Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Akupunktúra vás zbaví bolesti, ale všemocná nie je

Akupunktúra vás zbaví bolesti, ale všemocná nie je

dnes
Akupunktúra vás zbaví bolesti, nemá vedľajšie účinky, ale zaplatíte ju zo svojho vrecka. Dajte si záležať na výbere kvalifikovaného... Čítať viac
 
Bolí vás počasie? Na jeho výkyvy je citlivý každý tretí človek

Bolí vás počasie? Na jeho výkyvy je citlivý každý tretí človek

21.08.2014
Počasie vplýva na dvesto chorôb, spúšťa predčasné pôrody a spôsobuje psychické stavy, v ktorých dokážete vraždiť. Na výkyvy počasia... Čítať viac
 
Cukrovku má asi pol milióna Slovákov, až 90 % vlastnou vinou!

Cukrovku má asi pol milióna Slovákov, až 90 % vlastnou vinou!

20.08.2014
Zatiaľ čo jednotkári za svoju chorobu nemôžu, dvojkári si ju zapríčiňujú sami. Diabetes mellitus je štvrtou hlavnou príčinou všetkých... Čítať viac
 
S kožnou chorobou začnite bojovať v hlave, radí psychologička

S kožnou chorobou začnite bojovať v hlave, radí psychologička

17.08.2014
Seboroickú dermatitídu pred svetom neutajíte. Psychologička vám poradí, ako sa s ňou vyrovnať. Jej rady však využijete aj pri iných... Čítať viac
 
Seboreu zmierni kozmetika i zelenina, alkoholu sa vyhnite

Seboreu zmierni kozmetika i zelenina, alkoholu sa vyhnite

16.08.2014
Pri liečbe seboroickej dermatitídy vám pomôže aj alternatívna liečba. Na niektoré potraviny budete musieť zabudnúť. Čítať viac