Lekárka radí, ako predísť infarktu. Chce to zmeny v strave

14.02.2018

Kľúčom k dlhému životu je zmena jedálneho lístka, dostatok pohybu, ale aj oddychu. Čo si dať na tanier pre zdravé srdce?

Hoci sa neprejedáte a športujete, máte zvýšený cholesterol. Najmä vďaka nezdravej strave.

Hoci sa neprejedáte a športujete, máte zvýšený cholesterol. Najmä vďaka nezdravej strave.Autor: Shutterstock.com

„Taký mladý a dostal infarkt,“ čudujú sa blízki chorého po srdcovom kolapse. „Srdcový infarkt býva neraz prvou, žiaľ, niekedy aj definitívnym príznakom ischemickej choroby. Postihnutý, aj celá rodina sú zaskočení, ale stačilo citlivejšie vnímať varovné signály organizmu, pozornejšie počúvať rady lekárov a žiť podľa nich,“ uvádza výživová odborníčka MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.

Srdcové zlyhávanie sa netýka len ľudí vo vyššom veku

Týka sa aj mladých

Vo väčšine rozvinutých krajín je ateroskleróza najčastejšou príčinou úmrtí a spôsobuje väčšinu srdcových a mozgových príhod. V minulosti sa spájala s vyšším vekom, ale dnes sa týka čoraz väčšieho množstva mladších vekových skupín, hlavne mužov po tridsiatke. U žien sa riziko zvyšuje po prechode. Jedným z mnohých faktorov je nezdravý životný štýl.

5 zásad prevencie pred infarktom. Pre toto ohrozuje aj mladých

„Výživa našej populácie nie je dobrá a charakteristickým znakom je energetická nadmernosť. Jeme veľa tukov, čiastočne aj bielkovín na úkor sacharidov. V štruktúre konzumovaných bielkovín prevažujú živočíšne zdroje a chýbajú kvalitné rastlinné zdroje – strukoviny. Strava obsahuje málo vitamínov, minerálnych látok a vlákniny,“ upozorňuje odborníčka.

Prvá pomoc pri infarkte: Tabletka, ktorú majú všetci doma

Pozor na tuky

Jedlá na tanieroch sú poväčšine plné tuku a nevhodný je aj ich výber. Ľudia preferujú jedlá s vyšším množstvom nenasýtených mastných kyselín. Výsledkom je zvýšená hladina cholesterolu v krvi, ktorý je označený za hlavného pôvodcu aterosklerózy,“ vystríha odborníčka. Nenasýtené mastné kyseliny majú priaznivý účinok, pretože odbúravajú zlý cholesterol. Nachádzajú sa v rastlinných olejoch, orechoch, semenách, rybách a iných morských živočíchoch.

Najlepšie spôsoby, ako znížiť hladinu cholesterolu bez liekov

Zvýšenú opatrnosť by ste mali mať pred konzumáciou niektorých margarínov a potravín z nich vyrobených – tukové pečivo, keksy, dresingy, sušené polievky či omáčky. Mnoho odborníkov ich považuje za škodlivejšie ako živočíšne nasýtené tuky. Pozor aj na fritované, mastné a presolené jedlá z fastfoodov. Cievy zanáša aj konzumácia hranoliek a zemiakových lupienkov.

Slovákov trápi chronické srdcové zlyhávanie

Vajcia a cholesterol

Zdroj: Shutterstock.com 

Odborníci prehodnotili názory na vajíčka, ktoré boli v minulosti označované za najrizikovejší zdroj cholesterolu. „Je pravda že žĺtok obsahuje veľa cholesterolu, ale zároveň obsahuje aj lecitín, ktorý má ochranné účinky. Preto sa aj pri vyšších hodnotách cholesterolu v krvi nemusíte jedál z vajíčok celkom zriecť, dve vajíčka za týždeň sú prijateľné,“ radí odborníčka.

Je to infarkt alebo len panika? Rozlíšte príznaky a zachráňte život

Závan Stredomoria

Dnes sa považuje za najideálnejšie stravovanie stredomorská kuchyňa. Klesá pri nej úmrtnosť na srdcovo-cievne i onkologické až o 50 – 60 %. Základ tvoria jedlá z obilnín, cestovín, ryže, strukovín, zeleninové a rybacie polievky. Jedlá sú pripravované na olivovom oleji, množstva čerstvej zelenina, ovocia, orechov. Pestrú paletu dopĺňa aj pohár červeného vína ako zdroj ochranných antioxidantov. „Tieto potraviny sa môžu konzumovať denne. Niekoľkokrát v týždni je vhodné konzumovať ryby a iné zdraviu prospešné morské živočíchy,“ odporúča odborníčka. 

Spoznajte príznaky infarktu! Viete poskytnúť prvú pomoc?

Zdravá výzva

Skoncujte s fajčením, doprajte si dostatok relaxácie a spánku, v práci neprepínajte sily a vyhýbajte sa napätiu. Začnite sa viac hýbať. Aj polhodinová prechádzka postačí. Budete sa cítiť lepšie fyzicky aj psychicky a aj stres budete zvládať oveľa jednoduchšie. „Žite a stravujte sa zdravo, pozorne si všímajte varovné signály tela. Aby vás srdce neprekvapilo a nezradilo,“ odkazuje Alžbeta Béderová.

Bude vás zaujímať:

Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Čo robiť, keď vás popŕhli medúza alebo stúpite na ježka?

Čo robiť, keď vás popŕhli medúza alebo stúpite na ježka?

dnes
Radosť z dovolenky môže byť razom fuč, ak natrafíte na útok zdanlivo nenápadnej potvory s bolestivými následkami. Čítať viac
 
Nafukuje vás? Urobte si doma TEST na intoleranciu laktózy

Nafukuje vás? Urobte si doma TEST na intoleranciu laktózy

dnes
Máte bolesti brucha po káve s mliekom, nafukuje vás zo zmrzliny a omáčkam sa vyhýbate, pretože vás vždy preženie? Jednoduchý test na... Čítať viac
 
VIDEO: Vedci našli spôsob, ako nechať zmiznúť telo. Vylieči psychiku?

VIDEO: Vedci našli spôsob, ako nechať zmiznúť telo. Vylieči psychiku?

včera
Šialený nápad či seriózny liek proti bolesti a psychickým problémom? Vedci odhaľujú, aký je mozog prelietavý. Čítať viac
 
TEST: Baví vás stávkovať? Zistite, či ste neprekročili hranicu nevinnej zábavy

TEST: Baví vás stávkovať? Zistite, či ste neprekročili hranicu nevinnej zábavy

včera
Baví vás tipovať športové výsledky? Hádzať mince do výherných automatov? Hrať ruletu? Kedy sa už zábava mení na závislosť? Čítať viac
 
Lekárka radí: Slnko je ostré, no má zmysel chrániť sa krémom s SPF aj na prechádzke?

Lekárka radí: Slnko je ostré, no má zmysel chrániť sa krémom s SPF aj na prechádzke?

13.08.2018
Slniečko je aj v našich končinách také ostré, že máme oprávnený strach zo spálenia sa aj pri krátkom pobyte vonku. Treba sa natrieť pred... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Lekárka radí, ako predísť infarktu. Chce to zmeny v strave
Natália Kuľková