Najdôležitejšie vitamíny pre ženy: Zistite, ktorý vám chýba!

09.08.2017

Väčšina žien prijme do tela všetky potrebné vitamíny vďaka tomu, že sa začne oveľa zdravšie stravovať. A čo vy?

Voľte hlavne prirodzené vitamíny, ktoré sa ukrývajú v pestrej strave.

Voľte hlavne prirodzené vitamíny, ktoré sa ukrývajú v pestrej strave.Autor: Shutterstock.com

Vitamíny A a C podporujú zdravie zubov a mäkkých tkanív. Vitamíny skupiny B pomáhajú správnemu fungovaniu metabolizmu a tvorbe červených krviniek. Niektoré telesné funkcie vyžadujú špecifické vitamíny. Napríklad vitamín D je nevyhnutný na to, aby pomohol telu prijať a udržať správnu hladinu vápnika. Je tiež kľúčom k zdravému imunitnému systému, ktorý chráni telo pred vznikom ochorení.

Čítajte: Vitamín D zmierňuje bolesti pri fibromyalgii 

Je však ťažké prijať ho z jedla. Veľké množstvo získavame zo slnečného žiarenia. Odborníci odporúčajú byť počas denného svetla von dvakrát do týždňa po dobu 10 – 15 minút. Počas tohto krátkeho obdobia si nenanášajte na pokožku opaľovací krém, pretože ten blokuje produkciu vitamínu D.

Starnutie

Starší ľudia, ktorí sa vyhýbajú slnečnému žiareniu, môžu potrebovať vitamínové doplnky obohatené o déčko. Vitamín D môže byť vo veľkých množstvách škodlivý, takže neprevyšujte odporúčanú dennú dávku, pokiaľ vám to neodporučí lekár. Vitamín D pomáha imunitnému systému bojovať proti chorobám, ako je rakovina, kardiovaskulárne ochorenia, cukrovka, artritída a iné autoimunitné ochorenia.

Experti varujú: S vitamínom D to neprežeňte, môžete mať následky!

Káčko

Ďalším telesným procesom, pre ktorý potrebujete konkrétny vitamín, je zrážanlivosť krvi, pre ktorú je potrebný vitamín K. Našťastie, nedostatok vitamínu K je veľmi zriedkavý. To je preto, že baktérie v črevách produkujú asi 75 % vitamínu K, ktoré vaše telo potrebuje. Výskum ukazuje, že zdravé črevné baktérie prispievajú k vstrebávaniu vitamínu K a ďalších živín potrebných pre dobrú obranyschopnosť.

Čítajte aj:


Foto: Shutterstock.com 

Vitamínová TOPKA:

  • A: pre zdravý zrak, kožu a kosti – (v mrkve, marhuliach, žltých melónoch),
  • B1: pomáha telu metabolizovať tuky a vyrábať energiu – (v chudom mäse, orechoch, semenách a obilninách),
  • B2: je antioxidantom, ktorý chráni bunky pred voľnými radikálmi – (v mlieku, mliečnych výrobkoch, zelenej listovej zelenine),
  • B3: môže znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení – (v strukovinách, rybách, hydine),
  • B5: pre produkciu hormónov a odolný imunitný systém a dostatok energie – (brokolica, zemiaky a huby),
  • B6: pomáha produkovať myelín, ochrannú vrstvu okolo buniek – (avokádo, banány, orechy),
  • B7: pre správne fungovanie metabolizmu, chráni pokožku, vlasy, nechty a bunky – (v bravčovom mäse, orechoch, čokoláde),
  • B8: pre zdravú pečeň, nervový systém a svaly – (vo vajciach, mäse, rybách, hlúbovej zelenine ako je kapusta, kel, karfiol, brokolica),
  • B9: pre správne fungovanie nervového systému – (v červenej repe, šošovici, arašidovom masle),
  • B12: pre tvorbu zdravých červených krviniek a nervových buniek – (morské plody, vajcia, mlieko),
  • C: nevyhnutný pre rast a hojenie tkanív – (citrusové plody, jahody, ružičkový kel),
  • D: pomáha pri vstrebávaní vápnika a pomáha kostiam a imunite – (v mastných rybách ako losos, mlieku a mliečnych výrobkoch),
  • E: chráni pred voľnými radikálmi a posilňuje imunitný systém – (mango, špargľa, rastlinné oleje),
  • K: podporuje zrážanlivosť krvi a zabraňuje nadmernému krvácaniu. Chráni srdce a kosti – (v karfiole, keli a hovädzom mäse).

