predplatne
 
Zdravie   Deti

Zmeny v školských jedálňach: Budú deti konečne kvalitne jesť?

17.12.2017

Rodičia často kritizujú stravu v školských jedálňach. K výraznejšej zmene však môže dôjsť aj ich pričinením.

Budú kuchárky vďaka
projektom variť
zdravšie?

Budú kuchárky vďaka projektom variť zdravšie?Autor: tej Kalina

Výskyt obezity sa za posledné roky v detskom veku zdvojnásobil, u dospievajúcich je až štvornásobný. Lekári apelujú na rodičov. Je totiž na osemdesiat percent isté, že z obézneho dieťaťa vyrastie obézny dospelý. Domáce stravovanie však zďaleka nie je to jediné podstatné.

To vás neučili?

„Ak sa dieťa nestravuje v školskej jedálni, spravidla nahrádza teplé jedlo nezdravou stravou z bufetov, sladkosťami či slanými pochutinami, prípadne sa mu hlavné jedlo dňa posúva do neskorých večerných hodín, keď už veľký energetický príjem nie je vhodný,“ upozorňuje profesorka MUDr. Jana Jurkovičová, CSc.

Recept pre malých neposedníkov: Sýta vanilková kaša ich konečne upokojí

Súhlasí s ňou aj Janica Lacová, propagátorka zdravších jedál pre deti: „Veľa rodičov robí chybu, že raňajky pre zaneprázdnenosť vynechávajú a dieťa je ako prvé jedlo dňa až desiatu v škôlke. Optimálne rozloženie stravy v priebehu dňa je u detí predškolského veku: 25 % raňajky, 5 % desiata, 30 % obed, 15 % olovrant a 25 % večera. Pri nákupoch sa nedajte zmiasť príťažlivými názvami ako ‚fit tyčinka‘, ‚plné vitamínov‘ a ‚bez pridaných cukrov‘. Plné vitamínov môže byť len čerstvé ovocie, zdravší je biely jogurt s čerstvým ovocím, najlepší je domáci chlieb s maslom a paradajkou, nie ‚chrumkavá bageta‘, ktorej zloženie ste si ani nestihli prečítať,“ radí Janica.

Čistá voda víťazí

Aj pravidelný pitný režim zohráva dôležitú úlohu. Škôlkari ešte nemajú dostatočne vyvinutý pocit smädu, preto si nápoj väčšinou nepýtajú. Vtedy je potrebné častejšie im vodu ponúkať. Na pravidelný pitný režim by mali myslieť aj školáci. „Mali by uprednostňovať obyčajnú pitnú vodu, ktorá v školách tečie z vodovodu a nemusia si ju nosiť z domu. Často si z domu nosia sladké a prifarbené malinovky alebo osladené čaje, ktorými si zbytočne zvyšujú príjem jednoduchých cukrov. Nadmerný prísun cukru a potravinových aditív sa môže u detí podieľať na poruchách správania a pozornosti,“ vystríha lekárka Jurkovičová.

Solia prehnane

Okrem presladených nápojov by sa mali deti vyhýbať aj presoleným jedlám. No práve tie v školských jedálňach neraz dostávajú. V marci tohto roku monitoroval bratislavský regionálny úrad verejného zdravotníctva obsah kuchynskej soli v pokrmoch, ktoré servírujú deťom materské školy. „Na základe výsledkov laboratórneho rozboru odporúčam zníženie obsahu kuchynskej soli a ochucovadiel s výrazným podielom chloridu sodného pri príprave pokrmov,“ vyhlásil regionálny hygienik MUDr. Otakar Fitz.

 Má vaše dieťa ADHD alebo nie? Príznaky sú iné u batoľaťa ako tínedžera 

Ministerstvo školstva prijalo opatrenia. „Kuchárky majú povinnosť vážiť soľ, ktorou dochucujú jedlá pre deti. Aj riaditelia škôl boli upozornení na odstránenie značiek, ktoré propagujú potraviny s vysokým obsahom cukru, soli a tukov z priestorov školy,“ hovorí Jana Skokanová, hovorkyňa ministerstva školstva, ktoré spolu s Výskumným ústavom potravinárskym a ministerstvom zdravotníctva pracuje na ďalších zmenách:

„Koncom roka plánujeme vydať register materiálno-spotrebných noriem pre školské stravovanie. Bude zohľadňovať najnovšie výživové trendy, ale aj regionálne receptúry s dôrazom na zníženie obsahu pridanej soli, pridaného cukru a tukov, zvýšenie konzumácie čerstvej zeleniny, ovocia na rôzne spôsoby s cieľom skvalitniť vstupné potraviny,“ ozrejmuje hovorkyňa ministerstva školstva.

Dobrá rada na záver

V dennom príjme dieťaťa by nemali chýbať celozrnné obilniny, čerstvé ovocie, zelenina, mliečne produkty, niekoľkokrát týždenne kvalitné chudé mäso, ryba, strukoviny. Mali by sa vyhýbať všetkým jedlám rýchleho občerstvenia, priemyselne vyrábaným sladkostiam, slaným pochutinám a sladeným nápojom.

Bude vás zaujímať:

Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Hladkaním bábätka zmiernite bolesť, potvrdzujú vedci. Pozrite, ako!

Hladkaním bábätka zmiernite bolesť, potvrdzujú vedci. Pozrite, ako!

11.01.2019
Hladkanie a láskanie zmierni bolesti vášho novorodeniatka. Vedci pradávnu skúsenosť potvrdili, ale zároveň upozorňujú: Dôležité... Čítať viac
 
5 dôvodov, pre ktoré vás deti milujú od prvého okamihu

5 dôvodov, pre ktoré vás deti milujú od prvého okamihu

09.01.2019
Denne robíte veci, ktoré vášmu bábätku oznamujú, ako veľmi ho ľúbite. A ono to cíti, preto vás tak zbožňuje! Čítať viac
 
Mrzne? Ako obliekať najmenšie deti do mrazu a kedy ich radšej nechať doma

Mrzne? Ako obliekať najmenšie deti do mrazu a kedy ich radšej nechať doma

08.01.2019
Sledujte ručičku teplomera. Drobci majú ísť von za každého počasia, neplatí to však pre tých najmenších. Čítať viac
 
Nie je to len bolesť hlavy. Detská migréna môže viesť až k depresii!

Nie je to len bolesť hlavy. Detská migréna môže viesť až k depresii!

06.01.2019
Rodičia príznaky často podceňujú, preto prídu s dieťaťom k odborníkovi až keď je bolesť úporná a opakujúca, hovorí detská lekárka... Čítať viac
 
Bylinky pre nervóznych drobcov. Ktoré pomôžu už od troch mesiacov?

Bylinky pre nervóznych drobcov. Ktoré pomôžu už od troch mesiacov?

03.01.2019
Aj trojmesačným deťom môžete uľaviť bylinkami. Pridajte ich do kúpeľa, zbavíte ich nervozity aj nepríjemných kŕčov. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Zmeny v školských jedálňach: Budú deti konečne kvalitne jesť?
Natália Kuľková