3 dôležité odporúčania natrénujú pamäť do vysokého veku

11.08.2017

Trpia ňou desiatky tisícov Slovákov. Nedovoľte, aby sa jedného dňa prejavila aj u vás a urobte proti nej účinné opatrenia.

Demencia nemá radá trénované mozgy.

Demencia nemá radá trénované mozgy. Autor: Shutterstock.com

Demencia je neuronegeneratívne ochorenie. Neuróny v mozgu pri ňom postupne odumierajú a nové sa nevytvárajú. Začína celkom nevinne. Človek si občas niečo niekde založí a nevie to nájsť, v chladničke sa objaví hrebeň a podobne. Toto všetko sa môže stať aj zdravému človeku, pri demencii sú však takéto príhody čoraz častejšie a stav sa postupne zhoršuje.

Postihnutý sa stáva zmätený, v ťažkých prípadoch veľakrát ani nevie kde je a kto je, ani kto sú ľudia okolo neho, aj ak sú to jeho najbližší príbuzní. Demencia dokáže celkom zmeniť aj osobnosť. Inak veselý a spoločenský človek sa môže zmeniť na úzkostlivého a nevrlého. Liečba demencie zatiaľ neexistuje, je možné len spomaliť jej priebeh.

Zaujímavosti: 

Výskumníci vyhodnotili stovky štúdií a dospeli k tomu, že tri veci dokážu vo významnej miere znížiť stratu pamäti, ktorá demenciu sprevádza. Všetky odporúčania sú spojené so životným štýlom a sú pomerne jednoduché, ak si človek už raz na ne zvykne.

1. Pravidelné cvičenie zmení chémiu v mozgu

Zdravý mozog sa podľa odborníkov spája s pravidelným cvičením. Analýza dostupných dát však neodhalila presnejšie, o aké športy presne by malo ísť. Základom je teda ostať sa hýbať. Nezabúdajte na kardio aktivity, akými sú beh, chodenie, bicyklovanie alebo plávanie. Je dôležité nájsť si taký druh aktivít, ktoré vás budú baviť, aby ste ich boli schopní vykonávať s radosťou naozaj pravidelne.

Úžasné zistenie! Toto s vami spraví pohyb 50 minút pred skúškou 

Výskum na Goetheovej univerzite vo Franfurkte odhalil, ako pravidelné cvičenie vplýva na metabolizmus mozgu. Pozitívne ovplyvňuje hladiny cholínu. Koncentrácia tejto látky sa zvyšuje pri strate nervových buniek, ako je to napríklad pri Alzheimerovej chorobe, jednej z foriem demencie. Ak ho je málo, dochádza k strate pamäti aj koncentrácie. V skúmanej skupine, v ktorej dobrovoľníci od 65 do 85 rokov cvičili denne pol hodinu, ostávali hladiny cholínu stabilné. V kontrolnej skupine naopak stúpali. Tieto výsledky naznačujú, že cvičenie môže nervové bunky v mozgu ochrániť.

Viac: 

2. Demencii nahráva aj neliečený vysoký tlak

Ďalší dôvod navyše, prečo si udržiavať krvný tlak v normálnych hodnotách. Niektoré výskumy ukázali, že optimalizovanie tlaku, obzvlášť vo veku 35 až 65 rokov, znižuje pravdepodobnosť vzniku demencie. Podobnú súvislosť ukázali aj výskumy ohľadom Alzheimerovej choroby. Podľa nich niektoré lieky na tlak šance dostať túto zákernú chorobu znižujú. Nie je pritom dôležité o aký liek presne ide, ale o to, aby dokázal tlak udržať pod kontrolou.

3. Cvičená viac vydrží

Pomôcť môžu rôzne aktivity, ktoré sú zamerané na zlepšenie pamäti, riešenie problémov a iných zručností. Nemusí ísť hneď o veľké intelektuálne výkony. Dôležité je, aby aj starší ľudia žili aktívne, rozvíjali svoje záľuby, stretávali sa s ľuďmi, komunikovali, vymieňali si skúsenosti, jednoducho sa niečím stále zaoberali.

Odložte mobil do inej miestnosti. Neverili by ste, ako vás smartfón ohlupuje 

Istý výskum napríklad odhalil, že ľudia s vyšším vzdelaním trpia demenciou o niečo zriedkavejšie. Je to zrejme spôsobené vyššou mentálnou stimuláciou počas celého života. Na čulú myseľ však netreba nevyhnutne vyštudovať vysokú školu. Odborníci odporúčajú, aby ľudia neprestávali byť zvedaví, zaujímali sa o svoje okolie. Pomôcť môže aj čítanie, spoločenské hry, krížovky, alebo práca v záhrade.

Oddýchnite si od mobilov a utečte do sveta kníh: Aha, koľko užitočných vecí stihnete 

A čo strava?

Rôzne druhy stravovania prekvapivo nepriniesli očakávaný efekt. Odborníci nevedia spoľahlivo odporučiť žiadny typ stravy, ktorý by dokázal predchádzať vzniku demencie. Predbežne uprednostňujú stravu bohatú na celozrnné výrobky, ovocie, zeleninu, nízkokalorické mliečne výrobky.

Potešíme vás:

V tomto článku sa zaoberáme Pamäť ...viac
Autor: Zuzana Palátová
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

A vy ste ešte nedarovali? Aj vašu Valentínsku kvapku potrebujú!

A vy ste ešte nedarovali? Aj vašu Valentínsku kvapku potrebujú!

15.02.2018
Od pondelka odštartovala 5-týždňová kampaň Valentínska kvapka krvi. Cieľom je získať prvodarcov a motivovať k darcovstvu zdravých... Čítať viac
 
Endoskopické operácie chrbtice konečne aj na Slovensku

Endoskopické operácie chrbtice konečne aj na Slovensku

14.02.2018
Otvorené operácie chrbtice patria k najzložitejším chirurgickým výkonom. Nie je preto tajomstvom, že sú spojené s mnohými rizikami... Čítať viac
 
Dejiskom olympiády sa šíri norovírus! 

Dejiskom olympiády sa šíri norovírus! 

12.02.2018
Počet nakazených v Pjongčangu narastá. Vírus sa šíri chladným suchým vzduchom, no môže byť prenášaný tiež kontaminovanou vodou... Čítať viac
 
Keď vás život vás neteší a ďalej nevládzete: Odborníčka o liečbe depresie

Keď vás život vás neteší a ďalej nevládzete: Odborníčka o liečbe depresie

11.02.2018
Depresia je najčastejšou príčinou samovrážd. Hoci sa dá liečiť, veľa ľudí nevyhľadá odborníka včas, upozorňuje psychiatrička Ľubomíra... Čítať viac
 
Sex s HIV pozitívnym nie je rozsudok smrti. Lekárka o tom, čo musíte počuť

Sex s HIV pozitívnym nie je rozsudok smrti. Lekárka o tom, čo musíte počuť

10.02.2018
Riskli by ste sex s HIV pozitívnym bez kondómu? Možno vám nič nehrozí, tvrdia americkí odborníci.     Čítať viac
 
 

wanda.sk