Viac: Riešite dilemu? Oplatí sa investovať do výživových doplnkov?

Potrebujeme doplnky?

Pokiaľ vám to lekár neodporučí, väčšina zdravých ľudí nepotrebuje zvýšený príjem vitamínov. Existuje však niekoľko výnimiek:

Tehotné ženy

Tehotné a dojčiace ženy potrebujú viac vitamínov B6, B12 a kyseliny listovej, aby predišli poškodeniam vyvíjajúceho sa plodu. Kyselina listová môže pomôcť znížiť riziko vzniku vrodených porúch a môže zabrániť nízkej pôrodnej hmotnosti bábätka.

Diétne obmedzenia

Vegetariánom a vegánom môže chýbať vitamín B12. Skúste napríklad niektoré chleby obohatené týmto vitamínom, morské riasy, tempeh alebo miso. Ak nekonzumujete mliečne výrobky, vajíčka, ryby ani mäso, môže sa u vás objaviť aj riziko nedostatku vitamínu A. Konzumácia veľkého množstva tmavočerveného ovocia a zeleniny môže pomôcť zabrániť nedostatku vitamínu A. Mali by ste prijímať aj potraviny bohaté na zinok.

Príznaky nedostatku vitamínov

  • Brnenie alebo znecitlivenie rúk alebo chodidiel môže naznačovať nedostatok vitamínu B.
  • Svalové kŕče môžu naznačovať nedostatok horčíka, vápnika alebo draslíka.
  • Únava, slabosť a svalové bolesti môžu naznačovať nedostatok vitamínu D.
  • Strata pamäti môže byť známkou nedostatku vitamínu B12.
  • Vredy v ústach, únava alebo sivé vlasy môžu naznačovať nedostatok kyseliny listovej.
  • Zlé nočné videnie alebo lupiny môžu naznačovať nedostatok vitamínu A.

Ak sa u vás vyskytnú nasledujúce príznaky, poraďte sa s lekárom:

• únava
• slabosť
• svalové kŕče alebo tŕpnutie
• závraty
• bolesti hlavy

Lekár vám môže vykonať jednoduchý krvný test a uistí vás, či netrpíte nejakým ochorením.

Bude vás zaujímať:

Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

10 krokov ako si to v menopauze zdravo uľahčiť

10 krokov ako si to v menopauze zdravo uľahčiť

dnes
Medzi 45. až 55. rokom života sa drvivá väčšina žien dostane do prechodu. Ako to hravo zvládnuť? Čítať viac
 
FOTO: Nehorázne sexi aj po rakovine. Aha, čo táto dievčina vymyslela

FOTO: Nehorázne sexi aj po rakovine. Aha, čo táto dievčina vymyslela

včera
Ani po dvojitej mastektómii pre ňu život neskončil. Geniálny trik vrátil Allyson nielen sebavedomie, ale aj ženskú krásu. Čítať viac
 
FOTO: 4 cviky, diéty a oblečenie podľa typu postavy. Čo sadne vám?

FOTO: 4 cviky, diéty a oblečenie podľa typu postavy. Čo sadne vám?

včera
Máte postavu typu jablko? Alebo ste skôr hruška či obdĺžnik? Každá postava potrebuje inak obliecť a roztopiť tukové vankúše. Čítať viac
 
Foto: 120 kíl ju dohnalo k pokusu o samovraždu. Zabojovala kvôli otcovi

Foto: 120 kíl ju dohnalo k pokusu o samovraždu. Zabojovala kvôli otcovi

16.10.2017
Mladá žena kvôli svojej obezite chcela spáchať samovraždu. Zabojovala a stala sa z nej nová žena. Čítať viac
 
Rakovina si nevyberá a stačí jej zápal prsníka!

Rakovina si nevyberá a stačí jej zápal prsníka!

15.10.2017
Nevyžaruje röntgenové lúče, nemá kontraindikácie ani vedľajšie účinky, napriek tomu stále nenahrádza klasické vyšetrovacie metódy.... Čítať viac
 
 

wanda.sk