predplatne
 
Zdravie

Stávajú sa z vašich detí nevyspatí zombíci? Zahájte doma nový režim!

02.05.2017

V západných krajinách trpí čoraz viac detí poruchami spánku, ktoré negatívne ovplyvňujú ich fyzické, aj psychické zdravie.

Mobil oddiali spánok aj o niekoľko hodín.

Mobil oddiali spánok aj o niekoľko hodín.Autor: Shutterstock

Neskoro do postele sa čoraz častejšie dostávajú deti v každom veku, či už ide o batoliatka alebo tínedžerov. Potreby spánku detí sú individuálne. 5-ročné dieťa by malo v priemere prespať jedenásť hodín, 10-ročné desať a 15-ročné okolo deviatich hodín. Ak vaše dieťa spáva podstatne menej a zo škôlky alebo školy sa vám vracia ako zívajúca mátoha s kruhmi pod očami, mali by ste spozornieť.

Ospalé deti skórujú horšie

Medzinárodný výskum z roku 2012 odhalil, že pätina slovenských desaťročných detí je v škole počas testov nevyspatá. Ešte oveľa horšie sú na tom krajiny ako Anglicko, Austrália alebo Spojené štáty, kde chodia na testy nevyspaté viac ako dve tretiny detí. Mimochodom, výskum poukázal aj na to, že v priemere platilo, že čím viac deti spali, tým lepšie výsledky v testoch dosiahli.

Kedy uložiť dieťa do postieľky? Večnú dilemu vyrieši jednoduchý výpočet 

Ohrozené sú vyspelé krajiny

Spánkoví experti prízvukujú, že nie je žiadna náhoda, že technologicky najvyspelejšie krajiny majú aj najviac chronicky nevyspatých detí. Televízory v detských izbách vytláčajú ešte väčší okrádači detského spánku. Čím vyspelejšia krajina, tým viac deti po nociach čumia na obrazovky smartfónov a tabletov. Už celkom malé deti sa na nich hrajú hry, či pozerajú rozprávky, staršie deti surfujú na internete a posielajú správy svojim kamarátom.

Narušený spánkový rytmus

Nielen neustála záplava nových podnetov nedovoľuje detským mozgom aspoň v noci konečne vypnúť. Problematická je aj intenzita svetla. Svetlo z laptopov a mobilov, na ktoré sú deti niekedy doslova nalepené, je oveľa väčšie, ako keď sa pozerajú na telku na opačnej strane izby.

Čítajte aj: Televízia v izbe skracuje deťom spánok až o pol hodiny 

Svetla je jednoducho priveľa a malým mozgom káže, aby ostali v bdelom stave čo najdlhšie. Takéto svetlo dokáže obnoviť celý denný spánkový rytmus, tam kde mala začať noc, prichádza nový deň. Ak sa vám zdá, že v detskej izbe je dostatočné prítmie a tablety s mobilmi svietia len ako malé lampičky, pamätajte na to, že tie lampičky svietia deťom priamo do tváre.

Dobrá cesta k infarktu

Nevyspaté deti sa horšie sústredia, menej si dokážu zapamätať, sú citovo labilnejšie. Do dospelosti si pre nedostatok spánku môžu priniesť obezitu, vysoký krvný tlak, riziko infarktov, mŕtvice. Už u detí badať vplyv chronickej nevyspatosti na ich apetíte. Ich váha ide hore a aj efektivita prípadných diét je nižšia ako u detí, ktoré spia primerane.

Ako opraviť pokazené

Dobrou správou je, že neblahé dôsledky na zdravie detí sa dajú zvrátiť. Pri nastolení dobrého spánku sa deťom opäť zlepší pamäť, schopnosť učiť sa a vráti sa im citová vyrovnanosť.

Na to, aby deťom technológie nebrali spánok, by mali rodičia dodržiavať aspoň hlavné zásady:

1. Netrávte po večeri čas pri technológiách
Deti len opakujú, čo vidia u rodičov. Aj im to potom príde ako prirodzená súčasť večernej rodinnej pohody. Viac► Kam to len spejeme? Moderné rodičovstvo brzdí vývoj mozgu dieťaťa

2. Vyhraďte deťom čas pre hru s laptopmi a počítačmi 
Po zvyšok času im ponúknite iné aktivity alebo ich nechajte len tak leňošiť alebo sa hrať podľa vlastnej vôle. Ak chcú pomáhať s domácimi prácami, dovoľte im to. 

3. Hodinu pred spaním mobily, tablety, aj pozeranie televízie úplne zakážte
V opačnom prípade môže byť spánok celkom narušený. Mobily by si mali odložiť tak, aby na ne z postele poľahky nedočiahli. Pre istotu ich zo začiatku kontrolujte. S mobilmi ich nenechávajte, aj keď sľúbia, že už o chvíľočku ich vypnú. Radšej sa im v posteli ešte raz prihovorte, pohladkajte ich a dajte pusu na čelo. Možno sa im nový rituál celkom zapáči.

4. Čo najďalej a čo najdlhšie 
Nie, nevadí ak sa vaše deväťročné dieťa doma ešte nehralo hry na počítači alebo nepozeralo smiešne videá na mobile. Nebojte sa, že ostane za svojimi rovesníkmi technologicky pozadu. Klikať myšou a používať jednoduché funkcie sa naučí veľmi rýchlo, netreba na to niekoľkoročný tréning.

Viac k téme DETI A SPÁNOK:

Autor: Zuzana Palátová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Hladkaním bábätka zmiernite bolesť, potvrdzujú vedci. Pozrite, ako!

Hladkaním bábätka zmiernite bolesť, potvrdzujú vedci. Pozrite, ako!

11.01.2019
Hladkanie a láskanie zmierni bolesti vášho novorodeniatka. Vedci pradávnu skúsenosť potvrdili, ale zároveň upozorňujú: Dôležité... Čítať viac
 
5 dôvodov, pre ktoré vás deti milujú od prvého okamihu

5 dôvodov, pre ktoré vás deti milujú od prvého okamihu

09.01.2019
Denne robíte veci, ktoré vášmu bábätku oznamujú, ako veľmi ho ľúbite. A ono to cíti, preto vás tak zbožňuje! Čítať viac
 
Mrzne? Ako obliekať najmenšie deti do mrazu a kedy ich radšej nechať doma

Mrzne? Ako obliekať najmenšie deti do mrazu a kedy ich radšej nechať doma

08.01.2019
Sledujte ručičku teplomera. Drobci majú ísť von za každého počasia, neplatí to však pre tých najmenších. Čítať viac
 
Nie je to len bolesť hlavy. Detská migréna môže viesť až k depresii!

Nie je to len bolesť hlavy. Detská migréna môže viesť až k depresii!

06.01.2019
Rodičia príznaky často podceňujú, preto prídu s dieťaťom k odborníkovi až keď je bolesť úporná a opakujúca, hovorí detská lekárka... Čítať viac
 
Bylinky pre nervóznych drobcov. Ktoré pomôžu už od troch mesiacov?

Bylinky pre nervóznych drobcov. Ktoré pomôžu už od troch mesiacov?

03.01.2019
Aj trojmesačným deťom môžete uľaviť bylinkami. Pridajte ich do kúpeľa, zbavíte ich nervozity aj nepríjemných kŕčov. Čítať viac
 
 

wanda.sk