3 dôležité odporúčania natrénujú pamäť do vysokého veku

11.08.2017

Trpia ňou desiatky tisícov Slovákov. Nedovoľte, aby sa jedného dňa prejavila aj u vás a urobte proti nej účinné opatrenia.

Demencia nemá radá trénované mozgy.

Demencia nemá radá trénované mozgy. Autor: Shutterstock.com

Demencia je neuronegeneratívne ochorenie. Neuróny v mozgu pri ňom postupne odumierajú a nové sa nevytvárajú. Začína celkom nevinne. Človek si občas niečo niekde založí a nevie to nájsť, v chladničke sa objaví hrebeň a podobne. Toto všetko sa môže stať aj zdravému človeku, pri demencii sú však takéto príhody čoraz častejšie a stav sa postupne zhoršuje.

Postihnutý sa stáva zmätený, v ťažkých prípadoch veľakrát ani nevie kde je a kto je, ani kto sú ľudia okolo neho, aj ak sú to jeho najbližší príbuzní. Demencia dokáže celkom zmeniť aj osobnosť. Inak veselý a spoločenský človek sa môže zmeniť na úzkostlivého a nevrlého. Liečba demencie zatiaľ neexistuje, je možné len spomaliť jej priebeh.

Zaujímavosti: 

Výskumníci vyhodnotili stovky štúdií a dospeli k tomu, že tri veci dokážu vo významnej miere znížiť stratu pamäti, ktorá demenciu sprevádza. Všetky odporúčania sú spojené so životným štýlom a sú pomerne jednoduché, ak si človek už raz na ne zvykne.

1. Pravidelné cvičenie zmení chémiu v mozgu

Zdravý mozog sa podľa odborníkov spája s pravidelným cvičením. Analýza dostupných dát však neodhalila presnejšie, o aké športy presne by malo ísť. Základom je teda ostať sa hýbať. Nezabúdajte na kardio aktivity, akými sú beh, chodenie, bicyklovanie alebo plávanie. Je dôležité nájsť si taký druh aktivít, ktoré vás budú baviť, aby ste ich boli schopní vykonávať s radosťou naozaj pravidelne.

Úžasné zistenie! Toto s vami spraví pohyb 50 minút pred skúškou 

Výskum na Goetheovej univerzite vo Franfurkte odhalil, ako pravidelné cvičenie vplýva na metabolizmus mozgu. Pozitívne ovplyvňuje hladiny cholínu. Koncentrácia tejto látky sa zvyšuje pri strate nervových buniek, ako je to napríklad pri Alzheimerovej chorobe, jednej z foriem demencie. Ak ho je málo, dochádza k strate pamäti aj koncentrácie. V skúmanej skupine, v ktorej dobrovoľníci od 65 do 85 rokov cvičili denne pol hodinu, ostávali hladiny cholínu stabilné. V kontrolnej skupine naopak stúpali. Tieto výsledky naznačujú, že cvičenie môže nervové bunky v mozgu ochrániť.

Viac: 

2. Demencii nahráva aj neliečený vysoký tlak

Ďalší dôvod navyše, prečo si udržiavať krvný tlak v normálnych hodnotách. Niektoré výskumy ukázali, že optimalizovanie tlaku, obzvlášť vo veku 35 až 65 rokov, znižuje pravdepodobnosť vzniku demencie. Podobnú súvislosť ukázali aj výskumy ohľadom Alzheimerovej choroby. Podľa nich niektoré lieky na tlak šance dostať túto zákernú chorobu znižujú. Nie je pritom dôležité o aký liek presne ide, ale o to, aby dokázal tlak udržať pod kontrolou.

3. Cvičená viac vydrží

Pomôcť môžu rôzne aktivity, ktoré sú zamerané na zlepšenie pamäti, riešenie problémov a iných zručností. Nemusí ísť hneď o veľké intelektuálne výkony. Dôležité je, aby aj starší ľudia žili aktívne, rozvíjali svoje záľuby, stretávali sa s ľuďmi, komunikovali, vymieňali si skúsenosti, jednoducho sa niečím stále zaoberali.

Odložte mobil do inej miestnosti. Neverili by ste, ako vás smartfón ohlupuje 

Istý výskum napríklad odhalil, že ľudia s vyšším vzdelaním trpia demenciou o niečo zriedkavejšie. Je to zrejme spôsobené vyššou mentálnou stimuláciou počas celého života. Na čulú myseľ však netreba nevyhnutne vyštudovať vysokú školu. Odborníci odporúčajú, aby ľudia neprestávali byť zvedaví, zaujímali sa o svoje okolie. Pomôcť môže aj čítanie, spoločenské hry, krížovky, alebo práca v záhrade.

Oddýchnite si od mobilov a utečte do sveta kníh: Aha, koľko užitočných vecí stihnete 

A čo strava?

Rôzne druhy stravovania prekvapivo nepriniesli očakávaný efekt. Odborníci nevedia spoľahlivo odporučiť žiadny typ stravy, ktorý by dokázal predchádzať vzniku demencie. Predbežne uprednostňujú stravu bohatú na celozrnné výrobky, ovocie, zeleninu, nízkokalorické mliečne výrobky.

Potešíme vás:

V tomto článku sa zaoberáme Pamäť ...viac
Autor: Zuzana Palátová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Keď trpí krčná chrbtica: Kde máte zdroj bolesti?

Keď trpí krčná chrbtica: Kde máte zdroj bolesti?

dnes
Krčná chrbtica trpí zo všetkých častí úplne najviac. Problémy signalizuje obmedzená pohyblivosť a bolesť, ktorú si na seba berie... Čítať viac
 
Čajovníkový olej silou prekvapil vedcov: Má zachraňovať životy!

Čajovníkový olej silou prekvapil vedcov: Má zachraňovať životy!

dnes
Čajovníkový olej, známy aj ako tea tree oil, sa vyrába z listov vždyzeleného austrálskeho kríka. Najnovšia štúdia avizuje jeho využitie... Čítať viac
 
Škodí vám LEPOK bez celiakie? Expertka o tom, koľko je maximum

Škodí vám LEPOK bez celiakie? Expertka o tom, koľko je maximum

včera
Lepok je smrť! Ale len pre celiatikov. Existuje však lepkový limit, ktorý sa neoplatí pokúšať ani zdravým? Čítať viac
 
Potrebujete uvoľniť chrbát alebo stuhnutý kĺb? Pomôže vám bavlnená páska

Potrebujete uvoľniť chrbát alebo stuhnutý kĺb? Pomôže vám bavlnená páska

23.06.2018
Kineziotejping nie je len pre športovcov. Môže zmierniť zápal, znížiť napätie či podporiť hojenie zranenia. Účinok však dosiahnete... Čítať viac
 
Športujete? Kedykoľvek môžete na chvíľu oslepnúť

Športujete? Kedykoľvek môžete na chvíľu oslepnúť

23.06.2018
Máte vysoký alebo nízky tlak? Oba extrémy sa vedia pohrať so zrakom. Rovnako i šport a nedostatok tekutín. Čítať viac
 
 

wanda.sk

3 dôležité odporúčania natrénujú pamäť do vysokého veku
Zuzana Palátová