Najdôležitejšie vitamíny pre ženy: Zistite, ktorý vám chýba!

09.08.2017

Väčšina žien prijme do tela všetky potrebné vitamíny vďaka tomu, že sa začne oveľa zdravšie stravovať. A čo vy?

Voľte hlavne prirodzené vitamíny, ktoré sa ukrývajú v pestrej strave.

Voľte hlavne prirodzené vitamíny, ktoré sa ukrývajú v pestrej strave.Autor: Shutterstock.com

Vitamíny A a C podporujú zdravie zubov a mäkkých tkanív. Vitamíny skupiny B pomáhajú správnemu fungovaniu metabolizmu a tvorbe červených krviniek. Niektoré telesné funkcie vyžadujú špecifické vitamíny. Napríklad vitamín D je nevyhnutný na to, aby pomohol telu prijať a udržať správnu hladinu vápnika. Je tiež kľúčom k zdravému imunitnému systému, ktorý chráni telo pred vznikom ochorení.

Čítajte: Vitamín D zmierňuje bolesti pri fibromyalgii 

Je však ťažké prijať ho z jedla. Veľké množstvo získavame zo slnečného žiarenia. Odborníci odporúčajú byť počas denného svetla von dvakrát do týždňa po dobu 10 – 15 minút. Počas tohto krátkeho obdobia si nenanášajte na pokožku opaľovací krém, pretože ten blokuje produkciu vitamínu D.

Starnutie

Starší ľudia, ktorí sa vyhýbajú slnečnému žiareniu, môžu potrebovať vitamínové doplnky obohatené o déčko. Vitamín D môže byť vo veľkých množstvách škodlivý, takže neprevyšujte odporúčanú dennú dávku, pokiaľ vám to neodporučí lekár. Vitamín D pomáha imunitnému systému bojovať proti chorobám, ako je rakovina, kardiovaskulárne ochorenia, cukrovka, artritída a iné autoimunitné ochorenia.

Experti varujú: S vitamínom D to neprežeňte, môžete mať následky!

Káčko

Ďalším telesným procesom, pre ktorý potrebujete konkrétny vitamín, je zrážanlivosť krvi, pre ktorú je potrebný vitamín K. Našťastie, nedostatok vitamínu K je veľmi zriedkavý. To je preto, že baktérie v črevách produkujú asi 75 % vitamínu K, ktoré vaše telo potrebuje. Výskum ukazuje, že zdravé črevné baktérie prispievajú k vstrebávaniu vitamínu K a ďalších živín potrebných pre dobrú obranyschopnosť.

Čítajte aj:


Foto: Shutterstock.com 

Vitamínová TOPKA:

  • A: pre zdravý zrak, kožu a kosti – (v mrkve, marhuliach, žltých melónoch),
  • B1: pomáha telu metabolizovať tuky a vyrábať energiu – (v chudom mäse, orechoch, semenách a obilninách),
  • B2: je antioxidantom, ktorý chráni bunky pred voľnými radikálmi – (v mlieku, mliečnych výrobkoch, zelenej listovej zelenine),
  • B3: môže znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení – (v strukovinách, rybách, hydine),
  • B5: pre produkciu hormónov a odolný imunitný systém a dostatok energie – (brokolica, zemiaky a huby),
  • B6: pomáha produkovať myelín, ochrannú vrstvu okolo buniek – (avokádo, banány, orechy),
  • B7: pre správne fungovanie metabolizmu, chráni pokožku, vlasy, nechty a bunky – (v bravčovom mäse, orechoch, čokoláde),
  • B8: pre zdravú pečeň, nervový systém a svaly – (vo vajciach, mäse, rybách, hlúbovej zelenine ako je kapusta, kel, karfiol, brokolica),
  • B9: pre správne fungovanie nervového systému – (v červenej repe, šošovici, arašidovom masle),
  • B12: pre tvorbu zdravých červených krviniek a nervových buniek – (morské plody, vajcia, mlieko),
  • C: nevyhnutný pre rast a hojenie tkanív – (citrusové plody, jahody, ružičkový kel),
  • D: pomáha pri vstrebávaní vápnika a pomáha kostiam a imunite – (v mastných rybách ako losos, mlieku a mliečnych výrobkoch),
  • E: chráni pred voľnými radikálmi a posilňuje imunitný systém – (mango, špargľa, rastlinné oleje),
  • K: podporuje zrážanlivosť krvi a zabraňuje nadmernému krvácaniu. Chráni srdce a kosti – (v karfiole, keli a hovädzom mäse).

