Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Ortopéd: Život na vozíčku zvládajú lepšie aktívni športovci

Ortopéd: Život na vozíčku zvládajú lepšie aktívni športovci

dnes
„Je rozdiel, keď ochrnie športovec alebo murár na stavbe, ktorý nikdy nešportoval. Všetko závisí od rozsahu poranenia, funkčných... Čítať viac
 
Fajčíte? Pozrite si VIDEO, ako vaše pľúca nemôžu dýchať!

Fajčíte? Pozrite si VIDEO, ako vaše pľúca nemôžu dýchať!

včera
Hovoriť dokola o tom, aké je fajčenie škodlivé, je úplne zbytočné. Aj tu platí – lepšie raz vidieť, ako stokrát čítať. Hoci napríklad... Čítať viac
 
Skáče vám srdce? Arytmiou trpí takmer každý 10. človek

Skáče vám srdce? Arytmiou trpí takmer každý 10. človek

30.08.2014
Neplašte sa, ak vám z času na čas poskočí srdce. Potrebuje vybočiť z bežného rytmu, aj keď nie je práve zamilované. Čítať viac
 
Novinka: Opotrebované chrupavky a kĺby obnovia magnety

Novinka: Opotrebované chrupavky a kĺby obnovia magnety

28.08.2014
Metóda magnetickej rezonančnej terapie zregeneruje opotrebované chrupavky a zlepší štruktúru osteoporotických kostí. Do tela... Čítať viac
 
Významný krok v medicíne: Briti vypestovali ľudský orgán v myši

Významný krok v medicíne: Briti vypestovali ľudský orgán v myši

27.08.2014
Vedcom v Škótsku sa podaril poriadny vedecký kúsok, keď vypestovali od základov ľudský orgán v tele zvieraťa. Čítať viac