Prázdne kalórie sabotujú chudnutie. Kde sa skrývajú?

16.03.2013

Pomaly sa blíži jar a ľudia pociťujú čoraz silnejšiu túžbu po štíhlej postave. Chudnutie sa však môže ukázať ako neefektívne, ak zo svojho jedálnička nevyradia prázdne kalórie.

Prázdne kalórie sú jednou z príčin obezity.

Prázdne kalórie sú jednou z príčin obezity.Autor: Ilustračná Stockfreeimages.com

 

Malé množstvo prázdnych kalórií je ešte v poriadku, ale veľa ľudí ich prijíma v strave oveľa viac, než je zdravé. Je dôležité ich obmedziť na množstvo, ktoré zodpovedá vašim potrebám, príjmu kalórií a živín.

Prázdne kalórie sú súčasťou potravín s vysokou energetickou hodnotou, no s malou výživnou hodnotou. Typickým príkladom sú spracované sacharidy, niektoré tuky a alkohol. Tieto potraviny majú rovnaký obsah energie ako každá iná kalórie, ale chýba im veľa dôležitých živín, ako sú vitamíny, minerály, antioxidanty, aminokyseliny alebo vláknina.

Príjem a výdaj

Základom zdravého životného štýlu je kalorický príjem v rovnováhe s činnosťou, ktorú človek cez deň vykonáva. Ťažko pracujúci ľudia, myslené fyzicky, potrebujú kalórií viac. Slúžia im ako palivo.

Ak chcete schudnúť, riešením nie je len menej jesť. To môže viesť k podvýžive, ak stravu tvoria len potraviny s prázdnymi kalóriami a minimom živín. Prázdne kalórie sa nachádzajú v potravinách, ktoré majú vysoký obsah kalórií, ale len málo živín.

Prázdne kalórie aj v ryži

Najčastejšie sa prázdne kalórie prijímajú v potravinách obsahujúcich biely cukor. Koláče, sušienky, sladkosti, cukrovinky, zmrzlina, nealkoholické ovocné nápoje, želé a iné potraviny obsahujúce pridané cukry.

Biele pečivo ani ryža vám pri chudnutí nepomôžu.

Foto: Ilustračná Stockfreeimages.com

Cukor nielenže obsahuje prázdne kalórie, navyše podporuje vznik obezity či cukrovky. Cukor ľudské telo potrebuje len v malých dávkach. Chuťové bunky sú tými zradcami, ktorí pýtajú viac, než potrebujú. Ovládnite chuť na sladké, a znížite tak aj príjem prázdnych kalórií.

Obmedziť by sa malo aj jedenie rafinovaných obilnín, ako je biely chlieb alebo biela ryža. Nahraďte ich celozrnnými variantmi. Margarín a niektoré tuky či oleje tiež nie sú vhodnou zložkou zdravej stravy. Isté druhy tukov však ľudské telo potrebuje, napríklad tie v olivovom oleji, orechoch a morských rybách.

Najčastejšie potraviny s prázdnymi kalóriami sú aj pizza, limonády, energetické a ovocné nápoje s pridaným cukrom, syry, zmrzlina, mastné mäsové pokrmy, ako klobásy, slanina či rebierka. Zďaleka sa vyhnite aj fastfoodom, ktoré sú synonymom prázdnych kalórií. Radšej si dajte cestoviny s olivovým olejom a zeleninou, či chudým mäsom.

Pozor na alkohol

Obmedziť by sa mal aj príjem alkoholických nápojov. Tie sú totiž prázdnymi kalóriami priam preplnené. Hroznová šťava síce obsahuje látky OPC, niektoré vína zase vitamín C a pivo vitamín B, no ich množstvo je zanedbateľné v porovnaní s prázdnymi kalóriami.

Alkohol totiž obsahuje takmer dvojnásobok kalórií ako napríklad bielkoviny. V neprospech alkoholu hovorí aj fakt, že kalórie, ktoré telo z neho príjme, sa premieňajú na tuk. Vysoký príjem kalórií sa odrazí v pečeni a viditeľných tukových zásobách.

Kalórie získané z alkoholu sa v tele ukladajú ako tuk.

Foto: Ilustračná Stockfreeimages.com 

Múdrejšie je zvoliť si potraviny si menším množstvom prázdnych kalórií. To je napríklad nesladená jablčná šťava, chudé mleté hovädzie mäso, ktoré pomáhajú udržať si nízky príjem pridaných cukrov a pevných tukov. V kuchyni používajte nízkotučný syr, sladené nápoje nahraďte vodou alebo sódou bez pridaného cukru.

Kontrolujte obaly výrobkov, či majú nižší obsah kalórií. Zdravou istotou je ovocie a zelenina. Ak ich doplníte dostatočným pitím vody a bylinných čajov, spolu s vyváženou výživnou stravou ste na správnej ceste k vysnívanej postave. A k zdravému organizmu.

 

 

V tomto článku sa zaoberáme Nadváha ...viac Obezita ...viac
Autor: Zuzana Lobotková

Ďalšie články z tejto sekcie

Modelka Mirka Luberdová nedrží diéty, ale poslúcha svoje telo

Modelka Mirka Luberdová nedrží diéty, ale poslúcha svoje telo

16.09.2014
Mirka Luberdová skončila s diétami. Prešla na zdravé stravovanie a liečivé kúry. Čítať viac
 
Otestujte sa: Mali by ste schudnúť pre zdravie?

Otestujte sa: Mali by ste schudnúť pre zdravie?

12.09.2014
Až tretina Slovákov trpí nadváhou. Z nej vznikajú vážne zdravotné problémy ako obezita, diabetes či dokonca rakovina. Malý test vám... Čítať viac
 
Mike mal 210 kíl a chcel sa zabiť. Dnes je z neho sexi svalovec

Mike mal 210 kíl a chcel sa zabiť. Dnes je z neho sexi svalovec

10.09.2014
Mike mal zo svojej morbídnej obezity také depresie, že sa pokúsil o samovraždu. Potom sa jeho život zvrtol a dnes radí ostatným, ako... Čítať viac
 
Začínate cvičiť? Vezmite si k srdcu rady profesionálneho trénera

Začínate cvičiť? Vezmite si k srdcu rady profesionálneho trénera

09.09.2014
Je lepšie cvičiť ráno alebo večer? Čo by ste mali jesť, ak chcete schudnúť a ako najlepšie rozbehnete metabolizmus? Poradí vám profesionálny... Čítať viac
 
Nechutí vám zdravé jedlo? Vytrénujte si naň mozog!

Nechutí vám zdravé jedlo? Vytrénujte si naň mozog!

07.09.2014
Mozog možno vycvičiť tak, aby uprednostňoval zdravé jedlá. Dokazuje to najnovšia štúdia. Čítať viac