predplatne
 

Od kŕča k roztrhnutiu: Ako sa vyhnúť zraneniam svalov?

08.09.2014

Kŕč nepotrebuje chlad, ale teplo a hladkanie. Schladiť musíte natiahnutie, ktoré sprevádza krvný výron. Ako sa vyhnúť svalovým zraneniam?

Svalové zranenia si nevyberajú: Môžu zastihnúť športovcov rovnako, ako netrénovaných.

Svalové zranenia si nevyberajú: Môžu zastihnúť športovcov rovnako, ako netrénovaných.Autor: profimedia

Svalové zranenia sú rýchlejšie, ako si myslíte. Stačí zmena teploty, terénu či slabé rozcvičenie a prekvapí vás bolesť. Kŕč, natiahnutie či roztrhnutie svalu môžu zaskočiť rovnako trénovaných i netrénovaných. „Svalové zranenia sú závažné. Hoci nemusia byť viditeľné, ich riešeniu musíte venovať pozornosť,“ radí telovýchovná lekárka MUDr. Alena Urvayová. „Pri svalovom zranení nepokračujte v športovom výkone. Nikdy neviete, do akej miery sa sval poškodil.“ Podľa štúdií, ktorým sa odborníčka v minulosti venovala, majú futbalisti najčastejšie svalové zranenie v štyridsiatej minúte. Boli dobre rozcvičení, ale svalu chýbala energia. Tú stráca aj pre nevhodnú regeneráciu, zdravotné, ale i pracovné či rodinné problémy.

AU, MÁM KŔČ 

Svalové ťažkosti majú tri štádiá. Tým prvým je kŕč. Najčastejšie sa objavuje pri zmene teploty, ochladení. Stačí skok do studenej vody alebo aj zmena počasia. „Ak fúka vietor rýchlosťou desať kilometrov za hodinu, znižuje povrchovú teplotu tela o stupeň. Zohriaty sval tak môže zareagovať najskôr kŕčom,“ vysvetľuje odborníčka. Kŕč môže byť aj vyústením krátkodobého preťaženia, prípadne dlhodobého zaťažovania. Ide o základnú obrannú reakciu.

Prvá pomoc

Kŕč nechlaďte, ale uvoľnite. Ľahko ho prehmatajte, pohlaďte. Keďže kŕč sa najčastejšie vyskytuje v oblasti lýtka a stehna, ťahajte špičku do protismeru. Zo svalu zotrite pot, vysušte ho a prikryte uterákom. Po pár minútach by sa mali ťažkosti stratiť.

ASI SA NATIAHOL

Ak vás počas športovania prekvapí rezavá bolesť, ktorá obmedzí pohyb, ide o čiastočné poškodenie povrchových zväzkov svalu. Väčšinou sa príliš natiahne. Tento druh zranenia sa najčastejšie objavuje na kĺzavých povrchoch či po prudkom vykročení.

Prvá pomoc

Postihnuté miesto mierne schlaďte, lebo takýto úraz vždy sprevádza menší či väčší krvný výron. „Vďaka pôsobeniu chladu sa cievy stiahnu a prestanú krvácať. Potom poškodené miesto mierne stiahnite obväzom a nohu si vyložte. Prvých dvadsaťštyri hodín sval len chlaďte. Potom môžete použiť heparínové či heparinoidné krémy a gély,“ hovorí Alena Urvayová. „Osobne uprednostňujem krémové zloženie, lebo vyprchá pomalšie.“ Bolesti vás zbavia analgetiká. Určite navštívte odborníka. Dôležitý je aspoň ultrazvuk, aby lekár zistil, do akej miery sa sval poškodil.

