Prázdne kalórie sabotujú chudnutie. Kde sa skrývajú?

16.03.2013

Pomaly sa blíži jar a ľudia pociťujú čoraz silnejšiu túžbu po štíhlej postave. Chudnutie sa však môže ukázať ako neefektívne, ak zo svojho jedálnička nevyradia prázdne kalórie.

Prázdne kalórie sú jednou z príčin obezity.

Prázdne kalórie sú jednou z príčin obezity.Autor: Ilustračná Stockfreeimages.com

Malé množstvo prázdnych kalórií je ešte v poriadku, ale veľa ľudí ich prijíma v strave oveľa viac, než je zdravé. Je dôležité ich obmedziť na množstvo, ktoré zodpovedá vašim potrebám, príjmu kalórií a živín.

Prázdne kalórie sú súčasťou potravín s vysokou energetickou hodnotou, no s malou výživnou hodnotou. Typickým príkladom sú spracované sacharidy, niektoré tuky a alkohol. Tieto potraviny majú rovnaký obsah energie ako každá iná kalórie, ale chýba im veľa dôležitých živín, ako sú vitamíny, minerály, antioxidanty, aminokyseliny alebo vláknina.

Príjem a výdaj

Základom zdravého životného štýlu je kalorický príjem v rovnováhe s činnosťou, ktorú človek cez deň vykonáva. Ťažko pracujúci ľudia, myslené fyzicky, potrebujú kalórií viac. Slúžia im ako palivo.

Ak chcete schudnúť, riešením nie je len menej jesť. To môže viesť k podvýžive, ak stravu tvoria len potraviny s prázdnymi kalóriami a minimom živín. Prázdne kalórie sa nachádzajú v potravinách, ktoré majú vysoký obsah kalórií, ale len málo živín.

Prázdne kalórie aj v ryži

Najčastejšie sa prázdne kalórie prijímajú v potravinách obsahujúcich biely cukor. Koláče, sušienky, sladkosti, cukrovinky, zmrzlina, nealkoholické ovocné nápoje, želé a iné potraviny obsahujúce pridané cukry.

Biele pečivo ani ryža vám pri chudnutí nepomôžu.

Foto: Ilustračná Stockfreeimages.com

Cukor nielenže obsahuje prázdne kalórie, navyše podporuje vznik obezity či cukrovky. Cukor ľudské telo potrebuje len v malých dávkach. Chuťové bunky sú tými zradcami, ktorí pýtajú viac, než potrebujú. Ovládnite chuť na sladké, a znížite tak aj príjem prázdnych kalórií.

Obmedziť by sa malo aj jedenie rafinovaných obilnín, ako je biely chlieb alebo biela ryža. Nahraďte ich celozrnnými variantmi. Margarín a niektoré tuky či oleje tiež nie sú vhodnou zložkou zdravej stravy. Isté druhy tukov však ľudské telo potrebuje, napríklad tie v olivovom oleji, orechoch a morských rybách.

Najčastejšie potraviny s prázdnymi kalóriami sú aj pizza, limonády, energetické a ovocné nápoje s pridaným cukrom, syry, zmrzlina, mastné mäsové pokrmy, ako klobásy, slanina či rebierka. Zďaleka sa vyhnite aj fastfoodom, ktoré sú synonymom prázdnych kalórií. Radšej si dajte cestoviny s olivovým olejom a zeleninou, či chudým mäsom.

Pozor na alkohol

Obmedziť by sa mal aj príjem alkoholických nápojov. Tie sú totiž prázdnymi kalóriami priam preplnené. Hroznová šťava síce obsahuje látky OPC, niektoré vína zase vitamín C a pivo vitamín B, no ich množstvo je zanedbateľné v porovnaní s prázdnymi kalóriami.

Alkohol totiž obsahuje takmer dvojnásobok kalórií ako napríklad bielkoviny. V neprospech alkoholu hovorí aj fakt, že kalórie, ktoré telo z neho príjme, sa premieňajú na tuk. Vysoký príjem kalórií sa odrazí v pečeni a viditeľných tukových zásobách.

Kalórie získané z alkoholu sa v tele ukladajú ako tuk.

Foto: Ilustračná Stockfreeimages.com 

Múdrejšie je zvoliť si potraviny si menším množstvom prázdnych kalórií. To je napríklad nesladená jablčná šťava, chudé mleté hovädzie mäso, ktoré pomáhajú udržať si nízky príjem pridaných cukrov a pevných tukov. V kuchyni používajte nízkotučný syr, sladené nápoje nahraďte vodou alebo sódou bez pridaného cukru.

Kontrolujte obaly výrobkov, či majú nižší obsah kalórií. Zdravou istotou je ovocie a zelenina. Ak ich doplníte dostatočným pitím vody a bylinných čajov, spolu s vyváženou výživnou stravou ste na správnej ceste k vysnívanej postave. A k zdravému organizmu.

V tomto článku sa zaoberáme Nadváha ...viac Obezita ...viac
Autor: Zuzana Lobotková

Ďalšie články z tejto sekcie

Nepribrať cez Vianoce? Pôjde to, no musíte vedieť zopár faktov

Nepribrať cez Vianoce? Pôjde to, no musíte vedieť zopár faktov

13.12.2017
Schudnúť po sviatkoch plných jedla a pitia je viac ako náročné. Asi si to treba premyslieť ešte skôr, ako sa vrhnete do pečenia a potom... Čítať viac
 
FOTO: Ohromné splnenie novoročného predsavzatia! Trénermi si boli navzájom

FOTO: Ohromné splnenie novoročného predsavzatia! Trénermi si boli navzájom

12.12.2017
Nemali trénerov ani vytvorený stravovací plán. Nikdy si nemysleli, že by sa z nich za pol rok stali celkom iní ľudia. Ich novoročné predsavzatie... Čítať viac
 
S iZdravie.sk ste vyhrali motivačný FITNESS diár! A viete už, ako v decembri nepribrať?

S iZdravie.sk ste vyhrali motivačný FITNESS diár! A viete už, ako v decembri nepribrať?

12.12.2017
Na Mikuláša sme vyhlásili súťaž o super motivačný diár na rok 2018, ktorý vás podporí v snahe zdravšej životosprávy a v sne o krajšej... Čítať viac
 
Nedarí sa vám v zime chudnúť? Pomôže 5 tipov

Nedarí sa vám v zime chudnúť? Pomôže 5 tipov

12.12.2017
Chudnutie si v zime vyžaduje konzumáciu iných potravín a jedál, na aké ste boli zvyknutí počas teplejších mesiacov. Čítať viac
 
Potrebujete zhodiť? Nehľadajte zázračnú diétu, pomôže psychológia

Potrebujete zhodiť? Nehľadajte zázračnú diétu, pomôže psychológia

11.12.2017
Ak zdravú životosprávu podporíte drobnými trikmi, ľahko sa dostane do formy. Prečo sa oplatí schovať váhu a sadnúť si za stôl? Čítať viac
 
 

wanda.sk