Naučte sa správne striedať topánky, ušetríte si bolesť

10.08.2017

Ploché nohy a spadnutá pozdĺžna klenba môžu byť genetickou záležitosťou, no častejšie si ju vypestujete sami.

Problémy so spadnutou pozdĺžnou klenbou sa najčastejšie pretavia do plochých nôh.

Problémy so spadnutou pozdĺžnou klenbou sa najčastejšie pretavia do plochých nôh. Autor: Shutterstock.com

Pozdĺžna klenba reaguje na hmotnosť citlivejšie než priečna. „Problém súvisí s postavením pätovej kosti, ktorá sa preklopí dovnútra. Klenba by tam aj bola, ale kosť by sme museli natočiť naspäť. V tomto prípade možno ani tak nepotrebujete ortopedické vložky, skôr topánky s pevnou pätou. Tá nedovolí, aby päta pri chôdzi spadla,“ konštatuje podiatrička Denisa Mertl.

Čítajte aj: 

Genetika či nevedomosť? 

Kým začnete riešiť nohy svojich detí, pozerajte sa na zvyšok rodiny. Ak majú otcovia či dedkovia plochú nohu, nemôžete u dieťaťa počítať s dokonalou klenbou.


Foto: Shutterstock.com

Problémom môžu byť aj tenučké podrážky, z ktorých vás až páli podrážka. Ak sa chcete ťažkostí vyvarovať, aj pri výbere sandálov dbajte na to, aby ste mali spevnenú aspoň pätu. Dôležité je striedať výšku podpätku, nízky s vyšším. Neplatí to len pre lodičky a dámy.

Váš príbeh: Opuchy nôh u mladej Lucie neboli len maličkosť. Aj lekári sa dosmiali 

Aké máte tenisky? 

„Aj niektorá športová obuv má skutočne vysokú pätu. Keď tieto topánky vymeníte, potom chvíľu akoby hopkáte. Snažte sa vždy vyberať obuv podľa činnosti, ktorej sa idete venovať. Rovné sandáliky alebo našuchovačky si zoberte, keď idete na kávu do blízkeho podniku. Na behanie po obchodoch sú vhodné vzdušné tenisky. Aj tak je vo väčšine centier pustená klimatizácia,“ radí odborníčka, ktorá už vyladila stovky chodidiel.

Bolesť sa vyplazí

Ak situáciu neriešite, ťažkosti môžu ísť vyššie. „Najskôr sa ozve píšťala, potom sa objaví bolesť kolena, bedrového kĺbu, ale veľakrát aj krížovej časti chrbtice, ktorá je spojená s nohami. Krčná chrbtica síce nemá také spojenie, ale v ojedinelých prípadoch sa bolesť môže objaviť aj v tejto časti. Z kompenzačného držania tela sa môžu potom objaviť bolesti hlavy,“ vypočítava odborníčka pribúdajúce problémy. Riešením ťažkostí sú ortopedické vložky.

Čítajte: Trápi vás zarastený necht a bojíte sa ísť k lekárovi? 

Šup do topánok

Hoci odborníci často počúvajú protesty od svojich pacientov, ortopedické vložky sa skutočne zmestia do každej topánky. Po výstelke by ste mali siahnuť aj vtedy, keď nemáte problémy, ale máte baleríny s tenkou podrážkou. Stlmí nárazy pri chôdzi. Pri problémoch so spadnutou klenbou a s plochou nohou sú však vložky nutnosťou takmer v každej obuvi.


Foto: Shutterstock.com

Dnes sú dokonca aj značky, ktoré dávajú originálnu stielku na suchý zips a pri problémoch s chodidlom ju stačí vybrať a vložiť do topánky tú svoju. Na začiatku môžete pociťovať aj miernu bolesť, ale ak vydržíte, stav chodidla sa určite vylepší. Funkčné vložky vám urobia na mieru. Do letných sandálikov sú vhodné nenápadnejšie trojštvrťové vložky.

Čítajte: Neodoláte zvodným podpätkom? 6 tipov, ako ich nosiť bez bolesti 

Striedajte topánky

Na každú aktivitu sú vytvorené vhodné topánky. Naučte sa správne striedať šľapky, sandále, tenisky, lodičky, mokasíny. Platí to aj pre všetky voľnočasové aktivity.


Foto: Shutterstock.com

Na dlhej prechádzke v meste v šľapkách s tenučkou podrážkou vás nebude bolieť len pozdĺžna klenba. „Najskôr trpia nohy. Potom začnete pociťovať celkovú únavu. Podvedome sa budete snažiť nájsť pozíciu, aby vás nebolel chrbát. Skončíte s preťaženým svalstvom,“ hovorí Denisa Mertl o následkoch.

Rozcvičte to

Dobrá správa je, že pozdĺžnu klenbu si udržíte vo forme aj cvičením. „Ide najmä o posilňovanie vnútorných strán stehien a lýtok,“ vysvetľuje Denisa Mertl. „Postačí jednoduché cvičenie ako napríklad stláčanie loptičky kolenami. Oplatí sa aj chodiť po špičkách či stáť na jednej nohe päť sekúnd a pohojdávať sa na špičku.“

FOTOtréning na cesty: Zastaviť a cvičiť, prospejete žilám!

Šľacha, ktorá umožňuje dostať sa na špičku a udržať sa tam, ťahá nahor aj pätovú kosť. Ak chcete, aby mali chodidlá vo forme vaše deti, prihláste ich na baletnú prípravu. Stačí len rok, dva, kým sa chodidlo spevní. U štvor- až päťročných detí najlepšie vidieť progres. Nasledujúce prepínanie chodidla na balete už nie je najzdravšie.

V tomto článku sa zaoberáme Nohy ...viac
Autor: Katarína Posluchová, bd
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Keď trpí krčná chrbtica: Kde máte zdroj bolesti?

Keď trpí krčná chrbtica: Kde máte zdroj bolesti?

dnes
Krčná chrbtica trpí zo všetkých častí úplne najviac. Problémy signalizuje obmedzená pohyblivosť a bolesť, ktorú si na seba berie... Čítať viac
 
Čajovníkový olej silou prekvapil vedcov: Má zachraňovať životy!

Čajovníkový olej silou prekvapil vedcov: Má zachraňovať životy!

dnes
Čajovníkový olej, známy aj ako tea tree oil, sa vyrába z listov vždyzeleného austrálskeho kríka. Najnovšia štúdia avizuje jeho využitie... Čítať viac
 
Škodí vám LEPOK bez celiakie? Expertka o tom, koľko je maximum

Škodí vám LEPOK bez celiakie? Expertka o tom, koľko je maximum

včera
Lepok je smrť! Ale len pre celiatikov. Existuje však lepkový limit, ktorý sa neoplatí pokúšať ani zdravým? Čítať viac
 
Potrebujete uvoľniť chrbát alebo stuhnutý kĺb? Pomôže vám bavlnená páska

Potrebujete uvoľniť chrbát alebo stuhnutý kĺb? Pomôže vám bavlnená páska

23.06.2018
Kineziotejping nie je len pre športovcov. Môže zmierniť zápal, znížiť napätie či podporiť hojenie zranenia. Účinok však dosiahnete... Čítať viac
 
Športujete? Kedykoľvek môžete na chvíľu oslepnúť

Športujete? Kedykoľvek môžete na chvíľu oslepnúť

23.06.2018
Máte vysoký alebo nízky tlak? Oba extrémy sa vedia pohrať so zrakom. Rovnako i šport a nedostatok tekutín. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Naučte sa správne striedať topánky, ušetríte si bolesť
Katarína Posluchová
bd