Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Zdravé dvojičky: Cibuľa a cesnak vás udržia fit počas celej zimy

Zdravé dvojičky: Cibuľa a cesnak vás udržia fit počas celej zimy

dnes
Cesnak a cibuľa neodmysliteľne patria do našej kuchyne. Jedlám dodajú správnu chuť a grády a navyše nám zlepšia zdravie! Tieto prírodné... Čítať viac
 
Meningitída vyzerá ako chrípka, no do 48 hodín zabíja. Ako ju spoznáte?

Meningitída vyzerá ako chrípka, no do 48 hodín zabíja. Ako ju spoznáte?

23.10.2014
V chladných mesiacoch vás môže skoliť hneď niekoľko infekčných ochorení, ktoré majú takmer totožné typické príznaky. Vysoká horúčka,... Čítať viac
 
Hasič s poškodenou miechou: Chodí vďaka bunkám z nosa!

Hasič s poškodenou miechou: Chodí vďaka bunkám z nosa!

22.10.2014
Lekársky úspech, ktorý je vo svete medicíny porovnateľný s prvými krokmi na Mesiaci! Bulhar Darek (40) je prvý človek na svete, ktorý... Čítať viac
 
Z pošmyknutia môže byt smrť: Na zranený mozog upozornia oči

Z pošmyknutia môže byt smrť: Na zranený mozog upozornia oči

22.10.2014
Aj na prvý pohľad nevinný pád na hlavu nás môže stáť život. Aké poranenia hlavy sú smrteľne nebezpečné? Čítať viac
 
Aj so psoriázou máte šancu na krajší život

Aj so psoriázou máte šancu na krajší život

21.10.2014
Psoriáza je ochorenie, ktoré síce nie je vyliečiteľné, lekári už však vedia jeho príznaky významne zmierniť. Na Svetový deň psoriázy,... Čítať viac