Chcete mať aj na staré kolená sviežu pamäť? Venujte sa tejto aktivite

21.09.2016

Máte sedavé zamestnanie? Aby ste čoskoro nedopadli tak, že budete zúfalo zhľadúvať okuliare, ktoré budete mať na čele! Viete, akým cvičením môžete predísť demencii?

Neviete sa stále odhodlať a začať športovať? Hrozba demencie by vás mala inšpirovať.

Neviete sa stále odhodlať a začať športovať? Hrozba demencie by vás mala inšpirovať.Autor: Shutterstock.com

Správne fungovanie vášho mozgu závisí aj od jeho zásobenia krvou, ktorú sedením určite nerozprúdite. Dlhodobé aeróbne cvičenie bráni zmenám na mozgu, ktoré spôsobuje vyšší vek. 21. septembra venuje celý svet poukázaniu na riziká Alzheimerovej choroby, ktorej tento deň patrí s cieľom zvýšenia povedomia o globálnom náraste počtu postihnutých. 

Viac: Je váš mozog v ohrození? Vieme, ako posilniť orgán, bez ktorého neprežijete

Začnite najneskôr v tridsiatke až štyridsiatke

Vekom pribúdajú štrukturálne zmeny mozgu, ktoré vytvárajú bariéry pre jeho dostatočné prekrvenie. Odborníci prišli s teóriou, že zmierniť by to mohla fyzická aktivita zahájená najneskôr v strednom veku. Preverili si to na myšiach, a zistili, že to naozaj funguje! Od veku 12 mesiacov nechali myšky behať v „bežiacom kolese“. Jeden rok myši je porovnateľný so stredným vekom človeka. O šesť mesiacov neskôr, keď mali myši 18 mesiacov, podrobili ich mozgy skúmaniu. Je to vek porovnateľný so 60 rokmi u človeka, kedy je už riziko Alzheimerovej choroby výrazne vyššie.

Čítajte: Aeróbne či anaeróbne? Kedy vám ktoré cvičenie pomôže?

Prekrvený mozog znamená bystrú myseľ

Myši ubehli asi dve míle za noc, čo okrem iného výrazne zlepšilo prekrvenie ich mozgu a jeho celkovú kondíciu. Mozgová kôra mala jednoznačne lepšie ukazovatele súvisiace s poznávacími funkciami, ako mozgy myší, ktoré toľko „nešportovali“. Jeden z autorov štúdie, Dr. Gereth Howell z Jacksonovho výskumného centra pre Alzheimerovu chorobu dúfa, že aj tento výskum prispeje k tomu, aby ľudia viac športovali. „V dnešnej dobe je ľahké spadnúť do životného štýlu s nedostatkom fyzického pohybu. No ak neuróny v mozgu nemajú dobré prepojenie na krvné cievy, začnú upadať,“ varuje odborník. Fyzická aktivita je podľa neho pri udržiavaní prepojenia neurónov a ciev veľmi efektívna a spomaľuje postup ochorenia mozgu, ktoré je po šesťdesiatpäťke stále častejšie.

Zmysel svetového dňa

Hrozby známej demencie - Alzheimerovej choroby si svet na základe vyhlásenia Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) pripomína každoročne 21. septembra. Z dôvodu globálnemu nárastu počtu postihnutých však tomuto ochoreniu a postihnutým na celom svete patrí nielen celý mesiac september, ale vlastne celý rok.

Od nevinných výpadkov k závislosti na pomoci

Alzheimerova choroba postihuje iba na Slovensku asi 50 – 60 tisíc ľudí. Toto neurodegeneratívne ochorenie mozgu zbavuje človeka schopnosti pamätať si, myslieť, poznať blízkych tým, že dochádza k zániku mozgových buniek a ku zmene látkovej premeny v mozgu. Ide o najčastejšiu formu demencie - spôsobuje poruchy mozgu a úpadok jeho činnosti. Trvá 5 – 10, niekedy až 20 rokov.

  • Začína pomaly, bez fyzickej bolesti, spôsobuje však veľkú emocionálnu bolesť. Spočiatku ide o poruchy tzv. kognitívnych funkcií (myslenia, pamäti, úsudku), zhoršovanie krátkodobej pamäti, neschopnosť vykonávať niektoré zložitejšie činnosti, stratu orientácie v priestore, blúdenie, zlý časový odhad, zmätenosť, či o problémy s vyjadrovaním a rozhodovaním sa.
  • Neskôr nastáva celková zmena osobnosti, zhoršovanie dlhodobej pamäti, problémy s hygienou, obliekaním, jedlom, nespoznávanie známych osôb, celkový úpadok osobnosti a závislosť na pomoci iných osôb.
Alzheimerova choroba

Autor: iZdravie.sk/ TS, Pavlína MARTINČEKOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

5 zásad prevencie pred infarktom. Pre toto ohrozuje aj mladých

5 zásad prevencie pred infarktom. Pre toto ohrozuje aj mladých

včera
Štíhlosť neznamená, že človek je fit. Až polovica ľudí s normálnou postavou a nefajčiarov je ohrozená infarktom či mŕtvicou. Čítať viac
 
Rýchla záchrana po seknutí v krku. Čo ak teplo neuľaví?

Rýchla záchrana po seknutí v krku. Čo ak teplo neuľaví?

14.12.2017
Krk vám zasekne spánok na bruchu s hlavou vytočenou na bok, ale aj prudký náhly pohyb, stres, únava či prievan. Čo s ním? Čítať viac
 
Srdcové zlyhávanie sa netýka len ľudí vo vyššom veku

Srdcové zlyhávanie sa netýka len ľudí vo vyššom veku

14.12.2017
Ak sa zadýchavate, opúchajú vám členky na nohách a ťažšie sa vám dýcha zbystrite pozornosť. Čítať viac
 
VIDEO: Ako sú na tom vaše cievy? Preverte ich vyšetrením ABI

VIDEO: Ako sú na tom vaše cievy? Preverte ich vyšetrením ABI

14.12.2017
Bolia vás počas chôdze nohy, ste fajčiari, máte cukrovku, vysoký krvný tlak, vysoký cholesterol alebo ste obézni? Vyšetrenie môže... Čítať viac
 
Pohľad lekára: Črevo si dráždite zbytočne, takto dáte bolesti zbohom

Pohľad lekára: Črevo si dráždite zbytočne, takto dáte bolesti zbohom

13.12.2017
Príčinou vašich bolestí brucha môže byť dlhé vysedávanie v práci a nedostatok priateľov. Neveríte? Čítať viac
 
 

wanda.sk