predplatne
 

Balančné cvičenia: Vysedávanie pred počítačom musíte vykompenzovať

29.09.2016

Neviete, aký rozdiel je medzi balančným a kompenzačným cvičením? Zistite, kedy ich máte zaradiť do tréningového programu.

Jednostrannú záťaž pri športe alebo v bežnom živote treba vyrovnať cieleným cvičením.

Jednostrannú záťaž pri športe alebo v bežnom živote treba vyrovnať cieleným cvičením.Autor: shutterstock.com

Kompenzačné cvičenia sú vhodné pre trénovaných i netrénovaných ľudí. Ak nechodíte pravidelne cvičiť a máte sedavé zamestnanie jednostranne zaťažujte svalové skupiny. Objavia sa nielen bolesti v krčnej oblasti, ale svaly sa budú postupne skracovať a chrbát ohýbať. Rád si zahráte tenis alebo golf? V tomto prípade je zaťaženie jednostranné. Na pomoc si zoberte kompenzačné cvičenie. Zjednodušene možno povedať, že nimi vyrovnáte to, čo vám chýba.

Inšpirujte sa: Relaxačné FOTOcviky: 15 minút pre dokonalé uvoľnenie tela

Jednostranná záťaž

Ak sedávate s predsunutou hlavou a bolí vás krčná chrbtica postačí vám jednoduchý cvik. Dajte ruky za hlavu, lakte smerujú do strán. Potom vyvíjate tlak dlaní na hlavu a naopak. Na záver sa jemne predkloňte a urobte úklon vpravo a vľavo. Kompenzácia je vhodná aj pre ľudí, ktorí športujú. Pri väčšine aktivít nie je telo zaťažené rovnomerne. „Ak len posilňujete a nenaťahujete sa, stuhnete ako lepidlo. Všetko vás bude bolieť. Naopak, ak ste ohybný a neposilňujete, začnú vás bolieť kĺby,“ upozorňuje trénerka Mgr. Eleonóra Kováčiková. „Pri kompenzačných cvičeniach si uvoľníte a natiahnete stuhnuté svalové skupiny a posilníte tie slabé.“ Do kompenzačných cvičení môžete okrem klasických naťahovaní a vyťahovaní zaradiť aj drepy, príťahy či vzpory.

Balansujte na plošinách

Balančné cvičenia sa trénujú na nerovnomerných balancujúcich plošinách. Môže ísť o bosu, fitloptu, extreme balance board alebo overball. Tento druh tréningu je vhodný, ak celý deň presedíte. „Ak máte sedavé zamestnanie, nemali by ste v posilňovni cvičiť v sede, ale v stoji či na jednej s vymenovaných balančných plošín. Napríklad bicepsové zdvihy s jednoručnými činkami sa dajú odcvičiť aj v stoji na bosu,“ radí trénerka. „Zapoja sa tak aj proprioreceptory na chodidlách, ktoré v sede nepoužívate.“ Najviac sa aktivujú, keď stojíte na balančnej plošine a zatvoríte oči.

Čítajte aj: Pokrivený chrbát: Je fitko pre skoliózu naozaj dobrý nápad?

Autor: iZdravie.sk/ Katarína POSLUCHOVÁ
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Reportáž z kolísky meditácie: Magdaléna sa učila od majstrov

Reportáž z kolísky meditácie: Magdaléna sa učila od majstrov

17.09.2017
Ľudia meditujú, aby našli vnútorný pokoj, zbavili sa depresií či zlepšili sa v učení. Alebo len tak zo zvedavosti – ako ja. Čítať viac
 
Zdravá jesenná dovolenka i pre starších

Zdravá jesenná dovolenka i pre starších

22.08.2017
Vybrať sa v septembri na dovolenku má aj svoje zdravotné benefity. Nevystavujete telo až takým extrémnym teplotám a vaša pokožka... Čítať viac
 
RECEPT pre milovníkov zdravých sladkostí: Ovocné cookies z ovsených vločiek

RECEPT pre milovníkov zdravých sladkostí: Ovocné cookies z ovsených vločiek

06.04.2017
Nabite sa energiou a endorfínmi hneď po prebudení. Kto by sa netešil na sladké voňavé cookies. Či už ako motivácia, prečo vyliezť z postele... Čítať viac
 
Tip na večeru: Dnes si pripravte zapečenú dobrotu. Zdravšie to už ani nejde

Tip na večeru: Dnes si pripravte zapečenú dobrotu. Zdravšie to už ani nejde

04.04.2017
Premýšľate nad ľahkým jedlom? Máme pre vás recept, ktorý je pre dnešný deň ako stvorený. Ospevuje mrkvu, vitamínovú superhrdinku.... Čítať viac
 
FOTO: Črty tváre prezrádzajú veľa. Neistotu či tvrdohlavosť tak ľahko neskryjete

FOTO: Črty tváre prezrádzajú veľa. Neistotu či tvrdohlavosť tak ľahko neskryjete

04.04.2017
Podľa čínskeho učenia ľudia prirodzene reagujú na tváre druhých bez toho, aby si to uvedomovali. Aj tvar obočia či vystúpenie brady... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Balančné cvičenia: Vysedávanie pred počítačom musíte vykompenzovať
iZdravie.sk/ Katarína POSLUCHOVÁ