predplatne
 

Lekárka radí, ako predísť infarktu. Chce to zmeny v strave

14.02.2018

Kľúčom k dlhému životu je zmena jedálneho lístka, dostatok pohybu, ale aj oddychu. Čo si dať na tanier pre zdravé srdce?

Hoci sa neprejedáte a športujete, máte zvýšený cholesterol. Najmä vďaka nezdravej strave.

Hoci sa neprejedáte a športujete, máte zvýšený cholesterol. Najmä vďaka nezdravej strave.Autor: Shutterstock.com

„Taký mladý a dostal infarkt,“ čudujú sa blízki chorého po srdcovom kolapse. „Srdcový infarkt býva neraz prvou, žiaľ, niekedy aj definitívnym príznakom ischemickej choroby. Postihnutý, aj celá rodina sú zaskočení, ale stačilo citlivejšie vnímať varovné signály organizmu, pozornejšie počúvať rady lekárov a žiť podľa nich,“ uvádza výživová odborníčka MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.

Srdcové zlyhávanie sa netýka len ľudí vo vyššom veku

Týka sa aj mladých

Vo väčšine rozvinutých krajín je ateroskleróza najčastejšou príčinou úmrtí a spôsobuje väčšinu srdcových a mozgových príhod. V minulosti sa spájala s vyšším vekom, ale dnes sa týka čoraz väčšieho množstva mladších vekových skupín, hlavne mužov po tridsiatke. U žien sa riziko zvyšuje po prechode. Jedným z mnohých faktorov je nezdravý životný štýl.

5 zásad prevencie pred infarktom. Pre toto ohrozuje aj mladých

„Výživa našej populácie nie je dobrá a charakteristickým znakom je energetická nadmernosť. Jeme veľa tukov, čiastočne aj bielkovín na úkor sacharidov. V štruktúre konzumovaných bielkovín prevažujú živočíšne zdroje a chýbajú kvalitné rastlinné zdroje – strukoviny. Strava obsahuje málo vitamínov, minerálnych látok a vlákniny,“ upozorňuje odborníčka.

Prvá pomoc pri infarkte: Tabletka, ktorú majú všetci doma

Pozor na tuky

Jedlá na tanieroch sú poväčšine plné tuku a nevhodný je aj ich výber. Ľudia preferujú jedlá s vyšším množstvom nenasýtených mastných kyselín. Výsledkom je zvýšená hladina cholesterolu v krvi, ktorý je označený za hlavného pôvodcu aterosklerózy,“ vystríha odborníčka. Nenasýtené mastné kyseliny majú priaznivý účinok, pretože odbúravajú zlý cholesterol. Nachádzajú sa v rastlinných olejoch, orechoch, semenách, rybách a iných morských živočíchoch.

Najlepšie spôsoby, ako znížiť hladinu cholesterolu bez liekov

Zvýšenú opatrnosť by ste mali mať pred konzumáciou niektorých margarínov a potravín z nich vyrobených – tukové pečivo, keksy, dresingy, sušené polievky či omáčky. Mnoho odborníkov ich považuje za škodlivejšie ako živočíšne nasýtené tuky. Pozor aj na fritované, mastné a presolené jedlá z fastfoodov. Cievy zanáša aj konzumácia hranoliek a zemiakových lupienkov.

Slovákov trápi chronické srdcové zlyhávanie

Vajcia a cholesterol

Zdroj: Shutterstock.com 

Odborníci prehodnotili názory na vajíčka, ktoré boli v minulosti označované za najrizikovejší zdroj cholesterolu. „Je pravda že žĺtok obsahuje veľa cholesterolu, ale zároveň obsahuje aj lecitín, ktorý má ochranné účinky. Preto sa aj pri vyšších hodnotách cholesterolu v krvi nemusíte jedál z vajíčok celkom zriecť, dve vajíčka za týždeň sú prijateľné,“ radí odborníčka.

Je to infarkt alebo len panika? Rozlíšte príznaky a zachráňte život

Závan Stredomoria

Dnes sa považuje za najideálnejšie stravovanie stredomorská kuchyňa. Klesá pri nej úmrtnosť na srdcovo-cievne i onkologické až o 50 – 60 %. Základ tvoria jedlá z obilnín, cestovín, ryže, strukovín, zeleninové a rybacie polievky. Jedlá sú pripravované na olivovom oleji, množstva čerstvej zelenina, ovocia, orechov. Pestrú paletu dopĺňa aj pohár červeného vína ako zdroj ochranných antioxidantov. „Tieto potraviny sa môžu konzumovať denne. Niekoľkokrát v týždni je vhodné konzumovať ryby a iné zdraviu prospešné morské živočíchy,“ odporúča odborníčka. 

Spoznajte príznaky infarktu! Viete poskytnúť prvú pomoc?

Zdravá výzva

Skoncujte s fajčením, doprajte si dostatok relaxácie a spánku, v práci neprepínajte sily a vyhýbajte sa napätiu. Začnite sa viac hýbať. Aj polhodinová prechádzka postačí. Budete sa cítiť lepšie fyzicky aj psychicky a aj stres budete zvládať oveľa jednoduchšie. „Žite a stravujte sa zdravo, pozorne si všímajte varovné signály tela. Aby vás srdce neprekvapilo a nezradilo,“ odkazuje Alžbeta Béderová.

Bude vás zaujímať:

Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Relax so Zdravím: Výhercovia kúpeľného pobytu, gratulujeme vám!

Relax so Zdravím: Výhercovia kúpeľného pobytu, gratulujeme vám!

včera
Lepšie pohybové i stravovacie návyky, ktoré získate v kúpeľoch, vám pomôžu v boji s osteoporózou. A voda odplaví bolesť. Zdravie vám... Čítať viac
 
Nemáte už energiu na vianočné prípravy? Stačí pár úprav a ste ako stíhačka

Nemáte už energiu na vianočné prípravy? Stačí pár úprav a ste ako stíhačka

včera
Hektické obdobie si vyžiada svoju daň v podobe únavy. Niekedy však stačí úprava jedálneho lístku a všetko bude inak. Čítať viac
 
8 krokov ako dať STOP zimnému blues. Bez liekov za 15 minút!

8 krokov ako dať STOP zimnému blues. Bez liekov za 15 minút!

17.12.2018
Dlhé zimné večery a vstávanie do tmy. Čo robiť, aby ste neprepadli depresii z nedostatku svetla? Čítať viac
 
Rozdávame vitamíny ZADARMO! Ktorý sa vám zíde?

Rozdávame vitamíny ZADARMO! Ktorý sa vám zíde?

17.12.2018
Potrebujete povzbudiť imunitu? Pripravili sme pre vás vitamíny, stačí si ich iba vyzdvihnúť. Januárové Zdravie si rozhodne nesmiete... Čítať viac
 
Ako účinne detoxikovať cievy? Dve drobnosti vám zachránia život

Ako účinne detoxikovať cievy? Dve drobnosti vám zachránia život

16.12.2018
Ako dlho vám vydržia cievy v bezchybnom stave najviac závisí od vášho spôsobu života. Na jeho zmenu ale nikdy nie je neskoro. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Lekárka radí, ako predísť infarktu. Chce to zmeny v strave
Natália Kuľková