predplatne
 

Ste po chorobe stále unavení? Lekár má jednoduchú radu

30.01.2018

Viete, prečo vám pediater zakázal dva týždne po chorobe cvičiť? Čas na rekonvalescenciu potrebujete aj v dospelosti. Čo treba urobiť, aby sa vám sily vrátili?

Domáce práce, ktoré počkajú, odložte na neskôr.

Domáce práce, ktoré počkajú, odložte na neskôr.Autor: Shutterstock

„Kým sa po prekonanej chorobe dostanete do formy trvá to niekoľko týždňov, takže aj po obyčajnej chrípke môžete byť bez energie,“ hovorí lekár Michael Peters. Bez síl sa však môžete cítiť aj keď prežívate stresujúce obdobie alebo hlboký smútok. Fyzické aj psychické dôvody radí vyliečiť spánkom.

Ak neponocujete a idete spať vždy pred polnocou, sami sa zobudíte a nepotrebujete k tomu budík, napriek tomu sa ráno necítite odpočinuto, skúste si zdriemnuť 15 minút v inom čase ako v noci. Najčastejšou príčinou únavy je totiž podľa doktora Michaela Petersa nedostatok spánku. 

7 trikov na poobednú únavu. Čo vám najviac chýba? 

Štvrťhodina stačí

Podľa lekára však nesmiete oddychovať dlhšie ako pätnásť minút, nastavte si preto budík. Zdriemnite si, ale len raz! Keď prídete z práce, máte obednú prestávku alebo, keď niekam idete autom – zastavte na parkovisku, zatvorte oči a oddychujte. Nenaháňajte nedostatok spánku cez víkend! Narušíte si tak spánkový režim a únava bude ešte väčšia. 

Unavení z choroby?

Viete, prečo vám pediater zakázal dva týždne po chorobe cvičiť? Aby malo telo čas na rekonvalescenciu a tú potrebujete aj v dospelosti. Nenamáhajte sa a svoje fyzické sily šetrite. Vynechajte fitnescentrum a radšej si doprajte prechádzku po čerstvom vzduchu. Aj k nej sa však treba odhodlať postupne. Najprv čerstvý vzduch dýchajte pri otvorenom okne, až potom choďte von. Na prechádzku choďte cez deň, keď je teplota vzduchu najvyššia. Ak mrzne, ostaňte radšej doma. 

Tréning na chladnom vzduchu: Ako byť v pohybe a neochorieť? 

Záťaž musí byť postupná

Kedy je správny čas opäť vrátiť sa k bežnému životu sa nedá presne povedať. Čím je ochorenie vážnejšie, tým je rekonvalescencia dlhšia. „Kým po bežnej chrípke by ste sa  mali šetriť približne dva týždne, rekonvalescencia po žltačke trvá polroka až rok,“ hovorí Michael Peters.

Po prekonanej chorobe potrebujete:
• veľa oddychovať,
• dostatok spánku,
• fyzicky sa nenamáhať, domáce práce, ktoré počkajú odložte na neskôr,
• jesť veľa čerstvej zeleniny a ovocia,
• obmedziť cukor a sladkosti,
• piť bylinkové čaje na podporu imunity, napríklad materinu dúšku,
• pravidelne sa stravovať,
• ak nemáte vlhký kašeľ, každý deň zjedzte aspoň dva jogurty so živými kultúrami.

Na PN ani za svet: Môžete si trvalo poškodiť srdce! Tieto príznaky varujú 

Čítajte aj:

V tomto článku sa zaoberáme Chrípka ...viac Únava ...viac
Autor: Lenka Štefánková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Za strachom z bieleho plášťa sa môžu ukrývať vážnejšie príčiny

Za strachom z bieleho plášťa sa môžu ukrývať vážnejšie príčiny

dnes
Hodnoty krvného tlaku vám môže zvýšiť už len to, že prekročíte prah ambulancie. Kedy je vhodné riešiť to s psychológom? Čítať viac
 
Skutočný príbeh slovenskej sestričky: V strachu sa žiť nedá

Skutočný príbeh slovenskej sestričky: V strachu sa žiť nedá

včera
Anna Magurová (56) z nemocnice vo Vranove nad Topľou si povolanie zdravotnej sestry nevybrala. Čítať viac
 
Seknuté kríže potrebujú pokoj. Správne sa uložte a skúste overenú pomoc

Seknuté kríže potrebujú pokoj. Správne sa uložte a skúste overenú pomoc

18.01.2019
Potrebujete rýchlu úľavu. Vyskúšajte, čo radia lekári. Ak nezaberie, návštevu odborníka neodkladajte. Čítať viac
 
Prekvapivý objav: Vedci prinútili bunky rakoviny, aby sa zmenili na neškodný tuk!

Prekvapivý objav: Vedci prinútili bunky rakoviny, aby sa zmenili na neškodný tuk!

18.01.2019
Ako zatočiť s rakovinou? Švajčiarski vedci dokázali doteraz nemožné, bunky rakoviny premenili na tukové tkanivo. Čítať viac
 
Nebezpečné číslo v tele: 7-ička veští blížiaci sa infarkt. Aj u vás?

Nebezpečné číslo v tele: 7-ička veští blížiaci sa infarkt. Aj u vás?

17.01.2019
Jediný parameter zdravia prezradí, ako dlho budete žiť plnohodnotný život. Týka sa aj vás? Čítať viac
 
 

wanda.sk

Ste po chorobe stále unavení? Lekár má jednoduchú radu
Lenka Štefánková