KEĎ SA ROZTRHNE

Prudká, neznesiteľná bolesť, okamžité obmedzenie pohybu a veľký krvný výron sprevádza pretrhnutie svalu, takzvanú ruptúru. Veľmi často sa objavuje u rekreačných futbalistov, ale aj u plážových volejbalistov. Kolektív vás strháva do vyšších výkonov a na veľké zaťaženie nie je sval pripravený. Môže sa objaviť aj v hornej časti tela. Najmä u čašníkov – brigádnikov –, ktorí začnú nosiť podnos na jednej ruke. V tomto prípade sa väčšinou pretrhne dlhá hlava bicepsu. Pre toto zranenie je charakteristická priehlbina, ktorá vznikne medzi dvoma koncami roztrhnutého svalu.

Prvá pomoc

V prvom rade postihnuté miesto opäť schlaďte. Hoci aj fľašou z chladničky, prípadne špeciálnou chladiacou poduškou. Potom ho stiahnite obväzom. V tomto prípade je lekárske ošetrenie nutné. Diagnostika a odborné ošetrenie do dvadsiatich štyroch hodín znamenajú rýchlejšiu liečbu a menšie následky.

○○○○

Chcete tréning bez bolesti?

  •  Pre sval je dôležitá dokonalá rozcvička. Na záťaž ho pripravte strečingom a nasledujúcim prehriatím. Napríklad rýchlou chôdzou alebo miernym poklusom. Potom sval držte v stabilnej teplote.
  •  Buďte pripravení na prudké ochladenie či na dážď. Stačí si obliecť dlhšie nohavice, bundu a udržíte si správnu termoreguláciu a sval v teple. Ak necháte sval vychladnúť, môžete sa zraniť aj pri bezpečnom bicyklovaní.
  •  Cez leto pite pri športovaní viac tekutín. Organizmus ich stráca nielen potením, ale i dýchaním a celkovým odparovaním. Ak má telo málo vody, stratí aj potrebné minerály a zareaguje kŕčom.
  •  Nechajte organizmus vychladnúť postupne. Športovú aktivitu vychoďte. Najhoršie je, keď prejdete z rozhorúčenia do úplného útlmu a napríklad po behaní si spotení hneď sadnete.
  •  Nepreceňujte sa. Energia vo svaloch sa najmä vo vyššom veku nedrží tak dobre ako v mladosti. Mentálne môžete byť silnejší, ale funkčne je telo vyčerpanejšie.

○○○○

SVAL SA HOJÍ JAZVOU

Krvný výron pri roztrhnutí svalu síce pomáha, aby sa konce priblížili k sebe, ale príliš veľa krvi škodí. „Rozkladá sa a môže nastať zápal žíl. Práve preto sú pri výrone prvoradé prípravky proti opuchom, až po dvanástich hodinách heparoidné prípravky, ktoré pomôžu odstrániť hematóm. Efekt liečby môže zvýšiť Priessnitzov obklad,“ objasňuje liečbu skúsená odborníčka. Lekár stiahne postihnuté miesto elastickým obväzom. Pár dní je nutný pokoj, len tak zabránite ďalšiemu vylievaniu krvi. Našťastie, pohybu bráni aj bolesť, ktorá zranenie sprevádza. Pretrhnutie svalu môže pre mladého športovca znamenať aj koniec kariéry. V niektorých prípadoch sa síce roztrhnutý sval zošíva, ale vždy sa hojí jazvou. Určite pomôže rehabilitácia, ale poškodené miesto už nikdy nebude v stopercentnej forme. Platí to aj pre rekreačného športovca. „Keď si podvrtnete členok, šľacha sa síce roztrhne, ale okolo kĺbu je množstvo svalov, ktoré ho pri cielenom posilňovaní budú držať pokope,“ približuje doktorka Urvayová. „Pri úraze kolená pomáha plastika a následky sú minimálne. Svalové zranenia sú zložitejšie.“

ZRANENIE POHĽADTE

Jazva je menejcenné tkanivo, a preto jej treba venovať zvýšenú pozornosť. Ak zostane veľmi tuhá, môže pri športovaní na krajoch popraskať. Bývalé zranenie prehrievajte aj pred samotnou rozcvičkou. Jazvu vám pomôže prekrviť napríklad hadí jed alebo vitamín E. Vhodná je i suchá masáž. Nemôže byť agresívna, skôr jemne hladkavá. Keď sa rozcvičíte, prekrvíte jazvu i zvnútra. „Vždy postupujte pomaly. Sval je po úraze prirodzene skrátený. Elasticitu nadobúda postupne. Úraz sa síce stal za tri sekundy, ale liečba trvá minimálne päť až sedem týždňov. Žiadny lekár vám čas liečenia svalového zranenia neskráti,“ zdôrazňuje telovýchovná lekárka.

