Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Pražskí lekári úspešne transplantovali tenké črevo: Prípravy trvali roky

Pražskí lekári úspešne transplantovali tenké črevo: Prípravy trvali roky

včera
V Českej republike sa uskutočnila náročná transplantácia tenkého čreva po prvý raz. Čítať viac
 
Biznis s materskými znamienkami: Neplaťte stovky eur, sú aj iné možnosti

Biznis s materskými znamienkami: Neplaťte stovky eur, sú aj iné možnosti

včera
Ak ste si po lete objavili nové materské znamienko alebo sa to staré známe začalo meniť, bežte ku kožnému. Keby sa malo zvrhnúť, je lepšie... Čítať viac
 
V okolí Bratislavy sa rozšírila žltačka: Zabrániť jej môžete prevenciou

V okolí Bratislavy sa rozšírila žltačka: Zabrániť jej môžete prevenciou

17.12.2014
Zdrojom nákazy žltačky sú nedostatočne umyté kontaminované ruky nakazenej osoby. Aj preto sa hepatitída označuje ako choroba špinavých... Čítať viac
 
Pálenie záhy nepodceňujte, môže znamenať vážny problém v pažeráku

Pálenie záhy nepodceňujte, môže znamenať vážny problém v pažeráku

16.12.2014
Páli vás často záha? Reflux vám lekári diagnostikujú bez problémov. No achaláziu odhalia len špeciálne vyšetrenia. Našťastie, dá... Čítať viac
 
Trápi vás srdcová arytmia? Slovenskí a britskí vedci sú príčine na stope

Trápi vás srdcová arytmia? Slovenskí a britskí vedci sú príčine na stope

15.12.2014
Srdcová arytmia môže spôsobiť smrť aj u zdravého človeka. Na základe najnovšieho výskumu sú vedci opäť bližšie k pochopeniu srdcových... Čítať viac