3 dôležité odporúčania natrénujú pamäť do vysokého veku

11.08.2017

Trpia ňou desiatky tisícov Slovákov. Nedovoľte, aby sa jedného dňa prejavila aj u vás a urobte proti nej účinné opatrenia.

Demencia nemá radá trénované mozgy.

Demencia nemá radá trénované mozgy. Autor: Shutterstock.com

Demencia je neuronegeneratívne ochorenie. Neuróny v mozgu pri ňom postupne odumierajú a nové sa nevytvárajú. Začína celkom nevinne. Človek si občas niečo niekde založí a nevie to nájsť, v chladničke sa objaví hrebeň a podobne. Toto všetko sa môže stať aj zdravému človeku, pri demencii sú však takéto príhody čoraz častejšie a stav sa postupne zhoršuje.

Postihnutý sa stáva zmätený, v ťažkých prípadoch veľakrát ani nevie kde je a kto je, ani kto sú ľudia okolo neho, aj ak sú to jeho najbližší príbuzní. Demencia dokáže celkom zmeniť aj osobnosť. Inak veselý a spoločenský človek sa môže zmeniť na úzkostlivého a nevrlého. Liečba demencie zatiaľ neexistuje, je možné len spomaliť jej priebeh.

Zaujímavosti: 

Výskumníci vyhodnotili stovky štúdií a dospeli k tomu, že tri veci dokážu vo významnej miere znížiť stratu pamäti, ktorá demenciu sprevádza. Všetky odporúčania sú spojené so životným štýlom a sú pomerne jednoduché, ak si človek už raz na ne zvykne.

1. Pravidelné cvičenie zmení chémiu v mozgu

Zdravý mozog sa podľa odborníkov spája s pravidelným cvičením. Analýza dostupných dát však neodhalila presnejšie, o aké športy presne by malo ísť. Základom je teda ostať sa hýbať. Nezabúdajte na kardio aktivity, akými sú beh, chodenie, bicyklovanie alebo plávanie. Je dôležité nájsť si taký druh aktivít, ktoré vás budú baviť, aby ste ich boli schopní vykonávať s radosťou naozaj pravidelne.

Úžasné zistenie! Toto s vami spraví pohyb 50 minút pred skúškou 

Výskum na Goetheovej univerzite vo Franfurkte odhalil, ako pravidelné cvičenie vplýva na metabolizmus mozgu. Pozitívne ovplyvňuje hladiny cholínu. Koncentrácia tejto látky sa zvyšuje pri strate nervových buniek, ako je to napríklad pri Alzheimerovej chorobe, jednej z foriem demencie. Ak ho je málo, dochádza k strate pamäti aj koncentrácie. V skúmanej skupine, v ktorej dobrovoľníci od 65 do 85 rokov cvičili denne pol hodinu, ostávali hladiny cholínu stabilné. V kontrolnej skupine naopak stúpali. Tieto výsledky naznačujú, že cvičenie môže nervové bunky v mozgu ochrániť.

Viac: 

2. Demencii nahráva aj neliečený vysoký tlak

Ďalší dôvod navyše, prečo si udržiavať krvný tlak v normálnych hodnotách. Niektoré výskumy ukázali, že optimalizovanie tlaku, obzvlášť vo veku 35 až 65 rokov, znižuje pravdepodobnosť vzniku demencie. Podobnú súvislosť ukázali aj výskumy ohľadom Alzheimerovej choroby. Podľa nich niektoré lieky na tlak šance dostať túto zákernú chorobu znižujú. Nie je pritom dôležité o aký liek presne ide, ale o to, aby dokázal tlak udržať pod kontrolou.

3. Cvičená viac vydrží

Pomôcť môžu rôzne aktivity, ktoré sú zamerané na zlepšenie pamäti, riešenie problémov a iných zručností. Nemusí ísť hneď o veľké intelektuálne výkony. Dôležité je, aby aj starší ľudia žili aktívne, rozvíjali svoje záľuby, stretávali sa s ľuďmi, komunikovali, vymieňali si skúsenosti, jednoducho sa niečím stále zaoberali.

Odložte mobil do inej miestnosti. Neverili by ste, ako vás smartfón ohlupuje 

Istý výskum napríklad odhalil, že ľudia s vyšším vzdelaním trpia demenciou o niečo zriedkavejšie. Je to zrejme spôsobené vyššou mentálnou stimuláciou počas celého života. Na čulú myseľ však netreba nevyhnutne vyštudovať vysokú školu. Odborníci odporúčajú, aby ľudia neprestávali byť zvedaví, zaujímali sa o svoje okolie. Pomôcť môže aj čítanie, spoločenské hry, krížovky, alebo práca v záhrade.

Oddýchnite si od mobilov a utečte do sveta kníh: Aha, koľko užitočných vecí stihnete 

A čo strava?

Rôzne druhy stravovania prekvapivo nepriniesli očakávaný efekt. Odborníci nevedia spoľahlivo odporučiť žiadny typ stravy, ktorý by dokázal predchádzať vzniku demencie. Predbežne uprednostňujú stravu bohatú na celozrnné výrobky, ovocie, zeleninu, nízkokalorické mliečne výrobky.

Potešíme vás:

V tomto článku sa zaoberáme Pamäť ...viac
Autor: Zuzana Palátová
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Vážna choroba pľúc sa prejaví pri námahe. Lieku stále niet

Vážna choroba pľúc sa prejaví pri námahe. Lieku stále niet

včera
Idiopatická pľúcna fibróza trápi desiatky slovenských pacientov. Vyšetrenie, ktoré by diagnózu potvrdilo, neexistuje. Ani liek,... Čítať viac
 
Rakovine hrubého čreva a konečníka sa dá jednoducho predchádzať!

Rakovine hrubého čreva a konečníka sa dá jednoducho predchádzať!

16.10.2017
Počet prípadov rakoviny hrubého čreva a konečníka je na Slovensku veľmi vysoký. Až polovici z nich by pritom mohli zabrániť zmeny v... Čítať viac
 
Migréna nebolí iba v hlave. Dospelým útočí aj na oči

Migréna nebolí iba v hlave. Dospelým útočí aj na oči

15.10.2017
Bolieva vášho drobca často brucho? Môže sa tak prejaviť aj migréna. Ani u dospelých sa neozve bolesťou len v hlave. Prekvapí aj v očiach.... Čítať viac
 
Ak sa dusí, nečakať! Tento záchranný manéver si dobre zapamätajte

Ak sa dusí, nečakať! Tento záchranný manéver si dobre zapamätajte

14.10.2017
Správne údery a hmaty vám pri dusení môžu zachrániť život. Vytrasenie cukríka z dieťaťa je skôr šťastná náhoda. Nemáte veľa času. Čítať viac
 
Nafúknuté brucho: Chce diétu alebo lieky proti plynatosti?

Nafúknuté brucho: Chce diétu alebo lieky proti plynatosti?

13.10.2017
Podľa gastroenterológa Branislava Kunčáka za nafukovanie nemôže len strava. Tá zostane v žalúdku dve až tri hodiny. Pomôžu lieky... Čítať viac
 
 

wanda.sk