predplatne
 

Posilnite si imunitu: Diéta na odkyslenie organizmu

18.03.2014

Na dobré fungovanie potrebuje telo rovnováhu medzi kyselinami a zásadami.

Vaše telo potrebuje rovnováhu medzi kyselinami a zásadami.

Vaše telo potrebuje rovnováhu medzi kyselinami a zásadami.Autor: profimedia

Naša „západná“ strava obsahuje veľa potravín, ktoré organizmus prekysľujú, znižujú jeho obranyschopnosť a majú za následok choroby. Chcete mu pomôcť? Jedzte najmä zásadité pokrmy. Mali by tvoriť asi sedemdesiat percent jedálneho lístka.

Zásadité potraviny

surová zelenina a ovocie, zemiaky, quinoa, amarant, pohánka, naklíčené semená, sója, biela fazuľa, lieskové orechy, hrozienka, mak, nesladené ovocné a zeleninové šťavy, bylinkové čaje, zásaditá voda, morské riasy, spirulina, chlorela, zelený jačmeň

Kyselinotvorné potraviny a „zlodeji zásad“

mäso vrátane hydiny a diviny, vnútornosti, ryby a plody mora, syry, vajcia, cukor a všetky sladkosti, malinovky, perlivé minerálky, sladené ovocné šťavy, biela múka a výrobky z nej, káva, alkohol

Neutrálne potraviny

mlieko, maslo, za studena lisované rastlinné oleje a margaríny.

Citrón nie je kyslý

Ak je potravina kyslá, napríklad citrón, neznamená to, že je kyselinotvorná. Niektoré potraviny a požívatiny, napríklad biely cukor a múka, sú „zlodeji“ zásad. Nie sú síce kyselinotvorné, ale nútia telo, aby na spracovanie kyselín a udržanie rovnováhy používalo zásadité látky z vlastných rezerv. Takmer všetky potraviny rastlinného pôvodu, okrem obilnín a niektorých strukovín, sú zásadité. Takmer všetky potraviny živočíšneho pôvodu, okrem mlieka a jogurtov, sú kyselinotvorné. .

Jedálniček na každý deň

• 1. deň

Raňajky
10 mandlí, banán, hrsť malín, šálka bylinkového čaju s domácim medom alebo bez neho

Desiata
šťava zo sezónneho ovocia

Obed
rukolový šalát s hrozienkami a hubami
Zmiešame pol zväzka rukoly, 50 g šampiňónov pokrájaných na plátky a 25 g hrozienok. Šalát pokvapkáme olejom a citrónovou šťavou, osolíme, okoreníme, ochutíme bylinkami. Podávame s plátkom celozrnného chleba.

Olovrant
sójový jogurt

Večera
tekvicová polievka s jablkom a kokosovým mliekom
Jablko nakrájame na kocky, pol tekvice na väčšie kúsky, pol cibule nahrubo. Zeleninu s jablkom smažíme 2 minúty na oleji. Pridáme pol litra vody so zeleninovým vývarom a bobkový list. Prikryté varíme pol hodiny. Na záver zmixujeme, pridáme lyžičku kokosového mlieka, ochutíme.

• 2. deň

Raňajky
10 lieskových orieškov, banán, hrsť černíc, šálka bylinkového čaju

Desiata
šťava zo sezónneho ovocia

Obed
miešaný šalát z karfiolu a kapusty
Na malé kúsky nakrájame 100 g karfiolu uvareného na pare. Pridáme 100 g tofu nakrájaného na kocky. Na tenké prúžky nakrájame 100 g zelenej a 100 g červenej kapusty a pridáme do šalátu. Pripravíme cesnakový dresing: Zmiešame lyžicu olivového oleja, soľ a 2 lyžice vody. Pretlačíme strúčik cesnaku, ochutíme lyžičkou čerstvých lístkov estragónu, balzamovým octom a okoreníme. Dresing zamiešame do šalátu. Podávame s plátkom celozrnného chleba.

Olovrant
sójový jogurt

Večera
rýchla čínska polievka
Na oleji osmažíme pretlačený strúčik cesnaku a nastrúhaný zázvorový koreň. PRilejeme tri štvrtiny litra horúcej vody so zeleninovým a kuracím vývarom. Premiešame pa pridáme pokrájanú mrkvu. Do hrnca vložíme slklené rezance a povaríme. Pridáme pokrájanú mrkvu a varíme 2 minúty. Hrniec odstavíme a pridáme 8 malých šampiňónov. Netreba ich samostatne variť. Pridáme lyžicu lístkov čerstvého koriandra a sójovú omáčku. Hneď servírujeme.

