Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Nemusia vás bolievať: 5 tipov pre zdravé kolená

Nemusia vás bolievať: 5 tipov pre zdravé kolená

18.10.2014
Ak zhodíte pár kilogramov, obujete si správne topánky alebo začnete správne športovať, aj v sedemdesiatke môžete mať kolená v poriadku.... Čítať viac
 
Svetoví lekári odporúčajú: 12 pravidiel na zníženie rizika rakoviny

Svetoví lekári odporúčajú: 12 pravidiel na zníženie rizika rakoviny

17.10.2014
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) predstavila štúdiu s dvanástimi pravidlami, ktoré eliminujú riziko vzniku zhubných nádorov.... Čítať viac
 
Horšie ako ebola: Choroby, ktoré najviac kosia Slovákov

Horšie ako ebola: Choroby, ktoré najviac kosia Slovákov

15.10.2014
Ebola straší celý svet. Bojíte sa jej aj vy? Je však veľmi pravdepodobné, že táto exotická diagnóza vás o zdravie či život nepripraví.... Čítať viac
 
Zamrznuté rameno nerozmrazí teplo, iba operácia

Zamrznuté rameno nerozmrazí teplo, iba operácia

14.10.2014
Ak podceníte zápal, rameno vás bude nielen bolieť, ale vám aj jednoducho zamrzne. Rozmrazia ho dva vpichy. Čítať viac
 
Desivé varovanie odborníkov: Ebola je do troch mesiacov u nás!

Desivé varovanie odborníkov: Ebola je do troch mesiacov u nás!

13.10.2014
Po odstrašujúcich udalostiach v Španielsku a USA ľudia po celom svete zistili, že riziko nákazy vírusom eboly rastie zo dňa na deň.... Čítať viac