Zdravie   Deti

Zmeny v školských jedálňach: Budú deti konečne kvalitne jesť?

17.12.2017

Rodičia často kritizujú stravu v školských jedálňach. K výraznejšej zmene však môže dôjsť aj ich pričinením.

Budú kuchárky vďaka
projektom variť
zdravšie?

Budú kuchárky vďaka projektom variť zdravšie?Autor: tej Kalina

Výskyt obezity sa za posledné roky v detskom veku zdvojnásobil, u dospievajúcich je až štvornásobný. Lekári apelujú na rodičov. Je totiž na osemdesiat percent isté, že z obézneho dieťaťa vyrastie obézny dospelý. Domáce stravovanie však zďaleka nie je to jediné podstatné.

To vás neučili?

„Ak sa dieťa nestravuje v školskej jedálni, spravidla nahrádza teplé jedlo nezdravou stravou z bufetov, sladkosťami či slanými pochutinami, prípadne sa mu hlavné jedlo dňa posúva do neskorých večerných hodín, keď už veľký energetický príjem nie je vhodný,“ upozorňuje profesorka MUDr. Jana Jurkovičová, CSc.

Recept pre malých neposedníkov: Sýta vanilková kaša ich konečne upokojí

Súhlasí s ňou aj Janica Lacová, propagátorka zdravších jedál pre deti: „Veľa rodičov robí chybu, že raňajky pre zaneprázdnenosť vynechávajú a dieťa je ako prvé jedlo dňa až desiatu v škôlke. Optimálne rozloženie stravy v priebehu dňa je u detí predškolského veku: 25 % raňajky, 5 % desiata, 30 % obed, 15 % olovrant a 25 % večera. Pri nákupoch sa nedajte zmiasť príťažlivými názvami ako ‚fit tyčinka‘, ‚plné vitamínov‘ a ‚bez pridaných cukrov‘. Plné vitamínov môže byť len čerstvé ovocie, zdravší je biely jogurt s čerstvým ovocím, najlepší je domáci chlieb s maslom a paradajkou, nie ‚chrumkavá bageta‘, ktorej zloženie ste si ani nestihli prečítať,“ radí Janica.

Čistá voda víťazí

Aj pravidelný pitný režim zohráva dôležitú úlohu. Škôlkari ešte nemajú dostatočne vyvinutý pocit smädu, preto si nápoj väčšinou nepýtajú. Vtedy je potrebné častejšie im vodu ponúkať. Na pravidelný pitný režim by mali myslieť aj školáci. „Mali by uprednostňovať obyčajnú pitnú vodu, ktorá v školách tečie z vodovodu a nemusia si ju nosiť z domu. Často si z domu nosia sladké a prifarbené malinovky alebo osladené čaje, ktorými si zbytočne zvyšujú príjem jednoduchých cukrov. Nadmerný prísun cukru a potravinových aditív sa môže u detí podieľať na poruchách správania a pozornosti,“ vystríha lekárka Jurkovičová.

Solia prehnane

Okrem presladených nápojov by sa mali deti vyhýbať aj presoleným jedlám. No práve tie v školských jedálňach neraz dostávajú. V marci tohto roku monitoroval bratislavský regionálny úrad verejného zdravotníctva obsah kuchynskej soli v pokrmoch, ktoré servírujú deťom materské školy. „Na základe výsledkov laboratórneho rozboru odporúčam zníženie obsahu kuchynskej soli a ochucovadiel s výrazným podielom chloridu sodného pri príprave pokrmov,“ vyhlásil regionálny hygienik MUDr. Otakar Fitz.

 Má vaše dieťa ADHD alebo nie? Príznaky sú iné u batoľaťa ako tínedžera 

Ministerstvo školstva prijalo opatrenia. „Kuchárky majú povinnosť vážiť soľ, ktorou dochucujú jedlá pre deti. Aj riaditelia škôl boli upozornení na odstránenie značiek, ktoré propagujú potraviny s vysokým obsahom cukru, soli a tukov z priestorov školy,“ hovorí Jana Skokanová, hovorkyňa ministerstva školstva, ktoré spolu s Výskumným ústavom potravinárskym a ministerstvom zdravotníctva pracuje na ďalších zmenách:

„Koncom roka plánujeme vydať register materiálno-spotrebných noriem pre školské stravovanie. Bude zohľadňovať najnovšie výživové trendy, ale aj regionálne receptúry s dôrazom na zníženie obsahu pridanej soli, pridaného cukru a tukov, zvýšenie konzumácie čerstvej zeleniny, ovocia na rôzne spôsoby s cieľom skvalitniť vstupné potraviny,“ ozrejmuje hovorkyňa ministerstva školstva.

Dobrá rada na záver

V dennom príjme dieťaťa by nemali chýbať celozrnné obilniny, čerstvé ovocie, zelenina, mliečne produkty, niekoľkokrát týždenne kvalitné chudé mäso, ryba, strukoviny. Mali by sa vyhýbať všetkým jedlám rýchleho občerstvenia, priemyselne vyrábaným sladkostiam, slaným pochutinám a sladeným nápojom.

Bude vás zaujímať:

Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Nalieva vám imaginárny čaj? Vychutnajte si ho

Nalieva vám imaginárny čaj? Vychutnajte si ho

dnes
Odborníčka tvrdí, že pre svojho drobca nemôžete spraviť nič lepšie, ako prijať jeho pozvanie na šálku čaju. V hre nie je len imaginárna... Čítať viac
 
4 TIPY na podporu dojčenia. Tieto ste ešte neskúšali

4 TIPY na podporu dojčenia. Tieto ste ešte neskúšali

15.04.2018
Dochádzajú vám nápady a sily, ako dať bábätku, čo potrebuje a neprísť pri tom o nervy? A čo toto? Čítať viac
 
Večný problém mamičiek. Nápady, ako dosiahnuť, aby dieťa jedlo

Večný problém mamičiek. Nápady, ako dosiahnuť, aby dieťa jedlo

12.04.2018
Odmietanie jedla patrí k najčastejším problémom, s ktorým sa stretávajú mamy malých detí. Nepomôže nič iné, len trpezlivosť a pár... Čítať viac
 
FOTO: Vojvodkyňa Kate zvláda deti bez nervov. Experti skúmali jej reč tela

FOTO: Vojvodkyňa Kate zvláda deti bez nervov. Experti skúmali jej reč tela

08.04.2018
Inšpirujte sa kráľovskou rodinou, ako na verejnosti zvládnuť s deťmi aj ťažšie chvíle. Ako princ William a Kate Middletonová. Čítať viac
 
Keď nevidí, vyrušuje. Zaostrite na zrak detí, ovplyvní ich život

Keď nevidí, vyrušuje. Zaostrite na zrak detí, ovplyvní ich život

07.04.2018
Trú si oči, častejšie žmurkajú alebo im len tak tečú slzy? Deti v predškolskom veku nevedia rozlíšiť, či vidia ostro. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Zmeny v školských jedálňach: Budú deti konečne kvalitne jesť?
Natália Kuľková