predplatne
 

Zdravý tip vedcov: Občasné prejedanie STOPNE tučnotu

30.08.2018

Počuli ste už o toxických kalóriách? A ktoré vám k štíhlej postave pomôžu?

Pizza namiesto šalátu? Raz za čas nakopne chudnutie!

Pizza namiesto šalátu? Raz za čas nakopne chudnutie!Autor: Shutterstock.com

O tom, že telo sa poteší sporadickej hladovke, ste už zrejme počuli. Vychádza z presvedčenia, že hlad vytvorí telu jemnú dávku stresu, vďaka ktorému začne páliť tukové bunky. Na tomto princípe je založené „intermitentné" chudnutie. Namiesto štandardne rozloženého jedálnička do piatich chodov počas dňa, jete iba dva či trikrát za deň. A to tak, aby medzi posledným a prvým jedlom bola významná pauza. Napríklad šesťnásťhodinová prestávka má umožniť telo dostať do zdravého stresu a zvýšiť metabolické obrátky.

Odborníčka o tajomstve nadváhy: Tučné bunky odpáli 12-hodinová hladovka

Ako lovci

No má to aj druhú stranu mince. Tak ako vám dočasne rozhodí látkovú výmenu hladovka, to isté spraví aj raz za čas žalúdok na prasknutie. Britskí vedci z NIH (National Institute of Health) radia týmto spôsobom organizmus prepnúť pokojne dvakrát do týždňa bez toho, aby to nechalo negatívne následky na vašej línii. Avšak s podmienkou, že zvyšné dni v týždni sa v strave obmedzíte. Na vysvetlenie tvrdia, že tento prístup kopíruje spôsob príjmu potravy z historických čias lovcov a zberačov. „Práve ako lovci a zberači sme v histórii nášho druhu zotrvali najdlhší čas a telo od tej doby neprešlo evolučnou zmenou. I v modernej spoločnosti tak fyziológii človeka najviac vyhovuje práve tento spôsob príjmu potravy," odporúčajú odborníci.

Sladké proti priberaniu

A to nie je všetko. Už dávnejšie výskumníci v inej štúdii potvrdili, že k chudnutiu pomôže aj sladké. Prečo? Udrží vaše chute na uzde. Mozog totiž bdie nad tým, koľko glukózy príjme a podľa toho vysiela signály - jesť, prestať jesť. Ak si dezert dáte pred hlavným jedlom, hneď na začiatku ho ošálite, aby si pýtal menej. Výsledok? O pár kíl menej, dokonca aj keď ste si predtým dezert PO jedle odriekali.

►►► Načasovaná štíhlosť: Sacharidy jedzte aj pri diéte, ale nie hocikedy!

Toxické kalórie

Nezdá sa vám, že by kdesi nebol háčik? Jasnejšie svetlo do procesu chudnutia a prejedania vnáša Mark Hyman z Cleveland Clinic Center for Functional Medicine. „Prejedanie nespôsobí, že priberiete," tvrdí odvážne. Prečo sú podľa neho všetky odporúčania znížiť príjem a zvýšiť výdaj energie hrachom na stenu? Nie všetky kalórie, ktoré skonzumujete, sú totiž „zlé". „Ak jete všetko, čo sa mení na cukor, telo bude produkovať hormóny - predovšetkým inzulín. Keď ho je nadbytok, spôsobí dve strašné veci. Všetky kalórie uloží ako brušný tuk a zmätie váš systém kontroly chuti do jedla," vysvetľuje začarovaný kruh. Kam tým expert smeruje? Stačí sa vyhnúť cukru a rafinovaným sacharidom. Tie totiž programujú vaše tukové bunky tak, že sú celý čas hladné.

Každopádne, každý extrém škodí. Tak ako lekári všeobecne neradia hladovať dlhšie ako deň, ani sústavným prejedaním nedospejete k vysnívanej postave. Kľúč je v zdravej miere! 

Čítajte aj:

Autor: Dáša Balogová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

8 ranných návykov, ktoré vám pomôžu znížiť hmotnosť

8 ranných návykov, ktoré vám pomôžu znížiť hmotnosť

včera
Umlčte hladový hormón, zalejte prázdny žalúdok a odtiahnite záclony. Stačí pár drobností a kilá pôjdu dolu ľahšie. Čítať viac
 
7 tajomstiev žien, ktoré nikdy nechudnú a sú štíhle. Také jednoduché!

7 tajomstiev žien, ktoré nikdy nechudnú a sú štíhle. Také jednoduché!

14.02.2019
Môžete aj zakázané, no riaďte sa pravidlami. Neexistujú zlé potraviny, no light by ste sa mali radšej vyhýbať. Čítať viac
 
Opäť chuť na sladké? Kroky, vďaka ktorým sa jej postupne zbavíte

Opäť chuť na sladké? Kroky, vďaka ktorým sa jej postupne zbavíte

12.02.2019
Pre mnohých z nás je najväčšou prekážkou pri snahe o schudnutie chuť na sladké. Skúste sa sladkostí zbaviť postupne a menej bolestivo.... Čítať viac
 
Mäso pomôže s chuťou na sladké. Ďalšie 2 dôvody prečo ho v diéte nevynechať

Mäso pomôže s chuťou na sladké. Ďalšie 2 dôvody prečo ho v diéte nevynechať

11.02.2019
Viete, čo sa stane, keď sa príliš obmedzíte, len aby ste nepribrali? Presný opak. Čítať viac
 
Rátate kalórie? Týchto 5 „tučných” potravín sa báť nemusíte, pomôžu schudnúť

Rátate kalórie? Týchto 5 „tučných” potravín sa báť nemusíte, pomôžu schudnúť

08.02.2019
Nie je kalória ako kalória. Aj energeticky bohatšie potraviny dokážu zlepšiť líniu. Stačí si len správne vybrať. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Zdravý tip vedcov: Občasné prejedanie STOPNE tučnotu
Dáša Balogová