• 3. deň

Raňajky
10 vlašských orechov, papája a polovica grapefruitu, šálka bylinkového čaju

Desiata
čerstvá šťava zo sezónneho ovocia

Obed
šalát s citrusovými plodmi
Pomelo a avokádo nakrájame na kocky. Zväzok žeruchy a niekoľko listov šalátu natrháme nadrobno. Zmiešame. Dresing: Vytlačíme šťavu z pomaranča. Zmiešame ju s 2 lyžičkami balzamového octu, pridáme 4 lístky mäty pokrájané nadrobno a 10 píniových jadierok. Dresing necháme 10 minút odstáť v chladničke. Prelejeme šalát a podávame s krajcom celozrnného chleba.

Olovrant
sójový jogurt

Večera
indická polievka s arašidmi
Roztopíme maslo. Osmažíme pol cibule nakrájanej na kocky a pol stonky zeleru nakrájaného na krúžky. Keď zelenina pustí vodu, osolíme. Pridáme arašidy a ľahko osmažíme. Pridáme pol plechovky kukurice. Prilejeme pol litra vody s mäsovým vývarom. Prikryté varíme 10 minút. Zmixujeme a ochutíme čili korením. Hneď servírujeme.

• 4. deň

Raňajky
5 mandlí, hruška a štvrtina melóna, šálka bylinkového čaju

Desiata
banán

Obed
orientálna mrkvová polievka s cícerom
Nahrubo nakrájame 200 g mrkvy, pol cibule, pol paradajky a strúčik cesnaku. Zmes osmažíme v lyžici olivového oleja. Pridáme tri štvrtiny plechovky cícera a korenie karí. Prilejeme pol litra vody so zeleninovým vývarom, privedieme do varu a varíme 45 minút. Polievku odstavíme, rozmixujeme a podávame s 10 g hrozienok a so zvyškom cícera. Ochutíme čerstvým koriandrom. Nesolíme.

Olovrant
jablko

Večera
fileta zo pstruha s lieskovými orechmi
V utierke rozdrvíme hrsť lieskových orieškov. Rozsypeme ich na tanier a silno pritlačíme vykosteného a naporciovaného pstruha. Otočíme a pritlačíme aj z druhej strany. Filetu osmažíme na oleji a otočíme. Ochutíme rozmarínom, osolíme, okoreníme. Servírujeme s citrónovými plátkami, so zeleninovou prílohou a s krajcom chleba.

• 5. deň

Raňajky
5 lieskových orieškov, strapec hrozna, šálka bylinkového čaju

Desiata
mandľové mlieko

Obed
Ugrilujeme alebo udusíme kuracie prsia bez kože. Podávame s dusenou alebo grilovanou zeleninou.

Olovrant
3 slivky

Večera
kukuricový šalát s ryžou
Plechovku kukurice zmiešame so štvrtinou uhorky pokrájanej na kocky, s dvomi cherry paradajkami a olivami. Pridáme šálku uvarenej celozrnnej ryže a posypeme syrom. Pokvapkáme balzamovým octom.

Autor: Zdravie špeciál/Adriana FÁBRYOVÁ

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Novodobá choroba mladých a vystresovaných: Pred kolapsom vás zachráni minerál

Novodobá choroba mladých a vystresovaných: Pred kolapsom vás zachráni minerál

24.03.2019
Pracovné tempo nastavené na najvyššie obrátky a všadeprítomný stres. Všetko klape, až kým telo neukáže stopku. Čítať viac
 
Únava môže byť príznakom iných ochorení. Neodkladajte termín u lekára!

Únava môže byť príznakom iných ochorení. Neodkladajte termín u lekára!

23.03.2019
Jarná únava nie je mýtus. Až päť percent s ňou sa musí liečiť. Čítať viac
 
Prichádza bez varovania: Náhly záchvat spustí aj šálka kávy. Aj vás môže paralyzovať!

Prichádza bez varovania: Náhly záchvat spustí aj šálka kávy. Aj vás môže paralyzovať!

22.03.2019
Mirka uložila syna spať, ako každý večer, a išla sa napiť vody do kuchyne. A potom to prišlo.... Čítať viac
 
Lekár radí, ako predísť kŕčovým žilám. Väčšinu príčin môžete ovplyvniť!

Lekár radí, ako predísť kŕčovým žilám. Väčšinu príčin môžete ovplyvniť!

22.03.2019
Kŕčové žily predstavujú zo začiatku viac-menej len kozmetický problém. No časom aj vážne zdravotné komplikácie. Ako by sa im dalo... Čítať viac
 
Nepríjemná návšteva zubára sa môže ešte zhoršiť pri platení

Nepríjemná návšteva zubára sa môže ešte zhoršiť pri platení

22.03.2019
Poznáte to sami, návšteva zubného lekára rozhodne nepatrí medzi naše obľúbené činnosti a najradšej by sme tam chodili len výnimočne.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Posilnite si imunitu: Diéta na odkyslenie organizmu
Zdravie špeciál/Adriana FÁBRYOVÁ