Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Už nikdy dovolenka na záchode! Naj tipy proti hnačke

Už nikdy dovolenka na záchode! Naj tipy proti hnačke

včera
Pri hnačke hustne krv a hrozí vám upchatie ciev. V ohrození sú nielen starší, ale aj užívateľky antikoncepcie. Viete, čo sa oplatí urobiť... Čítať viac
 
Najčastejšie mýty o akné: Čokoláda je nevinná

Najčastejšie mýty o akné: Čokoláda je nevinná

21.07.2014
Len desať percent ľudí s akné vyhľadá dermatológa. Ostatní radšej nejedia čokoládu a veria, že slnko ich vylieči. Čítať viac
 
Epiduroskopia: Príčinu bolesti chrbta odhalí kamera v chrbtici

Epiduroskopia: Príčinu bolesti chrbta odhalí kamera v chrbtici

19.07.2014
Najmodernejšia metóda diagnostiky bolestí chrbta presne odhalí zdroj bolesti. Je šetrná a rýchla. Čítať viac
 
Keď pilulku, tak správnu: Aký je rozdiel medzi liekmi proti horúčke, zápalu a bolesti?

Keď pilulku, tak správnu: Aký je rozdiel medzi liekmi proti horúčke, zápalu a bolesti?

16.07.2014
Všetci poznáme chronicky známe tabletky proti horúčke, bolesti a zápalu. Zdá sa nám, že je v podstate jedno, čo do seba hodíme. Nie je... Čítať viac
 
Bolestí chrbta sa zbavíte aj bez operácie

Bolestí chrbta sa zbavíte aj bez operácie

15.07.2014
Od bolesti chrbta Jozef až plakal. Mal už termín operácie, no nešiel na ňu. Vysunutú platničku mu napravila správna terapia. Čítať viac