Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Skvalitnite si život v starobe: Cenné rady nielen pre seniorov

Skvalitnite si život v starobe: Cenné rady nielen pre seniorov

včera
Dnes poberá starobný dôchodok asi milión Slovákov, do roku 2060 sa ich počet zdvojnásobí. Hoci sú zmierení s vlastnou smrťou, odchod... Čítať viac
 
Pravda o tabletke proti bolesti: Spravíte jedinú chybu a hrozí vám smrť

Pravda o tabletke proti bolesti: Spravíte jedinú chybu a hrozí vám smrť

30.09.2014
Pichne vás v chrbte? Bolí vás hlava? Niečo na vás „lezie“? Siahnete po obľúbenej ružovej tabletke. Poznáte však aj vedľajšie účinky?... Čítať viac
 
Novinka pre srdce: S arytmiou si poradí miniimplantát

Novinka pre srdce: S arytmiou si poradí miniimplantát

29.09.2014
Naši kardiológovia medzi prvými na svete implantujú pacientom s arytmiami miniatúrny prístroj. Vie odhaliť aj skryté poruchy elektrickej... Čítať viac
 
Umierame skoro: 9 z 10 Slovákov si dobrovoľne ničí srdce a cievy

Umierame skoro: 9 z 10 Slovákov si dobrovoľne ničí srdce a cievy

28.09.2014
Kardiovaskulárne ochorenia dlhodobo vedú smutný rebríček príčin úmrtia. Umiera na ne aj viac než polovica Slovákov. Čítať viac
 
Výživové doplnky pomáhajú, ale zdravú stravu nenahradia

Výživové doplnky pomáhajú, ale zdravú stravu nenahradia

27.09.2014
Výživové doplnky majú svojich priaznivcov aj odporcov. Lekárne ponúkajú široký sortiment takýchto doplnkov, no nezamieňajte si... Čítať viac