Sexi aj po pôrode? Držte sa týchto zásad v tehotenstve a neoľutujete

10.09.2017

Čo môžete urobiť pre to, aby ste sa po pôrode dobre cítili a ešte lepšie vyzerali? Nie je toho málo.

Nemusí to byť také ťažké, ak budete prezieravá už tehotná.

Nemusí to byť také ťažké, ak budete prezieravá už tehotná. Autor: Shutterstock.com

Najlepší vek na tehotenstvo je do dvadsaťpäťky. Nielen pre zdravie dieťatka, ale aj pre ženský organizmus, ktorý sa rýchlejšie a jednoduchšie vráti k pôvodným proporciám. Najmä, ak je k čomu sa vracať. Ak pravidelne športujete a žijete zdravo, budete to mať jednoduchšie. „V čím lepšej kondícii je žena pred tehotenstvom, tým ľahšie zvládne pôrod aj návrat do formy,“ konštatuje gynekológ MUDr. Tomáš Danys, PhD., MPH.

Plánujete tehotenstvo po tridsiatke? Prekvapenie! Budete žiť dlhšie

Šup na váhu

Lenže vek matiek stúpa a staršie telo sa horšie vyrovnáva so zmenami. Ak budete dôsledné, nemusí to dopadnúť katastrofálne. Absolútnym pravidlom je: Nejedzte za dvoch! „Žena s priemernou hmotnosťou by mala v tehotenstve pribrať osem až pätnásť kilogramov,“ upozorňuje gynekológ Danys.

FOTO: Operácia Mommy Makover vracia ženám telo spred pôrodu

Prírastok na váhe sa rozloží na dieťa, maternicu, placentu, plodovú vodu, prsníky a tukové zásoby. K vyššej hmotnosti prispeje i to, že ženské telo počas tehotenstva zadržiava viac tekutín a koluje v ňom viac krvi. Ak neskrotíte tehotenské chute, budete bojovať nielen s kilami po pôrode, ale koledujete si aj o problémy s dýchaním, kŕčové žily a vysoký krvný tlak.

FOTO: 20 tehotenských kíl Katherine Heigl vydesilo. A dnes? Je dokonalá!

Nočná mora

Koža sa v tehotenstve naťahuje najmä na bruchu a prsiach, ale aj na bokoch, stehnách a zadku. Ak sa natiahne príliš – či už veľa, alebo rýchlo –, praskne. Nebolí to, ale všimnete si to. Jazvy – strie sú najprv ružové, neskôr zblednú, ale budú s vami už navždy. „Schopnosť kože odolávať napätiu je výrazne individuálna a závisí od mnohých faktorov, akými sú aj genetika, vek či starostlivosť o kožu,“ vysvetľuje plastický chirurg MUDr. Martin Boháč, PhD., MHA. S vekom a genetikou toho veľa nezmôžete, takže starostlivosť o kožu je to jediné, čo máte v moci.

Na toto v tehotenstve zabúdate. Jediný omyl môže vaše bábo stáť život

Koľko môžete pribrať?

  • 8 – 15 kg s primeranou hmotnosťou
  • 13 – 18 kg s nízkou hmotnosťou
  • 5 – 10 kg s vyššou hmotnosťou

Krém a olej

Na trhu existuje množstvo látok, ktoré pomáhajú koži lepšie odolávať napätiu tým, že ju zmäkčujú a prekrvujú,“ radí lekár. Keďže koža sa napína, je suchšia a môže svrbieť. Starajte sa o ňu denne, začnite masážou v sprche. Prúdom vody si prechádzajte po pokožke krúživými pohybmi. Po sprche ju ešte mokrú natrite olejom alebo mastným krémom a premasírujte, na bruchu a prsiach buďte jemná, ale precízna. Kožu príliš nenapínajte. V prvom trimestri postačí natieranie bežným telovým mliekom alebo krémom s vitamínom E. V ďalších mesiacoch si prsia vyžadujú viac hydratácie a telových olejov.

