Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Česi predstavili novinku na liečbu akné: Prístroj testujú prví pacienti

Česi predstavili novinku na liečbu akné: Prístroj testujú prví pacienti

30.01.2015
Brnianski vedci vyvinuli unikátnu metódu, ktorá dokáže prejavy akné účinne tlmiť. Nový prístroj pomáha prvým pacientom už aj na Slovensku.... Čítať viac
 
Strata vlasov nie je vždy genetická: Kedy treba vyhľadať lekára?

Strata vlasov nie je vždy genetická: Kedy treba vyhľadať lekára?

30.01.2015
Za stratou vlasov môže byť veľa príčin. Od zlých dioptrií cez poruchu štítnej žľazy, chýbajúce vitamíny či stres až po genetické predispozície.... Čítať viac
 
Na tieto lieky pozor! Majú mať sfalšované testy

Na tieto lieky pozor! Majú mať sfalšované testy

28.01.2015
Na Slovensku sú možno lieky, ktorých testy nie sú v poriadku. Ich ďalšie užívanie by ste mali prediskutovať s lekárom. Čítať viac
 
Mumps môžete dostať, aj keď ste zaočkovaní: Treba sa ho báť?

Mumps môžete dostať, aj keď ste zaočkovaní: Treba sa ho báť?

28.01.2015
Ak ste očkovaní proti mumpsu, neznamená to, že ho nedostanete. Od minulej jesene sa na východnom Slovensku neustále objavujú ohniská... Čítať viac
 
Lekári o novej liečbe diabetickej nohy: Zaberie na cukrovku elektrina?

Lekári o novej liečbe diabetickej nohy: Zaberie na cukrovku elektrina?

26.01.2015
Elektrické impulzy vysielané do mozgu dokážu odvrátiť hrozbu, že cukrovkár príde pre nehojace sa rany o nohu! Ako sme vás už informovali,... Čítať viac