○○○○

✓Zdravá rada

Na natiahnutý alebo roztrhnutý sval je po dvanástich hodinách a stiahnutí opuchu vhodný Priessnitzov obklad. Keď postihnuté miesto ošetríte heparínovým krémom, namočte polovicu uteráka do studenej vody, priložte ho na postihnuté miesto a obaľte suchou časťou. „Nechajte dvadsať minút pôsobiť. Potom si miesto opäť natrite. Postup zopakujte dva- až trikrát. Miesto sa sparí a účinné látky ľahšie preniknú dovnútra,“ radí odborníčka.

○○○○

NA NOHY SA POSTAVTE VO VODE

Keď sa sval zahojí, môžete odštartovať rehabilitáciu. Urobte tak radšej pod dohľadom odborníka a vo vode. Pochodujte s plutvami. Práve vodná hladina vám výborne premasíruje svaly z každej strany. Bazén či jazero nemôžu byť príliš horúce ani chladné. Ideálna je teplota okolo dvadsaťpäť stupňov Celzia. Vyskúšajte aj protiodporové cvičenie vo vode napríklad s loptou. „Postupne môžete prejsť na ľahký poklus po piesku a naboso. Práve na tomto povrchu ľahšie zistíte, čo vás pri pohybe bolí a čo nie. Postupne tempo zvyšujte, no aj rýchlejší poklus stále striedajte s chôdzou,“ pridáva tipy doktorka Urvayová. Určite sa poraďte o postupe rehabilitácie s odborníkom.

Autor: Zdravie/Katarína POSLUCHOVÁ
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Tichý zabijak srdca hrozí najmä v lete. Kedy ste naposledy robili toto?

Tichý zabijak srdca hrozí najmä v lete. Kedy ste naposledy robili toto?

dnes
O šesťdesiat percent viac riskujete infarkt, ak na dovolenke nedokážete vypnúť. A nielen telefón. Čítať viac
 
5 následkov studeného šoku v lete. Dva z nich môžu byť smrteľné. Dávate pozor?

5 následkov studeného šoku v lete. Dva z nich môžu byť smrteľné. Dávate pozor?

včera
Nosíte si do banky ponožky a odriekate si zmrzlinu? Ochorieť v lete je ľahšie, než si myslíte. Čítať viac
 
Máte problémy so zápchou? Týchto 6 vecí vám pomôže rozhýbať lenivé črevo

Máte problémy so zápchou? Týchto 6 vecí vám pomôže rozhýbať lenivé črevo

22.08.2019
Biely jogurt, nakrájané jablko a k tomu pohár čistej vody, táto trojkombinácia rozhýbe vaše hrubé črevo. Čítať viac
 
Už ste počuli o nattokináze? Klenot medzi enzýmami

Už ste počuli o nattokináze? Klenot medzi enzýmami

22.08.2019
Vedeli ste, že kardiovaskulárne a mozgovo cievne ochorenia patria medzi najčastejšie príčiny smrti? Pokiaľ by sme sčítali dĺžku... Čítať viac
 
Bradavica alebo len výrastok? Ktorý z nich je infekčný a ako sa ich zbaviť?

Bradavica alebo len výrastok? Ktorý z nich je infekčný a ako sa ich zbaviť?

21.08.2019
Experimentovať sa neoplatí. Aj v prípade výrastkov môžete skončiť s bolestivým zápalom. Ak chcete mať hladkú pokožku, určite sa obráťte... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Od kŕča k roztrhnutiu: Ako sa vyhnúť zraneniam svalov?
Zdravie/Katarína POSLUCHOVÁ