Zdravie   Deti

Odborníčka na výživu: Ako naučiť deti zdravo jesť?

05.08.2017

Niekedy jednoducho nestačí prečítať si brožúrku, ktorú vám u pediatričky strčia do ruky. Treba zapojiť aj intuíciu a dokázať si v tom informačnom chaose vybrať.

Doprajte deťom zdravé, doma varené a jednoduché jedlá.

Doprajte deťom zdravé, doma varené a jednoduché jedlá.Autor: Shutterstock.com

Projekt Alexandry Popovičovej Cojediazdravedeti sa začal rodiť na materskej asi pred tri a pol rokom. Pomáha mamičkám zorientovať sa v mori informácií o prvých príkrmoch, učí ich čítať etikety výrobkov a odporúča pomalú a ľahkú postupnosť zavádzania potravín. Na začiatku sa vybrala Alexandra Popovičová aj za mamami domov. Vysvetľovala, ako variť pšeno, alebo rôzne triky, ktorými si možno skrátiť čas v kuchyni. Dnes už by to nestihla, a tak s kolegyňami, ktoré sú odborníčky na výživu, pripravujú workshopy. „Prax a teória sa nedajú oddeliť,“ tvrdí.

Čítajte aj: Tajomstvo života najzdravších detí na svete: 6 lekcií od Japoncov

„Preto nemám rada tabuľky a jedálne lístky. Každé dieťa je iné a my chceme, aby mamičky pochopili princíp dobrej výživy a nielen opisovali recepty. Vždy sú prekvapené, aké je to jednoduché. Čudujú sa, aj keď im odhalíme zloženie takého grahamového rožka a mnohých výrobkov označených ‚pre deti‘.“

Na workshopoch sa neprikazuje, ale odporúča. „Každý si vezme domov len toľko, koľko znesie rodinná bunka. Kvôli biomrkve si nikto nemôže rozvrátiť vzťahy. Ale oči treba mať otvorené,“ tvrdí zakladateľka, ktorá sa v zdravej výžive stále vzdeláva, hoci to nie je jej povolanie.

Varenie nie je veda

Ako dnes mamy varia? „V prvom rade, nie každá varí, ale práve preto sme tu, aby sme im vysvetlili výhody varenia. Žiadne hodiny v kuchyni, tie treba venovať rodine alebo sebe.“

Podľa nej sa dá variť dobre a za normálne sumy. Keď vynecháme kupovanie nezmyselných polotovarov, hotových dezertov či snackov ušetríme kopu peňazí. Naopak, neodporúča šetriť na kvalitných živočíšnych produktoch ako mäso, vajcia alebo mliečne výrobky. Nakupovať by sme mali najmä sezónne a lokálne. A nebáť sa sezónnej monotónnosti, lebo aj tá má podľa nej pre telo význam.

Foto: Shutterstock.com 

„V súčasnosti je normálne mať chaos v informáciách. V médiách často kolujú staré informácie spred dvadsiatich-štyridsiatich rokov, ktoré už dávno vyvrátili nové štúdie a poznatky z oblasti výživy. Netreba sa nechať ,namotať‘ ani na žiadne extrémy. Treba vyberať kvalitné potraviny, keďže nás zaplavuje marketing úplných nezmyslov. A jesť to, čo je okolo nás, nie to, čo sem chodí cez pol sveta bez hodnoty a derie peňaženky. Dnes už neobstojí veta mnohých, že aj nám dávali všetko a sme tu a zdraví. Kvalita potravín sa za štyridsať rokov rapídne zhoršila, pôda je vyčerpaná, ľudia žijú v strese,“ vysvetľuje, z čoho vychádza aj pri tvorbe svojich jednoduchých a finančne nenáročných receptov pre deti.

Viac: Dnešné deti sú ako tikajúca bomba. Pozrite, kam spejú ich návyky!

Jedno pre všetkých?

Mamy často volia stratégiu – Keď to chutí mne, bude to aj tebe, drobec alebo Toto by som ja nejedla, to určite nebude jesť ani dieťa. Naozaj treba variť zvlášť pre malé dieťa a zvlášť pre dospelých? „Treba,“ tvrdí Alexandra Popovičová.

„Dieťa nemá trávenie ako malý dospelák. Tak ako rozlišujeme detské a dospelácke knižky, rozlišujeme aj detskú stravu. Samozrejme, jedlo všetkých v rodine by malo byť kvalitné a mať rovnaký ráz, i keď nie vždy sú možné rovnaké receptúry. O všetkom však treba s deťmi komunikovať. O pôvode potravín, ich význame, pôsobení na telo a kvalite. Je to súčasť vzdelávania.“

Paradoxne, veľa nesprávnych postupov videla aj u mamičiek, čo sa snažia variť z kvalitných potravín. Varia zbytočne komplikovane a z jedného ich receptu by sa dali spraviť dve-tri samostatné jedlá. „Kvalitná výživa nie je o tom, že necháte celú výplatu v bioobchode,“ prízvukuje.

