Betakarotén: Kamarát so slnkom, nepriateľ fajčiarov

27.06.2007

Betakarotén chráni kožu pred slnečnými lúčmi, pomáha v boji s baktériami, vírusmi, a dokonca aj s rakovinou. Fajčiarom však môže jeho užívanie uškodiť.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.

Betakarotén pomôže udržať si opálenie.Autor: Ilustračná Freepik.com

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A v takom množstve, aké organizmus potrebuje, preto sa ním nedá predávkovať. Ak to s užívaním predsa len preženiete, môže sa nanajvýš stať, že sa začnete podobať na citrón. Po skončení užívania sa však žltkasté zafarbenie kože stratí.

Betakarotén je neoceniteľný pomocník v boji s voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom UV žiarenia, poškodzujú bunky a sú príčinou spálenej pokožky po opaľovaní. Neochráni kožu pred poškodením buniek, na to sú určené opaľovacie krémy, ktoré zabraňujú prenikaniu slnečných lúčov hlbšie do pokožky, napraví však škody, ktoré slnko už napáchalo. Betakarotén uľahčuje život ľuďom so slnečnou alergiou a pomáha „bronzuchtivým“ dlhšie si udržať dovolenkové opálenie.

NEPRIATEĽ FAJČIAROV

Okrem pokožky dodáva betakarotén živiny zubom aj vlasom, zlepšuje zrak a chráni telo pred infekciami. Je účinným prostriedkom pri zvýšenej činnosti štítnej žľazy a pôsobí ako protirakovinová prevencia. Výskumy v Amerike tiež dokázali, že muži, ktorí pravidelne užívajú betakarotén, sú lepšie chránení proti srdcovým chorobám a rakovine prostaty. Provitamín stimuluje aj činnosť imunitného systému a chráni telo pred upchávaním ciev či infarktom.

Pozor by si však mali dávať diabetici. Ich organizmus má zníženú schopnosť využívať betakarotén, preto by mali telu dodávať len menšie dávky. Synteticky upraveného betakaroténu v tabletkách by sa mali úplne vzdať milovníci cigariet, pretože podporuje tvorbu kyslíkových radikálov v pľúcach. Odborníci odporúčajú fajčiarom dopĺňať si zásoby vitamínu A z prírodných zdrojov.

KDE HO NÁJDETE

Najlepšie účinky dosiahnete, ak budete betakarotén užívať spolu s vitamínmi C a E. Ideálne je začať dva až tri týždne pred plánovanou dovolenkou. Leto je štedré na rôzne druhy ovocia a zeleniny, v ktorých tento provitamín nájdete. Bohatým zdrojom betakaroténu sú rebarbora, špenát, mrkva, melón, marhule, tekvica, paradajky, brokolica či pomaranče. Platí pritom zásada, že čím je ovocie alebo zelenina farebne výraznejšia, tým má viac betakaroténu. Neničí sa teplom ani varením. Vo vyšších dávkach sa vyskytuje aj v pečeni, olejnatých rybách, masle a syroch.

Autor: Ľuba ŠIMOVÁ

Ďalšie články z tejto sekcie

Pozrite si VIDEO, čo vám spraví s pľúcami jediná cigareta

Pozrite si VIDEO, čo vám spraví s pľúcami jediná cigareta

dnes
Fajčíte iba príležitostne a navrávate si, že to až tak neškodí? Už jedna cigareta narobí na pľúcach viditeľné zmeny! Čítať viac
 
Zmáha vás jarná únava? Zabudnite na životabudiče!

Zmáha vás jarná únava? Zabudnite na životabudiče!

21.04.2014
Nevyhovárajte sa na jarnú únavu. Za to, že nevládzete, si môžete sami. Čítať viac
 
Sú lepšie amalgámové alebo biele plomby a čo jesť pre zdravé zuby?

Sú lepšie amalgámové alebo biele plomby a čo jesť pre zdravé zuby?

20.04.2014
Zubárov sme sa spýtali nielen na plomby a potraviny, ale aj na implantáty, strojčeky a iné všeobecne známe mýty o zuboch. Čítať viac
 
S hyperaktívnym močovým mechúrom si poradí neurostimulátor

S hyperaktívnym močovým mechúrom si poradí neurostimulátor

18.04.2014
Či si uženiete inkontinenciu podcenenými zápalmi, alebo máte hyperaktívny močový mechúr odjakživa, nová operácia vám môže pomôcť.... Čítať viac
 
Urologické problémy zaženú bylinky a suché teplo

Urologické problémy zaženú bylinky a suché teplo

16.04.2014
Ak sa zápaly opakujú, treba podporiť obranyschopnosť sliznice močových ciest. Čítať viac