Prázdne kalórie sabotujú chudnutie. Kde sa skrývajú?

16.03.2013

Pomaly sa blíži jar a ľudia pociťujú čoraz silnejšiu túžbu po štíhlej postave. Chudnutie sa však môže ukázať ako neefektívne, ak zo svojho jedálnička nevyradia prázdne kalórie.

Prázdne kalórie sú jednou z príčin obezity.

Prázdne kalórie sú jednou z príčin obezity.Autor: Ilustračná Stockfreeimages.com

Malé množstvo prázdnych kalórií je ešte v poriadku, ale veľa ľudí ich prijíma v strave oveľa viac, než je zdravé. Je dôležité ich obmedziť na množstvo, ktoré zodpovedá vašim potrebám, príjmu kalórií a živín.

Prázdne kalórie sú súčasťou potravín s vysokou energetickou hodnotou, no s malou výživnou hodnotou. Typickým príkladom sú spracované sacharidy, niektoré tuky a alkohol. Tieto potraviny majú rovnaký obsah energie ako každá iná kalórie, ale chýba im veľa dôležitých živín, ako sú vitamíny, minerály, antioxidanty, aminokyseliny alebo vláknina.

Príjem a výdaj

Základom zdravého životného štýlu je kalorický príjem v rovnováhe s činnosťou, ktorú človek cez deň vykonáva. Ťažko pracujúci ľudia, myslené fyzicky, potrebujú kalórií viac. Slúžia im ako palivo.

Ak chcete schudnúť, riešením nie je len menej jesť. To môže viesť k podvýžive, ak stravu tvoria len potraviny s prázdnymi kalóriami a minimom živín. Prázdne kalórie sa nachádzajú v potravinách, ktoré majú vysoký obsah kalórií, ale len málo živín.

Prázdne kalórie aj v ryži

Najčastejšie sa prázdne kalórie prijímajú v potravinách obsahujúcich biely cukor. Koláče, sušienky, sladkosti, cukrovinky, zmrzlina, nealkoholické ovocné nápoje, želé a iné potraviny obsahujúce pridané cukry.

Biele pečivo ani ryža vám pri chudnutí nepomôžu.

Foto: Ilustračná Stockfreeimages.com

Cukor nielenže obsahuje prázdne kalórie, navyše podporuje vznik obezity či cukrovky. Cukor ľudské telo potrebuje len v malých dávkach. Chuťové bunky sú tými zradcami, ktorí pýtajú viac, než potrebujú. Ovládnite chuť na sladké, a znížite tak aj príjem prázdnych kalórií.

Obmedziť by sa malo aj jedenie rafinovaných obilnín, ako je biely chlieb alebo biela ryža. Nahraďte ich celozrnnými variantmi. Margarín a niektoré tuky či oleje tiež nie sú vhodnou zložkou zdravej stravy. Isté druhy tukov však ľudské telo potrebuje, napríklad tie v olivovom oleji, orechoch a morských rybách.

Najčastejšie potraviny s prázdnymi kalóriami sú aj pizza, limonády, energetické a ovocné nápoje s pridaným cukrom, syry, zmrzlina, mastné mäsové pokrmy, ako klobásy, slanina či rebierka. Zďaleka sa vyhnite aj fastfoodom, ktoré sú synonymom prázdnych kalórií. Radšej si dajte cestoviny s olivovým olejom a zeleninou, či chudým mäsom.

Pozor na alkohol

Obmedziť by sa mal aj príjem alkoholických nápojov. Tie sú totiž prázdnymi kalóriami priam preplnené. Hroznová šťava síce obsahuje látky OPC, niektoré vína zase vitamín C a pivo vitamín B, no ich množstvo je zanedbateľné v porovnaní s prázdnymi kalóriami.

Alkohol totiž obsahuje takmer dvojnásobok kalórií ako napríklad bielkoviny. V neprospech alkoholu hovorí aj fakt, že kalórie, ktoré telo z neho príjme, sa premieňajú na tuk. Vysoký príjem kalórií sa odrazí v pečeni a viditeľných tukových zásobách.

Kalórie získané z alkoholu sa v tele ukladajú ako tuk.

Foto: Ilustračná Stockfreeimages.com 

Múdrejšie je zvoliť si potraviny si menším množstvom prázdnych kalórií. To je napríklad nesladená jablčná šťava, chudé mleté hovädzie mäso, ktoré pomáhajú udržať si nízky príjem pridaných cukrov a pevných tukov. V kuchyni používajte nízkotučný syr, sladené nápoje nahraďte vodou alebo sódou bez pridaného cukru.

Kontrolujte obaly výrobkov, či majú nižší obsah kalórií. Zdravou istotou je ovocie a zelenina. Ak ich doplníte dostatočným pitím vody a bylinných čajov, spolu s vyváženou výživnou stravou ste na správnej ceste k vysnívanej postave. A k zdravému organizmu.

V tomto článku sa zaoberáme Nadváha ...viac Obezita ...viac
Autor: Zuzana Lobotková

Ďalšie články z tejto sekcie

Osviežte si tréning! Môžete chodiť ako krab alebo vyskúšať disco spinning

Osviežte si tréning! Môžete chodiť ako krab alebo vyskúšať disco spinning

16.01.2017
Nové sa vymýšľa len ťažko. A tak sú trendy v cvičení kombináciou overeného alebo športy s trochu nadsádzky. Najdôležitejšie je, aby... Čítať viac
 
Nevzdávajte cvičenie! Skúste tipy slávnych príťažlivých žien

Nevzdávajte cvičenie! Skúste tipy slávnych príťažlivých žien

15.01.2017
Spánok je pre nich rovnako cennou a nedostatočnou potrebou, ako pre nás, bežné smrteľníčky, snažiace sa byť tou najlepšou verziou... Čítať viac
 
Jedávate na raňajky vločky a toasty? Štíhlejší budete až po jednej zmene

Jedávate na raňajky vločky a toasty? Štíhlejší budete až po jednej zmene

13.01.2017
Ráno zrejme nemáte chuť na hovädzí steak či omeletu, ale nezmeníte názor, keď po nich schudnete? Čítať viac
 
Na snehu spálite raz-dva. Pri týchto zimných športoch je chudnutie zábava

Na snehu spálite raz-dva. Pri týchto zimných športoch je chudnutie zábava

11.01.2017
Sviatočné kilá pôjdu rýchlo dole na lyžiach či snouborde. Nesedí vám zjazd? Spaľovať môže aj na sánkach či prechádzke. Chce to však... Čítať viac
 
Nenechajte si ujsť šancu na zmenu! Zdravie vás dostane Z gauča na maratón

Nenechajte si ujsť šancu na zmenu! Zdravie vás dostane Z gauča na maratón

10.01.2017
Časopis ZDRAVIE opät ponúka svojím čitateľom jedinečnú šancu zmeniť svoj život a poraziť lenivosť. Ak nemáte kondíciu, no máte chuť... Čítať viac
 
 

wanda.sk