Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Štíhlosť nechráni: Zvýšený cholesterol neupcháva cievy iba obéznym!

Štíhlosť nechráni: Zvýšený cholesterol neupcháva cievy iba obéznym!

dnes
Zvýšený cholesterol vám upchá cievy a v konečnom dôsledku zapríčiní infarkt, alebo porážku. Bez ohľadu na to, či máte šesťdesiat,... Čítať viac
 
Operácia v zahraničí: Kedy vám ju preplatí slovenská poisťovňa?

Operácia v zahraničí: Kedy vám ju preplatí slovenská poisťovňa?

včera
Ako postupovať, ak chcete chcete ísť na operáciu do zahraničia? Čítať viac
 
Osteoporóza láme aj mladé kosti: Otestujte sa, či na ňu máte nábeh

Osteoporóza láme aj mladé kosti: Otestujte sa, či na ňu máte nábeh

28.10.2014
Osteoporóza už dávno nie je chorobou starých ľudí. Bežne postihuje aj tridsiatnikov. Čítať viac
 
Opuchnuté viečka nie sú iba estetický problém: Môžu to byť choré obličky

Opuchnuté viečka nie sú iba estetický problém: Môžu to byť choré obličky

27.10.2014
Ak vám členky, ruky alebo viečka opúchajú často, praktický lekár by vás mal poslať k nefrológovi. Hoci nemusíte mať hneď choré obličky,... Čítať viac
 
Nový zákrok POEM prináša nádej pacientom s achaláziou

Nový zákrok POEM prináša nádej pacientom s achaláziou

27.10.2014
Vo Fakultnej nemocnici (FN) Trnava bola prvýkrát na Slovensku prevedená perorálna endoskopická myotómia (POEM). Čítať viac