predplatne
 

Radí lekárka: Ste unavení a bez nálady? Pri príznakoch anémie doplňte železo

08.04.2017

Ako si železo doplniť? Liekmi alebo stravou? Môže jeho nedostatok spôsobiť zdravotné problémy?

Ženy trpia nedostatkom železa častejšie.

Ženy trpia nedostatkom železa častejšie. Autor: Shutterstock

Radí internistka, MUDr. Silvia Uhlárová:
Železo je dôležité pri produkciu hemoglobínu, ktorý pomáha červeným krvinkám dodávať kyslík do celého tela. Organizmu chýba najmä počas menštruácie, v tehotenstve a po pôrode. Môže chýbať aj z nedostatku v potrave alebo pri chronických krvných stratách, ako sú žalúdočné vredy, onkologické a iné ochorenia.

Následky nedostatku 

Jeho nedostatok spôsobuje, že sa k tkanivám dostane menej kyslíka v dôsledku anemického syndrómu, teda málokrvnosti. Telo má potom pre nedostatok kyslíka málo energie. Pociťujete únavu, slabosť, podráždenosť, bolesti hlavy, búšenie srdca, bledosť, úzkosť. Môžu vám vypadávať vlasy, lámať sa nechty.

Poznáme TRIKY proti jarnej únave. Zistite, či je príčinou tej vašej! 

Anemický syndróm

Ak vám lekár pri komplexnom diagnostickom vyšetrení zistí výraznejší nedostatok železa a anemický syndróm, zrejme vám odporučí užívať železo vo forme medikamentov. V prvom rade sa ho však snažte dopĺňať prirodzene, teda zo stravy. Železo zo živočíšnej potravy absorbuje organizmus oveľa lepšie ako z rastlinnej. Nájdete ho:

  • vo vnútornostiach (pečeň),
  • v červenom mäse,
  • v rybách, 
  • v čerstvom i sušenom ovocí: marhule, slivky, hrozienka, čerešne, jahody, maliny, čučoriedky, čierne ríbezle, ale aj hrušky, avokádo, datle, figy či grapefruit, 
  • v zelenine: v cvikle, v brokolici, v zeleri, chrene, póre a špenáte,
  • zo semiačok a orieškov: pistácie, kešu, lieskové oriešky, mandle, para orechy a píniové oriešky, slnečnicové a sezamové semiačka, 
  • v strukovinách: šošovica, hrášok, fazuľa, sója a cícer.

Doplňte C-čko, obmedzte kávu

Viac železa z rastlinnej potravy organizmus lepšie prijme s podporou vitamínu C a živočíšnych bielkovín. Zníženú absorpciu železa z rastlinných zdrojov spôsobuje čaj, káva, vápnik či vláknina, uhličitany a fosforečnany. Vysoké množstvo železa obsahuje aj istá slovenská liečivá minerálna voda. 

Čítajte aj: 

V tomto článku sa zaoberáme Anémia ...viac
Autor: Zdravie/ redakcia, Beata DITTE
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Chorá pečeň nebolí. 12 tipov pre záchranu, už tri napravia veľké škody

Chorá pečeň nebolí. 12 tipov pre záchranu, už tri napravia veľké škody

dnes
Pečeň ochorie oveľa skôr, ako si všimnete prvé príznaky. Prevenciou zabránite, že budete potrebovať novú. Čítať viac
 
Máte biele hrudky na mandliach? Čo pomôže?

Máte biele hrudky na mandliach? Čo pomôže?

včera
Zápach z úst a zvýšená tvorba smradľavých hrudiek sa objavujú pri angíne. Ak vám však otravujú život každý deň, problém bude niekde... Čítať viac
 
Chystáte sa na operáciu? Pre lepší výsledok si žiadajte na sále klasickú hudbu!

Chystáte sa na operáciu? Pre lepší výsledok si žiadajte na sále klasickú hudbu!

10.12.2019
Chirurgovia by počas operácie mali počúvať Mozarta, Bacha či Beethovena. S touto hudbou v pozadí sú presnejší, precíznejší a rýchlejší,... Čítať viac
 
Lekár radí: Prečo vznikajú žlčníkové kamene a akými vyšetreniami ich lekár odhalí?

Lekár radí: Prečo vznikajú žlčníkové kamene a akými vyšetreniami ich lekár odhalí?

09.12.2019
So žlčníkovými kameňmi môžete žiť dlhé roky bez toho, aby ste o nich vedeli. Až raz o sebe dajú vedieť bolesťou. Prečo vznikajú a akými... Čítať viac
 
Čo s nechceným zlatom? Lekár radí: Hemoroidy je najlepšie podchytiť včas

Čo s nechceným zlatom? Lekár radí: Hemoroidy je najlepšie podchytiť včas

08.12.2019
Zdedené oslabenie žilovej steny vedie ku kŕčovej, ale aj k zlatej žile. Čím skôr sa jej zbavíte, tým menej oštary „tam dolu“ zažijete.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Radí lekárka: Ste unavení a bez nálady? Pri príznakoch anémie doplňte železo
Zdravie/ redakcia
Beata DITTE