Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Preventívna prehliadka u zubára: Toto všetko by ste mali vedieť!

Preventívna prehliadka u zubára: Toto všetko by ste mali vedieť!

včera
Každoročná preventívna prehliadka u stomatológa vám ušetrí nielen bolesť, ale aj peniaze. Čítať viac
 
Liečivé špirály: Pomôžu na stuhnutý krk, kríže, aj skoliózu

Liečivé špirály: Pomôžu na stuhnutý krk, kríže, aj skoliózu

21.11.2014
Keď sa točíte v kruhu vodoliečby, fyzikálnej terapie, masáží, kúpeľov, obstrekov, liekov aj klasickej rehabilitácie, sú tu ešte... Čítať viac
 
Zachovajte si zdravú pečeň: Problémy nehrozia len obéznym

Zachovajte si zdravú pečeň: Problémy nehrozia len obéznym

18.11.2014
Keby ste jedli tri dni kačicu s lokšami, ukázalo by sa to na pečeňových testoch. No stačí aj oveľa nevinnejší prehrešok a pečeň vám môže... Čítať viac
 
Slováci to s antibiotikami preháňajú: Pri vírusových ochoreniach nepomôžu

Slováci to s antibiotikami preháňajú: Pri vírusových ochoreniach nepomôžu

17.11.2014
Slováci užívajú viac antibiotík ako obyvatelia okolitých krajín, ročne je to asi osem miliónov balení. Čítať viac
 
Trápi vás suchý nos? Pomôžu vám kvapky, spreje aj oleje

Trápi vás suchý nos? Pomôžu vám kvapky, spreje aj oleje

15.11.2014
Vo vykúrenom byte sa môže zle dýchať. Ako si pomôcť? Čítať viac