Ste po chorobe stále unavení? Lekár má jednoduchú radu

30.01.2018

Viete, prečo vám pediater zakázal dva týždne po chorobe cvičiť? Čas na rekonvalescenciu potrebujete aj v dospelosti. Čo treba urobiť, aby sa vám sily vrátili?

Domáce práce, ktoré počkajú, odložte na neskôr.

Domáce práce, ktoré počkajú, odložte na neskôr.Autor: Shutterstock

„Kým sa po prekonanej chorobe dostanete do formy trvá to niekoľko týždňov, takže aj po obyčajnej chrípke môžete byť bez energie,“ hovorí lekár Michael Peters. Bez síl sa však môžete cítiť aj keď prežívate stresujúce obdobie alebo hlboký smútok. Fyzické aj psychické dôvody radí vyliečiť spánkom.

Ak neponocujete a idete spať vždy pred polnocou, sami sa zobudíte a nepotrebujete k tomu budík, napriek tomu sa ráno necítite odpočinuto, skúste si zdriemnuť 15 minút v inom čase ako v noci. Najčastejšou príčinou únavy je totiž podľa doktora Michaela Petersa nedostatok spánku. 

7 trikov na poobednú únavu. Čo vám najviac chýba? 

Štvrťhodina stačí

Podľa lekára však nesmiete oddychovať dlhšie ako pätnásť minút, nastavte si preto budík. Zdriemnite si, ale len raz! Keď prídete z práce, máte obednú prestávku alebo, keď niekam idete autom – zastavte na parkovisku, zatvorte oči a oddychujte. Nenaháňajte nedostatok spánku cez víkend! Narušíte si tak spánkový režim a únava bude ešte väčšia. 

Unavení z choroby?

Viete, prečo vám pediater zakázal dva týždne po chorobe cvičiť? Aby malo telo čas na rekonvalescenciu a tú potrebujete aj v dospelosti. Nenamáhajte sa a svoje fyzické sily šetrite. Vynechajte fitnescentrum a radšej si doprajte prechádzku po čerstvom vzduchu. Aj k nej sa však treba odhodlať postupne. Najprv čerstvý vzduch dýchajte pri otvorenom okne, až potom choďte von. Na prechádzku choďte cez deň, keď je teplota vzduchu najvyššia. Ak mrzne, ostaňte radšej doma. 

Tréning na chladnom vzduchu: Ako byť v pohybe a neochorieť? 

Záťaž musí byť postupná

Kedy je správny čas opäť vrátiť sa k bežnému životu sa nedá presne povedať. Čím je ochorenie vážnejšie, tým je rekonvalescencia dlhšia. „Kým po bežnej chrípke by ste sa  mali šetriť približne dva týždne, rekonvalescencia po žltačke trvá polroka až rok,“ hovorí Michael Peters.

Po prekonanej chorobe potrebujete:
• veľa oddychovať,
• dostatok spánku,
• fyzicky sa nenamáhať, domáce práce, ktoré počkajú odložte na neskôr,
• jesť veľa čerstvej zeleniny a ovocia,
• obmedziť cukor a sladkosti,
• piť bylinkové čaje na podporu imunity, napríklad materinu dúšku,
• pravidelne sa stravovať,
• ak nemáte vlhký kašeľ, každý deň zjedzte aspoň dva jogurty so živými kultúrami.

Na PN ani za svet: Môžete si trvalo poškodiť srdce! Tieto príznaky varujú 

Čítajte aj:

V tomto článku sa zaoberáme Chrípka ...viac Únava ...viac
Autor: Lenka Štefánková
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Ako si vybrať zdravotné pančuchy? Aj v nich môžete byť sexi

Ako si vybrať zdravotné pančuchy? Aj v nich môžete byť sexi

dnes
Ak nenosíte kompresívne pančuchy celoročne, robte tak aspoň v zime. Okrem zdravotného efektu vás zahrejú a zoštíhlia. Čítať viac
 
Každý desiaty z nás má choré obličky. Nie ste to aj vy?

Každý desiaty z nás má choré obličky. Nie ste to aj vy?

včera
Obličky musia pracovať v jednom kuse. Dlho nemusíte ani len tušiť, že už melú z posledného. Pitný režim zďaleka nie je to jediné, čo potrebujú.... Čítať viac
 
Kašlete ráno? Nepodceňte príznaky, táto choroba je horšia ako rakovina

Kašlete ráno? Nepodceňte príznaky, táto choroba je horšia ako rakovina

17.02.2018
Pľúca nemáte navždy. Prečo ich potom po cigaretách predávate? Čítať viac
 
A vy ste ešte nedarovali? Aj vašu Valentínsku kvapku potrebujú!

A vy ste ešte nedarovali? Aj vašu Valentínsku kvapku potrebujú!

15.02.2018
Od pondelka odštartovala 5-týždňová kampaň Valentínska kvapka krvi. Cieľom je získať prvodarcov a motivovať k darcovstvu zdravých... Čítať viac
 
Endoskopické operácie chrbtice konečne aj na Slovensku

Endoskopické operácie chrbtice konečne aj na Slovensku

14.02.2018
Otvorené operácie chrbtice patria k najzložitejším chirurgickým výkonom. Nie je preto tajomstvom, že sú spojené s mnohými rizikami... Čítať viac
 
 

wanda.sk