predplatne
 

Čo škodí krčnej chrbtici a ako ju uvolniť? Maskuje sa aj za bolesť hlavy!

12.10.2018

Krčná chrbtica trápi sedem ľudí z desiatich. Tiež jej nakladáte?

Krčná chrbtica trpí najmä v predklone a s presunutou hlavou.

Krčná chrbtica trpí najmä v predklone a s presunutou hlavou. Autor: Shutterstock

Krčná chrbtica je druhou najčastejšou príčinou návštevy ortopéda. Viac ľudí tam chodí už len s bolesťami driekovej chrbtice. 

Zdrojom bolestí krčnej chrbtice sú primárne svaly, ktoré sú namáhané, preťažované a ochabnuté. Až v nadväznosti na to sekundárne vznikajú deformity chrbtice. 

FOTO: Máte po krk bolesti? 13 príčin, pre ktoré trpí krčná chrbtica 

Ženský problém?

Častejšie majú problémy s krčnou chrbticou ženy, čo súvisí zrejme s tým, že ženy majú častejšie sedavé zamestnanie, respektíve zamestnanie, kde je viac namáhaná práve krčná chrbtica. Hoci sa „nedá sa jednoznačne povedať, že sedenie najviac škodí krčnej chrbtici,“ hovorí zo skúseností ortopedička MUDr. Martina Maslenová z polikliniky Mýtna, ktorá obviňuje skôr iné činnosti.

Krk si bolestivo odnáša, keď je hlava v predklone, prípadne predsunutá – tak ako pri práci s počítačom či pri práci pedikérky, kozmetičky, kuchárky, pokladníčky, krajčírky... Vtedy je krčná chrbtica dlhodobo v neprirodzenej polohe, svaly okolo sú namáhané a preťažené.

Bolí to, tŕpne to

Problémy s krčnou chrbticou a so svalmi sa rady maskujú za bolesť hlavy, tiež za bolesti a stuhnutosť trapézov. „Vznikajú bolestivé spazmy, ktoré často utláčajú nervy a vy máte pocit, akoby ste mali ‚zacviknutý nerv‘. Pacienti často udávajú aj tŕpnutie horných končatín pri problémoch s krčnou chrbticou,“ vymenúva lekárka.

Prvá pomoc pri seknutí v krku

* pokojový režim,

* suché teplo,

* lieky na uvoľnenie svalstva,

* lieky proti bolesti,

* masáže.

Tréning so Zorou Czoborovou: Starosti sedia na krku. Uvoľnite si ho! 

Zdravá rada

Snažte sa minimalizovať záťaž, ktorú viete ovplyvniť – v práci s počítačom si upravte monitor tak, aby ste naň pozerali priamo pred seba a neskláňali hlavu. V práci si každú pol hodinu robte prestávku, vystrite sa a bradu sa snažte tlačiť dozadu a zároveň dolu.

Svaly v oblasti krku potrebujú pravidelné posilňovanie a uvoľňovanie. Ak už s nimi máte problém, cvičte každý deň.

Chrbtica

Autor: Veronika Daničová, bd
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Koniec epidurálu? Na Slovensko prichádza novinka, bolesť si tlmíte samy

Koniec epidurálu? Na Slovensko prichádza novinka, bolesť si tlmíte samy

dnes
Slovenkám sa bude rodiť ľahšie. Revolučný liek proti bolesti si dávkujú samy. Bezpečne. Čítať viac
 
Nekonečný predvianočný „TO DO“ list? Máme stratégiu, ako sa cez advent nezblázniť

Nekonečný predvianočný „TO DO“ list? Máme stratégiu, ako sa cez advent nezblázniť

14.12.2018
Tiež by ste sa potrebovali naklonovať? Vieme, ako to zvládnuť ľavou-zadnou a bez menšieho stresu než minulý rok! A naozaj uvidíte,... Čítať viac
 
Katka Knechtová: Bolo to ako rozvod! Jednoducho musím povedať „NIE

Katka Knechtová: Bolo to ako rozvod! Jednoducho musím povedať „NIE"

13.12.2018
Speváčka, hudobníčka a porotkyňa Superstar Katka Knechtová (37) sa netají, že si prešla ťažkým obdobím. Čítať viac
 
4 prekvapivé a vážne následky menopauzy. Aj tie môžete vyriešiť

4 prekvapivé a vážne následky menopauzy. Aj tie môžete vyriešiť

11.12.2018
Typické a najčastejšie príznaky menopauzy ako potenie a návaly tepla, výkyvy nálad, sú všeobecne známe a veľa sa o nich hovorí, no sú... Čítať viac
 
Štítna žľaza vyčerpáva a znervózňuje. Infekcia môže vyzerať ako chrípka

Štítna žľaza vyčerpáva a znervózňuje. Infekcia môže vyzerať ako chrípka

11.12.2018
Prichádza náhle a postihuje najmä ženy. Zápal vzniká kontamináciou tkaniva štítnej žľazy baktériami alebo vírusmi. Ako si ich nepomýliť?... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Čo škodí krčnej chrbtici a ako ju uvolniť? Maskuje sa aj za bolesť hlavy!
Veronika Daničová
bd