Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Martina žije s mužským srdcom: Zachránili mi život i rodinu

Martina žije s mužským srdcom: Zachránili mi život i rodinu

včera
Keby príbuzní tragicky zahynutého mladého muža odmietli odber jeho orgánov, z dcéry Martiny Szabóovej (33) by dnes bola zrejme sirota.... Čítať viac
 
Obávaná amniocentéza: Nebolí a pomôže odhaliť i skryté genetické poruchy

Obávaná amniocentéza: Nebolí a pomôže odhaliť i skryté genetické poruchy

25.04.2015
Odber plodovej vody je vyšetrenie, ktorého sa budúce mamičky obávajú. Je však bezpečné pre vás aj pre dieťatko a nie je bolestivé. Čítať viac
 
Tarlovova cysta spôsobuje veľké bolesti krížov, ale operácia nepomôže

Tarlovova cysta spôsobuje veľké bolesti krížov, ale operácia nepomôže

24.04.2015
Niektoré bolesti chrbta, hoci sú na zbláznenie, vylieči skôr rozhovor a pochopenie ako operácia. Pri Tarlovovej cyste je zbytočná.... Čítať viac
 
Všetko o zdravej výžive: Detská lekárka bola ONLINE

Všetko o zdravej výžive: Detská lekárka bola ONLINE

24.04.2015
Ako by mala vyzerať vyvážená strava vášho dieťaťa? Načo by ste si mala dávať pozor, keď ste alergická na niektoré potraviny? Podľa čoho... Čítať viac
 
Darovanie tela po smrti: Na čo všetko môže byť ešte užitočné?

Darovanie tela po smrti: Na čo všetko môže byť ešte užitočné?

23.04.2015
Po smrti už obličky, pečeň, tenké črevo či srdce nebudete potrebovať, a tak ich lekári podľa platného zákona môžu voperovať do tela... Čítať viac
 
 

wanda.sk