Viac: Riešite dilemu? Oplatí sa investovať do výživových doplnkov?

Potrebujeme doplnky?

Pokiaľ vám to lekár neodporučí, väčšina zdravých ľudí nepotrebuje zvýšený príjem vitamínov. Existuje však niekoľko výnimiek:

Tehotné ženy

Tehotné a dojčiace ženy potrebujú viac vitamínov B6, B12 a kyseliny listovej, aby predišli poškodeniam vyvíjajúceho sa plodu. Kyselina listová môže pomôcť znížiť riziko vzniku vrodených porúch a môže zabrániť nízkej pôrodnej hmotnosti bábätka.

Diétne obmedzenia

Vegetariánom a vegánom môže chýbať vitamín B12. Skúste napríklad niektoré chleby obohatené týmto vitamínom, morské riasy, tempeh alebo miso. Ak nekonzumujete mliečne výrobky, vajíčka, ryby ani mäso, môže sa u vás objaviť aj riziko nedostatku vitamínu A. Konzumácia veľkého množstva tmavočerveného ovocia a zeleniny môže pomôcť zabrániť nedostatku vitamínu A. Mali by ste prijímať aj potraviny bohaté na zinok.

Príznaky nedostatku vitamínov

  • Brnenie alebo znecitlivenie rúk alebo chodidiel môže naznačovať nedostatok vitamínu B.
  • Svalové kŕče môžu naznačovať nedostatok horčíka, vápnika alebo draslíka.
  • Únava, slabosť a svalové bolesti môžu naznačovať nedostatok vitamínu D.
  • Strata pamäti môže byť známkou nedostatku vitamínu B12.
  • Vredy v ústach, únava alebo sivé vlasy môžu naznačovať nedostatok kyseliny listovej.
  • Zlé nočné videnie alebo lupiny môžu naznačovať nedostatok vitamínu A.

Ak sa u vás vyskytnú nasledujúce príznaky, poraďte sa s lekárom:

• únava
• slabosť
• svalové kŕče alebo tŕpnutie
• závraty
• bolesti hlavy

Lekár vám môže vykonať jednoduchý krvný test a uistí vás, či netrpíte nejakým ochorením.

Bude vás zaujímať:

Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Kráska z Melrose Place sa chcela zastreliť. Nechali si ju na psychiatrii

Kráska z Melrose Place sa chcela zastreliť. Nechali si ju na psychiatrii

22.06.2018
Americkej herečke Heather Loclear (56) sa posledných pár rokov lepí na päty smola. Liečila sa z depresie, niekoľkokrát aj zo závislosti... Čítať viac
 
60 účinných tipov proti celulitíde. Vyskúšajte aspoň 5 už dnes

60 účinných tipov proti celulitíde. Vyskúšajte aspoň 5 už dnes

22.06.2018
Tukové bunky dokážu zväčšiť svoj objem až stokrát. Účinných zbraní proti celulitíde nie je nikdy dosť. Bojujete naozaj všetkými?... Čítať viac
 
Nový trend: Ženy chcú byť opäť panny. Prečo podstupujú operáciu?

Nový trend: Ženy chcú byť opäť panny. Prečo podstupujú operáciu?

22.06.2018
V Británii pribúdajú stovky žien, ktoré si nechali operačne zošiť či obnoviť panenskú blanu. O zákrok, ktorý stojí okolo 1000 libier,... Čítať viac
 
Speváčka Kristína verí bylinkám. Zbavila sa vraj doživotnej diagnózy

Speváčka Kristína verí bylinkám. Zbavila sa vraj doživotnej diagnózy

21.06.2018
Hrdlo si lieči šalviou, náladu levanduľou a chrbát v saune. Speváčka Kristína Peláková (30) verí bylinkám a aj keď potrebuje relax,... Čítať viac
 
FOTO: 8 tipov ako si v horúčave udržať dokonalú pleť

FOTO: 8 tipov ako si v horúčave udržať dokonalú pleť

20.06.2018
Plánujete vybavovanie v meste alebo si už užívate dovolenku? Nezabudnite si pleť chrániť UV filtrom. Udržať príjemný vzhľad vám však... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Najdôležitejšie vitamíny pre ženy: Zistite, ktorý vám chýba!
Natália Kuľková