Najdôležitejšie vitamíny pre ženy: Zistite, ktorý vám chýba!

09.08.2017

Väčšina žien prijme do tela všetky potrebné vitamíny vďaka tomu, že sa začne oveľa zdravšie stravovať. A čo vy?

Voľte hlavne prirodzené vitamíny, ktoré sa ukrývajú v pestrej strave.

Voľte hlavne prirodzené vitamíny, ktoré sa ukrývajú v pestrej strave.Autor: Shutterstock.com

Vitamíny A a C podporujú zdravie zubov a mäkkých tkanív. Vitamíny skupiny B pomáhajú správnemu fungovaniu metabolizmu a tvorbe červených krviniek. Niektoré telesné funkcie vyžadujú špecifické vitamíny. Napríklad vitamín D je nevyhnutný na to, aby pomohol telu prijať a udržať správnu hladinu vápnika. Je tiež kľúčom k zdravému imunitnému systému, ktorý chráni telo pred vznikom ochorení.

Čítajte: Vitamín D zmierňuje bolesti pri fibromyalgii 

Je však ťažké prijať ho z jedla. Veľké množstvo získavame zo slnečného žiarenia. Odborníci odporúčajú byť počas denného svetla von dvakrát do týždňa po dobu 10 – 15 minút. Počas tohto krátkeho obdobia si nenanášajte na pokožku opaľovací krém, pretože ten blokuje produkciu vitamínu D.

Starnutie

Starší ľudia, ktorí sa vyhýbajú slnečnému žiareniu, môžu potrebovať vitamínové doplnky obohatené o déčko. Vitamín D môže byť vo veľkých množstvách škodlivý, takže neprevyšujte odporúčanú dennú dávku, pokiaľ vám to neodporučí lekár. Vitamín D pomáha imunitnému systému bojovať proti chorobám, ako je rakovina, kardiovaskulárne ochorenia, cukrovka, artritída a iné autoimunitné ochorenia.

Experti varujú: S vitamínom D to neprežeňte, môžete mať následky!

Káčko

Ďalším telesným procesom, pre ktorý potrebujete konkrétny vitamín, je zrážanlivosť krvi, pre ktorú je potrebný vitamín K. Našťastie, nedostatok vitamínu K je veľmi zriedkavý. To je preto, že baktérie v črevách produkujú asi 75 % vitamínu K, ktoré vaše telo potrebuje. Výskum ukazuje, že zdravé črevné baktérie prispievajú k vstrebávaniu vitamínu K a ďalších živín potrebných pre dobrú obranyschopnosť.

Čítajte aj:


Foto: Shutterstock.com 

Vitamínová TOPKA:

  • A: pre zdravý zrak, kožu a kosti – (v mrkve, marhuliach, žltých melónoch),
  • B1: pomáha telu metabolizovať tuky a vyrábať energiu – (v chudom mäse, orechoch, semenách a obilninách),
  • B2: je antioxidantom, ktorý chráni bunky pred voľnými radikálmi – (v mlieku, mliečnych výrobkoch, zelenej listovej zelenine),
  • B3: môže znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení – (v strukovinách, rybách, hydine),
  • B5: pre produkciu hormónov a odolný imunitný systém a dostatok energie – (brokolica, zemiaky a huby),
  • B6: pomáha produkovať myelín, ochrannú vrstvu okolo buniek – (avokádo, banány, orechy),
  • B7: pre správne fungovanie metabolizmu, chráni pokožku, vlasy, nechty a bunky – (v bravčovom mäse, orechoch, čokoláde),
  • B8: pre zdravú pečeň, nervový systém a svaly – (vo vajciach, mäse, rybách, hlúbovej zelenine ako je kapusta, kel, karfiol, brokolica),
  • B9: pre správne fungovanie nervového systému – (v červenej repe, šošovici, arašidovom masle),
  • B12: pre tvorbu zdravých červených krviniek a nervových buniek – (morské plody, vajcia, mlieko),
  • C: nevyhnutný pre rast a hojenie tkanív – (citrusové plody, jahody, ružičkový kel),
  • D: pomáha pri vstrebávaní vápnika a pomáha kostiam a imunite – (v mastných rybách ako losos, mlieku a mliečnych výrobkoch),
  • E: chráni pred voľnými radikálmi a posilňuje imunitný systém – (mango, špargľa, rastlinné oleje),
  • K: podporuje zrážanlivosť krvi a zabraňuje nadmernému krvácaniu. Chráni srdce a kosti – (v karfiole, keli a hovädzom mäse).

