predplatne
 

Tip na večeru: Dnes si pripravte zapečenú dobrotu. Zdravšie to už ani nejde

04.04.2017

Premýšľate nad ľahkým jedlom? Máme pre vás recept, ktorý je pre dnešný deň ako stvorený. Ospevuje mrkvu, vitamínovú superhrdinku.

V mrkve sa neskrýva len betakarotén. Viete, koľko by ste jej denne mali zjesť?

V mrkve sa neskrýva len betakarotén. Viete, koľko by ste jej denne mali zjesť? Autor: anza, Profimedia

Vedecké štúdie dokázali, že konzumácia mrkvy je vďaka cenným živinám prevenciou rakoviny i cievnej mozgovej príhody. Okrem toho slúži ako prevencia infekcií, spomaľuje starnutie buniek, prispieva zdravej pokožke i zubom. Právom jej tak prináleží pozornosť 4. apríla na Medzinárodný deň mrkvy. A prezradíme vám aj niečo, čo ste o nej netušili. Chrumkajte!

Zdravšia sietnica

Mrkva je bohatá na vitamín A, ktorý vyživuje sietnicu. „Vitamín A je dôležitý pre rodopsín, očný pigment obsiahnutý v tyčinkách. Zaisťuje správne vnímanie svetla a je základom videnia v tme. Podobnú službu nám robia aj ďalšie zrakové farbivá (flavonoidy, zeakxantín a luteín nachádzajúce sa v zelenej listovej zelenine a v kukurici). Tiež nenasýtené Omega 3 mastné kyseliny v rybom oleji,“ vysvetľuje primár očnej kliniky MUDr. Radovan Piovarči.

Multivitamínový koktejl

Vláknina obsiahnutá v mrkve prečisťuje črevá, urýchľuje ich pohyb a vyplavuje z tela škodliviny. „Obsahuje vápnik, draslík, vitamín B, C a ďalšie. Vápnik pomáha zabraňovať zužovaniu ciev. Draslík podporuje pravidelný srdcový tep. Vitamín B zlepšuje metabolizmus, vitamín C chráni bunky pred nežiaducimi účinkami voľných radikálov a posilňuje cievne steny,” popisuje internistka a všeobecná lekárka MUDr. Etela Janeková.

Elixír krásy

Vysoký obsah známeho antioxidantu betakaroténu pomáha regenerovať poškodené bunky a spomaľuje starnutie. Okrem toho chráni pokožku pred nebezpečným žiarením zo Slnka. Jeho nedostatok vedie k jej vysušovaniu a rovnaký efekt má i na vlasy a nechty.

Čítajte: Ochranca betakarotén. Prospieva zdraviu, no v tomto prípade ho neužívajte! 

Štúdie Harvardovej univerzity ukazujú, že:

  • 5 a viac kúskov mrkvy denne znižuje riziko zasiahnutia cievnou mozgovou príhodou,
  • mladšie ženy, ktoré denne konzumujú 2 a viac porcií ovocia a zeleniny bohaté na karotenoidy (pomaranče, brokolicu, mrkvu, rímsky šalát a špenát), majú o 18% nižšie riziko výskytu rakoviny prsníka.

Falkarinol 

Štúdia vedcov z univerzity v britskom Newcastli testami na hlodavcoch dokázala málo známe účinky falkarinolu. Mrkva si ho vytvára na ochranu korienkov pred pliesňami. V ľudskom tele znižuje riziko bujnenia rakovinových buniek, a to najmä v pľúcach, prsníkoch a črevách. Pravidelná konzumácia mrkvy navyše znižuje hladinu zlého cholesterolu a riziká ochorení srdca.

Zapečená mrkva so zeleninou a syrom

Potrebujeme:

  • 10-12 ks mrkvy,
  • 3-4 petržleny,
  • 1 kaleráb,
  • 8 cibuliek,
  • zeleninový vývar,
  • 80-100 g ovčieho syra,
  • soľ,
  • mleté biele korenie,
  • čerstvý rozmarín,
  • lístky čerstvého majoránu,
  • sušený majorán,
  • sušený cesnak,
  • olivový olej.

Postup
Očistenú mrkvu, petržlen, pokrájaný kaleráb dáme do širšieho hrnca, zalejeme zeleninovým vývarom a asi 3-4 minúty povaríme . Potom zeleninu scedíme a po vychladnutí ju uložíme do zapekacej misy. Pridáme pokrájané cibuľky, lístky čerstvého majoránu s rozmarínom , posolíme a okoreníme. Olivový olej ochutíme sušeným cesnakom, sušeným majoránom a prelejeme ním zeleninu v zapekacej mise. Posypeme nahrubo postrúhaným ovčím syrom a vo vyhriatej rúre zapečieme.

Ďalšie recepty z kuchyne Zdravia:

Autor: iZdravie.sk/ TS, Beata DITTE
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Reportáž z kolísky meditácie: Magdaléna sa učila od majstrov

Reportáž z kolísky meditácie: Magdaléna sa učila od majstrov

17.09.2017
Ľudia meditujú, aby našli vnútorný pokoj, zbavili sa depresií či zlepšili sa v učení. Alebo len tak zo zvedavosti – ako ja. Čítať viac
 
Zdravá jesenná dovolenka i pre starších

Zdravá jesenná dovolenka i pre starších

22.08.2017
Vybrať sa v septembri na dovolenku má aj svoje zdravotné benefity. Nevystavujete telo až takým extrémnym teplotám a vaša pokožka... Čítať viac
 
RECEPT pre milovníkov zdravých sladkostí: Ovocné cookies z ovsených vločiek

RECEPT pre milovníkov zdravých sladkostí: Ovocné cookies z ovsených vločiek

06.04.2017
Nabite sa energiou a endorfínmi hneď po prebudení. Kto by sa netešil na sladké voňavé cookies. Či už ako motivácia, prečo vyliezť z postele... Čítať viac
 
Tip na večeru: Dnes si pripravte zapečenú dobrotu. Zdravšie to už ani nejde

Tip na večeru: Dnes si pripravte zapečenú dobrotu. Zdravšie to už ani nejde

04.04.2017
Premýšľate nad ľahkým jedlom? Máme pre vás recept, ktorý je pre dnešný deň ako stvorený. Ospevuje mrkvu, vitamínovú superhrdinku.... Čítať viac
 
FOTO: Črty tváre prezrádzajú veľa. Neistotu či tvrdohlavosť tak ľahko neskryjete

FOTO: Črty tváre prezrádzajú veľa. Neistotu či tvrdohlavosť tak ľahko neskryjete

04.04.2017
Podľa čínskeho učenia ľudia prirodzene reagujú na tváre druhých bez toho, aby si to uvedomovali. Aj tvar obočia či vystúpenie brady... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Tip na večeru: Dnes si pripravte zapečenú dobrotu. Zdravšie to už ani nejde
iZdravie.sk/ TS
Beata DITTE