Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Eva Bacigalová dva roky po rakovine prsníka: Už nie som hore bez

Eva Bacigalová dva roky po rakovine prsníka: Už nie som hore bez

včera
Dva roky po úspešnej liečbe rakoviny môže žena absolvovať plastickú rekonštrukciu prsníka. Zákrok hradí poisťovňa, stačí odporúčanie... Čítať viac
 
Trápi vás migréna? Neurológ bol ONLINE

Trápi vás migréna? Neurológ bol ONLINE

25.05.2015
Téma bolestí hlavy je denným chlebíčkom v ambulanciách praktických lekárov a neurológov, migréna patrí k jej najčastejším primárnym... Čítať viac
 
Epidemiologička: Zaočkovanosť je pod kritickou hranicou, hrozí epidémia

Epidemiologička: Zaočkovanosť je pod kritickou hranicou, hrozí epidémia

20.05.2015
Zaočkovanosť detí proti osýpkam, mumpsu a rubeole na Slovensku v dôsledku rastúceho odporu verejnosti klesla pod kritickú hranicu.... Čítať viac
 
Šanca otehotnieť je vysoká: Odborníčka na liečbu neplodnosti bola ONLINE.

Šanca otehotnieť je vysoká: Odborníčka na liečbu neplodnosti bola ONLINE.

20.05.2015
Príčiny neplodnosti sa za posledné roky výrazne zmenili. Pôvodne to boli u žien skôr zápalové ochorenia či nepriechodnosť vajcovodov.... Čítať viac
 
Malý parazit s veľkým chorobným potenciálom

Malý parazit s veľkým chorobným potenciálom

20.05.2015
Jedným z najvýznamnejších prenášačov infekčných ochorení v našej zemepisnej šírke je kliešť. Čítať viac
 
 

wanda.sk