3 dôležité odporúčania natrénujú pamäť do vysokého veku

11.08.2017

Trpia ňou desiatky tisícov Slovákov. Nedovoľte, aby sa jedného dňa prejavila aj u vás a urobte proti nej účinné opatrenia.

Demencia nemá radá trénované mozgy.

Demencia nemá radá trénované mozgy. Autor: Shutterstock.com

Demencia je neuronegeneratívne ochorenie. Neuróny v mozgu pri ňom postupne odumierajú a nové sa nevytvárajú. Začína celkom nevinne. Človek si občas niečo niekde založí a nevie to nájsť, v chladničke sa objaví hrebeň a podobne. Toto všetko sa môže stať aj zdravému človeku, pri demencii sú však takéto príhody čoraz častejšie a stav sa postupne zhoršuje.

Postihnutý sa stáva zmätený, v ťažkých prípadoch veľakrát ani nevie kde je a kto je, ani kto sú ľudia okolo neho, aj ak sú to jeho najbližší príbuzní. Demencia dokáže celkom zmeniť aj osobnosť. Inak veselý a spoločenský človek sa môže zmeniť na úzkostlivého a nevrlého. Liečba demencie zatiaľ neexistuje, je možné len spomaliť jej priebeh.

Zaujímavosti: 

Výskumníci vyhodnotili stovky štúdií a dospeli k tomu, že tri veci dokážu vo významnej miere znížiť stratu pamäti, ktorá demenciu sprevádza. Všetky odporúčania sú spojené so životným štýlom a sú pomerne jednoduché, ak si človek už raz na ne zvykne.

1. Pravidelné cvičenie zmení chémiu v mozgu

Zdravý mozog sa podľa odborníkov spája s pravidelným cvičením. Analýza dostupných dát však neodhalila presnejšie, o aké športy presne by malo ísť. Základom je teda ostať sa hýbať. Nezabúdajte na kardio aktivity, akými sú beh, chodenie, bicyklovanie alebo plávanie. Je dôležité nájsť si taký druh aktivít, ktoré vás budú baviť, aby ste ich boli schopní vykonávať s radosťou naozaj pravidelne.

Úžasné zistenie! Toto s vami spraví pohyb 50 minút pred skúškou 

Výskum na Goetheovej univerzite vo Franfurkte odhalil, ako pravidelné cvičenie vplýva na metabolizmus mozgu. Pozitívne ovplyvňuje hladiny cholínu. Koncentrácia tejto látky sa zvyšuje pri strate nervových buniek, ako je to napríklad pri Alzheimerovej chorobe, jednej z foriem demencie. Ak ho je málo, dochádza k strate pamäti aj koncentrácie. V skúmanej skupine, v ktorej dobrovoľníci od 65 do 85 rokov cvičili denne pol hodinu, ostávali hladiny cholínu stabilné. V kontrolnej skupine naopak stúpali. Tieto výsledky naznačujú, že cvičenie môže nervové bunky v mozgu ochrániť.

Viac: 

2. Demencii nahráva aj neliečený vysoký tlak

Ďalší dôvod navyše, prečo si udržiavať krvný tlak v normálnych hodnotách. Niektoré výskumy ukázali, že optimalizovanie tlaku, obzvlášť vo veku 35 až 65 rokov, znižuje pravdepodobnosť vzniku demencie. Podobnú súvislosť ukázali aj výskumy ohľadom Alzheimerovej choroby. Podľa nich niektoré lieky na tlak šance dostať túto zákernú chorobu znižujú. Nie je pritom dôležité o aký liek presne ide, ale o to, aby dokázal tlak udržať pod kontrolou.

3. Cvičená viac vydrží

Pomôcť môžu rôzne aktivity, ktoré sú zamerané na zlepšenie pamäti, riešenie problémov a iných zručností. Nemusí ísť hneď o veľké intelektuálne výkony. Dôležité je, aby aj starší ľudia žili aktívne, rozvíjali svoje záľuby, stretávali sa s ľuďmi, komunikovali, vymieňali si skúsenosti, jednoducho sa niečím stále zaoberali.

Odložte mobil do inej miestnosti. Neverili by ste, ako vás smartfón ohlupuje 

Istý výskum napríklad odhalil, že ľudia s vyšším vzdelaním trpia demenciou o niečo zriedkavejšie. Je to zrejme spôsobené vyššou mentálnou stimuláciou počas celého života. Na čulú myseľ však netreba nevyhnutne vyštudovať vysokú školu. Odborníci odporúčajú, aby ľudia neprestávali byť zvedaví, zaujímali sa o svoje okolie. Pomôcť môže aj čítanie, spoločenské hry, krížovky, alebo práca v záhrade.

Oddýchnite si od mobilov a utečte do sveta kníh: Aha, koľko užitočných vecí stihnete 

A čo strava?

Rôzne druhy stravovania prekvapivo nepriniesli očakávaný efekt. Odborníci nevedia spoľahlivo odporučiť žiadny typ stravy, ktorý by dokázal predchádzať vzniku demencie. Predbežne uprednostňujú stravu bohatú na celozrnné výrobky, ovocie, zeleninu, nízkokalorické mliečne výrobky.

Potešíme vás:

V tomto článku sa zaoberáme Pamäť ...viac
Autor: Zuzana Palátová
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEO: Apiresterapia, dýchanie liečivého včelieho vzduchu

VIDEO: Apiresterapia, dýchanie liečivého včelieho vzduchu

včera
Blahodarný účinok včelích produktov je známy už tisícročia. No počuli ste už o terapii príjemne hrejivým včelím vzduchom? Boli sme... Čítať viac
 
Čo robiť pri nevoľnosti či krvácaní? Pri týchto príznakoch spozornite!

Čo robiť pri nevoľnosti či krvácaní? Pri týchto príznakoch spozornite!

22.08.2017
Krvácajúca rana, zlomenina, poranenie hlavy, podvrtnutie, úpal. V lete pribúda úrazov a pri podaní prvej pomoci často strácame... Čítať viac
 
Dajte si skontrolovať znamienka. FOTO postup, čo vás čaká pri ich vyberaní

Dajte si skontrolovať znamienka. FOTO postup, čo vás čaká pri ich vyberaní

21.08.2017
Znamienka si môžete dať pozrieť celý rok, nové si objavíte po lete. Čítať viac
 
Stačí malý trik a nemusí vás seknúť! Viete správne zdvihnúť kufor či debničku?

Stačí malý trik a nemusí vás seknúť! Viete správne zdvihnúť kufor či debničku?

20.08.2017
Zohnete sa, chytíte ťažký kufor a švihom ho čo najrýchlejšie vyložíte do auta. Takto si koledujete o poriadny problém. Čítať viac
 
Atopický ekzém nepotrebuje more. Pomôžu vám umelé lúče

Atopický ekzém nepotrebuje more. Pomôžu vám umelé lúče

19.08.2017
Ste atopik? Slniečko a pobyt pri vode môže vašej pokožke prospieť, ale aj ju poškodiť. Ide o to, v akom stave sa aktuálne vaša koža nachádza.... Čítať viac
 
 

wanda.sk