Prázdne kalórie sabotujú chudnutie. Kde sa skrývajú?

16.03.2013

Pomaly sa blíži jar a ľudia pociťujú čoraz silnejšiu túžbu po štíhlej postave. Chudnutie sa však môže ukázať ako neefektívne, ak zo svojho jedálnička nevyradia prázdne kalórie.

Prázdne kalórie sú jednou z príčin obezity.

Prázdne kalórie sú jednou z príčin obezity.Autor: Ilustračná Stockfreeimages.com

Malé množstvo prázdnych kalórií je ešte v poriadku, ale veľa ľudí ich prijíma v strave oveľa viac, než je zdravé. Je dôležité ich obmedziť na množstvo, ktoré zodpovedá vašim potrebám, príjmu kalórií a živín.

Prázdne kalórie sú súčasťou potravín s vysokou energetickou hodnotou, no s malou výživnou hodnotou. Typickým príkladom sú spracované sacharidy, niektoré tuky a alkohol. Tieto potraviny majú rovnaký obsah energie ako každá iná kalórie, ale chýba im veľa dôležitých živín, ako sú vitamíny, minerály, antioxidanty, aminokyseliny alebo vláknina.

Príjem a výdaj

Základom zdravého životného štýlu je kalorický príjem v rovnováhe s činnosťou, ktorú človek cez deň vykonáva. Ťažko pracujúci ľudia, myslené fyzicky, potrebujú kalórií viac. Slúžia im ako palivo.

Ak chcete schudnúť, riešením nie je len menej jesť. To môže viesť k podvýžive, ak stravu tvoria len potraviny s prázdnymi kalóriami a minimom živín. Prázdne kalórie sa nachádzajú v potravinách, ktoré majú vysoký obsah kalórií, ale len málo živín.

Prázdne kalórie aj v ryži

Najčastejšie sa prázdne kalórie prijímajú v potravinách obsahujúcich biely cukor. Koláče, sušienky, sladkosti, cukrovinky, zmrzlina, nealkoholické ovocné nápoje, želé a iné potraviny obsahujúce pridané cukry.

Biele pečivo ani ryža vám pri chudnutí nepomôžu.

Foto: Ilustračná Stockfreeimages.com

Cukor nielenže obsahuje prázdne kalórie, navyše podporuje vznik obezity či cukrovky. Cukor ľudské telo potrebuje len v malých dávkach. Chuťové bunky sú tými zradcami, ktorí pýtajú viac, než potrebujú. Ovládnite chuť na sladké, a znížite tak aj príjem prázdnych kalórií.

Obmedziť by sa malo aj jedenie rafinovaných obilnín, ako je biely chlieb alebo biela ryža. Nahraďte ich celozrnnými variantmi. Margarín a niektoré tuky či oleje tiež nie sú vhodnou zložkou zdravej stravy. Isté druhy tukov však ľudské telo potrebuje, napríklad tie v olivovom oleji, orechoch a morských rybách.

Najčastejšie potraviny s prázdnymi kalóriami sú aj pizza, limonády, energetické a ovocné nápoje s pridaným cukrom, syry, zmrzlina, mastné mäsové pokrmy, ako klobásy, slanina či rebierka. Zďaleka sa vyhnite aj fastfoodom, ktoré sú synonymom prázdnych kalórií. Radšej si dajte cestoviny s olivovým olejom a zeleninou, či chudým mäsom.

Pozor na alkohol

Obmedziť by sa mal aj príjem alkoholických nápojov. Tie sú totiž prázdnymi kalóriami priam preplnené. Hroznová šťava síce obsahuje látky OPC, niektoré vína zase vitamín C a pivo vitamín B, no ich množstvo je zanedbateľné v porovnaní s prázdnymi kalóriami.

Alkohol totiž obsahuje takmer dvojnásobok kalórií ako napríklad bielkoviny. V neprospech alkoholu hovorí aj fakt, že kalórie, ktoré telo z neho príjme, sa premieňajú na tuk. Vysoký príjem kalórií sa odrazí v pečeni a viditeľných tukových zásobách.

Kalórie získané z alkoholu sa v tele ukladajú ako tuk.

Foto: Ilustračná Stockfreeimages.com 

Múdrejšie je zvoliť si potraviny si menším množstvom prázdnych kalórií. To je napríklad nesladená jablčná šťava, chudé mleté hovädzie mäso, ktoré pomáhajú udržať si nízky príjem pridaných cukrov a pevných tukov. V kuchyni používajte nízkotučný syr, sladené nápoje nahraďte vodou alebo sódou bez pridaného cukru.

Kontrolujte obaly výrobkov, či majú nižší obsah kalórií. Zdravou istotou je ovocie a zelenina. Ak ich doplníte dostatočným pitím vody a bylinných čajov, spolu s vyváženou výživnou stravou ste na správnej ceste k vysnívanej postave. A k zdravému organizmu.

V tomto článku sa zaoberáme Nadváha ...viac Obezita ...viac
Autor: Zuzana Lobotková

Ďalšie články z tejto sekcie

Príšerný jedálniček desaťročnej Brooke: Žila na čipsoch a Cole, vážila 65kg

Príšerný jedálniček desaťročnej Brooke: Žila na čipsoch a Cole, vážila 65kg

28.07.2015
Štyri balíčky čipsov a dva litre Coly denne desaťročné dievčatko vymenilo pod dozorom svojej matky za plnohodnotnú stravu a schudlo... Čítať viac
 
Osobný tréner bol ONLINE: Najdôležitejšia je výživa, tréning aj regenerácia

Osobný tréner bol ONLINE: Najdôležitejšia je výživa, tréning aj regenerácia

20.07.2015
Osobný tréner Michal Kyselica v pondelok o 10.00 odpovie na zúfalé otázky tých, ktorí napriek všetkej snahe nedokážu získať vytúženú... Čítať viac
 
Mýty a fakty o potravinách: Prečo sa treba vyhnúť nízkotučnému mlieku?

Mýty a fakty o potravinách: Prečo sa treba vyhnúť nízkotučnému mlieku?

17.07.2015
Potravinárska komora Slovenska (PKS) sa v spolupráci s odborníkom na zdravú výživu MUDr. Petrom Minárikom zamerala na mýty o potravinách... Čítať viac
 
Dvojica závislá na fastfoode schudla, keď kurča vypražila v celozrnnej strúhanke

Dvojica závislá na fastfoode schudla, keď kurča vypražila v celozrnnej strúhanke

14.07.2015
Tracey a Peter Needhamovci trpeli ťažkou nadváhou. Rozhodli sa, že schudnú, aby sa vládali starať o synčeka a boli krásni na svadbe.... Čítať viac
 
Zbožňujete jedlo a radi experimentujete? Budete štíhlejší ako bežný jedák

Zbožňujete jedlo a radi experimentujete? Budete štíhlejší ako bežný jedák

10.07.2015
Pokiaľ je jedenie pre vás dobrodružstvom, nemusíte sa báť, že priberiete. Horšie sú na tom tí, ktorí zjedia hocičo. Čítať viac
 
 

wanda.sk