predplatne
 

Čo škodí krčnej chrbtici a ako ju uvolniť? Maskuje sa aj za bolesť hlavy!

12.10.2018

Krčná chrbtica trápi sedem ľudí z desiatich. Tiež jej nakladáte?

Krčná chrbtica trpí najmä v predklone a s presunutou hlavou.

Krčná chrbtica trpí najmä v predklone a s presunutou hlavou. Autor: Shutterstock

Krčná chrbtica je druhou najčastejšou príčinou návštevy ortopéda. Viac ľudí tam chodí už len s bolesťami driekovej chrbtice. 

Zdrojom bolestí krčnej chrbtice sú primárne svaly, ktoré sú namáhané, preťažované a ochabnuté. Až v nadväznosti na to sekundárne vznikajú deformity chrbtice. 

FOTO: Máte po krk bolesti? 13 príčin, pre ktoré trpí krčná chrbtica 

Ženský problém?

Častejšie majú problémy s krčnou chrbticou ženy, čo súvisí zrejme s tým, že ženy majú častejšie sedavé zamestnanie, respektíve zamestnanie, kde je viac namáhaná práve krčná chrbtica. Hoci sa „nedá sa jednoznačne povedať, že sedenie najviac škodí krčnej chrbtici,“ hovorí zo skúseností ortopedička MUDr. Martina Maslenová z polikliniky Mýtna, ktorá obviňuje skôr iné činnosti.

Krk si bolestivo odnáša, keď je hlava v predklone, prípadne predsunutá – tak ako pri práci s počítačom či pri práci pedikérky, kozmetičky, kuchárky, pokladníčky, krajčírky... Vtedy je krčná chrbtica dlhodobo v neprirodzenej polohe, svaly okolo sú namáhané a preťažené.

Bolí to, tŕpne to

Problémy s krčnou chrbticou a so svalmi sa rady maskujú za bolesť hlavy, tiež za bolesti a stuhnutosť trapézov. „Vznikajú bolestivé spazmy, ktoré často utláčajú nervy a vy máte pocit, akoby ste mali ‚zacviknutý nerv‘. Pacienti často udávajú aj tŕpnutie horných končatín pri problémoch s krčnou chrbticou,“ vymenúva lekárka.

Prvá pomoc pri seknutí v krku

* pokojový režim,

* suché teplo,

* lieky na uvoľnenie svalstva,

* lieky proti bolesti,

* masáže.

Tréning so Zorou Czoborovou: Starosti sedia na krku. Uvoľnite si ho! 

Zdravá rada

Snažte sa minimalizovať záťaž, ktorú viete ovplyvniť – v práci s počítačom si upravte monitor tak, aby ste naň pozerali priamo pred seba a neskláňali hlavu. V práci si každú pol hodinu robte prestávku, vystrite sa a bradu sa snažte tlačiť dozadu a zároveň dolu.

Svaly v oblasti krku potrebujú pravidelné posilňovanie a uvoľňovanie. Ak už s nimi máte problém, cvičte každý deň.

Chrbtica

Autor: Veronika Daničová, bd
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Narodila sa bez nohy a protézu skrývala. Všetko zmenil BOX!

Narodila sa bez nohy a protézu skrývala. Všetko zmenil BOX!

včera
Američanka Amy Bream našla stratené sebavedomie nielen vďaka rodine či priateľom, ale i športu. Ako jej zmenil život pohyb, ktorý... Čítať viac
 
5 mýtov o pleti. Pátrali sme, čo naozaj zaberá na vrásky

5 mýtov o pleti. Pátrali sme, čo naozaj zaberá na vrásky

včera
Nemrač sa, budeš mať vrásky! Pi veľa vody, nebudeš mať vrásky. Takéto a podobné rady ste iste počuli už mnohokrát. Čo na vrásky naozaj... Čítať viac
 
Potrebujete v kabelke balzam na pery? Lekárka odporúča ten najvhodnejší

Potrebujete v kabelke balzam na pery? Lekárka odporúča ten najvhodnejší

24.04.2019
Kedy je vhodné siahnuť po balzame na pery a ktorý môže urobiť viac škody ako úžitku? Kožná lekárka poradí, ako si ošetrovať pery s rozumom.... Čítať viac
 
Pleť v meste potrebuje zmenu. Rady lekárky proti smogu a žiareniu

Pleť v meste potrebuje zmenu. Rady lekárky proti smogu a žiareniu

21.04.2019
Ani najlepší krém vám nepomôže pleť vylepšiť, ak si ju nebudete pravidelne čistiť. Oplatí sa tak urobiť nielen po návrate z práce,... Čítať viac
 
Z mŕtvej matky sa narodilo dieťa! Lekári aj rodina tvrdia, že je to etické...

Z mŕtvej matky sa narodilo dieťa! Lekári aj rodina tvrdia, že je to etické...

17.04.2019
26-ročná Portugalčanka oficiálne zomrela, napriek tomu porodila synčeka. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Čo škodí krčnej chrbtici a ako ju uvolniť? Maskuje sa aj za bolesť hlavy!
Veronika Daničová
bd