Čas na shopping

Pokožke môže ublížiť aj tesná spodná bielizeň. Akceptujte fakt, že sa zväčšujete, a zadovážte si nové nohavičky. Ak vás začali tlačiť ramienka podprsenky a prsia sa vytláčajú z košíkov, je čas na novú podprsenku. V nijakom prípade nepomáhajte gravitácii tým, že prsiam necháte voľnosť. Zabudnite na kostice a vystužené košíčky. Podprsenka by mala byť primerane veľká, musí mať široké ramienka aj široký obvod a, čo je najdôležitejšie, musí poskytovať prsiam oporu. Skladajte si ju iba na noc.

Spánok v podprsenke: Oplatí sa prsia na noc spevňovať?

Zaťahujte a uvoľňujte

Cviky na posilnenie panvového dna môžete cvičiť už pri prvom zatikaní biologických hodín, keď o dieťatku ešte iba premýšľate. Počas sedenia sťahujte a uvoľňujte vaginálne svalstvo. Po pôrode rýchlejšie dostanete pošvu do pôvodného stavu. Môžete cvičiť už dva dni po pôrode. Začnite piatimi sťahmi trikrát denne, neskôr ich opakujte aj desaťkrát za deň. Spravíte tak maximum aj proti unikaniu moču. Hoci sex sa odporúča až po konci šestonedelia, športovať môžete už niekoľko dní po pôrode.

Samozrejme, nie vo fitku či na maratóne! Ľahnite si na chrbát a nohami bicyklujte vo vzduchu. Brucho pri výdychu na pár sekúnd stiahnite, opakujte tak často, ako sa vám bude dať. Po cisárskom reze môžete začať cvičiť, až keď vám to povolí lekár, obyčajne sa tak stane po štyroch až šiestich týždňoch.

Tehotenstvo

V tomto článku sa zaoberáme Tehotenstvo ...viac
Autor: Lenka Štefánková, dab
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Neuveriteľná sila sĺz. Vedci odhalili ďalší dôvod, prečo ich potrebujete

Neuveriteľná sila sĺz. Vedci odhalili ďalší dôvod, prečo ich potrebujete

včera
Počuli ste už o weepingu? Vedci prišli na to, že stačí chvíľka a táto činnosť zaúčinkuje rovnako dobre ako vrelé objatie od partnera.... Čítať viac
 
Priberáte a chýba vám sex? Vedci našli spoločného vinníka, to by ste nečakali!

Priberáte a chýba vám sex? Vedci našli spoločného vinníka, to by ste nečakali!

19.11.2017
Ak u vás vychladla vášeň, môže to mať dôvod, o ktorom ste netušili. Experti vedia, ako to napraviť. Čítať viac
 
Jeseň je ideálna na boj s pigmentovým škvrnami. Ktorá procedúra zaberie?

Jeseň je ideálna na boj s pigmentovým škvrnami. Ktorá procedúra zaberie?

17.11.2017
Bieliace krémy vám môže hnedé fľaky zjemniť, ale profesionálne ošetrenia majú väčší účinok. Niekedy zaberú na prvýkrát, inokedy... Čítať viac
 
FOTO: Spomaľte starnutie! Dajte si na tanier týchto 6 potravín

FOTO: Spomaľte starnutie! Dajte si na tanier týchto 6 potravín

16.11.2017
Tvorbu vrások možno pribrzdiť. Stačí dodržiavať pitný režim, dopriať si dostatok spánku, pohyb na čerstvom vzduchu a siahnuť po správnych... Čítať viac
 
Bojíte sa amniocentézy? 7 hrozieb, ktorým veríte zbytočne

Bojíte sa amniocentézy? 7 hrozieb, ktorým veríte zbytočne

15.11.2017
O amniocentéze kolujú medzi nastávajúcimi mamičkami dosť desivé informácie. Našťastie, väčšina z nich neplatí. Aj vy ste im verili?... Čítať viac
 
 

wanda.sk