Naháňačka s lyžičkou

Snažíte sa a nepapá? Nevzdávajte to! „Pri jedle treba urobiť podmienky, nenaháňať deti s lyžičkou na ihrisku, jesť s nimi posediačky, ideálne s rodinou a v pokoji,“ radí Alexandra Popovičová často zúfalým maminám. „Deti netreba do jedla nútiť, nebojte sa pocitu hladu, ktorý dieťa pozná z dojčenia, je úplne prirodzený.“

A čo ak malý jedák odmieta papať zdravé veci? Odháňa rukou lyžičku s brokolicou alebo s cviklou?

„Veľakrát riešime problém nejedákov, kde sa mamina prizná, že sa jej hnusí cvikla a pšeno a diví sa, že dieťa ich nechce. Deti budú jesť to, čo ich naučíme, čo vidia okolo seba. Každú dôležitú potravinu – a tou je aj zelenina, treba ponúknuť aj desaťkrát s odstupom týždňov a v inom čase. Je škoda zavrhnúť brokolicu len preto, lebo ju dvakrát nechceli,“ vysvetľuje a dodáva, že treba odlíšiť aj fyzický problém, ktorý býva napríklad pri ťažšie stráviteľnej zelenine, ako je kapusta či kel.

Vtedy môže nadúvať či napínať a v takom prípade pomôže len čas. Ak zeleninu odmieta malé bábo, je to možno aj preto, lebo ešte nie je pripravené na nič okrem materského mlieka. „U dojčených detí sa netreba náhliť s prvými príkrmami. Stretla som aj maminu s dvojmesačným dieťaťom, ktorej odborník poradil začať prikrmovať namiesto podpory laktácie.“

Viac: Dieťa vyliečite aj jedlom. Aké pomôže uzdraviť to vaše? Pýtali sme sa odborníčky

Nie je vám to jedno?

Sú mamy, ktoré varenie a kŕmenie „neprežívajú“, ich malkáč do troch rokov rýchlo prejde na stravu starších súrodencov alebo rodičov. Argumentujú zväčša tým, že v škôlke alebo v škole predsa nejde zdravo sa stravovať, a keď bude dospelý, aj tak sa „pokazí“.

„Samozrejme, že nie v každej škôlke varia dobre, u babky si deti dajú kopu sladkostí či rezeň, raz objavia siete s hamburgermi. Ale preto predsa nebudeme nastavovať svoje hodnoty odmalička inak a ponúkať ročným deťom párky,“ argumentuje propagátorka zdravej stravy.

„Rodina je pre deti základný vzor, ktorý si dieťa pamätá a podvedome ho rieši celý život. Netreba míňať energiu na to negatívne, čo sa deje okolo nás, ale podporiť to pozitívne u seba doma,“ tvrdí Alexandra Popovičová.

Vždy to má zmysel

Zmena stravovania sa podľa Alexandry Popovičovej môže udiať, aj keď máte doma staršie deti. Vždy to má zmysel. „Máme rodiny, čo začali hromadne jesť na raňajky kvalitné kaše. Aj taký zdanlivo malý krok a zmena v zabehanej rodine s väčšími deťmi priniesli zdravotné výhody všetkým členom,“ hovorí mama, ktorá vyštudovala dokumentárny film na VŠMU.

S partnerom, filmárom a cestovateľom Tiborom Patayom, vychovávajú jedného syna. Začala sa vzdelávať v zdravej výžive a najmä variť. Založila skupinu na sociálnej sieti Cojediazdravedeti, kde ponúkla svoje nápady aj ostatným mamám.

Bude vás zaujímať:

Autor: Alexandra Žilavá, kun
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

10 rád pre rodiča introverta, vďaka ktorým sa ľahšie zblížite

10 rád pre rodiča introverta, vďaka ktorým sa ľahšie zblížite

15.10.2017
Ste extrovertní rodičia a máte introvertné dieťa? Nebude to vždy ľahké, ale ak ho podporíte, vyhráte! Čítať viac
 
FOTO: 5-ročná v menopauze! Rastú jej prsia, no najhoršie len príde

FOTO: 5-ročná v menopauze! Rastú jej prsia, no najhoršie len príde

13.10.2017
Emily má len päť rokov, no problémy žien po štyridsiatke. "Nikdy nemala šancu byť malým dievčatkom," trápi sa jej mama Tam. Čítať viac
 
Siamské dvojičky zneužili na kruté experimenty. Ich lásku nič nezničilo

Siamské dvojičky zneužili na kruté experimenty. Ich lásku nič nezničilo

12.10.2017
Zo svojho detstva si veľa nepamätajú, zlo vytesnili, no aj tak ich to ovplyvnilo na celý život. Čítať viac
 
Čo dnes jedli vaše deti? Prieskum odhalil návyky v slovenských rodinách

Čo dnes jedli vaše deti? Prieskum odhalil návyky v slovenských rodinách

10.10.2017
Desiata pre deti je samozrejmosť. S raňajkami je to už horšie, rodina nestíha. Prístup k stravovacím návykom závisí najmä od rodičov.... Čítať viac
 
3 cviky pre usedené chrbátiky. Aby ich nebolela skolióza

3 cviky pre usedené chrbátiky. Aby ich nebolela skolióza

09.10.2017
Aj keď deti chodia na športový krúžok, nemusí ísť o pohyb, ktorý spevňuje chrbtové svalstvo. Na to sú dobré najmä presne cielené cviky.... Čítať viac
 
 

wanda.sk