Viac: Riešite dilemu? Oplatí sa investovať do výživových doplnkov?

Potrebujeme doplnky?

Pokiaľ vám to lekár neodporučí, väčšina zdravých ľudí nepotrebuje zvýšený príjem vitamínov. Existuje však niekoľko výnimiek:

Tehotné ženy

Tehotné a dojčiace ženy potrebujú viac vitamínov B6, B12 a kyseliny listovej, aby predišli poškodeniam vyvíjajúceho sa plodu. Kyselina listová môže pomôcť znížiť riziko vzniku vrodených porúch a môže zabrániť nízkej pôrodnej hmotnosti bábätka.

Diétne obmedzenia

Vegetariánom a vegánom môže chýbať vitamín B12. Skúste napríklad niektoré chleby obohatené týmto vitamínom, morské riasy, tempeh alebo miso. Ak nekonzumujete mliečne výrobky, vajíčka, ryby ani mäso, môže sa u vás objaviť aj riziko nedostatku vitamínu A. Konzumácia veľkého množstva tmavočerveného ovocia a zeleniny môže pomôcť zabrániť nedostatku vitamínu A. Mali by ste prijímať aj potraviny bohaté na zinok.

Príznaky nedostatku vitamínov

  • Brnenie alebo znecitlivenie rúk alebo chodidiel môže naznačovať nedostatok vitamínu B.
  • Svalové kŕče môžu naznačovať nedostatok horčíka, vápnika alebo draslíka.
  • Únava, slabosť a svalové bolesti môžu naznačovať nedostatok vitamínu D.
  • Strata pamäti môže byť známkou nedostatku vitamínu B12.
  • Vredy v ústach, únava alebo sivé vlasy môžu naznačovať nedostatok kyseliny listovej.
  • Zlé nočné videnie alebo lupiny môžu naznačovať nedostatok vitamínu A.

Ak sa u vás vyskytnú nasledujúce príznaky, poraďte sa s lekárom:

• únava
• slabosť
• svalové kŕče alebo tŕpnutie
• závraty
• bolesti hlavy

Lekár vám môže vykonať jednoduchý krvný test a uistí vás, či netrpíte nejakým ochorením.

Bude vás zaujímať:

Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

V zrelom veku s postavou bohyne. Stiahnite si appku!

V zrelom veku s postavou bohyne. Stiahnite si appku!

včera
Lekári stále tvrdia, že najlepším liečebným prostriedkom prakticky na všetko je pohyb. Teraz to platí dvojnásobne! Čítať viac
 
Váš príbeh: Diane mesiace liečili inú kožnú diagnózu. Nasledovalo polročné väzenie

Váš príbeh: Diane mesiace liečili inú kožnú diagnózu. Nasledovalo polročné väzenie

09.12.2017
Chodidlá zapálené do krvi uväznili Dianu na pol roka doma. Dnes na tejto atraktívnej čiernovláske nič nezbadáte. Čítať viac
 
VIDEO: Čo trápi snúbenicu princa Harryho? Meghan Markle sa prezradila rečou tela

VIDEO: Čo trápi snúbenicu princa Harryho? Meghan Markle sa prezradila rečou tela

08.12.2017
Drobnohľadu expertov na neverbálnu komunikáciu neunikla ani snúbenica princa Harryho Meghan Markle. A čo hovoria na ich vzťah?... Čítať viac
 
Ako sa zbaviť vačkov pod očami čo najrýchlejšie a čo zaberá na kruhy?

Ako sa zbaviť vačkov pod očami čo najrýchlejšie a čo zaberá na kruhy?

07.12.2017
Záchrana pre opuchnuté oči je jednoduchá. No uistite sa, že príčinou tých vašich nie je choroba. Čítať viac
 
Ste príliš tolerantné? Návod, ako fungovať s dominantným partnerom

Ste príliš tolerantné? Návod, ako fungovať s dominantným partnerom

06.12.2017
Prestalo vás baviť na všetko pritakávať svojmu partnerovi? O zmenu sa musíte pričiniť hlavne vy samy. Čítať viac
 
 

wanda.sk