vy môžete pribrať.

Viac: Aby vás telo pri chudnutí poslúchalo: Aj diéty majú nežiaduce účinky

Výskumy na zvieratách preukázali priaznivé účinky chrómu na cukrovku a poruchu hladiny tukov v krvi, ale je tam jeden podstatný rozdiel,“ konštatuje Jana Jurkovičová to, čo môže platiť nanajvýš pre cukrovkárov a ľudí na infúziách. I keď nie zaručene! Rozhodujúci je pohyb, teda ak sa nehýbete, môžete si „zázračným“ minerálom skôr ublížiť, ako pomôcť.

Nechýba

Ak ste zdraví, nedostatok chrómu vám nehrozí. „Z pestrej a vyváženej potravy ho prijmete dostatok,“ zdôrazňuje Eva Hybenová. Vstrebávanie minerálu zvyšuje vitamín C, ale môže ho zhoršiť nadbytok železa či zinku. „Chróm sa viaže v tele na rovnaký transportný proteín ako železo. K nedostatku chrómu tak môžu viesť ochorenia, pri ktorých sa hromadí v tele železo, ako je hemosideróza či hemochromatóza,“ uvádza doktorka Hybenová. Našťastie, ani predávkovania chrómom z prirodzenej stravy sa nemusíte obávať.

Tučné boky? Môže za ne kolísanie cukru v krvi! Ustrážte ho v 7 krokoch

Iné je to, ak beriete chróm v tabletách. „Pri výživových doplnkoch odporúča Svetová zdravotnícka organizácia neprekročiť dávku 250 mikrogramov chrómu denne,“ upozorňuje Eva Hybenová na doplnky výživy s chrómom vo forme pikolinátu. „Jeho dlhodobé vysoké dávky môžu negatívne ovplyvniť centrálny nervový systém aj obličky!

Navyše, doplnky z pivovarských kvasníc vás môžu nadúvať. „Pri užívaní tabletiek s chrómom sa nepotvrdili ani zmeny v zložení tela, ani iné pozitívne účinky. V jednej štúdii z nich dokonca ženy pribrali,“ varuje Jana Jurkovičová a pridáva sa k nej aj doktorka Hybenová, podľa ktorej označil „Európsky úrad pre bezpečnosť potravín výsledky podobných štúdií za rozporuplné“.

Čítajte: Celodenný plán vám rozhýbe črevá 

V jednej obéznym ženám po ôsmich týždňoch užívania 1000-miligramového pikolinátu klesla chuť na nezdravé jedlá, no iné zdravotné parametre neskúmali. „Len dávka rozhoduje, či ide o liek, alebo jed,“ uzatvára doktorka Hybenová. 

 

Autor: Júlia Poláková, Dáša Balogová
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Stavili ste chudnutie na proteínové šejky? Kým začnete, majte všetky INFO!

Stavili ste chudnutie na proteínové šejky? Kým začnete, majte všetky INFO!

dnes
Znižujú chuť do jedla, pomáhajú budovať svalovú hmotu a redukujú celkovú spotrebu kalórií. ALE! Čítať viac
 
STOP priberaniu. Spoznajte potraviny, ktoré zasýtia a pomôžu pri chudnutí

STOP priberaniu. Spoznajte potraviny, ktoré zasýtia a pomôžu pri chudnutí

včera
Ak chcete udržať svoj vlčí hlad na uzde, rozhodujúce bude, ako často budete počas dňa jesť a aké potraviny si budete vyberať. Čítať viac
 
Chcete schudnúť, no neodoláte jedlu? S 5 fintami to zaručene pôjde

Chcete schudnúť, no neodoláte jedlu? S 5 fintami to zaručene pôjde

16.11.2017
Začínate chudnúť znova a znova a vždy vám to prekazí váš dobrý apetít? Jedlu sa ťažko odoláva, ale my vieme, ako na to, aby ste to zvládli.... Čítať viac
 
FOTO: Extrémna obezita ho takmer dohnala k cukrovke. Zaťal sa a schudol 125 kíl!

FOTO: Extrémna obezita ho takmer dohnala k cukrovke. Zaťal sa a schudol 125 kíl!

15.11.2017
Angličan Jack Towers sa už v detstve napchával samými nezdravými jedlami. Keď mal 21 rokov, vážil neuveriteľných 216 kíl! Čítať viac
 
Pôjde to aj bez diéty. 14 FIT tipov ako chudnúť bez obmedzení

Pôjde to aj bez diéty. 14 FIT tipov ako chudnúť bez obmedzení

14.11.2017
Chudnúť je možné aj bez výraznejších stravovacích obmedzení. Aktívnejšiemu pohybu sa však nevyhnete. Čo všetko vám môže spríjemniť... Čítať viac
 
 

wanda.sk